Gå til innhold

Hvordan reagerer dere når dere hører at noen har tatt livet sitt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du si litt om hvordan selvmord på arbeidsplassen rammer arbeidsmiljøet? Hvordan håndterte ledelsen og kollegaer det? Det å snakke om selvmord er jo ganske tabulagt. Man kan se tråder her på forumet hvor folk snakker om selvmordstanker, for eksempel. Det blir stengt umiddelbart med råd om å ringe en Mental Helse telefon. 

Jeg respekterer også at noen velger å avslutte livet. Men jeg liker det så klart ikke. Syns det er tragisk og trist, og jeg skulle ønske jeg kunne gjøre noe som reddet dem. 

Nettopp. Er det da riktig å si at samfunnet har ansvaret når noen ikke orker mer og avslutter livet? Om noen har bedt om hjelp og ikke fått det; naturligvis. Om noen har bedt om hjelp, har gjort en innsats, og gjort det de kan for å få det bedre; det er vel en annen sak? 

Anonymkode: c74e9...21f

Arbeidsplassen min er veldig stor og det gjør at vi ikke kjenner alle i bedriften. Vi jobber på en måte i forskjellige grupper og vi er godt kjent.

Ledelsen i firmaet satte frem lys, minnebok og bilde av avdøde pp pauserommet. Spanderte til og med en blomst ved siden av + krans til begravelsen. Ellers hverken hørte eller så vi noe til ledelsen i forbindelse med dette.

De som ville gikk i begravelsene og fikk fri uten lønn. 
 

Vi i gruppa snakket mye sammen om dette i lang tid. Vi kjente jo de som var døde og visste hva de slet med/hadde slitt med. Vi trudde den ene hadde det bra og ting hadde ordnet seg. Den gang ei.

Vi savnet veldig å kunne få tilbud om noen å snakke med om dette, men det måtte vi ordne på egenhånd. For ledelsen virket det som det ikke spilte noen rolle, de bare ansatte nye.

I store firmaet trur jeg ledelsen bare er sånn da de ikke får noen tilknytning til alle «arbeiderne». Virket som det bare er å stryke ett navn på lønningslista og sette inn ett nytt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at de også vil slite etter å ha forlatt dette livet. Sjelen deres vil ikke ha fått fred og de går ikke inn i lyset. 

Anonymkode: 23838...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok? Da kan du kanskje opplyse meg? Selv jobber jeg i det norske helsevesenet og jeg har fått hjelp av helsevesenet siden jeg var i tidlig tenårene, så vil si at jeg vet litt om hvordan det fungerer. 

Anonymkode: c74e9...21f

Det er rart at du ikke har fått med deg dette når du selv jobber i det norske helsevesenet og pasient, og at du ikke gidder å finne slik informasjon selv eller tror alle får hjelp alltid.

Anonymkode: fab24...bbc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (6 minutter siden):

Fikk de hjelp?  3 stk i min omgangskrets har tatt livet sitt Ila de siste 10 årene. Alle har slitt siden barndommen. De var kjent i psykiatrien. Det er allikevel ikke mulig og få skikkelig hjrlp. Om du ikke passer inn i dps sin firkanta modell får du ikke hjelp av psykolog , for og bli innlagt må du jo ha forsøkt og ta livet sitt først. Vet jo ikke om de prøvde med et håp om og overleve og få hjelp, eller hadde bestemt seg.      Selvsagt har vi alle til syvende og sist bare ansvar for oss selv, hvor mye ansvar samfunnet skal ha er vel politikk.. hva slags samfunn vil vi ha? 

Jeg vet om mange som har tatt livet sitt, og jeg vet ikke hvilken hjelp de fikk, dessverre. Men jeg vet at hen som døde nå, fikk mye hjelp. Hen ønsket selv å bli bedre/frisk. 

Hva slags modell mener du at man må passe inn i, for å bli innlagt? 

Anonymkode: c74e9...21f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er rart at du ikke har fått med deg dette når du selv jobber i det norske helsevesenet og pasient, og at du ikke gidder å finne slik informasjon selv eller tror alle får hjelp alltid.

Anonymkode: fab24...bbc

Da er det ikke noe mer å diskutere ettersom målet ditt er å herse, ikke å diskutere, opplyse og dele erfaringer. Det var hensikten med denne tråden, ikke å leke bedreviter og ekspert. Det du siterte, som jeg skrev, var også en tanke, ikke en fasit eller stadfestelse. Tenker du skal fokusere på din egen kunnskap i stedet. 

Anonymkode: c74e9...21f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterpotta skrev (1 minutt siden):

Arbeidsplassen min er veldig stor og det gjør at vi ikke kjenner alle i bedriften. Vi jobber på en måte i forskjellige grupper og vi er godt kjent.

Ledelsen i firmaet satte frem lys, minnebok og bilde av avdøde pp pauserommet. Spanderte til og med en blomst ved siden av + krans til begravelsen. Ellers hverken hørte eller så vi noe til ledelsen i forbindelse med dette.

De som ville gikk i begravelsene og fikk fri uten lønn. 
 

Vi i gruppa snakket mye sammen om dette i lang tid. Vi kjente jo de som var døde og visste hva de slet med/hadde slitt med. Vi trudde den ene hadde det bra og ting hadde ordnet seg. Den gang ei.

Vi savnet veldig å kunne få tilbud om noen å snakke med om dette, men det måtte vi ordne på egenhånd. For ledelsen virket det som det ikke spilte noen rolle, de bare ansatte nye.

I store firmaet trur jeg ledelsen bare er sånn da de ikke får noen tilknytning til alle «arbeiderne». Virket som det bare er å stryke ett navn på lønningslista og sette inn ett nytt.

Fri uten lønn? Ja, det var snilt gjort av ledelsen...

Anonymkode: 2d90f...9b1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blomsterpotta skrev (2 minutter siden):

Arbeidsplassen min er veldig stor og det gjør at vi ikke kjenner alle i bedriften. Vi jobber på en måte i forskjellige grupper og vi er godt kjent.

Ledelsen i firmaet satte frem lys, minnebok og bilde av avdøde pp pauserommet. Spanderte til og med en blomst ved siden av + krans til begravelsen. Ellers hverken hørte eller så vi noe til ledelsen i forbindelse med dette.

De som ville gikk i begravelsene og fikk fri uten lønn. 
 

Vi i gruppa snakket mye sammen om dette i lang tid. Vi kjente jo de som var døde og visste hva de slet med/hadde slitt med. Vi trudde den ene hadde det bra og ting hadde ordnet seg. Den gang ei.

Vi savnet veldig å kunne få tilbud om noen å snakke med om dette, men det måtte vi ordne på egenhånd. For ledelsen virket det som det ikke spilte noen rolle, de bare ansatte nye.

I store firmaet trur jeg ledelsen bare er sånn da de ikke får noen tilknytning til alle «arbeiderne». Virket som det bare er å stryke ett navn på lønningslista og sette inn ett nytt.

Så trist at dere ble så dårlig ivaretatt. Jeg tror nok det er annerledes på mindre arbeidsplasser hvor "alle kjenner alle" og alle jobber tett. Som kollega er man jo en pårørende, og man blir påvirket når man mister noen til noe så tragisk. Takk for at du delte. 

Anonymkode: c74e9...21f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært litt forskjellig. En gang tok kjæresten til en god venn livet sitt. Da ble jeg forbanna nær jeg så hvor mye smerte vennen min fikk. Men jeg var ikke nære den personen som tok livet sitt, og hadde ingen relasjon til han. 

Når Ari tok livet sitt ble jeg skikkelig trist. 

Det kommer nok an på hvem det gjelder 9g omstendighetene hvordan jeg reagerer. 

Anonymkode: e8709...014

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

En jeg vet om tok nylig selvmord. Voldtekt begått av far i barndommen, og jeg har full forståelse for at det må ha vært helt ulevelig, men jeg kjenner også at det er så trist, særlig med tanke på at hun har en tvillingsøster med samme bagasje som i tillegg må leve med selvmordet til sin søster. Hjertet mitt blør for de begge. Noe så groteskt. :cry3::hjerte:

Så grusomt. 

Jeg vet om en mann som tok livet sitt fordi broren gjorde det. Faren deres var den første som tok livet sitt. De var tre brødre, nå er det bare en igjen av dem. Kan ikke engang forestille meg hvor grusomt det må være for han. 

Anonymkode: c74e9...21f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Blir tom, og tenker hvor fælt personen må ha hatt det som ikke klarte å finne en annen vei enn døden, så tenker jeg på de pårørende hvor fælt det må være for de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har vært litt forskjellig. En gang tok kjæresten til en god venn livet sitt. Da ble jeg forbanna nær jeg så hvor mye smerte vennen min fikk. Men jeg var ikke nære den personen som tok livet sitt, og hadde ingen relasjon til han. 

Når Ari tok livet sitt ble jeg skikkelig trist. 

Det kommer nok an på hvem det gjelder 9g omstendighetene hvordan jeg reagerer. 

Anonymkode: e8709...014

Jeg tror det at Ari tok livet sitt, hadde en "positiv" ringvirkning på samfunnet. Misforstå meg rett nå, vær så snill, jeg sier på ingen måte at det var bra at han gjorde det. Det er helt forferdelig at han gjorde det, og vi skulle vært foruten det. Men det åpnet opp for samtaler rundt selvmord og psykisk helse blant menn. Sistnevnte er jo en reell problemstilling i dagens samfunn, ettersom flest menn tar livet sitt. Mange av dem har heller ikke søkt om hjelp. 

Jeg syns iallfall at selvmord har blitt LITT lettere å snakke om de siste årene. Men jeg er kvinne. Har for øvrig hørt fra menn at ting begynner å bli litt lettere, men det er mye som gjenstår. Jeg legger også merke til at holdningene rundt selvmord er blitt "bedre". Det vil si, man hører ikke hele tiden at den som tok livet sitt var egoistisk og feig, man hører heller forståelse for at noen faktisk kan ha det så vondt at de ikke ønsker å leve lenger. Det er jo på grunn av at vi snakker mer om psykisk helse. 

Mye arbeid som gjenstår. Men det er på bedringens vei. Litt. 

Anonymkode: c74e9...21f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fri uten lønn? Ja, det var snilt gjort av ledelsen...

Anonymkode: 2d90f...9b1

Javisst, skikkelig generøst vil jeg si. For å være helt ærlig så er det så lavmål av ledelsen at jeg har ikke ord.

Endret av Blomsterpotta
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Catalina Culès skrev (Akkurat nå):

Blir tom, og tenker hvor fælt personen må ha hatt det som ikke klarte å finne en annen vei enn døden, så tenker jeg på de pårørende hvor fælt det må være for de. 

De pårørende sitter nok igjen med tusen spørsmål. Tror at tanken "hva kunne jeg gjort annerledes" går igjen hos mange. Men så er sannheten kanskje i mange tilfeller at det ikke er så mye de kunne gjort. 

Anonymkode: c74e9...21f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så grusomt. 

Jeg vet om en mann som tok livet sitt fordi broren gjorde det. Faren deres var den første som tok livet sitt. De var tre brødre, nå er det bare en igjen av dem. Kan ikke engang forestille meg hvor grusomt det må være for han. 

Anonymkode: c74e9...21f

Forferdelig. Stakkars gjenlevende bror. 😭

  • Liker 8
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg vet om mange som har tatt livet sitt, og jeg vet ikke hvilken hjelp de fikk, dessverre. Men jeg vet at hen som døde nå, fikk mye hjelp. Hen ønsket selv å bli bedre/frisk. 

Hva slags modell mener du at man må passe inn i, for å bli innlagt? 

Anonymkode: c74e9...21f

Nå blander du. Jeg skrev dps. Modellen er deres opplegg, om en ikke passer inn kan en miste plassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min beste venninne mistet sin mann gjennom mange år i selvmord for ikke lenge siden.

Jeg reagerte med sjokk, sorg og sinne.

Anonymkode: c263f...5db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De pårørende sitter nok igjen med tusen spørsmål. Tror at tanken "hva kunne jeg gjort annerledes" går igjen hos mange. Men så er sannheten kanskje i mange tilfeller at det ikke er så mye de kunne gjort. 

Anonymkode: c74e9...21f

Det er nok ofte dessverre ikke det. Det er jo begrenset hva pårørende kan gjøre, og uansett hvor mye de stryker en over håret og sier de er glade i deg så tar ikke det bort det vonde. Jeg vet f.eks at jeg har en søster som er veldig glad i meg og jeg i henne, men er det noe som ville hindret meg i å begå selvmord? Nei. Selvsagt ville hun blitt knust, men det er ikke pga henne og den potensielle sorgen hennes at jeg fremdeles er her.

Anonymkode: 18080...c72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er nok ofte dessverre ikke det. Det er jo begrenset hva pårørende kan gjøre, og uansett hvor mye de stryker en over håret og sier de er glade i deg så tar ikke det bort det vonde. Jeg vet f.eks at jeg har en søster som er veldig glad i meg og jeg i henne, men er det noe som ville hindret meg i å begå selvmord? Nei. Selvsagt ville hun blitt knust, men det er ikke pga henne og den potensielle sorgen hennes at jeg fremdeles er her.

Anonymkode: 18080...c72

Det blir litt rart å si til noen at de ikke må ta livet sitt fordi andre kan bli lei seg. Ok, så man skal fortsette å leve for å tilfredsstille andre, og for å ikke påføre dem ubehag? Det er vel også slik at mange som tar livet sitt tenker at andre vil ha det bedre uten dem. Når den tanken først har satt seg, så er det nok kun vedkommende selv som kan overbevise seg selv. 

Anonymkode: c74e9...21f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det blir litt rart å si til noen at de ikke må ta livet sitt fordi andre kan bli lei seg. Ok, så man skal fortsette å leve for å tilfredsstille andre, og for å ikke påføre dem ubehag? Det er vel også slik at mange som tar livet sitt tenker at andre vil ha det bedre uten dem. Når den tanken først har satt seg, så er det nok kun vedkommende selv som kan overbevise seg selv. 

Anonymkode: c74e9...21f

Ja, jeg syns også det er rart, men det kommer jo mest sannsynlig fra ett godt sted selvom det nok for den syke kan oppfattes som provoserende. De pårørende ønsker nok også at den som er syk skal holde ut i håp om bedring da mange faktisk blir friskere. Jeg husker jeg for mange år siden da blogg var ganske nytt fulgte mange unge psykisk syke kvinner som var mer på lukket avdeling  enn ute i samfunnet. De aller fleste av dem idag har høyere utdannelse, jobb, mann, barn m.m og syns livet nå er godt å leve så man vet jo aldri.

Det er ikke akkurat vanskelig å ta sitt eget liv hvis man virkelig vil, og til syvende og sist så er det personen selv som har valget.

Anonymkode: 18080...c72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...