Gå til innhold

Lyst å kalle opp etter en av oldefedrene, men møter motstand


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, det er «gammeldagse» navn, men det går vel i sirkler slik at det kommer på moten igjen? Er jo greit å være i forkant før «alle» skal ta i bruk disse navnene igjen.

Men usikker på hva som bør velges blant disse. Det er Alfred, Ragnar, Rudolf og Peder. Det jeg får høre er «at Peder er det beste navnet av de fire sier litt om utvalget», osv. Men jeg liker tradisjonelle navn fremfor «Matteo-Maximilian» og annet «nymotens» greier.

Men hvilket av de fire ville du valgt?

Anonymkode: 0d9c1...7e6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liker best Alfred. Peder kan gå an..

Anonymkode: c02d5...834

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er «gammeldagse» navn, men det går vel i sirkler slik at det kommer på moten igjen? Er jo greit å være i forkant før «alle» skal ta i bruk disse navnene igjen.

Men usikker på hva som bør velges blant disse. Det er Alfred, Ragnar, Rudolf og Peder. Det jeg får høre er «at Peder er det beste navnet av de fire sier litt om utvalget», osv. Men jeg liker tradisjonelle navn fremfor «Matteo-Maximilian» og annet «nymotens» greier.

Men hvilket av de fire ville du valgt?

Anonymkode: 0d9c1...7e6

Liker godt Alfred. Peder hadde jeg nok heller valgt om jeg fikk bruke Petter. Ragnar er ganske kult, men har en god venn som heter det så hadde blitt litt rart å bruke (for min del), men tøft navn

Anonymkode: fec31...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg hadde gått for et av disse navnene - synes det er langt penere enn disse motenavnene. Kanskje ikke Rudolf - grunnet et visst reinsdyr - men ellers var alle fine.

Jeg er oppkalt etter mine bestemødre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ragnar eller Rudolf. Peder er en uheldig slang på noen søreuropeiske språk (ca oversatt er rompis), og Rudolf er bare barnemishandling.

Anonymkode: 26190...e09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker Ragnar best, med Peder på en god andreplass. Alfred er for populært, og Rudolf er et reinsdyr for meg også. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville styrt unna Rudolf, men kunne fint bruk alle de andre tre. Og med mindre disse andre som har så sterke meninger er barnets far, ville jeg bedt dem rulle inn - det er ikke deres sak.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ragnar eller Rudolf. Peder er en uheldig slang på noen søreuropeiske språk (ca oversatt er rompis), og Rudolf er bare barnemishandling.

Anonymkode: 26190...e09

:klo:

 

Jeg likte best Peder.

Anonymkode: 7239a...d88

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alfred er mitt favorittnavn🤗Ragnar er et tøft navn som fikk en liten oppsving etter serien «Vikings». 

Anonymkode: 80334...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker Rudolf best. Dagens unge har ikke hørt om reinsdyret, så det har null å si.

Anonymkode: 3ae44...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rudolf, da tenker jeg enten reinsdyr eller nazi-tyskland 

Anonymkode: 05de0...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rudolf, det er litt kult og lite brukt på norsk, men likevel et godt norskklingende navn.

Anonymkode: c9f89...8de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk vært borti barn med disse navna. Må innrømme at Rudolf ble litt merkelig, men ble vant til det også. Alfred og Peder synes jeg er helt "vanlige" navn. Jeg ville nok gått for Ragnar selv.. 

Anonymkode: 28132...b5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Liker Rudolf best. Dagens unge har ikke hørt om reinsdyret, så det har null å si.

Anonymkode: 3ae44...610

Selvfølgelig har dagens unge hørt om reinsdyret Rudolf. Hvor har du det fra at de ikke har hørt om det? Selv om det kanskje ikke er lov å synge julesanger på skolen/barnehagen lenger for å unngå å krenke/støte muslimer eller andre som ikke feirer jul hører de helt sikkert på julesanger hjemme, vet du. Og «Rudolf er rød på nesen» er en kjent julesang. Selv om mange av de gamle barnesangene blir sett på som upassende idag er neppe den en av dem. 

Endret av jukkapalme
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...