Gå til innhold

Planer om barn og skal på intervju (vikariat). Hva sier jeg om de spør meg om planer om barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å rett ut lyve høres ut som en veldig dårlig ide, og jeg tror nok en del av disse rådene er mer preget av bitterhet enn av omtanke for TS. Jeg tenker som andre at det beste er å være ærlig. Med et års vikariat er jo også sjansen der for at det ikke vil påvirke arbeidsgiver, og å begynne arbeidsforholdet med å lyve tror jeg vil kunne skape et dårlig forhold til både ledere og kolleger som rammes av dette. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

herzeleid skrev (3 minutter siden):

Å rett ut lyve høres ut som en veldig dårlig ide, og jeg tror nok en del av disse rådene er mer preget av bitterhet enn av omtanke for TS. Jeg tenker som andre at det beste er å være ærlig. Med et års vikariat er jo også sjansen der for at det ikke vil påvirke arbeidsgiver, og å begynne arbeidsforholdet med å lyve tror jeg vil kunne skape et dårlig forhold til både ledere og kolleger som rammes av dette. 

jeg var ærlig npr en eller annen idiot på jobbintervju spurte om det. Jeg sa at jeg ikke visste men at det jo kunne skje. Kunne aldri vite. Da ble hun sur... Jaja. kanskje good riddance. Svarte sikkert litt rsrt fordi jeg ble paff. Hadde ikke forventet å bli spurt om det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (3 timer siden):

Jeg hadde blitt rimelig sur hvis en ansatt hadde løyet om dette.

Jeg er arbeidsgiver og jeg forventer ikke helt ærlig svar på slike spørsmål. Om man ikke har store marginer og ikke tar høyde for graviditeter kan man ikke ansette kvinner under 40 (50). Uansett ærlig svar kan ting skje.

Endret av Alauda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig. Helt utrolig at så mange i tråden anbefaler å lyve. 
Stakkars arbeidsgivere....

Anonymkode: 6f332...4ac

Hvorfor er det synd på arbeidsgiver? Det er NAV som betaler foreldrepenger? Dette er helt blåst. Arbeidsgiver HAR IKKE LOV til å vektlegge potensiell barneplanlegging når de ansetter, så man gjør faktisk arbeidsgiver en tjeneste ved å lyve. 

Anonymkode: d84e2...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (3 timer siden):

Da får hun heller ikke jobb hos oss.

Ganske absurd hvis du forventer at ansatte skal tilrettelegge for lovbrudd. Jeg vil si at du i så fall forsømmer din plikt som arbeidsgiver og anbefaler deg å lese deg opp på lovverket. 

Anonymkode: d84e2...127

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor er det synd på arbeidsgiver? Det er NAV som betaler foreldrepenger? Dette er helt blåst. Arbeidsgiver HAR IKKE LOV til å vektlegge potensiell barneplanlegging når de ansetter, så man gjør faktisk arbeidsgiver en tjeneste ved å lyve. 

Anonymkode: d84e2...127

Som nevnt over er jeg arbeidsgiver og kjenner til utfordringene, men dette er tull. For de fleste arbeidsgivere er det en del utfordringer knyttet til foreldrepermisjon, og alle er ikke løst ved refusjon fra NAV.

Anonymkode: ed390...e1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man lyver selvsagt, og sier 'det har jeg ingen planer om, ihvertfall ikke på veldig lenge!'

Jeg har selv blitt spurt om det på intervju, og hadde ingen problemer med å lyve om akkurat det. De bryter jo loven! 

Jeg fikk jobben og ble gravid ca ett år etterpå. Og ja, det var planlagt siden før intervjuet, men det tok litt tid å bli gravid. Har og hadde ikke noen som helst dårlig samvittighet. 

(Var fast jobb, men hadde glatt gjort det samme ved vikariat) 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tror ikke du blir spurt. Men får du jobben regner arbeidsplassen med deg i ansettelsestiden, og hvis du plutselig forsvinner i sykemelding og permisjon underveis , kan du nok se langt etter fast stilling der etterpå. 

Anonymkode: 04afe...936

Dette.

Anonymkode: afbbb...802

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, stakkars arbeidsgivere som spør spørsmål de ikke har lov til å spørre om🥲

Anonymkode: 53deb...bfd

Og stakkars arbeidstaker som søker jobb i god tro om å være borte storparten av tiden. Lykke til med å få fast jobb der senere da.

Anonymkode: afbbb...802

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Som nevnt over er jeg arbeidsgiver og kjenner til utfordringene, men dette er tull. For de fleste arbeidsgivere er det en del utfordringer knyttet til foreldrepermisjon, og alle er ikke løst ved refusjon fra NAV.

Anonymkode: ed390...e1a

Ja, men det er risikoen man tar som arbeidsgiver. Når man ansetter noen i vikariat søker de så og si alltid fast jobb ved siden, dvs. ofte forsvinner arbeidstakeren etter bare 3 måneder. Det er jo et minst like stort, og faktisk større problem. Hvis man ikke ønsker kortvarige arbeidsforhold, kan man ikke ansette folk i vikariat. 

Anonymkode: d84e2...127

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...