Gå til innhold

Planer om barn og skal på intervju (vikariat). Hva sier jeg om de spør meg om planer om barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er innkalt på intervju. Det er to ulike vikariat med 1år og 2års lengde med mulighet for forlengelse. Er snakk om sykepleierstillinger så jeg er ikke bekymret for at jeg ikke kan finne noe annet i ettertid. Men vi har planer om å forsøke å få barn snart. Jeg vet jo at dette ofte fiskes om på intervju. De har jo ikke lov å spørre direkte. Men hva svarer jeg om de spør? Eller om det hintes? Er jo redd de ikke vil velge meg hvis de forstår det slik at jeg har planer om barn innen kort tid. 

Anonymkode: 5b7a8...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har ikke lov til å spørre om det, ei heller hinte. Hvis de likevel gjør det, og du ikke er helt avhengig av akkurat denne jobben, ville jeg sagt fra om at det ikke er greit å spørre om. Du har vel uansett ikke lyst til å jobbe et sted som bryter likestillings- og diskrimineringsloven?

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det ikke kommer spørsmål om det for det har de ikke lov til. Det hender de fisker litt men det er bare å ikke respondere på det. Og skulle de spørre så er det mange som svarer "det har dere ikke lov til så det svarer jeg ikke på".

Lykke til med intervju 🙂👍

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel litt dumt å ta et vikariat der du kanskje ikke kommer til å jobbe store deler av vikariatet. Hva med å få deg fast jobb før du blir gravid? 

Anonymkode: 7364a...e55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er vel litt dumt å ta et vikariat der du kanskje ikke kommer til å jobbe store deler av vikariatet. Hva med å få deg fast jobb før du blir gravid? 

Anonymkode: 7364a...e55

Vikariatene innebærer kun dagvakter. Håpet er å få en fot innenfor en arbeidsplass uten turnus da det er mer forenelig med småbarnslivet. 

Anonymkode: 5b7a8...b83

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har på ingen måte lov til å spørre om slik. 

Anonymkode: 4cbea...ee9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da lyver du og sier nei. De har ikke lov å spørre, men hvis de bryter reglene og spør, så kan du ha 0 dårlig samvittighet for å lyve. Blir du gravid, så er det jo ingenting de får gjort...

Anonymkode: 53deb...bfd

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har de ikke lov til å spørre om, men det er mange dårlige ledere/intervjuere der ute. Så dersom de spør så lyver du bare og sier at du ikke har noen planer om barn på nåværende tidspunkt. Dette har arbeidsgiver ingenting med å blande seg opp i, så dersom de er så uprofesjonelle at de spør så er det ikke noe problem å lyve. 

Anonymkode: 0a0fc...9c2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vikariatene innebærer kun dagvakter. Håpet er å få en fot innenfor en arbeidsplass uten turnus da det er mer forenelig med småbarnslivet. 

Anonymkode: 5b7a8...b83

:klo: 

Så planen din er å velge et sted der du kan få varig jobb, men samtidig er planen din å være desperat nok til å faktisk ta jobb hos en arbeidsgiver som er uproff nok til å fiske om du har tenkt å bli gravid? 

Hvordan henger det sammen, ts? En så gjennom-uproff leder har vi alle en plikt til å velge bort. Så om hen spør så svarer du "vet du, det er faktisk uaktuelt for meg å jobbe i et så uproft miljø, så jeg er ikke lengre interessert i stillingen". Spør de om graviditet kan du regne med at de gir blanke i personvern, arbeidstidsbestemmelser og vold og mobbing på arbeidsplassen. Og du som jobber i helse vet at der er mye vold.

Anonymkode: 963a2...fca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe

Jeg ble spurt i et utenlandsk firma i Norge for 5 år siden "Are you planning a baby? If so, you cannot work here, we need someone stable you know, not home with baby all the time".. sa fra til NAV som jeg fikk jobbintervjuet gjennom, men det ble aldri gjort noe med.

Bare lyv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - selv om du planlegger å bli gravid har du ingen garanti for at du blir gravid innenfor den tiden, eller at du trenger sykemelding etc. Så å gjøre deg mindre attraktiv for jobben for noe som kanskje blir en utfordring høres veldig dumt ut. 

"Det foreligger ingen planer om det" om de skulle driste seg til å spørre..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du får ikke jobben om du svarer "det har dere ikke lov til å spørre om!" som en del har foreslått. Det er et tøft marked der utse så bare lyv og si nei dersom de skulle være så frekke og spørre deg om det direkte.  

Anonymkode: a4baf...bad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Useriøse spørsmål fortjener useriøse svar. Hadde sagt at jeg har ingen planer om barn på nåværende tidspunkt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er vel litt dumt å ta et vikariat der du kanskje ikke kommer til å jobbe store deler av vikariatet. Hva med å få deg fast jobb før du blir gravid? 

Anonymkode: 7364a...e55

Hvorfor det? De aller fleste som tar vikariatet søker fast jobb ved siden. Dvs. at svært mange som søker vikariater, går ut igjen kort tid etter vikariatet har startet (fra 3 måneder pga oppsigelsestid). Dette er arbeidsgiver som ansetter i vikariat fullt klar over. Sånn sett vil noen som går ut i svangerskapspermisjon være lenger i arbeid enn de som bare går videre fordi de har fått fast jobb et annet sted. 

Selv fikk jeg et vikariat på ett år da jeg var tre måneder på vei. Jeg sa ifra en måneds tid etter oppstart, og det var overhodet ikke noe problem. Fikk faktisk tilbud om fast stilling etter permisjonen var over. 

Det er ulovlig å ta i betraktning svangerskap eller permisjon i ansettelsesprosessen, og dermed er det ikke lov til å spørre eller hinte. Hvis de velger å spørre eller hinte, ville jeg lyvd og sagt at jeg ikke så for meg barn med det første. Det får være på deres kappe når de bryter loven. 

Anonymkode: d84e2...127

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke lov til å spørre om dette, men ofte fisker de indirekte uansett. Å si rett ut at de ikke har lov til å spørre vil kun medføre at du ikke havner på innstillingslista. Så det beste er bare å smøre godt på å si at du ikke ser for deg et liv med barn, og om det skulle bli aktuelt med barn så ser du for deg at det er langt fram i tid. Du ønsker å finne deg en jobb og bli vel etablert før du slår deg til ro med barn, og at dette er noe du og partner er gjensidig enige om. 
 

Så blir du gravid. Ops, uhell skjer. Du går rett til sjefen på et så tidlig tidspunkt som mulig (før uke 12, før alle andre får vite noe, vedkommende har taushetsplikt) og «beklager» at det desverre ikke ble sånn som planlagt men at det etter litt gjennomtenkning er en hyggelig overraskelse. Du håper selvsagt at det ikke skal gå ut over jobben så langt det er mulig, og at du ser for deg å jobbe der i mange år også etter permisjonen. 
 

SÅ enkelt kan det gjøres. En god referanse får du også sannsynligvis. Fordi du er «ærlig» fra dag 1. tror sjefen. 
 

Anonymkode: 5896b...b62

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

:klo: 

Så planen din er å velge et sted der du kan få varig jobb, men samtidig er planen din å være desperat nok til å faktisk ta jobb hos en arbeidsgiver som er uproff nok til å fiske om du har tenkt å bli gravid? 

Hvordan henger det sammen, ts? En så gjennom-uproff leder har vi alle en plikt til å velge bort. Så om hen spør så svarer du "vet du, det er faktisk uaktuelt for meg å jobbe i et så uproft miljø, så jeg er ikke lengre interessert i stillingen". Spør de om graviditet kan du regne med at de gir blanke i personvern, arbeidstidsbestemmelser og vold og mobbing på arbeidsplassen. Og du som jobber i helse vet at der er mye vold.

Anonymkode: 963a2...fca

Jeg har ikke vært på intervju enda. Men jeg hører jo om flere som blir spurt om de har planer om barn. Jeg vet ikke om denne lederen vil spørre, men vil gjerne være forberedt. 

Jeg vil få en fot innenfor en arbeidsplass med kun dagvakter slik at jeg kanskje lettere kan få fortsette i andre vikariat/fadt jobb på sikt. Og hvis jeg blir gravid og vikariatet blir avsluttet og jeg ikke får fast stilling så er det ingen problemer å få jobb som sykepleier andre steder med turnus. Men det er jo noe jeg håper å slippe. 

Anonymkode: 5b7a8...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du blir spurt. Men får du jobben regner arbeidsplassen med deg i ansettelsestiden, og hvis du plutselig forsvinner i sykemelding og permisjon underveis , kan du nok se langt etter fast stilling der etterpå. 

Anonymkode: 04afe...936

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å lyve så lenge de spør om ting de ikke har lov til. 

Anonymkode: f063d...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...