Gå til innhold

Eit feitt liv. Nrk.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er merkelig at ingen snakker mer om alkoholinntaket hans. 45 enheter på en uke er vanvittig, til og med mer enn det jeg drakk - og jeg er alkoholiker og drakk hver dag! Bytte ut øl med alkoholfritt var ikke et alternativ, den skal byttes ut med vin. Skremmende å få barn når man har et så høyt forbruk også, øker sannsynligheten for at barnet får rusproblemer og. Jeg sier ikke at han er alkoholiker, men det er utrolig lite smart å praktisere en atferd avhengige har, og den risikoen man utsetter seg for alkoholrelaterte sykdommer. Det gjelder i høyeste grad for han, ikke bare sykdommer av fedme.

I tillegg legger man lett på seg av å spise etter at man har inntatt alkohol, da kroppen prioriterer å kvitte seg med alkoholen, ikke maten.

Anonymkode: 89570...dbe

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sitat

For de veldig lave og veldig høye er grenseverdiene noe usikre

Det finnes en egen BMI-kalkulator for de som er veldig høye eller lave.

Om høye/lave bruker den vanlige kalkulatoren, får de nemlig feil tall. Lave folk får for lavt tall, og høye får for høyt tall.

Grunnen til dette er blant annet at en veldig lav person gjennomsnittlig er smalere per høydecentimeter, mens en veldig  høy person gjennomsnittlig er bredere. Det sier seg jo egentlig selv, når man tenker seg om.

https://tall.life/better-bmi-for-short-and-tall-people/

Anonymkode: 2dcd9...a0e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden viser hvor viktige slike programmer er, men samtidig er det litt forstemmende å se hvor lite mange forstår av avhengighet, belønning osv.

Noen skrev at tjukke mangler viljestyrke. Det er merkelig å tro at politiske ledere og statsministre mangler viljestyrke. Tror dere f eks Erna er en viljeløs pusekatt? Politikk er virkelig ikke for pingler! Det ble sagt av en i serien at problemet ikke bare er manglende viljestyrke. Mange slanke har også manglende viljestyrke, men det viser seg på andre områder (bruker for mye penger, leser for lite fag, ser for mye tv, flytter ikke fra gal mann etc).

Jeg leste en gang om hvordan noen forskere tror at en del av oss får sterkere belønning ved spising enn andre. Det tror jeg på. Mange av de som er tynne og ikke sliter med vekta sier at de synes ting er godt, men så er de forsynt. Men de får kanskje ikke den eksplosjonen av gode følelser, lykke og glede som matmisbrukere kan få? Et godt ostesmørbrød, pizzastykke eller sjokoladebit virker som et skudd narkotika, nesten. Klart at hvis man ikke får den følelsen, men bare «joda, smaker godt», så er det enklere å håndtere. Ser jo noen i tråden her som tydeligvis ikke helt skjønner dette :) Ikke skjønner at «belønningen» man får av kroppen er superdeilig! 

Anonymkode: 7b653...9ad

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det finnes en egen BMI-kalkulator for de som er veldig høye eller lave.

Om høye/lave bruker den vanlige kalkulatoren, får de nemlig feil tall. Lave folk får for lavt tall, og høye får for høyt tall.

Grunnen til dette er blant annet at en veldig lav person gjennomsnittlig er smalere per høydecentimeter, mens en veldig  høy person gjennomsnittlig er bredere. Det sier seg jo egentlig selv, når man tenker seg om.

https://tall.life/better-bmi-for-short-and-tall-people/

Anonymkode: 2dcd9...a0e

Hm. Den viste BMI 0,7 lavere enn vanlig kalkulator. Jeg er høy og veldig grovbygd, da, så tenker at idealvekt for meg er noen få kg over «normalen». 

Gjest byråkrati
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er merkelig at ingen snakker mer om alkoholinntaket hans. 45 enheter på en uke er vanvittig, til og med mer enn det jeg drakk - og jeg er alkoholiker og drakk hver dag! Bytte ut øl med alkoholfritt var ikke et alternativ, den skal byttes ut med vin. Skremmende å få barn når man har et så høyt forbruk også, øker sannsynligheten for at barnet får rusproblemer og. Jeg sier ikke at han er alkoholiker, men det er utrolig lite smart å praktisere en atferd avhengige har, og den risikoen man utsetter seg for alkoholrelaterte sykdommer. Det gjelder i høyeste grad for han, ikke bare sykdommer av fedme.

I tillegg legger man lett på seg av å spise etter at man har inntatt alkohol, da kroppen prioriterer å kvitte seg med alkoholen, ikke maten.

Om folk tenker det samme som meg, så er grunnen at man gjerne ikke blir så raskt full når man er overvektig, så jeg tenker 8 øl for han over en kveld kanskje er det samme som 2-3 for meg som er slank? Selvsagt fortsatt usunt og dårlig for kroppen, men når det gjelder alkohol og alkoholiker så tenker jeg at det ikke nødvendigvis er et faretegn for en som er så overvektig og kanskje ikke merker rusen så godt selv om han drikker store mengder. 

Kan være jeg tar feil, da. 

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen skrev at tjukke mangler viljestyrke. Det er merkelig å tro at politiske ledere og statsministre mangler viljestyrke. Tror dere f eks Erna er en viljeløs pusekatt? Politikk er virkelig ikke for pingler! Det ble sagt av en i serien at problemet ikke bare er manglende viljestyrke. Mange slanke har også manglende viljestyrke, men det viser seg på andre områder (bruker for mye penger, leser for lite fag, ser for mye tv, flytter ikke fra gal mann etc).

Har inntrykk av at folk snakker veldig forbi hverandre når det kommer til dette med "viljestyrke" og slanking, og litt sånn var det i serien også.

Ja, det er masse som spiller inn, massevis av hormoner og diverse som påvirker sultfølelsen o.s.v. Derfor handler det også om viljestyrke å klare å overstyre disse tingene.

Det betyr ikke at overvektige ikke har noe viljestyrke, men de mangler nok viljestyrke til å overstyre noe som krever veldig mye viljestyrke.

Altså, en overvektig person kan ha akkurat like mye viljestyrke som en normalvektig person. Men det koster mindre viljestyrke for den normalvektige å bare opprettholde, enn det det koster for den overvektige å gå ned.

Så jo, det handler også om viljestyrke. Men da altså mer viljestyrke enn det man normalt behøver.

Anonymkode: 87969...0f5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Denne tråden viser hvor viktige slike programmer er, men samtidig er det litt forstemmende å se hvor lite mange forstår av avhengighet, belønning osv.

Jeg leste en gang om hvordan noen forskere tror at en del av oss får sterkere belønning ved spising enn andre. Det tror jeg på. Mange av de som er tynne og ikke sliter med vekta sier at de synes ting er godt, men så er de forsynt. Men de får kanskje ikke den eksplosjonen av gode følelser, lykke og glede som matmisbrukere kan få? Et godt ostesmørbrød, pizzastykke eller sjokoladebit virker som et skudd narkotika, nesten. Klart at hvis man ikke får den følelsen, men bare «joda, smaker godt», så er det enklere å håndtere. Ser jo noen i tråden her som tydeligvis ikke helt skjønner dette :) Ikke skjønner at «belønningen» man får av kroppen er superdeilig! 

Tja. Det indikerer at vi slanke ikke trenger bruke særlig viljestyrke for å unngå overspising f.eks. Er ikke enig i dette. Jeg og mange med meg vil påstå at også vi slanke sliter med å slutte å spise når vi er mette, har lyst på mer is og sjokolade osv. Jeg kjemper denne kampen hver dag,- og vinner. Det er ikke lettere for oss slanke (i hvert fall ikke meg) å holde oss unna søtsaker og ikke spise for mye. 

Anonymkode: cb236...704

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja. Det indikerer at vi slanke ikke trenger bruke særlig viljestyrke for å unngå overspising f.eks. Er ikke enig i dette. Jeg og mange med meg vil påstå at også vi slanke sliter med å slutte å spise når vi er mette, har lyst på mer is og sjokolade osv. Jeg kjemper denne kampen hver dag,- og vinner. Det er ikke lettere for oss slanke (i hvert fall ikke meg) å holde oss unna søtsaker og ikke spise for mye. 

Enig. Jeg tar bevisste valg mange ganger per dag angående kosthold og mengde, og lar svært ofte være å spise eller drikke noe jeg har lyst på.

Anonymkode: 35829...6d9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det tror jeg er riktig. Jeg får ikke euforiske følelser av mat, uansett hvor godt det er. For meg er det lettere å slutte å spise enn å slutte å røyke, om det er viljestyrke som blir målt. (Spiser selvsagt). Holder stabil vekt, øvre normal.

Anonymkode: 3efd4...34d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Siden du greier det er det vel kanskje lettere for deg enn noen som ikke greier det ...

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I denne tråden er det mange som har nevnt alkoholinntaket. Og som jeg skriver på en av de første sidene av innlegg, er alkoholinntaket hans uforenelig med å være småbarnsfar. Noe han selv også har innsett. I det siste programmet sier han at han er nede i 4 øl i uka. Noe som også viser at han ikke er alkoholiker.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig gjelder det ikke alle, og det skrev jeg da heller ikke. Jeg skrev «mange av de som er tynne og ikke sliter med vekta». Da gjelder det jo ikke deg, siden du må kjempe en kamp for å holde vekta nede. 
Hvis du leser andre tråder her inne, f eks der noen spurte «hva spiser dere slanke», var det helt tydelig flere grupper. Noen er sånne tjukkaser-in-spe, som strevde med matlyst og søtsug og bare sto i mot hele tiden. Mens andre svarer at de spiser bare det de har lyst på, men de holder seg slanke likevel. De kan ta et lite kakestykke og være fornøyd med det de neste tre ukene, liksom :) 

Jeg har levd sammen med slike tynne folk, og de kan gjerne være av typen «glemmer å spise», f eks. Fascinerende annerledes...

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (4 minutter siden):

Siden du greier det er det vel kanskje lettere for deg enn noen som ikke greier det ...

Nei, tror ikke det. Typisk unnskyldning fra overvektige dette, "det er så vanskelig for meg og lettere for andre".

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (5 minutter siden):

Kanskje, kanskje ikke. Mener du at alle mennesker er akkurat like sterke mentalt? Gjelder alle områder i livet? Aldri vær stolt av noe, for fikk du det til var det bare fordi det var lett for deg, og alle som ikke klarer det samme er det bare vanskeligere for. Litt av en hvilepute for å aldri anstrenge seg noe særlig her i livet...

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, tror ikke det. Typisk unnskyldning fra overvektige dette, "det er så vanskelig for meg og lettere for andre".

Når du greier noe andre ikke greier er det utvilsomt lettere for deg enn de som ikke greier det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig gjelder det ikke alle, og det skrev jeg da heller ikke. Jeg skrev «mange av de som er tynne og ikke sliter med vekta». Da gjelder det jo ikke deg, siden du må kjempe en kamp for å holde vekta nede. 
Hvis du leser andre tråder her inne, f eks der noen spurte «hva spiser dere slanke», var det helt tydelig flere grupper. Noen er sånne tjukkaser-in-spe, som strevde med matlyst og søtsug og bare sto i mot hele tiden. Mens andre svarer at de spiser bare det de har lyst på, men de holder seg slanke likevel. De kan ta et lite kakestykke og være fornøyd med det de neste tre ukene, liksom :) 

Jeg har levd sammen med slike tynne folk, og de kan gjerne være av typen «glemmer å spise», f eks. Fascinerende annerledes...

Det handler om å ta bevisste valg absolutt hele tiden, også når man skal "kose" seg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en sånn som alltid har vært tynn uten å gjøre noen innsats, spiser det jeg vil og trener minimalt. Nesten aldri over 10.000 skritt om dagen, spiser mye junkfood, brus og sjokolade. Så hun Sonja Iren fra serien og artikkelen er jo ekstremt mye sunnere enn meg.

Samtidig er jeg også en som fint kan glemme å spise en dag, jeg er sjelden egentlig sulten, spiser mest for kos. Og det tror jeg kun er flaks. Hadde jeg hatt god appetitt og andre forutsetninger hadde jeg vært ganske tjukk. 

Jeg skjønner kjempegodt at mange sliter med vekta, og jeg syntes ikke det er greit å shame folk for det. Jeg kjenner så mange som er så mye bedre på å ta vare på helsa si enn meg, men allikevel har noen kilo ekstra. Jeg tror ingenting på at jeg har mer viljestyrke, er mindre lat eller er bedre enn de på noen måte. 

Anonymkode: bf36c...24e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Når du greier noe andre ikke greier er det utvilsomt lettere for deg enn de som ikke greier det.

Ja vel... For å være ærlig så tror jeg det handler mye om karakter og viljestyrke, men det blir vel å banne i kirken.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje, kanskje ikke. Mener du at alle mennesker er akkurat like sterke mentalt? Gjelder alle områder i livet? Aldri vær stolt av noe, for fikk du det til var det bare fordi det var lett for deg, og alle som ikke klarer det samme er det bare vanskeligere for. Litt av en hvilepute for å aldri anstrenge seg noe særlig her i livet...

Poenget mitt er jo nettopp at folk ikke er like sterke, deriblandt med tanke på mental styrke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...