Gå til innhold

Eit feitt liv. Nrk.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det har jeg hørt mange overvektige si, og det er en veldig forståelig innstilling.

Det du/dere imidlertid glemmer, er at det er ikke bare sånn at kraftig overvektige lever kortere enn normalvektige. I tillegg har man mange færre år med god helse.

Du risikerer for eksempel at når du er 50, har du fått diabetes og hjerteproblemer som legger en stor demper på livskvaliteten. Kanskje kan du heller ikke være med på aktiviteter som det er en selvfølge for normalvektige jevnaldringer å klare, og kanskje du får så dårlig ork at du helst vil holde deg mest mulig i sofaen. Å leve de siste 20-30 årene med store helseplager er ikke noe særlig i mine øyne.

Det å ha god helse og å kunne være aktiv gir livskvalitet. Selv er jeg normalvektig, og det å ha en lett kropp bidrar i veldig stor grad til livskvalitet for meg. Jeg kan lett løpe opp mange etasjer med trapper, jeg kan springe etter bussen, jeg kan uten anstrengelse spille fotball og ellers være fysisk aktiv med ungene, osv. Dette er viktig for meg.

Og så er jeg enig med legen i programmet, som sier at Ronny må utvide begrepet om å kose seg. Jeg kan også kose meg med en feit burger og en øl eller cola (det er vel sikkert kos for de fleste), men jeg kan også kose meg med østers og champagne, med et syrlig norsk eple om høsten, eller med en kopp te.

Jeg kan også kose meg uten at det er mat eller drikke involvert, f.eks. med å se på en bra serie, med å se på solnedgangen ved havet, med å strikke, med å dyrke tomater og urter og å stelle planter.

Jeg skjønner veldig godt at Ronny har lyst til å fortsette å spise burger og drikke øl, jeg skjønner bare ikke hvorfor det må være så mye og ofte. Og han kom vel heldigvis fram til at det er lurt av ham å kutte ned på det.

Anonymkode: 2dcd9...a0e

Et par tilleggskommentarer til innlegget mitt:

Om Ronny (eller du) hadde vært far til mine barn, ville jeg i likhet med Tuva satt foten ned. Jeg vil ikke ha noe av at faren til barna mine skal få dårlig helse relativt tidlig i livet.

Denne oppfatningen om at det å spise ubegrensede mengder hamburger, potetgull, og annen fetende mat gjør livet bedre, er direkte FEIL. For det fører nemlig tvert imot til at livet blir mye dårligere, av de årsakene jeg beskrev i det forrige innlegget.

Pluss dårlige knær som gjør det vondt å gå og som kan gjøre en ustødig, kortpustethet, manglende evne til å være med på helt vanlige ting som våronn i hagen, opprydding i garasjen eller på loftet, kveldsturer, osv., pluss koselige fjellturer og andre utflukter med venner. I stedet dreier det seg om tett oppfølging fra helsevesen og sykehus, og mye medisinbruk som kunne vært helt unngått dersom man hadde hatt et mer normalt kosthold.

Og størstedelen av livet tilbragt i en sofa.

Du og han er i midten av 30-årene og altså forholdsvis unge. Dere klarer dere fremdeles greit rent helsemessig.

Jeg er over 50, og det er helt enorm forskjell på de som er slanke og de som er overvektige når det gjelder helse. De som er kraftig overvektige, er nærmest på nivå med foreldrene mine (som er nesten 80), og i mange tilfeller mye dårligere stilt enn dem rent helsemessig.

DET er framtida di hvis du insisterer på å fortsette med store mengder junkfood, potetgull og sjokolade.

• Liker 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor snakkes det kun om kaloriene når de snakker om ølinntaket? Hva med skadevirkingene av alkoholen?

Å bytte ut ølen med tørr hvitvin er kanskje bra kalorimessig, men samtidig gjør det verre skade på andre måter?

• Liker 10
Skrevet
Expandable86 skrev (17 minutter siden):

Hvorfor snakkes det kun om kaloriene når de snakker om ølinntaket? Hva med skadevirkingene av alkoholen?

Å bytte ut ølen med tørr hvitvin er kanskje bra kalorimessig, men samtidig gjør det verre skade på andre måter?

Enig. Merkelig å erstatte alkohol med annen alkohol når målet var å endre definisjonen av kos. Definisjonen er akkurat den samme, bare litt færre kalorier. Alkohol er jo skadelig på mange flere måter enn kalorimessig også. At de aldri var inne på det med alkohol og dårligere opptak av næringsstoffer f.eks. Bra gjort av Ronny å gå ned 10 kg da, får håpe han klarer å opprettholde dette når hverdager blir normal igjen også selv om fristelsen for å gå på pub kanskje vil øke da. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og så er jeg enig med legen i programmet, som sier at Ronny må utvide begrepet om å kose seg. Jeg kan også kose meg med en feit burger og en øl eller cola (det er vel sikkert kos for de fleste), men jeg kan også kose meg med østers og champagne, med et syrlig norsk eple om høsten, eller med en kopp te.

Jeg kan også kose meg uten at det er mat eller drikke involvert, f.eks. med å se på en bra serie, med å se på solnedgangen ved havet, med å strikke, med å dyrke tomater og urter og å stelle planter.

Så enig i dette 👏🏻👏🏻

Anonymkode: f0fec...f81

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er synd at debatten sporet grundig av i "Debatten" på NRK. Mot slutten hadde de invitert representanter fra me-me-me-generasjonen, som synes det er fryktelig viktig at verden får høre hva de føler.

Kroppspress blant ungdom, som temaet da plutselig ble, er et stort samfunnsproblem som det er utrolig viktig å diskutere og skape mer bevissthet om. Helt klart. Jeg synes det er helt forferdelig hvordan influencere og andre holder på og fremmer et urealistisk og usunt kroppsideal.

Allikevel, det at en fyr på 130 kg som er fornøyd med hvordan han ser ut, virkelig bør slanke seg for helsas skyld, har null og niks med usunne kroppsidealer å gjøre. Her handler det om helse og om gode valg for en fremtid med god livskvalitet.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Likte sånsett serien, like Ronny svært godt... men var mye rart i serien.

Det hørtes veldig ofte ut som at hvis man går fra feit til tynn så blir man automatisk ulykkelig, det var syyykt mye snakk om slanking/diett....men slik jeg griper de siste episodene så har han endret litt livsstil , ikke slanket seg via diett.

Å endre livsstil er i mine øyne den rette måten å gå ned i vekt på og de burde ikke blande disse begrepene (livsstil,slanking, diett) på en slik rotete måte som de gjorde.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Likte sånsett serien, like Ronny svært godt... men var mye rart i serien.

Det hørtes veldig ofte ut som at hvis man går fra feit til tynn så blir man automatisk ulykkelig, det var syyykt mye snakk om slanking/diett....men slik jeg griper de siste episodene så har han endret litt livsstil , ikke slanket seg via diett.

Å endre livsstil er i mine øyne den rette måten å gå ned i vekt på og de burde ikke blande disse begrepene (livsstil,slanking, diett) på en slik rotete måte som de gjorde.

Diett betyr jo egentlig bare kosthold og slanking betyr egentlig bare å bli mindre. Disse begrepene overlapper på så mange områder og er jo en del av opplegget når man endrer livsstil. 

• Liker 2
Skrevet

På VG er det nå en artikkel (selvfølgelig pluss-artikkel) som skal si noe om hvordan det går nå, et halvt år etter. Er det noen som har VG+ og kan si hvordan det går med ham?

Håper han har redusert alkoholinntaket, for dattera og samboeren sin skyld. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ble bare mektig provosert over inntaket av alkohol! At han tar det så lite på alvor og ikke er interessert i å kutte nevneverdig på mengden. Ler av det. Alkohol i de mengdene er direkte helseskadelig uavhengig av kaloriinntaket. Allerede det kuttet han skal innføre er helt hinsides et inntak av alkohol at hjelpes. Og den livsløgnen om å bytte ut med hvitvin, gud bedre! Det forundrer meg også at han tørr med tanke på kommende fødsel. Nei, det var rett og slett så mye bagatellisering og merkelige unnskyldninger og "vitenskap" i denne serien at jeg takket for meg altså.

Anonymkode: a99d0...6e8

• Liker 9
Skrevet
KatteLatte skrev (8 minutter siden):

På VG er det nå en artikkel (selvfølgelig pluss-artikkel) som skal si noe om hvordan det går nå, et halvt år etter. Er det noen som har VG+ og kan si hvordan det går med ham?

Håper han har redusert alkoholinntaket, for dattera og samboeren sin skyld. 

Står ikke noe spesielt, bare forlengelse av de tingene han snakket om av endringer på slutten av serien. "Cruiser rolig mot helt vanlig fedme". Og at stengte barer har hjulpet alloholmengde.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Jaymie skrev (7 timer siden):

Men fagfolk (hvem går egentlig under fagfolk innenfor ernæring?) bør sette seg inn i kvaliteten og hovedvekten av studiene. Når den store hovedvekten med kvalitetsstudier foreløpig er relativt enige så hjelper det ikke å vise til mindretall og synsinger.

Leger f.eks. har ekstremt lite ernæring i utdannelsen og bør derfor ikke ses på som eksperter/ fagfolk innenfor feltet, spesielt ikke om de fronter et spesifikt kosthold de tjener penger på. 

Du kan jo bare se på de fagfolkene som har reagert på det som kommer fram i serien og får spalteplass i avisene. Jeg sier ikke noe om hvem har fasiten. Spørs om noen av de egentlig har den.

Studier er der jo massevis av, alle med sine feil og mangler som gjør at alle kan trekkes i tvil.

Helt ærlig, så har jeg omtrent gitt opp å høre på noen av de. De har alle sine forskjellige meninger. Jeg går etter at det enkle er ofte det beste, råvarer er bedre enn prosessert. Lokalt er å foretrekke (da ikke pga ernæring, men bærekraft).

Alt med måte. Enkelt og greit. Men som alle andre har jeg også svake perioder. Teorien er grei, praksisen noe annet.

Anonymkode: 13279...253

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det ble gjentatt gang på gang at overvekt handlet om mye mer enn maten man putter i seg. Men hva skjedde da han ble mer bevisst på hva han puttet i seg? Jo, han gikk ned i vekt. Jeg tror «andre faktorer» er sterkt overvurdert. Selvfølgelig spiller andre ting inn også, men det tror jeg er i ganske liten grad i forhold til hva kostholdet betyr. 

Anonymkode: 5826c...b16

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du kan jo bare se på de fagfolkene som har reagert på det som kommer fram i serien og får spalteplass i avisene. Jeg sier ikke noe om hvem har fasiten. Spørs om noen av de egentlig har den.

Studier er der jo massevis av, alle med sine feil og mangler som gjør at alle kan trekkes i tvil.

Helt ærlig, så har jeg omtrent gitt opp å høre på noen av de. De har alle sine forskjellige meninger. Jeg går etter at det enkle er ofte det beste, råvarer er bedre enn prosessert. Lokalt er å foretrekke (da ikke pga ernæring, men bærekraft).

Alt med måte. Enkelt og greit. Men som alle andre har jeg også svake perioder. Teorien er grei, praksisen noe annet.

Det er ingen eksakt fasit for alle innenfor forskningen vi har i dag, men man kan helt klart se hva som er viktigst i det store bildet mtp den forskningen vi har. Jeg synes bare serien fokuserte på smådetaljer, cherry picking og filmklipping som kuttet ekspertene midt i en setning. Dokumentaren fremstilte kun syn som gangnet tankegangen til Ronny, og med unntak av den kliniske ernæringsfysiologen så synes jeg ekspertene ble fremstilt veldig dårlig og unyanserte. Jeg tror nok at vi ville fått et mye bedre bilde om vi hadde fått høre mer av det eksperte mente, og ikke bare en innklipt setning her og der.

NRK gjorde nøyaktig det samme som mediene når de skal lage artikler basert på studier; blåser opp det de vet trekker lesere (eksempel: «Sjokolade er bra for deg») når realiteten er en ganske annen (kakaobønner inneholder antioksidanter som kan ha  gunstige helseeffekter). Slik journalistikk er ikke positivt og heller ikke informativt. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Jaymie skrev (2 minutter siden):

Det er ingen eksakt fasit for alle innenfor forskningen vi har i dag, men man kan helt klart se hva som er viktigst i det store bildet mtp den forskningen vi har. Jeg synes bare serien fokuserte på smådetaljer, cherry picking og filmklipping som kuttet ekspertene midt i en setning. Dokumentaren fremstilte kun syn som gangnet tankegangen til Ronny, og med unntak av den kliniske ernæringsfysiologen så synes jeg ekspertene ble fremstilt veldig dårlig og unyanserte. Jeg tror nok at vi ville fått et mye bedre bilde om vi hadde fått høre mer av det eksperte mente, og ikke bare en innklipt setning her og der.

NRK gjorde nøyaktig det samme som mediene når de skal lage artikler basert på studier; blåser opp det de vet trekker lesere (eksempel: «Sjokolade er bra for deg») når realiteten er en ganske annen (kakaobønner inneholder antioksidanter som kan ha  gunstige helseeffekter). Slik journalistikk er ikke positivt og heller ikke informativt. 

Ja, det har dessverre vært en del av det. Skal se siste episoden straks. Dessverre har jeg ikke tro på at Ronny kommer til å klare noen varige endringer. Han har i så fall en veldig lang vei å gå for unnskyldninger har han mer enn nok av.

Jeg har jo også sagt tidlig i denne tråden, at det er synd å se at Ronny sin form for kos må være noe som innbærer mat. Kos er synonymt med mat. Han har sikkert lært det hjemmefra, kos = mat. Det er sikkert det samme når det kommer til trøst, selv om det er ren spekulering fra min side.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det ble gjentatt gang på gang at overvekt handlet om mye mer enn maten man putter i seg. Men hva skjedde da han ble mer bevisst på hva han puttet i seg? Jo, han gikk ned i vekt. Jeg tror «andre faktorer» er sterkt overvurdert. Selvfølgelig spiller andre ting inn også, men det tror jeg er i ganske liten grad i forhold til hva kostholdet betyr. 

Anonymkode: 5826c...b16

Jeg er enig i at mat nok er den faktoren som spiller størst rolle, men jeg forsto det som om det handlet om hvor mye man skulle gå ned og hvilke mål man skulle sette seg. Og at når det er snakk om å gå ned veldig mye er man nødt til å være klar over at det er mye mer enn kosthold som spiller inn.

At det er fullt mulig for folk som han å gå ned de 13 kg og komme seg til "vanlig" fedme, ved å tilpasse kostholdet, men at om man skal ned til normalvekt er det så mye som kommer til å sabotere i kroppen din (dette om at kroppen hele tiden kjemper seg tilbake til høyeste vekt bl.a) at man da blir nødt til å spise så veldig lite og så veldig strengt resten av livet at det rett og slett ikke blir verdt det og kanskje også umulig fordi man før eller siden kommer til å sprekke? Og at alle disse andre faktorene også vil påvirke. For det er veldig stor forskjell på å gå ned 10 kg og å gå ned 50 kg.

Anonymkode: 4c928...02f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.4.2021 den 11.45):

Er det noen andre som har sett den nye serien "Eit feitt liv" på NRKTV?

Jeg må si meg enig i Eia's resonnement at folks helse ikke lenger burde være en privatssak, og at vi trenger idealer i samfunnet vi kan strekke oss mot. 

Jeg begynte vektnedgangen for 2 uker siden, og følte dette bare gav mer mersmak. 

Hva tenker dere andre som skal ned i vekt?

Anonymkode: 36da9...cc3

Eia er som alle incels (les:kvinnehateres)  store idol

Anonymkode: 79592...597

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det har dessverre vært en del av det. Skal se siste episoden straks. Dessverre har jeg ikke tro på at Ronny kommer til å klare noen varige endringer. Han har i så fall en veldig lang vei å gå for unnskyldninger har han mer enn nok av.

Jeg har jo også sagt tidlig i denne tråden, at det er synd å se at Ronny sin form for kos må være noe som innbærer mat. Kos er synonymt med mat. Han har sikkert lært det hjemmefra, kos = mat. Det er sikkert det samme når det kommer til trøst, selv om det er ren spekulering fra min side.

Nei, jeg har heller ikke store troa dessverre. Studier viser at overvektige bruker i gjennomsnitt syv forsøk på å gå ned i vekt før de lykkes. De som klarer å holde seg nede over veldig mange år er som regel de som har noen forsøk bak seg. 

Men, jeg håper at han klarer å gå ned mer enn han egentlig ser for seg fordi datteren hans fortjener sunne og friske foreldre som kan være med på ting selv når hun blir 20 år gammel. 

Dette med mat og kos er jeg helt enig med deg i. Han må virkelig endre den definisjonen kraftigere enn at øl blir til hvitvin, det er så mange gleder i livet som ikke er mat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er enig i at mat nok er den faktoren som spiller størst rolle, men jeg forsto det som om det handlet om hvor mye man skulle gå ned og hvilke mål man skulle sette seg. Og at når det er snakk om å gå ned veldig mye er man nødt til å være klar over at det er mye mer enn kosthold som spiller inn.

At det er fullt mulig for folk som han å gå ned de 13 kg og komme seg til "vanlig" fedme, ved å tilpasse kostholdet, men at om man skal ned til normalvekt er det så mye som kommer til å sabotere i kroppen din (dette om at kroppen hele tiden kjemper seg tilbake til høyeste vekt bl.a) at man da blir nødt til å spise så veldig lite og så veldig strengt resten av livet at det rett og slett ikke blir verdt det og kanskje også umulig fordi man før eller siden kommer til å sprekke? Og at alle disse andre faktorene også vil påvirke. For det er veldig stor forskjell på å gå ned 10 kg og å gå ned 50 kg.

Men om man går over til en mer fornuftig livsstil (les: 1 istf 10 hamburgere i uka, osv.), slutt på smågodt og potetgull, er det da også sånn?

At det å begynne på en slags "knekkebrødkur", eller bare spise nitrist mat, gjør at man feiler totalt, er overhodet ikke overraskende, synes jeg.

Men ALLE overvektige/fete har så vanvittig mye å gå på! Slutt med godteri, spis én istf mange hamburgere i løpet av en uke, slutt med alt av kaloriholdig drikke, osv. 

Jeg har vondt for å tro at slike tiltak fører til at man går opp i vekt igjen etter en tid.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Jaymie skrev (13 minutter siden):

Jeg er for så vidt enig i dette, men jeg tror ikke serien nødvendigvis handler om hvordan man skal gå ned i vekt, mer hvor vanskelig det er å gjøre det. Og det synes jeg den viser veldig bra. Ikke bare med tanke på at det er veldig mange faktorer som spiller inn, men også med tanke på hvordan en person må skifte hele tankegangen sin - og det virker jo som om det går opp for Ronny etterhvert. Men det er veldig enkelt for normalvektige å tenke at det bare er å ta seg sammen osv. når det faktisk ikke er så lett som det.

Så mer forståelse for andres situasjon, føler jeg var litt målet med denne dokumentarserien. For er det noe vi ikke trenger mer av i samfunnet er det folk som forteller overvektige at de er overvektige, usunne og må ned i vekt. Den nest siste episoden om fat shaming var noe av det tristeste jeg har sett på lenge, selv om det ikke var overraskende. Man skal ikke innom veldig mange sosiale medier, eller tråder her på KG for den sags skyld, før man ser hvor jævlig slemme folk kan være mot overvektige og at denne serien kanskje bidrar til at man skjønner at det er mye mer vanskelig å gå ned i vekt enn det kan virke som og at det handler om mye, mye mer enn å ta seg sammen, og at det ikke handler om karakterbrist eller latskap.

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er enig i at helt ned til normalvekt er en vanskelig jobb å ta på seg når man er Ronnys størrelse, og heller ikke nødvendig. Men, det er ikke umulig og man må ikke leve strengt resten av livet for kroppen vil tilpasse seg over tid, men den tiden det tar vil være tøff. Ronny kunne nok fint satset på øverste del av overvekt og fortsatt levd godt for det er jo store helserisikoen innenfor fedme kategorien også. 

Når det gjelder alle de underliggende faktorene så tror jeg det viktigste er å være klar over de, for da er det lettere å fokusere på små endringer over tid i steden for å gå på et hardt program som feiler gang etter gang. Man må bare huske på å ikke bruke de underliggende faktorene som hvileputer og unnskyldninger. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...