Gå til innhold

Eit feitt liv. Nrk.

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Inge lindseth (ernæringsfysiolog på balderklinikken) hadde en god forklaring på det på sin Instagram-konto. Anbefaler å sjekke ut!

Anonymkode: 97d22...efd

Aha, okei. Så han sier at forskjellen ligger i at når vi tygger så ødelegger vi mye færre celler enn når vi moser. Men jeg syns fortsatt det er litt rart da. Man blir jo alltid fortalt at man skal tygge maten minst 30 ganger til det har blitt skikkelig grøt i munnen, for ellers vil ikke tarmen klare å ta opp alle næringsstoffene. Og når jeg tygger maten til grøt i munnen så blir det vel like most som med en sånn potetmoser?

Jeg skjønner at det er noe annet når man hiver frukt og grønnsaker i en blender og virkelig kjører det i hjel til heeelt glatt smoothie. Men et sånt moseverktøy klarer jeg ikke se for meg at utgjør den store forskjellen. Kanskje det bare var for å vise et enkelt eksempel at de nevnte nettopp potet. 

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Tja. Kanskje er det ikke så enkelt. Jeg så et annet program der de fant ut at å kjøre maten til en mos, gjorde at man ble lenger mett fordi det lå lenger i magen. Og selv synes jeg at jeg er lenger mett på potetmos enn hele poteter. 

Anonymkode: 316ac...813

Jeg syns også at jeg blir mye mer mett av potetstappe enn av kokte poteter. Og jeg tilbereder like mange poteter om jeg moser eller skal spise de som de er altså. Tenkte at kanskje det hadde noe å gjøre med den smørklatten og melkeskvetten jeg har i potetstappen. Men om jeg spiser kokte poteter har jeg også litt smør på... 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler dere som er kritiske å se serien helt ut :) Hele ligger ute nå. 

Anonymkode: bf36c...24e

• Liker 8
Gjest Albbas
Skrevet
9 minutter siden, mercury_ said:

Aha, okei. Så han sier at forskjellen ligger i at når vi tygger så ødelegger vi mye færre celler enn når vi moser. Men jeg syns fortsatt det er litt rart da. Man blir jo alltid fortalt at man skal tygge maten minst 30 ganger til det har blitt skikkelig grøt i munnen, for ellers vil ikke tarmen klare å ta opp alle næringsstoffene. Og når jeg tygger maten til grøt i munnen så blir det vel like most som med en sånn potetmoser?

Jeg skjønner at det er noe annet når man hiver frukt og grønnsaker i en blender og virkelig kjører det i hjel til heeelt glatt smoothie. Men et sånt moseverktøy klarer jeg ikke se for meg at utgjør den store forskjellen. Kanskje det bare var for å vise et enkelt eksempel at de nevnte nettopp potet. 

Jeg syns også at jeg blir mye mer mett av potetstappe enn av kokte poteter. Og jeg tilbereder like mange poteter om jeg moser eller skal spise de som de er altså. Tenkte at kanskje det hadde noe å gjøre med den smørklatten og melkeskvetten jeg har i potetstappen. Men om jeg spiser kokte poteter har jeg også litt smør på... 

Har en bok av Einar Risvik, der står blant annet dette om potetmos (er bildet leselig?). 

20210504_105527.jpg

Skrevet
Albbas skrev (12 minutter siden):

Har en bok av Einar Risvik, der står blant annet dette om potetmos (er bildet leselig?). 

20210504_105527.jpg

Så spennende! Og så gøy at det faktisk er ok med litt smør i potetmosen når man først skal spise det 😄 Takk for info

• Liker 8
Gjest Albbas
Skrevet
24 minutter siden, mercury_ said:

Så spennende! Og så gøy at det faktisk er ok med litt smør i potetmosen når man først skal spise det 😄 Takk for info

Boka omhandler kresne barn, men er faktisk full av nyttig info for alle voksne. 

Et annet godt tips i samme gate (fra samme bok (er å koke pastaen al dente, altså litt kortere tid enn det man vanligvis gjør. 

Og at avkjølt kokt potet er sunnere enn nykokt potet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 7.45):

Dette tror jeg er et viktigere helseprogram enn man først skulle tro. Det kan virke lettbeint og "morsomt" i Ronny-stil. Men, som vi ser av tråden, er det mye om fedme som ikke blir snakket om som kommer opp. 

Kostnadene ved overvekt for samfunnet, og at en så stor andel av den norske befolkningen er overvektig, bør settes høyere på dagsorden som et _samfunnsproblem_, ikke et personlig problem.Det er mye shaming av overvektige, bl.a det med at overvektige ikke har viljestyrke til å slanke seg. Her kommer det frem fakta om overvekt og fedme, ikke bare fordommer. 

Og det er fakta både de som er overvektige, og de som shamer, trenger å høre. Jeg kjente selv at alle piggene spratt ut da Eia ble intervjuet. Men vi trenger å høre det. Måten Eia legger det frem på var ikke nødvendigvis den beste. Men den var effektiv. Jeg fikk vondt av alle med spiseforstyrrelser som så det der. For er det ikke sånn at de fleste med spiseforstyrrelse faktisk har overspisingsproblematikk, ikke anorexia? 

Jeg håper det blir satt fokus på hvordan usunn mat blir eksponert i butikker. På hvordan treningssentere viser "perfekte kropper," ikke nødvendigvis sunne kropper. Jeg håper vi får et kjønnsperspektiv på fedme, slanking, og det Ronny opplever i serien. Ville f.eks vennene til Ronny sagt det samme direkte til Ronny, om Ronny var en dame? Ville legen gjort det, Eia, samboeren? Kvinner med fedme tror jeg må være blant de som er lavest på rangstigen. Ronny er jo en dyktig "gladlaks," men hva ville en kvinne blitt kalt? Og blir hun sett på som dyktig? 

Når det er sagt, så er virkelig Ronny en fin fyr i et slikt program. Han fremstår som troverdig, og en det er lett å snakke om kropp med og til. Og da _hans_ kropp, ikke hvem som helst sin. Han er også et godt eksempel på hvordan mange overvektige (ikke bare de med ekstrem fedme) ser gjennom fingrene på vekta si og helsa si. Og han er et godt eksempel på at helse ikke bare er sunn mat og trening. 

Jeg kom også på en annen ting om Ronny, vekt, og kvinner. Ronny, med bmi på 38, fikk være programleder på MGP. Hvor ofte ser vi en kvinne i "alvorlig fedme" - kategorien som programleder for et av de største tv-programmene vi har? 

Jeg liker veldig godt at programmet viser at det er små endringer i livsstil som skal til, ikke å snu opp ned på livet. Veldig fint innspill fra ernæringsmannen på akkurat dette. Og jeg liker godt at fokuset er helse, mer enn utseende. The biggest looser-deltageren ville ikke ha bedre helse, men få likes på Insta. Og the biggest looser-programmet var perfekt for det. 

Jeg håper dette programmet gjør at vi tør å snakke mer åpent med hverandre om fedme og helse. At leger ikke ser forbi overvekt når pasienter kommer med plager som tydelig er relatert til vekt. Noen lever i lykkelig uvitenhet, og de får lov til det. Ronny koblet jo ikke søvnapnéen med vekten sin. Han var jo frisk og hadde ingen sykedager. 

Jeg kunne fortsatt. Dette engasjerer! 

Anonymkode: e9385...03a

Jeg er omtrent som Ronny. Tobarns far i 30-årene, og ekstremt overvektig. Har en BMI på 37,5, altså bare 0,5 mindre enn Ronny.

Ønsker heller ikke å gjøre noe særlig for å forandre livsstil. Om jeg blir 80 eller 90 er helt uvesentlig for meg. Da vil jeg heller nyte livet med god mat nå.

Gikk en gang ned 20 kg, men da var utgangspunktet mitt mye lavere enn nå. Gikk fra 105 til 85 kg på et halvt år. Men klarte ikke å holde meg der.

Interessant det du tar opp angående overvektige kvinner vs overvektige menn. Jeg tror ikke folk hadde vært like direkte om det var en kvinne som hadde laget dette programmet. Rett og slett fordi kvinner tar seg mer nær av å bli fortalt at de er feite enn menn.

Jeg har jobbet mye med barn, og har også to barn selv. Og jeg merker hvor mye oftere barn kommenterer at jeg har stor mage, enn de gjør til min kvinnelige kollega som er like stor som meg

Anonymkode: 29cea...125

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anbefaler dere som er kritiske å se serien helt ut :) Hele ligger ute nå. 

Anonymkode: bf36c...24e

Ble bare verre😬

Anonymkode: 0c466...32e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 3.34):

Jo men 30 delt på 7 blir 4.5 enheter per dag. Det er rundt to glass vin. Så jo det er mye hver uke. Men absolutt ikke nok til å miste lappen for det altså. 

Anonymkode: 2278d...1fd

Han drikker 30 halvlitere i uka (gjorde), ikke 30 enheter..... En halvliter øl er ikke én alkoholenhet🙈

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han drikker 30 halvlitere i uka (gjorde), ikke 30 enheter..... En halvliter øl er ikke én alkoholenhet🙈

For å presisere. En halvliter tilsvarer 1,5 alkoholenheter. 30 halvlitere tilsvarer da MER enn ei hel flaske vin om dagen. Hvilket er helt vanvittig. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Anonymkode: 0c466...

en flaske 33cl pils er en alkoholenhet. Så mindre enn en halvliter øl altså. 

Anonymkode: 43ddd...05b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo bare verre 🙈

• Liker 1
Skrevet

https://www.vektklubb.no/artikkel/helse/zgBL35/kostholdseksperter-lettbrus-er-trygt?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row5_pos1 Her belyses jo problemet med at 1 times intervju klippes til 5 minutter. Veldig enig i denne artikkelen generelt. 

Har også nå sett de to siste episodene og selv om jeg ikke er veldig imponert over serien så var de to siste i alle fall litt mer nyanserte enn de tre første. Så er det bare å krysse fingrene for at folk orker å se resten etter den demotiverende starten. Selvfølgelig en del jeg er uenig i på de siste to episodene også, men generelt bedre fremstilt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser forøvrig at mange reagerer på alkoholinntaket til Ronny. En stor mann som han kan gjerne drikke en sixpack uten å bli det minste beruset, mens en slank treningsdame gjerne blir pussa av å lukte på en vinkork. Så selv om inntaket hans oppfattes som høyt, så er det en del variabler å ta i betraktning

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser forøvrig at mange reagerer på alkoholinntaket til Ronny. En stor mann som han kan gjerne drikke en sixpack uten å bli det minste beruset, mens en slank treningsdame gjerne blir pussa av å lukte på en vinkork. Så selv om inntaket hans oppfattes som høyt, så er det en del variabler å ta i betraktning

Uansett hvilke variabler du tar i bruk, så vil det aldri være greit med et forbruk på 30 halvlitere i uka. Da har man et alkoholproblem.

Anonymkode: 50b8b...601

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uansett hvilke variabler du tar i bruk, så vil det aldri være greit med et forbruk på 30 halvlitere i uka. Da har man et alkoholproblem.

Anonymkode: 50b8b...601

Det regnes også som skadelig for kroppen. Og så vet vi ikke om det er hveeer uke da 

Anonymkode: 43ddd...05b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Jaymie skrev (37 minutter siden):

https://www.vektklubb.no/artikkel/helse/zgBL35/kostholdseksperter-lettbrus-er-trygt?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row5_pos1 Her belyses jo problemet med at 1 times intervju klippes til 5 minutter. Veldig enig i denne artikkelen generelt. 

Har også nå sett de to siste episodene og selv om jeg ikke er veldig imponert over serien så var de to siste i alle fall litt mer nyanserte enn de tre første. Så er det bare å krysse fingrene for at folk orker å se resten etter den demotiverende starten. Selvfølgelig en del jeg er uenig i på de siste to episodene også, men generelt bedre fremstilt. 

Her er jo også en del av problemet. Noen fagfolk mener at det er trygt, andre ikke. 

Fagfolk er jo så uenige at de, etter min mening, kansellerer hverandre ut.

Det er jo ikke rart at folk, meg inkludert, sliter med å finne ut av ting! 

Anonymkode: 13279...253

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Her er jo også en del av problemet. Noen fagfolk mener at det er trygt, andre ikke. 

Fagfolk er jo så uenige at de, etter min mening, kansellerer hverandre ut.

Det er jo ikke rart at folk, meg inkludert, sliter med å finne ut av ting! 

Anonymkode: 13279...253

Men fagfolk (hvem går egentlig under fagfolk innenfor ernæring?) bør sette seg inn i kvaliteten og hovedvekten av studiene. Når den store hovedvekten med kvalitetsstudier foreløpig er relativt enige så hjelper det ikke å vise til mindretall og synsinger.

Leger f.eks. har ekstremt lite ernæring i utdannelsen og bør derfor ikke ses på som eksperter/ fagfolk innenfor feltet, spesielt ikke om de fronter et spesifikt kosthold de tjener penger på. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ønsker heller ikke å gjøre noe særlig for å forandre livsstil. Om jeg blir 80 eller 90 er helt uvesentlig for meg. Da vil jeg heller nyte livet med god mat nå.

Det har jeg hørt mange overvektige si, og det er en veldig forståelig innstilling.

Det du/dere imidlertid glemmer, er at det er ikke bare sånn at kraftig overvektige lever kortere enn normalvektige. I tillegg har man mange færre år med god helse.

Du risikerer for eksempel at når du er 50, har du fått diabetes og hjerteproblemer som legger en stor demper på livskvaliteten. Kanskje kan du heller ikke være med på aktiviteter som det er en selvfølge for normalvektige jevnaldringer å klare, og kanskje du får så dårlig ork at du helst vil holde deg mest mulig i sofaen. Å leve de siste 20-30 årene med store helseplager er ikke noe særlig i mine øyne.

Det å ha god helse og å kunne være aktiv gir livskvalitet. Selv er jeg normalvektig, og det å ha en lett kropp bidrar i veldig stor grad til livskvalitet for meg. Jeg kan lett løpe opp mange etasjer med trapper, jeg kan springe etter bussen, jeg kan uten anstrengelse spille fotball og ellers være fysisk aktiv med ungene, osv. Dette er viktig for meg.

Og så er jeg enig med legen i programmet, som sier at Ronny må utvide begrepet om å kose seg. Jeg kan også kose meg med en feit burger og en øl eller cola (det er vel sikkert kos for de fleste), men jeg kan også kose meg med østers og champagne, med et syrlig norsk eple om høsten, eller med en kopp te.

Jeg kan også kose meg uten at det er mat eller drikke involvert, f.eks. med å se på en bra serie, med å se på solnedgangen ved havet, med å strikke, med å dyrke tomater og urter og å stelle planter.

Jeg skjønner veldig godt at Ronny har lyst til å fortsette å spise burger og drikke øl, jeg skjønner bare ikke hvorfor det må være så mye og ofte. Og han kom vel heldigvis fram til at det er lurt av ham å kutte ned på det.

Anonymkode: 2dcd9...a0e

• Liker 27
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har jeg hørt mange overvektige si, og det er en veldig forståelig innstilling.

Det du/dere imidlertid glemmer, er at det er ikke bare sånn at kraftig overvektige lever kortere enn normalvektige. I tillegg har man mange færre år med god helse.

Du risikerer for eksempel at når du er 50, har du fått diabetes og hjerteproblemer som legger en stor demper på livskvaliteten. Kanskje kan du heller ikke være med på aktiviteter som det er en selvfølge for normalvektige jevnaldringer å klare, og kanskje du får så dårlig ork at du helst vil holde deg mest mulig i sofaen. Å leve de siste 20-30 årene med store helseplager er ikke noe særlig i mine øyne.

Det å ha god helse og å kunne være aktiv gir livskvalitet. Selv er jeg normalvektig, og det å ha en lett kropp bidrar i veldig stor grad til livskvalitet for meg. Jeg kan lett løpe opp mange etasjer med trapper, jeg kan springe etter bussen, jeg kan uten anstrengelse spille fotball og ellers være fysisk aktiv med ungene, osv. Dette er viktig for meg.

Og så er jeg enig med legen i programmet, som sier at Ronny må utvide begrepet om å kose seg. Jeg kan også kose meg med en feit burger og en øl eller cola (det er vel sikkert kos for de fleste), men jeg kan også kose meg med østers og champagne, med et syrlig norsk eple om høsten, eller med en kopp te.

Jeg kan også kose meg uten at det er mat eller drikke involvert, f.eks. med å se på en bra serie, med å se på solnedgangen ved havet, med å strikke, med å dyrke tomater og urter og å stelle planter.

Jeg skjønner veldig godt at Ronny har lyst til å fortsette å spise burger og drikke øl, jeg skjønner bare ikke hvorfor det må være så mye og ofte. Og han kom vel heldigvis fram til at det er lurt av ham å kutte ned på det.

Anonymkode: 2dcd9...a0e

Jeg er så enig! Også ble jeg litt lattermild da Ronny skulle høre på legen ang definisjon av kos, for da skulle tørr hvitvin bli kos isteden for øl 😂. Jeg vet ikke om det var helt det han legen mente da. Hva med at jordbær med sukker om sommer er kos? Gåtur med familien er kos? Laks på grillen er kos? 

Endret av Jaymie
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
Jaymie skrev (1 time siden):

Jeg er så enig! Også ble jeg litt lattermild da Ronny skulle høre på legen ang definisjon av kos, for da skulle tørr hvitvin bli kos isteden for øl 😂. Jeg vet ikke om det var helt det han mente da. Hva med at jordbær med sukker om sommer er kos? Gåtur med familien er kos? Laks på grillen er kos? 

Tørr hvitvin, ja 😄

Anonymkode: bae8f...bff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...