Gå til innhold

Eit feitt liv. Nrk.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jaymie skrev (10 minutter siden):

Bmi 35-39,9 er alvorlig fedme (fedme grad 2), 40+ er svært alvorlig fedme (fedme grad 3). Alt over går under sistnevnte. Jeg så en episode av supersize vs superskinny hvor et menneske de skulle besøke hadde en BMI på 94. 😱

Men at du blir overrasket er kanskje også litt viktig. Fordi vi har endret syn på hva som er overvekt i samfunnet, veldig mange overvektige i grensen til fedme tror at de er normalvektige osv. Flertallet i Norge er jo overvektige eller større så synet vårt på normalvekt har naturlig endret seg. 

Jeg også heier på Ronny og håper han klarer å finne sunnere vaner. Synes det var litt synd å høre han si «jeg må leve med denne sykdommen (fedmen) resten av livet» på debatten når han bare er 34 år. Det er mulig å ha stor livsglede samtidig som man blir sunnere ❤️

Jeg tror det var en person på my 600lb life som hadde opptil 160 i bmi. :unsure:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest noen avisartikler om folk som har mistet førerkort på grunnlag av skyhøyt alkoholinntak, selv om de aldri har kjørt i fylla. Hans inntak må vel gjøre han i risikosonen for dette? Det er veldig sært at de omtaler alkoholinntaket hans som en livsnyters, og ikke en alkoholikers.

Anonymkode: 0db32...1f0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har lest noen avisartikler om folk som har mistet førerkort på grunnlag av skyhøyt alkoholinntak, selv om de aldri har kjørt i fylla. Hans inntak må vel gjøre han i risikosonen for dette? Det er veldig sært at de omtaler alkoholinntaket hans som en livsnyters, og ikke en alkoholikers.

Han har ikke førerkort, pga synet. 

Anonymkode: 50b8b...601

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hahah den var litt burn. Men enig i at det alkoholforbruket hans ikke høres bra ut. 

Anonymkode: b81aa...2e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det burde jeg ha tenkt på!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå er det slikt at inntak av alkohol hvor de fjerner fører kortet er veldig mye mer enn det han drikker. Jeg er enig i at det ikke er heldig mengde, men når de går til det skrittet at det fjernes så er det ikke snakk om tre øl om dagen altså! 

Anonymkode: 2278d...1fd

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er det slikt at inntak av alkohol hvor de fjerner fører kortet er veldig mye mer enn det han drikker. Jeg er enig i at det ikke er heldig mengde, men når de går til det skrittet at det fjernes så er det ikke snakk om tre øl om dagen altså! 

Drakk han ikke 30 enheter i uka og skulle kutte ned til 18? Er ikke det et unormalt høyt alkoholforbruk? Jeg skjønner at du ikke blir fratatt lappen for det, men det kan umulig være en sunn mengde mtp avhengighet. 

Nb: jeg spør av nysgjerrighet for jeg drikker ikke selv. 

Endret av Jaymie
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Jaymie skrev (1 time siden):

Drakk han ikke 30 enheter i uka og skulle kutte ned til 18? Er ikke det et unormalt høyt alkoholforbruk? Jeg skjønner at du ikke blir fratatt lappen for det, men det kan umulig være en sunn mengde mtp avhengighet. 

Nb: jeg spør av nysgjerrighet for jeg drikker ikke selv. 

Jo men 30 delt på 7 blir 4.5 enheter per dag. Det er rundt to glass vin. Så jo det er mye hver uke. Men absolutt ikke nok til å miste lappen for det altså. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jo men 30 delt på 7 blir 4.5 enheter per dag. Det er rundt to glass vin. Så jo det er mye hver uke. Men absolutt ikke nok til å miste lappen for det altså. 

Som sagt så skjønner jeg at man ikke blir fratatt lappen for mengden han drikker, jeg bare forstår ikke at ekspertene i programmet ikke reagerer på det høye konsumet i forhold til risikoen for avhengighet eller leverskader og hvordan alkohol hindrer opptak av næringsstoffer. Alt dette er jo relevant for hans situasjon når det kommer til helse. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Jaymie skrev (6 timer siden):

Som sagt så skjønner jeg at man ikke blir fratatt lappen for mengden han drikker, jeg bare forstår ikke at ekspertene i programmet ikke reagerer på det høye konsumet i forhold til risikoen for avhengighet eller leverskader og hvordan alkohol hindrer opptak av næringsstoffer. Alt dette er jo relevant for hans situasjon når det kommer til helse. 

Kan hende de kommer dit senere? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ja, det hadde jo vært interessant. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har mine tvil slik som programmer får alt til å fremstå.

Det jeg virkelig kunne tenke meg i serien var å se hvordan kroppen til Ronny reagerte på å halvere alkohol inneholder eller bytte det ut med lettere øl.

og det at han kutter ned på det usunne og bytter ut noen matvarer - ingenting avvansert egentlig.

Anonymkode: f0fec...f81

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser at mange reagerer på alkoholinntaket. For så vidt enig, men noen lever i en periode med en slik livsstil, de bor i byen, er barnløse, gjerne studenter osv. Tror nok at jeg den gang jeg var student ofte kom opp i samme alkoholmengde som Ronny. Når man etablerer seg med partner, jobb og barn går jo dette som oftest over og man drikker betydelig mindre. Tipper Ronny reduserer inntaket betraktelig når han er blitt pappa.

Anonymkode: cb236...704

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser at mange reagerer på alkoholinntaket. For så vidt enig, men noen lever i en periode med en slik livsstil, de bor i byen, er barnløse, gjerne studenter osv. Tror nok at jeg den gang jeg var student ofte kom opp i samme alkoholmengde som Ronny. Når man etablerer seg med partner, jobb og barn går jo dette som oftest over og man drikker betydelig mindre. Tipper Ronny reduserer inntaket betraktelig når han er blitt pappa.

Enig i dette, jeg har også levd slik, da jeg var student og en periode i utlandet. Var mye ute med venner og utviklet ikke noe alkoholproblem. De fleste jeg kjenner har hatt slike perioder, i større byer er det ganske vanlig. Nå har jeg ingen interesse av det og drikker kanskje 3 enheter i måneden. 

Anonymkode: 44489...79f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Joda , men han er 35 år å gjort dete «hele livet», stor forskjell på det og student / ung og singel i 20 årene

Anonymkode: f0fec...f81

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Enig. Ikke unormalt å ha en sånn periode i livet hvor det er mulig. Men så endrer livet seg og alkoholinntaket går ned. 

Anonymkode: 316ac...813

AnonymBruker
Skrevet
Gjenferdet skrev (På 2.5.2021 den 18.10):

Jeg tror det var en person på my 600lb life som hadde opptil 160 i bmi. :unsure:

Jeg måtte sjekke, for en så høy BMI hørtes bare helt hoderystende gal ut, men du har rett (nesten).

Jeg fant ut at den høyeste BMI på 600lb life tilhører Joyce.  Hun er 150 cm høy, veide 344 kg, og hadde en BMI på 153. 

Anonymkode: 7c6a4...cc9

• Liker 3
Skrevet

Nå spør jeg sikkert dumt, men jeg skjønte ikke det med potetmos versus hele poteter, kan noen forklare? 

Jeg skjønner at når man moser potetene så ødelegges cellestrukturen og at kroppen ikke trenger å jobbe så hardt for å få tak i næring. Men er det ikke det som skjer når man tygger potetene også? Er ikke det hele poenget med å tygge?

Det som havner i magesekken er jo most potet uansett om vi moste den i munnen eller utenfor? 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
mercury_ skrev (8 minutter siden):

Nå spør jeg sikkert dumt, men jeg skjønte ikke det med potetmos versus hele poteter, kan noen forklare? 

Jeg skjønner at når man moser potetene så ødelegges cellestrukturen og at kroppen ikke trenger å jobbe så hardt for å få tak i næring. Men er det ikke det som skjer når man tygger potetene også? Er ikke det hele poenget med å tygge?

Det som havner i magesekken er jo most potet uansett om vi moste den i munnen eller utenfor? 

Inge lindseth (ernæringsfysiolog på balderklinikken) hadde en god forklaring på det på sin Instagram-konto. Anbefaler å sjekke ut!

Anonymkode: 97d22...efd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
mercury_ skrev (8 minutter siden):

Tja. Kanskje er det ikke så enkelt. Jeg så et annet program der de fant ut at å kjøre maten til en mos, gjorde at man ble lenger mett fordi det lå lenger i magen. Og selv synes jeg at jeg er lenger mett på potetmos enn hele poteter. 

Anonymkode: 316ac...813

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...