Gå til innhold

Mest naturlige prevensjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har gått på p piller, hormonspiral, og kobberspiral. Jeg kom til et punkt der jeg bare vil være meg selv. Også når det kommer til mengde mensen som er vanlig å ha. Tilslutt blir man lei av å ha mensen i 6/7 dager. Og mengden er gjerne mer en normalt alle dagene. Så jeg gikk over til pessar, men kan være litt slitsomt om dere vil ha spontan sex. 
Her ville jeg egentlig at gubben skulle sterilisere seg, men heldigvis for han kom jeg plutselig i tidlig overgangsalderen. 

Poenget mitt er at det høres greit ut med kobberspiral, men man blir møkka lei mensen etter en stund

Anonymkode: 7cf5a...acc

Oi, jeg har alltid hatt mensen i 6/7-dager, har ikke alle det? 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker syklusapp - slik at jeg har beskyttet sex (kondom) den perioden jeg er fruktbar, som er noen dager før og etter eggløsning. Ellers bruker jeg ikke kondom resten av syklusen. Aldri blitt gravid. Det er det beste for min kropp - da jeg reagerer både psykisk og fysisk på f.eks p-piller, p-stav, p-ring...etc. Brukte en p-ring med mindre hormoner noen år, til og med den klusset med kroppen min. Jeg er 99% sikker med min metode. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg har ingen lenker, men det er et ganske stort miljø der informasjon om dette deles og erfaringer fortelles. "Problemet" er at de som er der oftest er motstandere av prevensjon og bruker naturlige måter å styre dette på i stedet for å utsette kroppen for stoffer eller forhindre fysisk naturlighet på annen måte. Vi har jo fulgt rådene herfra, som jeg fortalte om sånn som vaginal sex under menstruasjonen og oral/anal sædavgang ellers. Dette har fungert fint og sikkert for oss lenge, men kanskje ikke bestandig? Og så er vi ikke så "ekstreme" at vi ser på månen og sånn (noen er det). Men poenget er at det ikke er så mange svar å få om prevensjonsmetoder som passer tenkningen, for de som svarer peker på de andre løsningene. Vi er veldig opptatt av å leve ekte og sunt, ha daglig natursex med uhindrete penetrasjonsejakulasjoner og så videre, og alt dette gjør at vi kommer veldig tett og nært. Men en mest mulig "naturlig" prevensjonsmetode prøvde vi å søke råd om her på dette forumet. Nå tror vi kanskje at det ikke finnes et opplagt svar på dette, så vi må tydeligvis være tålmodige.

Anonymkode: e16a8...fd2

Hva er natursex?

Anonymkode: 4a215...24e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror jeg nevnte det såvidt. Jeg tror veldig på teorien om at par har godt av å "utveksle safter/hormoner" og at forholdet blir bedre av nærheten disse naturlige stoffene gir. Derfor skal også hans sædutløsning skje inni kroppen min og ikke utenfor kroppen eller i et kondom. Kondom inneholder også latex som vi unngår, dessuten innebærer kondom at kontakten mellom hud og slimhinner forsvinner. Sterilisering fjerner naturlige deler av sæden, og reduserer den effekten jeg skrev om først og den naturligheten som er målet. Og - ja, vi er altså sånne raringer som kjøper økologisk mat og naturvin og sånn.

Da tror jeg ikke kobberspiral er noe for deg. Vil tro du ser på kobber som gift (ikke ment fordomsfult, har flere venner som passer deg i beskrivelsen :) )

Anonymkode: f995e...c16

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Haha... 

Anonymkode: 5229f...856

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke bare spytte på hverandre da, om det er saftene som er viktig? Saft er saft. 

Anonymkode: 566f2...c12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kobberspiral er stort sett sikker prevensjon, særlig etter at ekstra kobber ble tilsatt spiralene uten å forske noe særlig på dette.

Er nødvendigvis ikke trygg mtp evt. bivirkninger. Hormonfri i seg selv, men kan påvirke hormonene indirekte likevel. Et googlesøk på kobberspiral og bivirkninger sier sitt, og fb-grupper om kobberspiraler, særlig den svenske, forteller mange historier. Noen vil si at det er tøv, men det er viktig å lytte til de som har/har hatt kobberspiral og deres personlige erfaringer. Noen er jo svært fornøyde og merker ikke noen bivirkninger heller.

Ut fra det du skriver, ville jeg valgt en PFC, temp. måler. 

Anonymkode: a825f...877

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Selvsagt. Vi er kjent med alle muligheter og vi elsker jo ganske ofte. I det drøye året mellom svangerskapene drev vi på som vi har gjort de siste månedene, ved å ha ubeskyttet sex lengst mulig. Jeg tror det er bra for oss med nærkontakt "deling" av stoffer, så jeg vil ha ham i meg og ikke på f.eks. puppene (eller i et kondom, som uansett er av latex og uaktuelt). Analt er helt fint, men det er ikke alltid det passer, og jeg kan ikke ha ham der hver dag heller. Derfor har jeg ofte sugd ham mot slutten når jeg ikke har mensen. Men ubeskyttet vaginal sex det meste av tiden er jo risikosport når jeg ikke skal bli gravid igjen, og selv om det "har gått bra" så langt bør vi gjøre noe annet. 

Hva med det som er nevnt sammen med sånn "måle tempen i munnen greien"? Kombineren du en slik med å hoppe av i svingen når det går mot mer utrygge tider så tror jeg dette er ganske "safe" :)

AnonymBruker
Skrevet

Kobberspiral må være det tryggeste og mest naturlige man kan få. Man unngår alle hormonene og den virker bare lokalt på slimhinnen i livmorhulen. Det finnes flere typer små kobberspiraler nå som ikke skal øke blødning.

Eventuelt hoppe av i svingen i tiden rundt eggløsning. Av de som greier å bruke den metoden riktig blir "bare" 4 av 100 gravide i løpet av et år, mot 2 av 100 av kondombrukere.

Anonymkode: d99a1...e23

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Alle stoffer er kjemiske. Det er ikke farlig å bruke hormonprevensjon. Tvert i mot, faktisk. Spesielt hormonspiral beskytter faktisk mot kreft i underlivet (i tillegg til å være den mest effektive prevensjonen). https://forskning.no/medisiner-kreft-partner/hormonspiral-beskytter-mot-livmorkreft/407484, https://nhi.no/forskning-og-intervju/hormonspiral-beskytter-mot-kreft/. Nå er jo kreft naturlig da, men du vil kanskje slippe det likevel? :P 

Et tips: tenk mer på hva som er praktisk og bra, og mindre på hva som er "naturlig". Det naturlige er at du dør under fødsel, eller får 10 unger og dauer av utmattelse før du er 50. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva er natursex?

Det er ordet som brukes på samleie uten kondom (slik at hud og slimhinner berører hverandre hele tiden), med sædutløsning inne i kroppen, uten bruk av sexhjelpemidler og uten at hormoner eller sæddrepende kjemikalier ødelegger kroppens naturlige stoffer.

Eventuelt hoppe av i svingen i tiden rundt eggløsning. Av de som greier å bruke den metoden riktig blir "bare" 4 av 100 gravide i løpet av et år, mot 2 av 100 av kondombrukere.

Det er bra tall! Og det forklarer jo hvorfor det vi har holdt på med har fungert godt. Hoppe av er uaktuelt, siden han skal komme i kroppen min, men å avslutte samleiet oralt eller analt vil jo være minst like trygt som å hoppe av - siden man da gjør det enda tidligere? Kanskje det vi gjør er trygt nok.

Anonymus Notarius skrev (7 timer siden):

Et tips: tenk mer på hva som er praktisk og bra, og mindre på hva som er "naturlig".

Jeg tror det er samsvar mellom det som er naturlig og det som er godt, og at det vi har valgt fører oss tettere sammen. Stoffene v i utveksler og så videre, det tror jeg er veldig sant. Og så tror jeg sterkt på at de manglende vaginalorgasmene i samfunnet kommer av alt det kunstige vi tar med i seksualiteten vår - elektriske vibratorer, kjemisk prevensjon og så videre. Samleie gjennom natursex, helst ved å ha en av hans sædutløsninger i kroppen fra tidligere på dagen, er en vei mot de aller sterkeste vaginalorgasmene, i hvert fall hvis dette kombineres med en generell ren livsstil. 

AnonymBruker
Skrevet

NFP. Kjøp deg et termometer og lær deg å sjekke slim for å vite når du har eggløsning. Da har du full kontroll på egen kropp. (Anbefales ikke hvis det er krise å få barn, da bør du over på kjemiske eller hormonelle ting.)

Ellers tror jeg faktisk at sterilisering av deg passer best til det du prøver å oppnå. Alle prosesser i kroppen får gå som normalt, men egget er sperret.

Anonymkode: b2994...f22

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Alle prosesser i kroppen får gå som normalt, men egget er sperret.

Dette er jo en selvmotsigelse. Takk for råd og ideer, men jeg tror rett og slett det vi ser etter ikke finnes. Og at den praksisen vi selv har funnet faktisk er den beste.

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er ordet som brukes på samleie uten kondom (slik at hud og slimhinner berører hverandre hele tiden), med sædutløsning inne i kroppen, uten bruk av sexhjelpemidler og uten at hormoner eller sæddrepende kjemikalier ødelegger kroppens naturlige stoffer.

Det er bra tall! Og det forklarer jo hvorfor det vi har holdt på med har fungert godt. Hoppe av er uaktuelt, siden han skal komme i kroppen min, men å avslutte samleiet oralt eller analt vil jo være minst like trygt som å hoppe av - siden man da gjør det enda tidligere? Kanskje det vi gjør er trygt nok.

Jeg tror det er samsvar mellom det som er naturlig og det som er godt, og at det vi har valgt fører oss tettere sammen. Stoffene v i utveksler og så videre, det tror jeg er veldig sant. Og så tror jeg sterkt på at de manglende vaginalorgasmene i samfunnet kommer av alt det kunstige vi tar med i seksualiteten vår - elektriske vibratorer, kjemisk prevensjon og så videre. Samleie gjennom natursex, helst ved å ha en av hans sædutløsninger i kroppen fra tidligere på dagen, er en vei mot de aller sterkeste vaginalorgasmene, i hvert fall hvis dette kombineres med en generell ren livsstil. 

OK, jeg lister meg ut herfra kjenner jeg :P 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er en merkelig tråd, men jeg prøver meg likevel.

Vi har vært sammen i 15 år, og kun blitt gravid med vilje to ganger (og da fort nok til at vi tydeligvis er fertile, og har født friske sterke barn).

Prevensjonen vi bruker er en kombinasjon av Fertility Awarness metode (som gir 6 fruktbare dager på én syklus, så resten av tiden bruker vi ingen prevensjon), pessar og kondom av lammetarm.

https://www.trojanbrands.com/en/condoms/trojan-naturalamb-luxury-condoms

Kondomer bruker vi kun hvis det blir impulsivt under fruktbare dager, siden pessaret må settes inn før sex og krever bittelitt mer planlegging.

Jeg styrer unna hormoner og kobberspiral (som fucker opp mineralbalansen og kan gi forgiftning!), men føler ikke jeg mister noe av intimiteten de 1-2 gangene i mnd der sexen faller på fruktbare dager.

Vi har sex ca 2-3 ganger i uka vanligvis.

Alle kvinner (og særlig hvis du er opptatt av naturlighet) bør kjenne til hvordan man sjekker sjedesekret, temperatur og livmorhals for å vite hvor man er i syklus. Å måtte bruke pessar/kondom 6 dager i mnd (hvis man har sex hver dag) bør virkelig ikke velte lasset for et solid parforhold dersom man slipper sånt de resterende 22-24 dagene.

Og ja, jeg er i kategorien NeoHippie som dyrker min egen mat og kun spiser økologisk og ammet ungene til de var over 5 osv. 1 kondom i mnd er fortsatt ikke noe som hindrer tilknytning og nærhet med mannen min...

Anonymkode: ef6b5...3f9

• Liker 3
Skrevet

Kobberspiral inneholder ikke hormoner, om det var de "stoffene" du tenkte på. Men disse hormonene finnes jo naturlig i kroppen, så det er ikke så utrolig mye mer man "tilfører". Men jeg vet det finnes flere prevansjonsmetoder som inneholder bare gestagen, og ikke østrogen. "Hormonspiral, p-stav, gestagen p-pille, minipille og p-sprøyte inneholder bare kjønnshormonet gestagen. Fordelen med prevensjon uten østrogen er at det ikke er risiko for farlige bivirkninger som for eksempel blodpropp, hjerneslag eller hjerteinfarkt. Mange får også mindre blødninger, og noen mister blødningene sine helt."

Og for kobberspiral: "Fordelen med prevensjon uten hormoner er at det ikke er risiko for bivirkninger."

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dette er en merkelig tråd, men jeg prøver meg likevel.

Vi har vært sammen i 15 år, og kun blitt gravid med vilje to ganger (og da fort nok til at vi tydeligvis er fertile, og har født friske sterke barn).

Prevensjonen vi bruker er en kombinasjon av Fertility Awarness metode (som gir 6 fruktbare dager på én syklus, så resten av tiden bruker vi ingen prevensjon), pessar og kondom av lammetarm.

https://www.trojanbrands.com/en/condoms/trojan-naturalamb-luxury-condoms

Kondomer bruker vi kun hvis det blir impulsivt under fruktbare dager, siden pessaret må settes inn før sex og krever bittelitt mer planlegging.

Jeg styrer unna hormoner og kobberspiral (som fucker opp mineralbalansen og kan gi forgiftning!), men føler ikke jeg mister noe av intimiteten de 1-2 gangene i mnd der sexen faller på fruktbare dager.

Vi har sex ca 2-3 ganger i uka vanligvis.

Alle kvinner (og særlig hvis du er opptatt av naturlighet) bør kjenne til hvordan man sjekker sjedesekret, temperatur og livmorhals for å vite hvor man er i syklus. Å måtte bruke pessar/kondom 6 dager i mnd (hvis man har sex hver dag) bør virkelig ikke velte lasset for et solid parforhold dersom man slipper sånt de resterende 22-24 dagene.

Og ja, jeg er i kategorien NeoHippie som dyrker min egen mat og kun spiser økologisk og ammet ungene til de var over 5 osv. 1 kondom i mnd er fortsatt ikke noe som hindrer tilknytning og nærhet med mannen min...

Anonymkode: ef6b5...3f9

Det var et veldig fint innlegg. Takk. Har fått noe mer å tenke på, og her var det konkrete ting som passer i min tenkemåte - og noe jeg ikke har tenkt over, men som jeg er flau over å ikke vite nok om. Igjen takk.

Et tilleggsmoment er dette med tenning/kåthet (den mentale koblingen mellom natursex og tenning og de rette vaginalorgasmene, som jeg har funnet), som jeg ikke har skrevet om siden dette er et forum for kropp og helse og ikke seksualitet. Det gjør noe av det du foreslår litt problematisk, men små kompromisser gjør vi jo allerede i dag. Det er jo sant. :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2021 den 11.08):

Synes egentlig det er ganske enkelt. Vi vil ikke sterilisere oss, vi vil at det skal finnes ekte sæd og være naturlige eggløsninger og ordinære menstruasjoner. Vi vil ikke at kondomet skal hindre nærhet og kroppskontakt når vi elsker og vi tror at det er bra å ha sædavgang og kontakt mellom slimhinner og hud. Utveksling av naturlige hormoner og "godstoffer" er bra for oss. Er ikke dette bare fint og naturlig, da - og ikke noe som burde være rart for noen.

Jeg er sterilisert og har både eggløsning og normal mensen som før. Er bare "veien" til egget som er hindret. Slimhinnene i skjeden og livmoren er fortsatt naturlige. Kroppen forbereder seg fortsatt til eggløsning og menstruasjon. Sekretene er fortsatt som før, som sagt er det kun egget som ikke kommer dit det egentlig skal. Sekretene/godstoffene/hormoner har det jo ikke skjedd noe med. 

Sånn, bare til opplysning. Ser den med at du da "vet" kroppen er operert, men likevel så er det ganske naturlig. 

Anonymkode: 7739f...46c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...