Gå til innhold

Mest naturlige prevensjon?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Kan noen gi råd om det som er den mest "naturlige" prevensjon? Vi tenker at vi er ferdige med barnefødsler etter to barn (den siste fødselen for et år siden) og vi har kommet til at vi må bruke noe.

De siste månedene har vi ikke brukt noen ting. Det har gått bra, men det er ikke optimalt når vi ønsker et aktivt og regelmessig sexliv.

Kondom er uaktuelt, og av omtrent samme årsak er ikke sterilisering av han noe alternativ. P-piller inneholder kjemiske stoffer og det vil jeg ikke ha i meg. Ulike spiraler avgir også stoffer - eller finnes det noen som ikke gjør det? Eller andre løsninger? Jeg er 26 år hvis det har betydning for saken.

Anonymkode: e16a8...fd2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da er pupper, hender, BJ og Anal gode alternativer. 

Anonymkode: 5d60c...269

• Liker 7
Skrevet

Kobberspiral er hormonfritt så det er gjerne et godt alternativ? De siste årene har det kommet nye, mindre varianter som skal ha mindre bivirkninger enn tidligere (da mange opplevde økning i menstruasjon). Har ingen personlig erfaring med kobberspiral, men ut fra det du beskriver tenker jeg at det kan være et godt alternativ å undersøke.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da er pupper, hender, BJ og Anal gode alternativer. 

Selvsagt. Vi er kjent med alle muligheter og vi elsker jo ganske ofte. I det drøye året mellom svangerskapene drev vi på som vi har gjort de siste månedene, ved å ha ubeskyttet sex lengst mulig. Jeg tror det er bra for oss med nærkontakt "deling" av stoffer, så jeg vil ha ham i meg og ikke på f.eks. puppene (eller i et kondom, som uansett er av latex og uaktuelt). Analt er helt fint, men det er ikke alltid det passer, og jeg kan ikke ha ham der hver dag heller. Derfor har jeg ofte sugd ham mot slutten når jeg ikke har mensen. Men ubeskyttet vaginal sex det meste av tiden er jo risikosport når jeg ikke skal bli gravid igjen, og selv om det "har gått bra" så langt bør vi gjøre noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet
NysgjerrigPiken skrev (8 minutter siden):

Kobberspiral er hormonfritt så det er gjerne et godt alternativ? De siste årene har det kommet nye, mindre varianter som skal ha mindre bivirkninger enn tidligere (da mange opplevde økning i menstruasjon). Har ingen personlig erfaring med kobberspiral, men ut fra det du beskriver tenker jeg at det kan være et godt alternativ å undersøke.

Takk for tips. Det er rart at legen min ikke har foreslått det?

Jeg har lest om det nå og du har rett i at det er hormonfritt. Da blir det plutselig et alternativ. Jeg ser at det kan gi sterkere menstruasjon, men det gjør ikke noe. Det er mye viktigere at det er fritt for kjemiske ting eller ting som påvirker stoffene i kroppen. Det virker heller ikke som om kobberspiral påvirker lysten, demper orgasmefølelse og sånn, noe kjemikaliene gjør. Jeg skal lese mer om det. Takk igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hei!

Kan noen gi råd om det som er den mest "naturlige" prevensjon? Vi tenker at vi er ferdige med barnefødsler etter to barn (den siste fødselen for et år siden) og vi har kommet til at vi må bruke noe.

De siste månedene har vi ikke brukt noen ting. Det har gått bra, men det er ikke optimalt når vi ønsker et aktivt og regelmessig sexliv.

Kondom er uaktuelt, og av omtrent samme årsak er ikke sterilisering av han noe alternativ. P-piller inneholder kjemiske stoffer og det vil jeg ikke ha i meg. Ulike spiraler avgir også stoffer - eller finnes det noen som ikke gjør det? Eller andre løsninger? Jeg er 26 år hvis det har betydning for saken.

Hvilken årsak i verden er det som gjør at både kondom og sterilisering er uaktuelt som prevensjon?🤔

Anonymkode: 22c2e...aca

• Liker 14
Skrevet

Har du sjekket ut "Personal Fertility Computer"? Den måler temperaturen så du vet når du kan ha sex uten å bli gravid.

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har lest om det nå og du har rett i at det er hormonfritt. Da blir det plutselig et alternativ. Jeg ser at det kan gi sterkere menstruasjon, men det gjør ikke noe. Det er mye viktigere at det er fritt for kjemiske ting eller ting som påvirker stoffene i kroppen. Det virker heller ikke som om kobberspiral påvirker lysten, demper orgasmefølelse og sånn, noe kjemikaliene gjør. Jeg skal lese mer om det. Takk igjen.

Det er litt rart, ja. Tidligere ville man ikke sette kobberspiral på kvinner som ikke har født, på grunn av størrelsen på spiralen og bivirkninger ifm menstruasjon. Det har de fleste leger gått bort fra. Vil anbefale deg å sjekke litt opp i varianter. Sist jeg sjekket ble de nyeste (mindre) kobberspiralene kun satt av private gynekologer, men mulig de har blitt mer vanlig hos fastleger nå. Med sterkere blødninger kan det også gi sterkere menstruasjonssmerter, så jeg tenker at man vil jo gjerne ha den beste (/minste) varianten. Det stemmer at den ikke skal ha noen bivirkninger for lyst, våthet osv (som en del hormonpreparater har). Lykke til! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har gått på p piller, hormonspiral, og kobberspiral. Jeg kom til et punkt der jeg bare vil være meg selv. Også når det kommer til mengde mensen som er vanlig å ha. Tilslutt blir man lei av å ha mensen i 6/7 dager. Og mengden er gjerne mer en normalt alle dagene. Så jeg gikk over til pessar, men kan være litt slitsomt om dere vil ha spontan sex. 
Her ville jeg egentlig at gubben skulle sterilisere seg, men heldigvis for han kom jeg plutselig i tidlig overgangsalderen. 

Poenget mitt er at det høres greit ut med kobberspiral, men man blir møkka lei mensen etter en stund

Anonymkode: 7cf5a...acc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvilken årsak i verden er det som gjør at både kondom og sterilisering er uaktuelt som prevensjon?

Jeg tror jeg nevnte det såvidt. Jeg tror veldig på teorien om at par har godt av å "utveksle safter/hormoner" og at forholdet blir bedre av nærheten disse naturlige stoffene gir. Derfor skal også hans sædutløsning skje inni kroppen min og ikke utenfor kroppen eller i et kondom. Kondom inneholder også latex som vi unngår, dessuten innebærer kondom at kontakten mellom hud og slimhinner forsvinner. Sterilisering fjerner naturlige deler av sæden, og reduserer den effekten jeg skrev om først og den naturligheten som er målet. Og - ja, vi er altså sånne raringer som kjøper økologisk mat og naturvin og sånn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tilslutt blir man lei av å ha mensen i 6/7 dager. Og mengden er gjerne mer en normalt alle dagene. Så jeg gikk over til pessar, men kan være litt slitsomt om dere vil ha spontan sex. 

Vi får rett og slett prøve kobberspiral (men må lese mer først og spørre legen hvorfor hun ikke nevnte det, synes det er kjemperart hvis det ikke er noen grunner til å la være). Jeg er ikke redd for mens, for det er en del av kroppens naturlige måte å arbeide på. Men det er klart, jeg vet ikke hvordan menssmerter jeg vil få. Kanskje jeg tenker annerledes etter hvert? Hvordan er det forresten å ha vaginal sex under mens med kobberspiral? Helt vanlig, kanskje?

Pessar høres litt klønete ut og jeg tror ikke det er noe for oss. Forberedelser foran sex er ikke helt oss og det å sette inn noe som "kommer i veien" virker umiddelbart som noe jeg ikke har sans for.

Skrevet

Du kan jo sterilisere deg.

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi får rett og slett prøve kobberspiral (men må lese mer først og spørre legen hvorfor hun ikke nevnte det, synes det er kjemperart hvis det ikke er noen grunner til å la være). Jeg er ikke redd for mens, for det er en del av kroppens naturlige måte å arbeide på. Men det er klart, jeg vet ikke hvordan menssmerter jeg vil få. Kanskje jeg tenker annerledes etter hvert? Hvordan er det forresten å ha vaginal sex under mens med kobberspiral? Helt vanlig, kanskje?

Pessar høres litt klønete ut og jeg tror ikke det er noe for oss. Forberedelser foran sex er ikke helt oss og det å sette inn noe som "kommer i veien" virker umiddelbart som noe jeg ikke har sans for.

Jeg kjenner en som har en slik liten kobberspiral. Ingen bivirkninger, ingen endring i menstruasjon. Men det kan selvsagt variere. I utgangspunktet skal man ikke merke noe til den under sex. Det eneste man kan kjenne i skjeden er trådene til spiralen, men de fleste vil ikke legge merke til disse (de er tøyelige og legger seg inntil skjedeveggen). Du kan kjenne de med fingrene, men de fleste vil ikke kjenne/legge merke til de under sex. Om partner merker de, kan man klippe de kortere. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på min tredje kobberspiral nå, og er superfornøyd. Fikset ikke hormonprevensjon tilslutt, og da ble det eneste alternativet, og jeg fikk den satt inn, selv om jeg ikke har født barn. Eneste ulempen er at det kan være smertefullt å sette den inn, men i mindre grad for deg som har født, og uansett er det snakk om noen dagers smerte i bytte mot 5 år uten å tenke på prevensjon. Jeg har ikke veldig store blødninger og smerter fra naturens side, så det at de har økt noe har ikke vært et problem, sliter du med dette fra før er kanskje kobberspiral ikke å anbefale. Anbefales heller ikke til de som har mye infeksjoner i underlivet, men det er jeg heldigvis heller ikke plaget med. 

I forhold til sex merker jeg det lite. Hvis penisen hans er veldig stor/lang kan det være en fordel å be om å få klippet trådene, så han ikke stikker seg på dem. Typisk har vi merket at den er der de første månedene etter innsett, og så "setter den seg" mer og mannen kan kun kjenne den hvis han kjenner etter med fingrene. 

Anonymkode: 9e513...05d

AnonymBruker
Skrevet
Mumsmums skrev (1 time siden):

Du kan jo sterilisere deg.

Det er ikke aktuelt, kfr. det jeg skrev tidligere om naturlighet.

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

I forhold til sex merker jeg det lite. Hvis penisen hans er veldig stor/lang kan det være en fordel å be om å få klippet trådene, så han ikke stikker seg på dem. Typisk har vi merket at den er der de første månedene etter innsett, og så "setter den seg" mer og mannen kan kun kjenne den hvis han kjenner etter med fingrene. 

Hva mener du med "lite". Jeg tenker sånn at dersom du merker "noe" (og "lite" er jo "noe") kan jeg merke mer. Men det må jeg jo eventuelt bare teste ut. Klippe trådene er noe jeg skal tenke på. Han er godt skapt der nede, men vi har jo hatt masse analsex uten at det har vært vanskelig så da burde sikkert dette være greit også. Det viktige er egentlig at det ikke tilføres noe kjemisk/hormoner og at naturlige kjønnssafter utveksles uhindret og inni kroppen.

AnonymBruker
Skrevet

Så du vil ikke sterilisere deg fordi det er viktig at egg- og sædceller møtes? Alle de andre "saftene" er jo fortsatt der. 

Anbefaler hormonspiral. Jeg har ingen bivirkninger av den. 

Anonymkode: 5229f...856

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke aktuelt, kfr. det jeg skrev tidligere om naturlighet.

Hva mener du med "lite". Jeg tenker sånn at dersom du merker "noe" (og "lite" er jo "noe") kan jeg merke mer. Men det må jeg jo eventuelt bare teste ut. Klippe trådene er noe jeg skal tenke på. Han er godt skapt der nede, men vi har jo hatt masse analsex uten at det har vært vanskelig så da burde sikkert dette være greit også. Det viktige er egentlig at det ikke tilføres noe kjemisk/hormoner og at naturlige kjønnssafter utveksles uhindret og inni kroppen.

At du steriliserer deg er jo mye mer naturlig enn noen form for prevensjon.

Alle "kjønnssafter" blandes jo akkurat som før  selv om du er sterilisert.

Du får pådra deg en skikkelig underlivsinfeksjon da vet du sånn at egglederne blir naturlig tette uten hjelp av kirurg.

Anonymkode: 22c2e...aca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det som er naturlig er jo å bli gravid og få ca 12 barn. Det er også naturlig at vi mennesker dør i ganske ung alder, så jeg forstår ikke helt hvorfor noen tror naturlig = bra. 

Det som finnes av hormonfri prevensjon er kobberspiral/kobberball, pessar med sæddrepende krem, kondom og femidom.

Anonymkode: cf93e...919

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

At du steriliserer deg er jo mye mer naturlig enn noen form for prevensjon.

Nei, for da er jo kroppen endret slik at den ikke lenger virker som den skal.

Kanskje dette er uvesentlig for mange, men for meg og oss er vi opptatt av disse tingene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det som finnes av hormonfri prevensjon er kobberspiral/kobberball, pessar med sæddrepende krem, kondom og femidom.

Kondom/femidom er hindre for nærhet, sæddrepende krem dreper sæd så uaktuelt. Dermed er fortsatt kobberspiral det aktuelle. Fint at forslaget "overlever" i diskusjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...