Gå til innhold

Mr av hode, noen gjort det?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

- ikke bruk sminke
- ta ut alle piercinger, smykker og ringer
- Metallknotten på hettegensere må fjernes
- Du må ta av BH - planlegg antrekk deretter. Du får et skifterom. 

Det er klaustrofobisk og veldig høylytt. Men du får nok høretelefoner med radio på ørene, så det overdøver det meste. Du kan få tilbud om et speil som gjør at du ser langs kroppen din. Slik at du ser enden av tunellen, si ja om du får tilbud. Den hjelper ekstremt mye. Du vil også få en panikknapp, så det skal gå helt fint. 

De vil stoppe mellom hver runde og si "denne runden tar 4 minutter", "denne runden tar 8 minutter, kun 2 igjen" osv. Har i alle fall alltid fått slike beskjeder på øret hver gang. 

Kontrastvæsken gjør at du føler at du må på do. Det kjennes ikke bare ut som at du må tisse, men at du faktisk tisser på deg. Veldig rar følelse. Personlig så hater jeg den, så jeg bruker bind for en mental-sikkerhet. For det kjennes seriøst ut som at du tisser på deg, veldig underlig greie. 😂

Anonymkode: 590c1...291

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Sild skrev (2 timer siden):

Jeg gjorde det i dag og fikk verken musikk eller radio. Tok du MR av noe annet enn hodet? det vil vel forstyrre bildet ?

Tok kun av hodet. Skulle se etter flekker på hjernen etter et fall. Det er to år siden. 

Anonymkode: a9179...f2d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har tatt MR av hodet flere ganger, aldri fått speil eller film som andre snakker om, men det har gått helt fint likevel. Ligger i ro på benken, hører på bankelydene og slapper godt av. Syns ikke det er skummelt, du får en knapp i hånden til å trykke på hvis du vil ha kontakt med radiografene eller blir redd og vil avbryte. Slett ikke alle som har "låneklær", spesielt om du tar undersøkelsen på et røntgeninstitutt. Jeg hadde på meg genser og skjørt med strømpebukse under, da var det bare å ta av bhen på omkledningsrommet, så var jeg fremdeles kledd. Det går bra ts, bare si fra til de ansatte at du er nervøs. 

Anonymkode: aca1b...56a

Ja, skjønner ikke dette med låneklær.  Man trenger da ikke kle av seg hvis man bare skal ta MR av hodet.  Som noen skiver så må bh av men resten beholder du. 

Anonymkode: aa8e4...cac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, skjønner ikke dette med låneklær.  Man trenger da ikke kle av seg hvis man bare skal ta MR av hodet.  Som noen skiver så må bh av men resten beholder du. 

Anonymkode: aa8e4...cac

Du kan ikke ha dongeribukse med knapper i nærheten av den maskinen. Så jo, da må buksen av. 

Anonymkode: 2ee26...c88

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kontrastvæsken gjør at du føler at du må på do. Det kjennes ikke bare ut som at du må tisse, men at du faktisk tisser på deg. Veldig rar følelse. Personlig så hater jeg den, så jeg bruker bind for en mental-sikkerhet. For det kjennes seriøst ut som at du tisser på deg, veldig underlig greie. 😂

Her blander du CT og MR. Det brukes to helt forskjellige kontrastvæsker og det er CT-kontrasten som gir denne følelsen med å tisse seg ut, ikke MR. Den legger man som regel ikke merke til at man får. 

Anonymkode: a4b37...592

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pga. av hjernesvulst så tar jeg MR m/kontrast av hodet årlig. Har vært innom mange forskjellig maskiner på mange forskjellige steder. Synes det er forskjellige prosedyrer hvert sted. Noen steder må man kle av seg og ha på sykehuskjortel, noen steder er det speil, noen steder er det høreklokker med musikk osv. Det som har vær likt alle stedene er at kontrasvæsken settes på innsiden av albuen. Selve nålen med slange og sprøyte settes i armen før man legger seg i maskinen. Så kommer de inn og sprøyter inn væsken ca halvveis under undersøkelsen. Når væsken sprøytes inn kjennes væsken litt kald ut. Tissefølelse får man ikke med kontrasten som brukes til MR, men til CT. 
Mitt råd er å lukke øynene og puste med magen. Det er noen som følger med på deg hele tiden så ingen grunn til panikk. 

Anonymkode: 78922...2ae

AnonymBruker
Skrevet

Herreguud jeg får ikke sove gruer meg sånn! Men alle svarene her er så fine og beroligende, prøver å lese alt og bare forberede meg mentalt  😥

Anonymkode: 0b5a4...c6b

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan få noe beroligende om du spørr...? 

Anonymkode: 1e62c...c81

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg skal til mr av hodet snart og gruer meg veldig. Er det noe jeg bør tenke på og huske på? Må jeg ta ut kobberspiralen? Jeg skal få kontrastveske i armen, jeg er redd nåler, gjør det vondt? Noen beroligende ord? :(

Det er veldig viktig med lyse og positive tanker. Grisete tanker fy fy. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt det flere ganger og det er null stress. Jeg møter opp uten sminke i koseklær med tøybh under. Alle smykker, piercinger og strikk fjerner jeg på forhånd. Da er det bare rett inn og ut :) Har aldri følt at jeg «tisser på meg» av kontrasten de gir under MR. Jeg bruker å lukke øyene og be de skru volumet opp på musikken. Bruker også å be om en spesifikk radiokanal. Noen ganger svinner lyden og da later jeg bare som dunkingen er en del av en sang, typ nyeste sangen fra will.i.am, haha. Det går så fint så. Når jeg har vært nervøs ovenfor en helseundersøkelse har jeg brukt å ta muskelavslappende i forkant, feks ibux. 

Anonymkode: 69179...31a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har tatt mr av hodet flere ganger, men ikke fått sånn speil ?

Anonymkode: cd800...e67

Så rart! Jeg tok det på et eget røntgensenter fordi sykehuset var overbelastet. Kanskje derfor?

Anonymkode: 992e0...ea0

AnonymBruker
Skrevet

Dere får det til å høres overkommelig ut, hadde ikke tenkt på dette med koseklær og sånn, det er jo uansett greit med myke klær i ekkel situasjon, jeg skal vurdere beroligende om det ikke blir bedre, men ibux var en god ide, det slår meg litt ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (14 timer siden):

Mr maskinene er veldig søvn dyssende,tror ikke det er en gang heller at jeg ikke har sovnet inne i den.

Søvn dyssende?? Jeg synes det er fullstendig det motsatte!

Anonymkode: 60261...ae8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så rart! Jeg tok det på et eget røntgensenter fordi sykehuset var overbelastet. Kanskje derfor?

Anonymkode: 992e0...ea0

De har det på Haukeland vet jeg, hvordan det er på de private røntgensenterne vet jeg ikke.

Anonymkode: 96d77...ec3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg skal til mr av hodet snart og gruer meg veldig. Er det noe jeg bør tenke på og huske på? Må jeg ta ut kobberspiralen? Jeg skal få kontrastveske i armen, jeg er redd nåler, gjør det vondt? Noen beroligende ord? :(

Jeg var til mr av hodet i går. 

Det gikk helt fint, det var ikke noe pes. 

Prøv å drikke mye dagen før, står i brevet. 

Husk å ta på deg myke klær uten metall i og en genser som kan rulles opp armen. Selv hadde jeg singlet og så fikk jeg låne sånn sykehusskjorte for genseren var for tett i armen, noe som gikk helt fint. 

Det verste var stikket i armen, men jeg liker ikke sprøyter. Og det vanskeligste var å passe på å ligge i ro. Jeg holdt på å duppe av. 

Det er greit å takke ja til radio for det er litt mye lyd fra maskina. 

Du får en sånn varselknapp til å trykke på hvis det skulle være noe. 

Anonymkode: 50971...bc5

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det kjente ikke jeg noe av. Kontrastvesken sved kanskje litt men ikke i den grad at det ble ubehagelig. 

Jeg fikk derimot en spesiell smak i munnen når hun spylte saltvann i den sprøyten i armen. 

Endret av Forundret..
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Søvn dyssende?? Jeg synes det er fullstendig det motsatte!

Anonymkode: 60261...ae8

Ok.

AnonymBruker
Skrevet

Har tatt det 2 ganger. Ene gangen fikk jeg musikk på øret. Det hjalp veldig så spør om du kan få det. 

Kobberspiral er ingen problem. 

Anonymkode: 3f441...0e1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt MR flere ganger, av hode, nakke, skuldre og rygg. Det finnes ikke vondt i det hele tatt. Det bråker noe jævlig, og for meg med klaustrofobi så var det det eneste ubehagelige. Aldri noen form for smerte eller ubehag på grunn av selve MR-undersøkelsen, eller kontrastvæsken. Jeg lukker alltid øynene, og holder de lukket til det er over, og forsøker å finne noe som holder tankene opptatt. For eksempel ved å telle alle de 1200 sekundene.

Anonymkode: 71ced...402

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dumt spørsmål kanskje, men kan jeg ha fuktighetskrem på? Siden jeg ikke bør ha sminke osv🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...