AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #21 Skrevet 12. april 2021 Min datter tok MR av hodet da hun var 8. Det gikk veldig fint. hun fikk øreklokker og jeg stod ved siden av hele tiden. har selv tatt MR av kroppen og sovnet nesten. Ta i både «sov i ro» og hørselsvern. Da er det null problem Anonymkode: f41f0...4b5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #22 Skrevet 12. april 2021 Jeg var som deg litt små stresset for jeg har en anelse klaustrofobi. Det gikk veldig fint. Man får musikk/radio på øret også suser maskinen så jeg sovnet 😂 måtte ta ut øreringer, men ikke noe annet. Det er viktig å ikke røre på meg så det å tenke på at jeg ikke skulle røre meg var nesten værre for da fikk jeg veldig lyst til å røre på meg 🙈 Anonymkode: a9179...f2d
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #23 Skrevet 12. april 2021 Tok MR av hodet for ikke så lenge siden og hadde noia. Leste meg opp på alt mulig rart, blant annet at man ikke skulle bruke mascara eller sminke, fordi det kunne være partikler i det som hadde metaller i seg eller noe i den dur. Stod en evighet og forsøkte å få av mascaraen, og så sa han som jobbet der at det pleide å være sånn med de gamle maskinene, men ikke nå lengre. Det bråket en god del, jeg fikk ikke speil, men jeg fikk en knapp dersom jeg skulle frike ut. Det gjorde jeg overhode ikke, gikk helt fint, selv om jeg var veldig nervøs. Nervøsiteten gav seg idet jeg var inne i maskinen. Er nokså trangt, men er god lufting. Anonymkode: b0a2b...6c5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #24 Skrevet 12. april 2021 Ulven skrev (2 minutter siden): Når man tar mr av hodet skal man ikke ha sminke på, da det kan skape forstyrrelser/striper på bildene fikk jeg beskjed om. Ok, det fikk ikke jeg beskjed om, men mulig jeg husker feil siden det er en stund siden 😀 Anonymkode: 6404f...028
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #25 Skrevet 12. april 2021 Jeg tok MR av hodet i dag! Hadde aldri gjort det før. Måtte ta av BH i tilfelle det var metall i den, om du tar sportsbh uten metall slipper du det. Man må ta ut alt av smykker og sånn, men du må ikke ta ut spiralen. Jeg hadde metall i buksen, men det betyr ikke noe når det bare er hodet som skal inn. Jeg har nada klaustrofobi og liker rare lyder så jeg syntes det var digg å ligge der. De sa det skulle bråke noe fryktelig men jeg syntes lydene var mer som musikk enn bråk. Fikk ørepropper av dem. Eneste problemet jeg hadde var at jeg ikke hører så godt og med ørepropper så det var ikke så lett å høre hva de sa når jeg lå inni der. Anonymkode: 10df3...79c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #26 Skrevet 12. april 2021 Har gjort det fire ganger. Har aldri fått kontrastvæske. Man må ligge stille i 20 min, det er alt. Ikke noe å grue seg til. Anonymkode: aa8e4...cac
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #27 Skrevet 12. april 2021 Ulven skrev (21 minutter siden): Ikke ta på deg sminke, heller ikke maskara. Og kontrastvesken kan føles som du tisser på deg, så ikke bli bekymret om det skulle skje. Ellers er dette fort gjort, og lydene fra maskinen virker søvndyssende, så du vil trolig slappe mer av enn du tror. Har hatt på meg sminke alle 4 gangene jeg har vært der, hvorfor skal man ikke kunne ha det?? Anonymkode: aa8e4...cac
Sild Skrevet 12. april 2021 #28 Skrevet 12. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg var som deg litt små stresset for jeg har en anelse klaustrofobi. Det gikk veldig fint. Man får musikk/radio på øret også suser maskinen så jeg sovnet 😂 måtte ta ut øreringer, men ikke noe annet. Det er viktig å ikke røre på meg så det å tenke på at jeg ikke skulle røre meg var nesten værre for da fikk jeg veldig lyst til å røre på meg 🙈 Anonymkode: a9179...f2d Jeg gjorde det i dag og fikk verken musikk eller radio. Tok du MR av noe annet enn hodet? det vil vel forstyrre bildet ? Endret 12. april 2021 av Sild
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #29 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har hatt på meg sminke alle 4 gangene jeg har vært der, hvorfor skal man ikke kunne ha det?? Anonymkode: aa8e4...cac I tilfelle det er metall i feks øyenskygge og sånn Anonymkode: 10df3...79c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #30 Skrevet 12. april 2021 Har tatt MR av hodet mange ganger (har en sykdom som gjør at jeg må ta regelmessige kontroller). Jeg har aldri hatt noe problem med det. Du får utdelt klær hvis dine egne ikke kan brukes. Du får på hørselvern der du kan ha på radio om du vil, og du får alarmknapp. Hvis du synes sprøyter/nåler er vondt kan du be om å få veneflonen i albuen istedet for på håndbaken, da gjør det litt mindre vondt. Det er bare vondt når de stikker, ikke når du får selve kontrastvæsken (som du sannsynligvis ikke merker noe av). Jeg tror de ansatte på MR er veldig vant med at folk er nervøse, jeg har opplevd flere ganger at jeg bare må si "jeg er ikke redd, bare la meg være i fred" fordi de spør så ofte hvordan det går. Si i fra at du er nervøs, så får du god hjelp. Lykke til! Anonymkode: bce17...b87
GammelKaktus Skrevet 12. april 2021 #31 Skrevet 12. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har tatt mr av hodet flere ganger, men ikke fått sånn speil ? Anonymkode: cd800...e67 De har ikke speil overalt, men de har på Haukeland, veldig bra opplegg der. Ts, dropp sminke, bruk genser og tights så slipper du å stresse. Du kan og få låne sykehusklær du har behov for det. Som regel tar de 20 minutter uten kontrast så stopper de og kommer inn gir deg kontrast og så inn igjen, tar ikke lange tiden, men alt ettersom. Kanskje 40 minutter totalt hvis bildene blir bra. Du må bare tenke at du holder ut litt til og litt til så er du ferdig til slutt. Du kan sikkert få musikk, er du på Haukeland så kan du se diverse "filmer" de har Norge med tog minutt for minutt eller noe slikt... 😄 Du har jo alarmknapp som kan brukes hvis det blir for jævlig, men det er jo en smertefri prosedyre, er bare følelsen av å være innestengt du får, bare husk at tunnelen er åpen i begge ender. Endret 12. april 2021 av FrøkenMånestråle
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #32 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I tilfelle det er metall i feks øyenskygge og sånn Anonymkode: 10df3...79c Tror ikke det er noe problem, tok også mr med ørepiercing jeg ikke kunne ta av. Anonymkode: aa8e4...cac
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #33 Skrevet 12. april 2021 Jeg sovner alltid inne i mr-maskinen 😂 Er generelt klaustrofobisk, men det varer bare til dunkingen starter. Da bare ZZZZzzzz 🥰 Anonymkode: e130b...336
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #34 Skrevet 12. april 2021 Har tatt MR av hodet 2 ganger. Hodet ditt blir låst fast til benken i en romslig maske. Går fint, men jeg anbefaler deg å lukke øynene i dét du legger deg ned på benken, og ikke registrerer verken masken eller maskinen. Få gjerne noen til å dekke til øynene dine (med en klut eller lignende), slik at du ikke blir fristet til å åpne øynene mens du ligger i maskinen under denne masken. Da kan du fort få klaus. Du kan også vurdere beroligende før undersøkelsen. Jeg gjorde dette på gang nr 2, og det føltes bedre for meg. Du får også på deg et headset med radio, hvis du ønsker det. Første undersøkelse tok 30 min, andre tok ca 20 min. Ikke akkurat min favorittundersøkelse, men må man så må man. Anonymkode: 15a09...539
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #35 Skrevet 12. april 2021 Takk for at dere deler erfaringer og opplevelser, det gjør det mindre skummelt, jeg gruer meg, håper ikke at de finner noe skummelt der, men det er vel egentlig mest for å utelukke. Jeg har så mye hodepiner. Anonymkode: 0b5a4...c6b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #36 Skrevet 12. april 2021 FrøkenMånestråle skrev (29 minutter siden): De har ikke speil overalt, men de har på Haukeland, veldig bra opplegg der. Ts, dropp sminke, bruk genser og tights så slipper du å stresse. Du kan og få låne sykehusklær du har behov for det. Som regel tar de 20 minutter uten kontrast så stopper de og kommer inn gir deg kontrast og så inn igjen, tar ikke lange tiden, men alt ettersom. Kanskje 40 minutter totalt hvis bildene blir bra. Du må bare tenke at du holder ut litt til og litt til så er du ferdig til slutt. Du kan sikkert få musikk, er du på Haukeland så kan du se diverse "filmer" de har Norge med tog minutt for minutt eller noe slikt... 😄 Du har jo alarmknapp som kan brukes hvis det blir for jævlig, men det er jo en smertefri prosedyre, er bare følelsen av å være innestengt du får, bare husk at tunnelen er åpen i begge ender. Hvor på Haukeland er dette? Var det senest forrige uke. Verken speil eller film der. Fikk musikk, da. Anonymkode: 2ee26...c88
GammelKaktus Skrevet 12. april 2021 #37 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor på Haukeland er dette? Var det senest forrige uke. Verken speil eller film der. Fikk musikk, da. Anonymkode: 2ee26...c88 Da har du havnet i den ene MR'n de ikke har det i du. 😄 Eller tok du MR av en annen kroppsdel? Du må nesten ha det "gitteret" de setter over hodet ditt for å få speilet, og uten speil ingen film.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #38 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Du får utdelt tøy , så du møter i vanlige klær Anonymkode: 6404f...028 Møter alltid i tights og uten bh. Går mye kjappere, rett inn og ut. Bare styr å bytte klær. Anonymkode: 2ee26...c88
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #39 Skrevet 12. april 2021 Jeg har tatt MR av hodet flere ganger, aldri fått speil eller film som andre snakker om, men det har gått helt fint likevel. Ligger i ro på benken, hører på bankelydene og slapper godt av. Syns ikke det er skummelt, du får en knapp i hånden til å trykke på hvis du vil ha kontakt med radiografene eller blir redd og vil avbryte. Slett ikke alle som har "låneklær", spesielt om du tar undersøkelsen på et røntgeninstitutt. Jeg hadde på meg genser og skjørt med strømpebukse under, da var det bare å ta av bhen på omkledningsrommet, så var jeg fremdeles kledd. Det går bra ts, bare si fra til de ansatte at du er nervøs. Anonymkode: aca1b...56a
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #40 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du får utdelt tøy , så du møter i vanlige klær Anonymkode: 6404f...028 Det kommer an på hvor man tar det, tror jeg. Har tatt MR to ganger, første gang på et middels stort offentlig sykehus - da fikk jeg bare beskjed om at jeg skulle bytte til sykehusklær og ble vist inn i et omkledningsrom. Andre gang var på et privat røntgeninstitutt med privat avtale - da fikk jeg mulighet til å legge igjen verdisaker i en låst «prøverom», men ellers var det ikke snakk om å bytte klær. Anonymkode: ff403...827
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå