AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #1 Skrevet 12. april 2021 Jeg skal til mr av hodet snart og gruer meg veldig. Er det noe jeg bør tenke på og huske på? Må jeg ta ut kobberspiralen? Jeg skal få kontrastveske i armen, jeg er redd nåler, gjør det vondt? Noen beroligende ord? Anonymkode: 0b5a4...c6b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #2 Skrevet 12. april 2021 Jeg tok Mr av kjeven, så det går sikkert for det samme. Litt småklaustrofobisk å ha en slags ramme rundt hodet. Kontrast var mer ubehagelig enn vondt, så det er ikke noe å være redd for. Jeg tok ut øreringer og slikt før jeg dro. Aner ikke hvordan det er med spiral. Jeg hadde på meg klær helt uten metall. Holdt på å glemme hårklemme, så det kan være greit å huske. Ellers er det ikke noe styr. Litt kjedelig, men ikke vondt eller skummelt. Lykke til. Anonymkode: 54c0f...018
Kek7 Skrevet 12. april 2021 #3 Skrevet 12. april 2021 Ingen problem med kobberspiral når man tar MR Gi beskjed til radiografer hvis du er nervøs, så blir du loset fint igjennom. Det går som regel mye bedre enn man tror 🙂 1
Gjest Smeltemann Skrevet 12. april 2021 #4 Skrevet 12. april 2021 Mr maskinene er veldig søvn dyssende,tror ikke det er en gang heller at jeg ikke har sovnet inne i den.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #5 Skrevet 12. april 2021 Gjorde det nylig, var litt nervøs selv, men det gikk overraskende bra Kobberspiral skal ikke være noe problem. Jeg har mange skruer i kroppen, det gikk også fint. Jeg vil anbefale deg at du rett og slett lukker øynene når du har lagt deg til på benken. Du vil få en greie over hodet som har et speil i, og det kan du bruke for å se ut om du vil. Jeg valgte bare å lukke øynene i stedet, og da så jeg jo heller ikke hvor lite plass det var. Det bråker mye, men jeg endte opp med å faktisk synes det var helt ok og behagelig å ligge der Anonymkode: 992e0...ea0
GulSitron Skrevet 12. april 2021 #6 Skrevet 12. april 2021 Jeg har tatt både CT og MR. MR var litt mer klaustrofobisk og jeg fikk nesten panikkanfall pga lydene inni maskina. Kontrast har jeg aldri fått, men samboer sier at man får en følelse av at man tisser på seg. Tror det gjelder å være åpen om engstelsen og fokusere på noe hyggelig mens man skal ligge musestille.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #7 Skrevet 12. april 2021 Takk for mange svar! Jeg er ganske nervøs så fint å høre andres erfaringer og noen beroligende ord! Er det veldig trangt inni der? Anonymkode: 0b5a4...c6b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #8 Skrevet 12. april 2021 GulSitron skrev (2 minutter siden): Jeg har tatt både CT og MR. MR var litt mer klaustrofobisk og jeg fikk nesten panikkanfall pga lydene inni maskina. Kontrast har jeg aldri fått, men samboer sier at man får en følelse av at man tisser på seg. Tror det gjelder å være åpen om engstelsen og fokusere på noe hyggelig mens man skal ligge musestille. Oi men det er bare en følelse, eller kommer jeg til å tisse på meg? Høres ekkelt ut med lydene og at det er trangt, tror jeg bare må Lukke øynene helt og late som jeg ligger hjemme eller noe Anonymkode: 0b5a4...c6b
Ulven Skrevet 12. april 2021 #9 Skrevet 12. april 2021 Ikke ta på deg sminke, heller ikke maskara. Og kontrastvesken kan føles som du tisser på deg, så ikke bli bekymret om det skulle skje. Ellers er dette fort gjort, og lydene fra maskinen virker søvndyssende, så du vil trolig slappe mer av enn du tror.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #10 Skrevet 12. april 2021 CT kontrast kan man få følelsen at man tisser på seg (bare en følelse og kortvarig). MR kontrast merke man som oftest veldig lite til. Anonymkode: 8f425...961 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #11 Skrevet 12. april 2021 Takk, hva skal jeg ta på meg, går ikke dongeri bukse? Jeg har ingen bukser uten noe glidelås eller metall i ser jeg.. tights kanskje? Anonymkode: 0b5a4...c6b
GulSitron Skrevet 12. april 2021 #12 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Oi men det er bare en følelse, eller kommer jeg til å tisse på meg? Høres ekkelt ut med lydene og at det er trangt, tror jeg bare må Lukke øynene helt og late som jeg ligger hjemme eller noe Anonymkode: 0b5a4...c6b Det bare føles sånn ut. Ikke farlig i det hele tatt 😊 Bare pust godt og ikke tenk for mye
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #13 Skrevet 12. april 2021 Man får alarmknapp med seg inn. Bare å trykke på den hvis du blir redd 😃 går så bra så. Jeg gruet meg veldig, hadde selv fått en tvangstanke om at jeg hadde hjernesvulst og ba om MR av hode. Min lege hadde prøvd over flere timer å si at det var ganske usannsynlig, til slutt gav han opp og sa at kanskje jeg bare skulle ta den MR en. I ettertid skjønte jeg jo at han bare var lei meg og visste det ville få saken ut av verden hehe. Da brevet fra undersøkelsen kom forberedte jeg meg på dødsdommen i en alder av 21 år. Men i stede sto det svært flatterende info om hjernen min, var ikke måte på. Du kan jo glede deg til det du også tenker jeg? Anonymkode: 7e126...80b 1
atropos Skrevet 12. april 2021 #14 Skrevet 12. april 2021 Tights er fint. Jeg synes heller ikke det var så ille. Maskina dunker og bråker litt, men ikke så det er ubehagelig. De som loser deg igjennom er nok vant til at folk synes det er litt skummelt, for de var veldig snille og omsorgsfulle ovenfor meg iallefall
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #15 Skrevet 12. april 2021 Kontrastvæsken jeg fikk på MR ble jeg kjempe dårlig i magen av, aldri vært så glad for at jeg har egen bil i mitt liv så jeg bare kunne svinge av veien og gjøre mitt i grøfta. Men selve undersøkelsen gikk fint. Trangt og bråkete men bare lukk øynene. Anonymkode: d92a9...563
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #16 Skrevet 12. april 2021 Synes MR av hodet gikk bedre enn MR av ryggen. Det var fordi plata jeg måtte ha på magen når jeg tok MR av ryggen gjorde at det var litt ubehagelig å puste. Men da jeg tok MR av hodet bare lukket jeg øynene og prøvde å lytte til musikken tross mange dunkelyder og pipelyder, og det gikk helt fint. Anonymkode: 9bc8a...995
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #17 Skrevet 12. april 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Gjorde det nylig, var litt nervøs selv, men det gikk overraskende bra Kobberspiral skal ikke være noe problem. Jeg har mange skruer i kroppen, det gikk også fint. Jeg vil anbefale deg at du rett og slett lukker øynene når du har lagt deg til på benken. Du vil få en greie over hodet som har et speil i, og det kan du bruke for å se ut om du vil. Jeg valgte bare å lukke øynene i stedet, og da så jeg jo heller ikke hvor lite plass det var. Det bråker mye, men jeg endte opp med å faktisk synes det var helt ok og behagelig å ligge der Anonymkode: 992e0...ea0 Jeg har tatt mr av hodet flere ganger, men ikke fått sånn speil ? Anonymkode: cd800...e67
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #18 Skrevet 12. april 2021 Jeg har tatt MR av kroppen flere ganger, men husker ikke at sminke var noe problem . Men øredobber og klokke og sånn må du ta av . Jeg har tidligere rømt fra en undersøkelse pga klaustrofobi 😀 Jeg fikk tilbud om noe beroligende ved neste forsøket , og da gikk det fint , men en må ha sjåfør med . Ta en prat med de på forhånd og forklar hva du synes er vanskelig med en sånn undersøkelse Anonymkode: 6404f...028
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #19 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk, hva skal jeg ta på meg, går ikke dongeri bukse? Jeg har ingen bukser uten noe glidelås eller metall i ser jeg.. tights kanskje? Anonymkode: 0b5a4...c6b Du får utdelt tøy , så du møter i vanlige klær Anonymkode: 6404f...028 1
Ulven Skrevet 12. april 2021 #20 Skrevet 12. april 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg har tatt MR av kroppen flere ganger, men husker ikke at sminke var noe problem . Men øredobber og klokke og sånn må du ta av . Jeg har tidligere rømt fra en undersøkelse pga klaustrofobi 😀 Jeg fikk tilbud om noe beroligende ved neste forsøket , og da gikk det fint , men en må ha sjåfør med . Ta en prat med de på forhånd og forklar hva du synes er vanskelig med en sånn undersøkelse Anonymkode: 6404f...028 Når man tar mr av hodet skal man ikke ha sminke på, da det kan skape forstyrrelser/striper på bildene fikk jeg beskjed om.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå