Gå til innhold

Coronasertifikat

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Example skrev (7 minutter siden):

Det vil sannsynligvis også bli en hvilepute, slik at tiltak vil virke lenger for de som ikke er vaksinert. 

Misunnelse kan være smålig, ja, samtidig er det en helt forventet og vanlig reaksjon etter halvannet år med restriksjoner. Det vil føre til dårligere samhold og etterlevelse av tiltak, både når det kommer nå og ved en senere anledning. 

Helt enig i at det er forventet at misunnelse blir ett stort problem dersom det åpnes på denne måten. Men da tenker jeg at man kanskje har en desto større jobb å gjøre ved å forsøke å få folk til å tenke litt annerledes. For jeg tror også at det blir ett stort problem i samfunnet, fordi alle skal ha "likt for alle" istedenfor å tenke på "hva er det som faktisk betyr noe for MEG!".

Om det blir lengre restriksjoner vi jeg vel ikke tro, men det vet jeg jo selvfølgelig fint lite om. Alternativet i mine øyne er da enten at alle har restriksjoner like lenge, noe som vil ramme samfunnet hardere enn nødvendig), eller at man slipper opp for tidlig, får ny smittespredning blant uvaksinerte og vipps, nye restriksjoner.... Here we go again! 

Men en ting er vi vel alle enige om, vi er ganske lei dette nå!! Vi savner å kunne reise til utlandet, ser på bildet fra palmer, strender og flotte hoteller og drømmer, savner å fritt kunne besøke venner og familie uansett alder og geografi og å kunne ha firmafester og store sosiale sammenkomster, og for mange bare det å kunne reise tilbake på kontoret og treffe sine kollegaer på daglig basis. GUD som jeg også gleder meg til at Corona igjen kun blir assosiert med Øl, en god kald øl i sommersola!

Og siste innlegg du skrev Example, DER er jeg redd du har ett poeng... Det med at når resten av familien er vaksinert, alle over 45 er på byen, sjansen for at uvaksinerte holder seg unna er minimal... Men det er vel det de håper å kunne begrense ved bruk av vaksinepass? Om de klarer det, det gjenstår å se... 

Endret av DrueSmoothie
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At hele norges befolkning vil ta imot vaksinen er en utopi. Likeså med vaksinepass, hvis det skal brukes til å kunne bruke vanlige tjenester som frisør og lignende. Jeg venter i spenning...

• Liker 3
Skrevet
Mekkapekka skrev (8 minutter siden):

At hele norges befolkning vil ta imot vaksinen er en utopi. Likeså med vaksinepass, hvis det skal brukes til å kunne bruke vanlige tjenester som frisør og lignende. Jeg venter i spenning...

Håper dette kun vil bli en midlertidig ordning. Dersom dette blir den nye normen, er jeg redd vi kan si adjø til friheten vi hadde.

• Liker 2
Skrevet
Violetta skrev (24 minutter siden):

Det er nok ikke så enkelt. Din arbeidsgiver er pliktig til å påse at du tar ut ferie. 

Men jeg bestemmer jo selv når jeg vil ta ut ferien min. Her er det en fordel med ekstra hender på sommeren og ledelsen tar vanligvis ferie i løpet av høsten. ingen grunn til å sitte å hate livet alene hjemme da så lenge jeg kan gjøre nytte for meg frem til jeg får vaksine og kan ta ferie. Ferie er ikke ferie om jeg må sitte i "fengsel", tross alt. 

• Liker 3
Skrevet
DrueSmoothie skrev (20 minutter siden):

Helt enig i at det er forventet at misunnelse blir ett stort problem dersom det åpnes på denne måten. Men da tenker jeg at man kanskje har en desto større jobb å gjøre ved å forsøke å få folk til å tenke litt annerledes. For jeg tror også at det blir ett stort problem i samfunnet, fordi alle skal ha "likt for alle" istedenfor å tenke på "hva er det som faktisk betyr noe for MEG!".

Om det blir lengre restriksjoner vi jeg vel ikke tro, men det vet jeg jo selvfølgelig fint lite om. Alternativet i mine øyne er da enten at alle har restriksjoner like lenge, noe som vil ramme samfunnet hardere enn nødvendig), eller at man slipper opp for tidlig, får ny smittespredning blant uvaksinerte og vipps, nye restriksjoner.... Here we go again! 

Men en ting er vi vel alle enige om, vi er ganske lei dette nå!! Vi savner å kunne reise til utlandet, ser på bildet fra palmer, strender og flotte hoteller og drømmer, savner å fritt kunne besøke venner og familie uansett alder og geografi og å kunne ha firmafester og store sosiale sammenkomster, og for mange bare det å kunne reise tilbake på kontoret og treffe sine kollegaer på daglig basis. GUD som jeg også gleder meg til at Corona igjen kun blir assosiert med Øl, en god kald øl i sommersola!

Og siste innlegg du skrev Example, DER er jeg redd du har ett poeng... Det med at når resten av familien er vaksinert, alle over 45 er på byen, sjansen for at uvaksinerte holder seg unna er minimal... Men det er vel det de håper å kunne begrense ved bruk av vaksinepass? Om de klarer det, det gjenstår å se... 

Litt av problemet er vel at alle er omtrent like desperate etter å åpne igjen. Mange føler nok på å ha gjort en stor innsats for andre, men samtidig føle seg nedprioritert i vaksinekøen. Hvis man da i tillegg må leve under et annet regime enn de vaksinerte, er ikke det noe bra.

Vi må huske på at når dette eventuelt kommer så vil langt flere være vaksinert. Vi snakker ikke bare da om de gamle og syke, men middelalderede mennesker også, den mest ressurssterke gruppen i samfunnet fra før.

De som er igjen da er barn, unge, unge voksne og eldre som av ulike grunner ikke har tatt vaksinen. Barna vil jo ikke få tilgang på vaksiner på lang, lang tid. Dette blir med andre ord et slags sommersertifikat, hvor de under 45 skal leve etter andre regler enn de over. Om de kommer til å klare det? Tvilsomt. Kommer det til å gi enorm bismak for disse gruppene? Uten tvil. Kommer de til å være like ivrige på å gjøre det igjen? Neppe. 

• Liker 4
Gjest Villfisker
Skrevet
Tunique skrev (16 minutter siden):

Håper dette kun vil bli en midlertidig ordning. Dersom dette blir den nye normen, er jeg redd vi kan si adjø til friheten vi hadde.

Får bare selge alt man har, og flytte sammen med en urbefolkning eller noe da. Kunne jo blitt lærerrikt og spennende det ;) 

Skrevet
Example skrev (14 minutter siden):

Litt av problemet er vel at alle er omtrent like desperate etter å åpne igjen. Mange føler nok på å ha gjort en stor innsats for andre, men samtidig føle seg nedprioritert i vaksinekøen. Hvis man da i tillegg må leve under et annet regime enn de vaksinerte, er ikke det noe bra.

Vi må huske på at når dette eventuelt kommer så vil langt flere være vaksinert. Vi snakker ikke bare da om de gamle og syke, men middelalderede mennesker også, den mest ressurssterke gruppen i samfunnet fra før.

De som er igjen da er barn, unge, unge voksne og eldre som av ulike grunner ikke har tatt vaksinen. Barna vil jo ikke få tilgang på vaksiner på lang, lang tid. Dette blir med andre ord et slags sommersertifikat, hvor de under 45 skal leve etter andre regler enn de over. Om de kommer til å klare det? Tvilsomt. Kommer det til å gi enorm bismak for disse gruppene? Uten tvil. Kommer de til å være like ivrige på å gjøre det igjen? Neppe. 

👍

Barn og unge er de som har ofret mest oppi alt dette. Om de skal være de siste som får nyte friheten er jeg redd det blir spikeren i kista for en stor del av ung psykisk helse! Som igjen gir ringvirkninger for fremtidig arbeidskraft, flere på Nav etc etc. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
DrueSmoothie skrev (1 time siden):

Sånn jeg ser det, og nå skyter jeg nok med kanon :p, så er dette ren misunnelse, noe jeg absolutt kan forstå, men som jeg synes er så veldig feil! 

Og se dett på andre måten da, se på næringslivet... Forskjellen for deg kan faktisk være den at jo før og jo flere som er vaksinert og kommer "ut i verden" igjen, jo større er sjansen for at ikke dine lokale steder går konkurs og at nærlingslivet er berget. Kanskje du nettopp kan takke Edna, Olav, Turid og Egil for at du, når du er vaksinert, fortsatt kan reise på Baker Hansen å kjøpe brød? For de har overlevd krisen økonomisk. Og kanskje du slipper å miste din egen jobb? Fordi samfunnet gradvis kan åpne og flere og flere kan komme ut å bruke penger, og støtte næringslivet på alle plan?

Å åpne for noe få vaksinerte vil ikke ha den store oppblomstringen for næringslivet. Det å åpne for alle når de i risikogruppen er vaksinert er mye mer gunstig. Hvorfor skal resten måtte leve lenger mer strenge tiltak, fordi pensjonister og andre vaksinerte får friheten til å reise karantenefritt og leve uten restriksjoner? Å være vaksinert er ikke det samme som å ikke være smittebærer, og jeg er veldig nysgjerrig på hva det er du mener er galt med at en permitert servicearbeider ikke skal bli hørt, når de fortsatt er rammet av restriksjoner, mens andre kan leve restriksjonsfritt og forlenge restriksjnene for andre? Hvis vi skal snakke om smålighet her, så er det selvfølgelig like smålig å forvente å kunne leve restriksjonsfritt mens andre må forholde seg til restriksjoner.

Man kan ikke rettferdiggjøre nedstening når risikogruppene har fått tilbud og vaksinering.. Om man skal dra den så langt, så skal man i allefall ikke atpåtil kreve deat resten av oss lever med restriksjoner, mens de som er vaksinerte skal få ture rundt som de vil, mens vi andre seigpines og atpåtil får forlenget vår restriksjonsfare grunnet den økte smitten det vil medføre.

Å godta sånt er rett og slett polariserende. Ringvirkningene av det er ikke vanskelig å se for seg.

Endret av javafx
  • Liker 6
Skrevet
Skogkatten skrev (44 minutter siden):

Men jeg bestemmer jo selv når jeg vil ta ut ferien min. Her er det en fordel med ekstra hender på sommeren og ledelsen tar vanligvis ferie i løpet av høsten. ingen grunn til å sitte å hate livet alene hjemme da så lenge jeg kan gjøre nytte for meg frem til jeg får vaksine og kan ta ferie. Ferie er ikke ferie om jeg må sitte i "fengsel", tross alt. 

Selvfølgelig. Men det er forskjell på å ikke ta ut ferie og å ta den seinere. 

Skrevet
Mekkapekka skrev (29 minutter siden):

👍

Barn og unge er de som har ofret mest oppi alt dette. Om de skal være de siste som får nyte friheten er jeg redd det blir spikeren i kista for en stor del av ung psykisk helse! Som igjen gir ringvirkninger for fremtidig arbeidskraft, flere på Nav etc etc. 

Det er noen som glemmer at man dealer med mennesker, og ikke maskiner.. Ironisk nok skal menneskelige behov hensyntas for de som er vaksinerte, men avises og demoniseres for de som ikke klarer å glede seg på deres vegne.

Det er naturlig at misstilliten til samunnet øker betraktelig blant de yngre med en sånn forskjellsbehandling. Dette er hvertfall skadelig. Personlig syns jeg ungdom syter for mye i denne situajsonen og har i overkant mye selvmedynk, men akkurat der vil jeg ha full forståelse. Det er rett og slett utrolig farlig og korttenkt å iverksette en slik protokoll. Ikke vil det bare blusse opp gnisningene i befolkningen på kort sikt, men  det vil få grunnleggende langstidsvirkninger av mye høyere missnøye og misstillit til samfunnet. Når man da også tenker på at mange av de verste karantenebryterene fra i sommer, også mest sannsynlig er i en eller annen prioritert risikogruppe eller høyere aldersgruppe. Tenker da spesielt på harryhandlere og sydensjanglere.

• Liker 5
Skrevet
javafx skrev (3 minutter siden):

Det er noen som glemmer at man dealer med mennesker, og ikke maskiner.. Ironisk nok skal menneskelige behov hensyntas for de som er vaksinerte, men avises og demoniseres for de som ikke klarer å glede seg på deres vegne.

Det er naturlig at misstilliten til samunnet øker betraktelig blant de yngre med en sånn forskjellsbehandling. Dette er hvertfall skadelig. Personlig syns jeg ungdom syter for mye i denne situajsonen og har i overkant mye selvmedynk, men akkurat der vil jeg ha full forståelse. Det er rett og slett utrolig farlig og korttenkt å iverksette en slik protokoll. Ikke vil det bare blusse opp gnisningene i befolkningen på kort sikt, men  det vil få grunnleggende langstidsvirkninger av mye høyere missnøye og misstillit til samfunnet. Når man da også tenker på at mange av de verste karantenebryterene fra i sommer, også mest sannsynlig er i en eller annen prioritert risikogruppe eller høyere aldersgruppe. Tenker da spesielt på harryhandlere og sydensjanglere.

Enig i alt du sier. Synes derimot det er mer syting fra «de heldige» på hjemmekontor som har som største bekymring om de får reist på hytta. Er enkelt for oss voksne og etablerte å rette pekefinger mot ungdommen. Ungdomstida kommer aldri tilbake. De få årene av livet hvor venner, studietid og festing kommer foran alt annet. De lever i nuet, men dette nuet har nå blitt et vakuum som bare flyter forbi. Et par års pandemi og sosial distanse er lenge akkurat i denne alderen. 

• Liker 3
Skrevet

Er det ingen som reagerer på at dette inngriper så til de grader med friheten vår? Retten til fri bevegelse. Dette er ikke spanske syken eller svartedauden der vi risikerer at halvparten av landets befolkning blir utryddet. 

For meg handler det om retten til å velge selv over kroppen min uten at det skal ha påvirkning i hvordan jeg kan leve livet mitt, spesielt innenlands. Kan ikke skjønne at folk ikke forstår at det er noe muffens her. Man blir jo kalt alt mulig diverse stygt om man bare hinter til at man er skeptisk til vaksinen. 

Jeg ser veldig mørkt på min fremtid om dette fortsetter...

• Liker 7
Skrevet
bunny_94 skrev (Akkurat nå):

Er det ingen som reagerer på at dette inngriper så til de grader med friheten vår? Retten til fri bevegelse. Dette er ikke spanske syken eller svartedauden der vi risikerer at halvparten av landets befolkning blir utryddet. 

For meg handler det om retten til å velge selv over kroppen min uten at det skal ha påvirkning i hvordan jeg kan leve livet mitt, spesielt innenlands. Kan ikke skjønne at folk ikke forstår at det er noe muffens her. Man blir jo kalt alt mulig diverse stygt om man bare hinter til at man er skeptisk til vaksinen. 

Er så enig! Er omtrent ingen som stiller seg kritisk til noe som helst lenger. 

• Liker 5
Skrevet
Tunique skrev (6 timer siden):

Sender deg 

Meg også !

• Liker 1
Skrevet
bunny_94 skrev (2 timer siden):

Helt enig med deg! Covid19 er en reell og kjip sykdom, men den utnyttes av staten for de skal kunne stramme grepet om befolkningen. Helt utrolig at flertallet synes å anse denne inngripenen som akseptabel og legitim! 

Saken er den at det virker mot sin hensikt. Jeg ville gladelig tatt vaksinen frem til nå, men dette tvangssnakket gjør meg svært negativt og skeptisk. Myk makt og overbevisning om jeg skal ta vaksinen kan da umulig være for mye forlangt?! 

• Liker 5
Skrevet
Tunique skrev (2 minutter siden):

Jeg blir helt matt og kjenner at jeg mister motet totalt... Er det virkelig denne veien det skal gå? Vet ikke om jeg ska le eller grine!

• Liker 7
Skrevet
2 hours ago, Den Sagnsomsuste said:

Helt enig med deg! Covid19 er en reell og kjip sykdom, men den utnyttes av staten for de skal kunne stramme grepet om befolkningen. Helt utrolig at flertallet synes å anse denne inngripenen som akseptabel og legitim! 

Saken er den at det virker mot sin hensikt. Jeg ville gladelig tatt vaksinen frem til nå, men dette tvangssnakket gjør meg svært negativt og skeptisk. Myk makt og overbevisning om jeg skal ta vaksinen kan da umulig være for mye forlangt?! 

Det er jo det som skjer, men det blir ikke tatt på alvor når det bringes på banen..

• Liker 3
Skrevet
Tunique skrev (9 timer siden):

At det skulle bli midlertidig er nok bare ren ønsketenkning. Hvis de først innfører dette er det nok langt mer sannsynlig at det vil utvides og knyttes til stadig nye krav fra myndighetene. Kan de ta fra deg praktisk talt alle rettigheter ved å nekte deg vaksinepass, har de fullstendig balletak på befolkningen, og kan egentlig kreve hva som helst hvis det gagner dem selv eller deres "venner". I verste fall kan de til og med nekte deg å stemme. Kanskje ikke så direkte på papiret, men ved å nekte deg adgang til alle steder der du faktisk kan få stemt.

Tunique skrev (3 timer siden):

Kvalmende, ja, absolutt. Dessverre er det nok stadig flere politikere som ser potensialet for egen makt i denne ordningen.

• Liker 3
  • Opprett ny...