Gå til innhold

Coronasertifikat


Mekkapekka

Anbefalte innlegg

Villfisker skrev (Akkurat nå):

Hmmm. Kan sikkert sendes på pm, eller er det ulovlig også kanskje?

Sender deg 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nuith skrev (21 timer siden):

Det jeg lurer veldig på er: hva med barna!?

Det finnes ingen godkjent barnevaksine enda. Og med de nye virusmutasjonene er barn smittespredere som aldri før, så vidt jeg har lest. Skal vi med små barn bare holde dem inne og leve med jevnlige skole/barnehagenedstenginger det neste året - mens resten av samfunnet har åpnet opp igjen? 

Eller skal alle under en viss alder slippe unna hele greia med pass og vaksiner?

Jeg vil MYE heller ta med barna mine en tur i svømmehallen enn å gå til frisøren selv, som noen brukte som eksempel over her...

Nettopp. Og ikke minst, hva med eventuelle langtidsbivirkninger for barna? Kan godt hende jeg tar vaksinen etterhvert, men jeg er skeptisk til å la barna ta den... Hva om de ender opp som infertile feks? Mye man ikke vet enda!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunique skrev (8 minutter siden):

På underskrift.no kan du signere nei til vaksinepass. Prøvde å dele linken tidligere, men den ble slettet av admin.

Tviler på det hjelper. Vi får ikke gjort så mye når regjeringen og myndigheter bestemmer alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xstrella skrev (Akkurat nå):

Tviler på det hjelper. Vi får ikke gjort så mye når regjeringen og myndigheter bestemmer alt.

Ja, ikke uenig, men det er bedre enn ingenting 😐

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Linnea27 skrev (12 timer siden):

Jeg har faktisk tapt en god del økonomisk under korona, uten at jeg ser på det som urettferdig. Det er jo ingen sin skyld. Jeg ser på mine økonomiske verdier som mindre verdifullt enn andre sitt liv. Penger kommer og går, men døden er evig.

Det handler ikke om å fordele skyld. Det handler om å unngå å bevist tildele enkelte opplagte fordeler  som går på bekostning av de lenger bak i køen. Hvorfor er det viktigere at de over 60 skal få gå på cafe eller reise utelands, kontra å unngå å skape bitterhet og motvilje for de under 60 som ikke får dette, og fortsatt må lide seg gjennom restriksjoner mens andre tilhører et pampervelde? Det er helt urimelig at noen skal få denne muligheten før mens andre må vente på sin tur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I verste fall tror jeg at en del ønsker å bli smittet nå, for å kunne ha en normal sommer. Det gjelder særlig yngre personer, som er drittlei restriksjoner og som har lite å tape på å selv være smittet. 

Det er en bare enda en bakside ved dette som må inn i beregningen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Tunique skrev (22 minutter siden):

Ja, ikke uenig, men det er bedre enn ingenting 😐

Mye verre å tie stille i hvert fall. Da knebler man seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

javafx skrev (26 minutter siden):

Det handler ikke om å fordele skyld. Det handler om å unngå å bevist tildele enkelte opplagte fordeler  som går på bekostning av de lenger bak i køen. Hvorfor er det viktigere at de over 60 skal få gå på cafe eller reise utelands, kontra å unngå å skape bitterhet og motvilje for de under 60 som ikke får dette, og fortsatt må lide seg gjennom restriksjoner mens andre tilhører et pampervelde? Det er helt urimelig at noen skal få denne muligheten før mens andre må vente på sin tur.

Et vaksinepass kan ikke bli aktuelt før alle har fått tilbud om vaksine. DET er poenget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mmd skrev (9 minutter siden):

Et vaksinepass kan ikke bli aktuelt før alle har fått tilbud om vaksine. DET er poenget. 

Men det vil det nok, slik signalene er nå.

Ønsker myndighetene lykke til med å få med folk på noe lignende igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerangrep og spekulasjoner. PS, det er lov å dele den linken, men ikke alene i et innlegg. Jmf. regelen om at et innlegg skal kunne stå på egne bein uten link.

Vintermorgen, mod

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er absolutt for det. Fordi det å ikke vaksinere seg, og så reise rundt å spre smitten da blant de få andre som ikke er vaksinert, samt de som er  vaksinert men likevel blir syke (ja for det kommer man aldri unna) er noe som straffer samfunnet
som helhet, puss de det gjelder som blir syke.

Så jeg ser det sånn at ja, vaksinen er frivillig, men sier man nei til den, så velger man kanskje også å si nei til andre ting. Så det er da en avveining den enkelte må gjøre for seg selv. Å reise på ferie til utlandet er frivillig det også... 

Jeg er skeptisk til alt som er nytt selv jeg, men jeg er for vaksiner. Men er så egoist at jeg foretrekker at ganske mange andre har prøvd den før meg selv. Jeg kommer til å takke ja til denne vaksinen når min tid kommer, bakerst i køen.

Og, når det gjelder vaksinepass, sånn har vi jo hatt det med dyr i maaaange år. Hunder, katter, hester... De må ha med vaksinasjonskort (pass) hvor enn de skal. Kennel, utstilinger, konkurranser / stevner, samt hver gang de skal passere en landegrense.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nala79

Dersom vaksinene gjør det de skal, ser jeg ikke helt behov for at de som ikke ønsker vaksine skal måtte skjerme seg? Hvis de ønsker å bli smittet og få kraftig sykdom, kan de ikke bare få lov til det?? Jeg mener.. du kan fremdeles smitte og bli smittet med vaksinen, men den skal hindre alvorlig sykdom og død.. sant? 

Hvis den da fungerer.... Så må det jo bli fritt fram da! Eller? For da vil jo ikke sykehus bli overbelastet.. og risikogruppen ikke bli alvorlig syke..? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DrueSmoothie skrev (4 minutter siden):

Jeg er absolutt for det. Fordi det å ikke vaksinere seg, og så reise rundt å spre smitten da blant de få andre som ikke er vaksinert, samt de som er  vaksinert men likevel blir syke (ja for det kommer man aldri unna) er noe som straffer samfunnet
som helhet, puss de det gjelder som blir syke.

Så jeg ser det sånn at ja, vaksinen er frivillig, men sier man nei til den, så velger man kanskje også å si nei til andre ting. Så det er da en avveining den enkelte må gjøre for seg selv. Å reise på ferie til utlandet er frivillig det også... 

Jeg er skeptisk til alt som er nytt selv jeg, men jeg er for vaksiner. Men er så egoist at jeg foretrekker at ganske mange andre har prøvd den før meg selv. Jeg kommer til å takke ja til denne vaksinen når min tid kommer, bakerst i køen.

Og, når det gjelder vaksinepass, sånn har vi jo hatt det med dyr i maaaange år. Hunder, katter, hester... De må ha med vaksinasjonskort (pass) hvor enn de skal. Kennel, utstilinger, konkurranser / stevner, samt hver gang de skal passere en landegrense.... 

Men det er for reiser internasjonalt. Det tar jeg for gitt at kommer. Situasjonen blir en helt annen når du må legitimere deg med vaksinepass når du skal handle, spise på restaurant eller gå til frisøren. Særlig er dette problematisk før alle har fått muligheten til å ta vaksine. For barn vil jo dette være langt frem i tid, og for unge voksne vil det neppe være aktuelt før mot slutten av sommeren,  i beste fall.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

javafx skrev (1 time siden):

Det handler ikke om å fordele skyld. Det handler om å unngå å bevist tildele enkelte opplagte fordeler  som går på bekostning av de lenger bak i køen. Hvorfor er det viktigere at de over 60 skal få gå på cafe eller reise utelands, kontra å unngå å skape bitterhet og motvilje for de under 60 som ikke får dette, og fortsatt må lide seg gjennom restriksjoner mens andre tilhører et pampervelde? Det er helt urimelig at noen skal få denne muligheten før mens andre må vente på sin tur.

Sånn jeg ser det, og nå skyter jeg nok med kanon :p, så er dette ren misunnelse, noe jeg absolutt kan forstå, men som jeg synes er så veldig feil! 

Hvordan kan du påstå at det går utover de lengre bak i køen at de som er fullvaksinerte kan få gå på cafè, reise på ferie etc? Du vil jo ikke rykke hverken fremover eller bakover i køen av den grunn... Det vil ikke ta lengre tid før du får vaksinen, fordi om Edna og Olav møter Turid og Egil på Baker Hansen for å spise napoleonskake, og om Steinar og Gunn reiser til Gran Canaria til leiligheten sin. For DEG utgjør det INGEN forskjell! Du har din plass i køen uavhengig av hva andre gjør, og din hverdag endres ikke. Så her må man, etter min mening, prøve å tenke på hva som endrer DIN situasjon og ikke, og ikke se på hva alle andre gjør og ikke gjør. Det som betyr noe er kun det som har betydning for deg i praksis!

Dessverre er det sånn at noen kommer først og noen må komme sist i en kø. JA, jeg vil nok også være grønn av misunnelse på de som er foran meg både til å kunne reise på ferie og vandre fritt i eget land, men det utgjør fortsatt ingen forskjell for MEG! Og, jeg står sist i køen selv jeg... Skulle gjerne vært den i vennegjengen som allerede har fått vaksinen, som flere av mine venner har fått, men jeg jobber ikke i helsevesenet, så jeg får vente litt til, som så mange andre.

Og se dett på andre måten da, se på næringslivet... Forskjellen for deg kan faktisk være den at jo før og jo flere som er vaksinert og kommer "ut i verden" igjen, jo større er sjansen for at ikke dine lokale steder går konkurs og at nærlingslivet er berget. Kanskje du nettopp kan takke Edna, Olav, Turid og Egil for at du, når du er vaksinert, fortsatt kan reise på Baker Hansen å kjøpe brød? For de har overlevd krisen økonomisk. Og kanskje du slipper å miste din egen jobb? Fordi samfunnet gradvis kan åpne og flere og flere kan komme ut å bruke penger, og støtte næringslivet på alle plan?

Endret av DrueSmoothie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Example skrev (9 minutter siden):

Men det er for reiser internasjonalt. Det tar jeg for gitt at kommer. Situasjonen blir en helt annen når du må legitimere deg med vaksinepass når du skal handle, spise på restaurant eller gå til frisøren. Særlig er dette problematisk før alle har fått muligheten til å ta vaksine. For barn vil jo dette være langt frem i tid, og for unge voksne vil det neppe være aktuelt før mot slutten av sommeren,  i beste fall.

Jeg ser det motsatt jeg, det betyr at de som er vaksinerte og dermed utgjør en minimal smitterisiko i samfunnet, faktisk kan komme ut. Alternativet er å holde det stengt for alle i ennå lengre tid, noe som vil ramme både næringslivet og mange sin psykiske helse hardt!

Uten coronapass vil ikke f. eks spisestedene kunne se at du har "lov" til å være der, og man kan risikere at uvaksinerte sprer smitte og man får nye smittetopper, som kanskje igjen vil måtte medføre ytterligere nedstenginger, flere konkurser og ennå større konsekvenser for hele samfunnet, både for mennesket og økonomien.

Selv om jeg er bakerst i køen og kommer til å være grønn av misunnelse, så er jeg så absolutt for at samfunnet gradvis åpnes i størst mulig grad ved at vaksinerte står mer fristilt igjen, fremfor at alle skal leve under unødvendig strenge restriksjoner over unødvendig lang tid. På den måten tenker jeg at vi alle har mer å "komme tilbake til" når det er vår tur til å bli vaksinert!

Endret av DrueSmoothie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DrueSmoothie skrev (1 minutt siden):

Sånn jeg ser det, og nå skyter jeg nok med kanon :p, så er dette ren misunnelse, noe jeg absolutt kan forstå, men som jeg synes er så veldig feil! 

Hvordan kan du påstå at det går utover de lengre bak i køen at de som er fullvaksinerte kan få gå på cafè, reise på ferie etc? Du vil jo ikke rykke hverken fremover eller bakover i køen av den grunn... Det vil ikke ta lengre tid før du får vaksinen, fordi om Edna og Olav møter Turid og Egil på Baker Hansen for å spise napoleonskake, og om Steinar og Gunn reiser til Gran Canaria til leiligheten sin. For DEG utgjør det INGEN forskjell! Du har din plass i køen uavhengig av hva andre gjør, og din hverdag endres ikke. Så her må man, etter min mening, prøve å tenke på hva som endrer DIN situasjon og ikke, og ikke se på hva alle andre gjør og ikke gjør. Det som betyr noe er kun det som har betydning for deg i praksis!

Dessverre er det sånn at noen kommer først og noen må komme sist i en kø. JA, jeg vil nok også være grønn av misunnelse på de som er foran meg både til å kunne reise på ferie og vandre fritt i eget land, men det utgjør fortsatt ingen forskjell for MEG! Og, jeg står sist i køen selv jeg... Skulle gjerne vært den i vennegjengen som allerede har fått vaksinen, som flere av mine venner har fått, men jeg jobber ikke i helsevesenet, så jeg får vente litt til, som så mange andre.

Og se dett på andre måten da, se på næringslivet... Forskjellen for deg kan faktisk være den at jo før og jo flere som er vaksinert og kommer "ut i verden" igjen, jo større er sjansen for at ikke dine lokale steder går konkurs og at nærlingslivet er berget. Kanskje du nettopp kan takke Edna, Olav, Turid og Egil for at du, når du er vaksinert, fortsatt kan reise på Baker Hansen å kjøpe brød? For de har overlevd krisen økonomisk. Og kanskje du slipper å miste din egen jobb? Fordi samfunnet gradvis kan åpne og flere og flere kan komme ut å bruke penger, og støtte næringslivet på alle plan?

Det vil sannsynligvis også bli en hvilepute, slik at tiltak vil virke lenger for de som ikke er vaksinert. 

Misunnelse kan være smålig, ja, samtidig er det en helt forventet og vanlig reaksjon etter halvannet år med restriksjoner. Det vil føre til dårligere samhold og etterlevelse av tiltak, både når det kommer nå og ved en senere anledning. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogkatten skrev (På 7.4.2021 den 14.35):

Blir det vaksinepass så kommer ikke jeg til å ta ut ferie i sommer, det er i hvert fall sikkert. Siden jeg har vært så dum at jeg valgte å bli født i 1982 og ikke 1942 eller 2002 så stiller jeg aller sist i køen, og jeg kaster ikke bort verdifulle ferieuker på å sitte isolert i mitt eget hjem mens jeg må se på at "alle" andre kan leve livene sine tilnærmet som normalt. Da vil jeg heller jobbe. Enkelt og greit.

Det er nok ikke så enkelt. Din arbeidsgiver er pliktig til å påse at du tar ut ferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DrueSmoothie skrev (Akkurat nå):

Jeg ser det motsatt jeg, det betyr at de som er vaksinerte og dermed utgjør en minimal smitterisiko i samfunnet, faktisk kan komme ut. Alternativet er å holde det stengt for alle i ennå lengre tid, noe som vil ramme både næringslivet og mange sin psykiske helse hardt!

Uten coronapass vil ikke spisestedene kunne se at du har "lov" til å være der, og man kan risikere at uvaksinerte sprer smitte og man får nye smittetopper, som kanskje igjen vil måtte medføre ytterligere nedstenginger, flere konkurser og ennå større konsekvenser for hele samfunnet, både for mennesket og økonomien.

Selv om jeg er bakerst i køen og kommer til å være grønn av misunnelse, så er jeg så absolutt for at samfunnet gradvis åpnes i størst mulig grad ved at vaksinerte står mer fristilt igjen, fremfor at alle skal leve under unødvendig strenge restriksjoner over unødvendig lang tid. På den måten tenker jeg at vi alle har mer å "komme tilbake til" når det er vår tur til å bli vaksinert!

Alternativet blir nok heller der at folk samles andre steder, hvor ingen har kontroll på noe som helst.

Det er en utopi å tro at unge voksne vil holde seg hjemme i sommer for å redde helsevesenet (familien er vaksinert), mens de over 45 kan dra på byen. Det er rett og slett ikke realistisk. Ikke etter dette året her.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...