Gå til innhold

Coronasertifikat

Mekkapekka

Anbefalte innlegg

Mekkapekka

Det jobbes med coronasertifikat

Hvis dette innføres så blir slik jeg tolker det  «lettelser» for folk med vaksine/immunitet... Med andre ord kommer vaksinering til å bli frivillig tvang... Jeg har enda ikke fått tilbud om vaksine, og jeg har egentlig ikke lyst til å ta den heller... 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sylveon

Jeg regner med at det ikke blir noe særlig aktuelt. Som hun sa, ja, så kan man gi lettelser, men det hjelper ikke noe om man sier at f.eks eldre kan samle på kafe når de som arbeider der ikke er vaksinert. 

Endret av Sylveon
Lenke til innlegg
Del på andre sider
infectedsopp
Sylveon skrev (1 minutt siden):

Jeg regner med at det ikke blir noe særlig aktuelt. 

Det sa de tidligere i år/i fjor og, men nå har jo vinden snudd

Mekkapekka skrev (5 minutter siden):

Hvis dette innføres så blir slik jeg tolker det  «lettelser» for folk med vaksine/immunitet... Med andre ord kommer vaksinering til å bli frivillig tvang... Jeg har enda ikke fått tilbud om vaksine, og jeg har egentlig ikke lyst til å ta den heller... 

Bare å begynne å dyrke din egen mat før det blir påkrevd med pass for å gå ut døren eller å gå på jobb. Når ting først blir godtatt av folket så blir strikken tøyd lenger og lenger. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sylveon
infectedsopp skrev (8 minutter siden):

Det sa de tidligere i år/i fjor og, men nå har jo vinden snudd

Bare å begynne å dyrke din egen mat før det blir påkrevd med pass for å gå ut døren eller å gå på jobb. Når ting først blir godtatt av folket så blir strikken tøyd lenger og lenger. 

Bare fordi at EU har sagt at det er aktuelt. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonymus1986

Totaliære tiltak er et faktum i demokratiske Norge.

Skremmende utvikling, og det viser hvor konforme og naive man har blitt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Example

Jeg tolker det som at da er det ikke lenger så farlig. For å si det enkelt, om de åpner for at vaksinerte kan for eksempel dra på byen, da tenker jeg at dugnaden er over. Det blir vel neppe anledning til å gjøre så mye offentlig uten at man blir forherliget en vaksine og et sertifikat, men da tenker jeg at man får gjøre som man vil privat. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Million

Hvorfor har du ikke lyst å ta den vaksinen? Er du en av dem som har lest (og tror på) at koronavaksinen gir deg grønn hud og hår på nesa?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mekkapekka
Million skrev (10 minutter siden):

Hvorfor har du ikke lyst å ta den vaksinen? Er du en av dem som har lest (og tror på) at koronavaksinen gir deg grønn hud og hår på nesa?

Vel jeg har blant annet Leiden mutasjon så vet ikke hvordan jeg vil reagere på disse vaksinene... vil vente og se ting an. Går an å tenke egne tanker uten å være enten antivaxxer eller konspigærning.... eller sau🤓

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skogkatten

Blir det vaksinepass så kommer ikke jeg til å ta ut ferie i sommer, det er i hvert fall sikkert. Siden jeg har vært så dum at jeg valgte å bli født i 1982 og ikke 1942 eller 2002 så stiller jeg aller sist i køen, og jeg kaster ikke bort verdifulle ferieuker på å sitte isolert i mitt eget hjem mens jeg må se på at "alle" andre kan leve livene sine tilnærmet som normalt. Da vil jeg heller jobbe. Enkelt og greit.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
malifika

Hvis det blir innført  vaksinepass, så bør de iallefall vente med å si at samfunnet er åpent frem til den dag alle borgere i landet har fått tilbud om vaksine. At noen velger å la være å ta den et en ting, men da er det et valg. At folk under 45 år må holde seg inne resten av året, i verste fall mens, de over 45 år kan begynne å leve fritt fra midten av mai blir jo helt feil. 

Endret av malifika
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Collan
57 minutter siden, Mekkapekka said:

Vel jeg har blant annet Leiden mutasjon så vet ikke hvordan jeg vil reagere på disse vaksinene... vil vente og se ting an. Går an å tenke egne tanker uten å være enten antivaxxer eller konspigærning.... eller sau🤓

Jeg kan ikke noe om Leiden mutasjon, har faktisk aldri hørt om det, så jeg antar at du har dine grunner. Men hvis du skriver at du ikke vil ta vaksinen uten å begrunne det ytterligere her på forumet er det nærliggende å tro at du er en antivaxer, det er i hvert fall dem som er "flinkest" til å argumentere mot å ta vaksine her inne. 

Når det gjelder om man bør gi egne muligheter til vaksinerte er jeg i utgangspunktet positiv. Samfunnet bør komme i gang igjen fortest mulig, men vi kan ikke la massevis av uvaksinerte folk samles. Å la vaksinerte folk samles er derimot ganske trygt. Etterhvert som andelen vaksinerte går opp vil smittetrykket i samfunnet gå ned, og til slutt vil vi kunne åpne det aller meste for både de vaksinerte og de som ikke er vaksinert. 

Hvis vi ikke skal gi egne muligheter til de som er vaksinert vil vi måtte holde på mange tiltak lenger enn det som strengt tatt hadde vært nødvendig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Justlooking
Million skrev (1 time siden):

Hehe. Nei, men tar ingen betinget godkjent vaksine. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Example
Collan skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke noe om Leiden mutasjon, har faktisk aldri hørt om det, så jeg antar at du har dine grunner. Men hvis du skriver at du ikke vil ta vaksinen uten å begrunne det ytterligere her på forumet er det nærliggende å tro at du er en antivaxer, det er i hvert fall dem som er "flinkest" til å argumentere mot å ta vaksine her inne. 

Når det gjelder om man bør gi egne muligheter til vaksinerte er jeg i utgangspunktet positiv. Samfunnet bør komme i gang igjen fortest mulig, men vi kan ikke la massevis av uvaksinerte folk samles. Å la vaksinerte folk samles er derimot ganske trygt. Etterhvert som andelen vaksinerte går opp vil smittetrykket i samfunnet gå ned, og til slutt vil vi kunne åpne det aller meste for både de vaksinerte og de som ikke er vaksinert. 

Hvis vi ikke skal gi egne muligheter til de som er vaksinert vil vi måtte holde på mange tiltak lenger enn det som strengt tatt hadde vært nødvendig.

Det høres i utgangspunktet positivt ut. Samtidig gjør det nok at det kan ta lenger tid. Jeg tror nok mange vil miste respekten for tiltakene dersom man åpner opp for mye for vaksinerte. En ting er å slippe hjemmekontor, men for eksempel åpne restauranter, barer og konserter for mennesker som er vaksinert blir bare et stort slag i trynet for de som ikke er det. Nå er det jo faktisk sånn at de aller fleste ønsker jo faktisk å ta vaksinen, men de har ikke fått tilbudet enda.

Jeg tror nok for eksempel motivasjonen for å holde seg hjemme og ikke møte venner og familie blir rimelig liten, dersom man vet at det samtidig er mange mennesker som har fått dispensasjon for å leve livet tilnærmet som normalt. 

Det er jo i grunn ikke tiltakene som gjør at smitten går ned, men etterlevelse av dem. Og da særlig anbefalinger. Når da stadig flere av risikogruppene blir vaksinert, blir da motivasjonen enda dårligere, da tiltakene først og fremst er der fordi Norge er dårlig forberedt på mange pasienter samtidig. Kombiner dette med tiltaktretthet og vår og sommer, så får man en kombinasjon som ikke er helt heldig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Tunique

Dette har jo "konspirasjonsteoretikerne" advart mot siden våren 2020. Ikke så mye latter mot dem nå da🤫

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ukjent.
Tunique skrev (1 time siden):

Dette har jo "konspirasjonsteoretikerne" advart mot siden våren 2020. Ikke så mye latter mot dem nå da🤫

Nå er man konspirasjonsteoretiker om man mener det er feil å nekte folk som ikke har tilgang til vaksinen de samme rettighetene som de som har fått den. Grensene flyttes gradvise

Du skal ikke kritisere noe av det som kommer fra myndighetene, de sitter nemlig på en fasit. Er du ikke enig har du tinnfoliehatt. Er det en ting det siste året har lært meg, er det at majoriteten av nordmenn er lydige idioter uten et snev av kritisk tankegang. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tunique
Ukjent. skrev (8 minutter siden):

Nå er man konspirasjonsteoretiker om man mener det er feil å nekte folk som ikke har tilgang til vaksinen de samme rettighetene som de som har fått den. Grensene flyttes gradvise

Du skal ikke kritisere noe av det som kommer fra myndighetene, de sitter nemlig på en fasit. Er du ikke enig har du tinnfoliehatt. Er det en ting det siste året har lært meg, er det at majoriteten av nordmenn er lydige idioter uten et snev av kritisk tankegang. 

🐑🐑🐑🙂

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonymus1986
1 hour ago, Tunique said:

Har gått sport i å stigmatisere konspier. Bare fordi mange av dem ikke har noe hold i virkeligheten, betyr ikke at noen av dem ikke har et snev av sannhet i seg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mekkapekka
Ukjent. skrev (23 minutter siden):

Dette. Man blir automatisk stemplet som sær om man måtte mene noe annet (som feks vente med å ta vaksinen). Men men. Folk får gjøre som de vil, jeg lener meg tilbake og ser hva som skjer🙄

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Peonjenta

Det har vært kjent lenge at hvis man ikke vil vaksinere seg så får man ikke reise hvor man vil.. Men man har et valg, ta vaksine og reis eller nekt og bli hjemme.  Er ikke verre enn det. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Charlie Amberson
6 hours ago, Mekkapekka said:

Det er noe med at din frihet slutter der andres begynner. De uten vaksine er farlige(re) for andre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...