Gå til innhold

Coronasertifikat


Mekkapekka

Anbefalte innlegg

Gjest Khloe

Til tross for mye vingling frem og tilbake har jeg stort sett respektert regjeringens restriksjoner, selv om jeg har vært både sint, lei og frustrert. Dette med koronapass synes jeg derimot er et så stort overtramp at jeg ikke har ord. At min vaksinestatus skal få begrense mine muligheter til å dra dit jeg vil synes jeg er skremmende. Det ser i mine øyne ut som et brudd på menneskerettigheten om bevegelsesfrihet, men disse virker det dessverre som er fullstendig glemt i denne sammenhengen. Dette er frivillig tvang på høyt nivå!

Jeg sier ikke at jeg ikke skal ta vaksinen, for det har jeg ikke tatt stilling til enda da jeg er sist i køen. Jeg har selvfølgelig fulgt vaksinasjonsprogrammet. Likevel kjenner jeg at jeg er livredd for koronavaksinen, da jeg dessverre ble kjempedårlig av Pandemrix. Det var forbigående, men det sitter fremdeles friskt i minnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Charlie Amberson skrev (37 minutter siden):

Det er noe med at din frihet slutter der andres begynner. De uten vaksine er farlige(re) for andre.

Var ikke hovedpoenget å vaksinere de eldre og svake... når det er gjort så er korona ufarlig for de aller fleste. Finnes selvfølgelig unntak. Flere av mine bekjente har underliggende risiko, men lever i beste velgående etter corona uten senskader av noe slag. To av de ble dårligere av vaksinen enn av sykdommen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (55 minutter siden):

Det har vært kjent lenge at hvis man ikke vil vaksinere seg så får man ikke reise hvor man vil.. Men man har et valg, ta vaksine og reis eller nekt og bli hjemme.  Er ikke verre enn det. 

Dette forutsetter at man får tilbud om vaksine. Vi mellom 18-44 aner ikke når vi får vaksinen. Klart det sitter lengre inne da å heie fram et vaksinepass.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deterbaremeg skrev (1 time siden):

Dette forutsetter at man får tilbud om vaksine. Vi mellom 18-44 aner ikke når vi får vaksinen. Klart det sitter lengre inne da å heie fram et vaksinepass.

Det burde sittet langt inne for alle å heie fram vaksinepass hvis de bare hadde villet innse hvor lett det kan misbrukes. Et vaksinepass som er gitt deg, kan også trekkes tilbake. Enten fordi myndighetene vil presse deg til å gjøre noe annet du slett ikke har lyst til, eller rett og slett ved en feil. Så står du der da plutselig, uten noen mulighet til så mye som å handle mat.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (6 timer siden):

Hvis det blir innført  vaksinepass, så bør de iallefall vente med å si at samfunnet er åpent frem til den dag alle borgere i landet har fått tilbud om vaksine. At noen velger å la være å ta den et en ting, men da er det et valg. At folk under 45 år må holde seg inne resten av året, i verste fall mens, de over 45 år kan begynne å leve fritt fra midten av mai blir jo helt feil. 

Helt enig! 👍🏼

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (2 timer siden):

Det har vært kjent lenge at hvis man ikke vil vaksinere seg så får man ikke reise hvor man vil.. Men man har et valg, ta vaksine og reis eller nekt og bli hjemme.  Er ikke verre enn det. 

Det er svært få steder man ikke har fått reise til uten vaksine, og de aller færreste har et påtrengene behov for å reise til disse stedene.
Det er faktisk en viss forskjell på å ikke kunne dra til et eksotisk feriemål uten vaksine mot en svaært dødelig sykdom, og å ibli nektet mulighet for å forsørge seg selv uten en vaksine mot en sykdom som godt over 99% overlever og der vaksinen attpåtil bare er midlertidig godkjent.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det neste blir vel at alle som ikke har coronasertifikat er pålagt å ha på munnbind ute i samfunnet, mens dem med sertifikat slipper. Så står det vel kontrollører rundt om og sjekker folk og gir adgang dit du skal. 

På sådan måte blir jo alle frivillige og ufrivillige antivaxxere avslørt med munnbindet sitt, og dermed får det skapes stigmatisering og rykter i samfunnet som igjen gir en slags tvangsvaksinering for å få ta av seg munnbindet. 

Neida, det blir jo ikke slik. Men poenget her er at ingenting overrasker meg lenger, og det i seg selv er blitt urovekkende. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd mange kommer til å hylle vaksinepass, og kreve at andre også får det. Går mot klasseskille i samfunnet dersom det blir en realitet.

200.gif

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vaksinepass før alle voksne har fått tilbud om vaksine: neitakk

Vaksinepass etter at alle voksne har fått tilbud om vaksine: jatakk

Det er helt urimelig at vaksinerte mennesker skal få innskrenket frihet, munnbind osv bare fordi en gjeng nekter å vaksinere seg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke problemet. Selv er jeg sikkert omtrent sist i køen for å få vaksine. Men når jeg endelig har fått den er det jo bedre hvis andre har begynt å nyte et vanlig liv allerede, slik at det ikke er fullt på alle restauranter og svindyre flybilletter når det endelig er min tur. Dessuten så er det vel fint å få åpnet litt når det er mulig slik at ikke enda flere jobber enn nødvendig går tapt? Jeg har ingenting i mot å følge tiltakene så lenge de er nødvendige, de er jo ikke en straff, men et forsøk på å beskytte flest mulig. Finner på ting hjemme så lenge, kjedsomhet er bare mangel på fantasi.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Det skjer bare hvis mange nok gir etter for tyranniet. Dessverre kan det se sånn ut. Slik jeg ser det, er dette å gi fra seg friheten sin. Når myndigheter kan gå inn og bestemme over enkeltindividets kropp, har vi tatt et skritt over en grense som ikke bør krysses. Det er i hvert fall min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
Tunique skrev (1 time siden):

Er redd mange kommer til å hylle vaksinepass, og kreve at andre også får det. Går mot klasseskille i samfunnet dersom det blir en realitet.

200.gif

Ja, og folk stolte blindt på en viss mann på 40-tallet. Vi så jo hvor galt det gikk.

Endret av Villfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker
mmd skrev (23 minutter siden):

vaksinepass før alle voksne har fått tilbud om vaksine: neitakk

Vaksinepass etter at alle voksne har fått tilbud om vaksine: jatakk

Det er helt urimelig at vaksinerte mennesker skal få innskrenket frihet, munnbind osv bare fordi en gjeng nekter å vaksinere seg. 

Jaha? 
 

Men hvis vaksinen beskytter dem, hvorfor må de da fremdeles bruke munnbind? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For et autoritært helvete det blir. Ingen med demokratisk vett i behold kan være for noe sånt. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at en ser at vaksinerte i veldig liten grad smitter ville det virker absurd å nekte vaksinerte å lever mer normalt med bakgrunn i at det er kjipt for uvaksinerte å se andre ha det godt. Jeg tenker også at mange av de som først er vaksinert har kortere tid igjen av livet, og levd med mye større risiko enn de fleste av oss andre, og å skulle ta fra disse en (av de) siste sommer på reise, med familien osv. fordi de av oss som forhåpentligvis har et langt liv foran oss kan bli misunnelige virker urimelig. 

Samtidig må en passe seg så det ikke blir en hvilepute, der en beholder strengere tiltak lenge for en mindre gruppe mer fordi det er lettvint å fortsette slik. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linnea27 skrev (8 timer siden):

Forstår ikke problemet. Selv er jeg sikkert omtrent sist i køen for å få vaksine. Men når jeg endelig har fått den er det jo bedre hvis andre har begynt å nyte et vanlig liv allerede, slik at det ikke er fullt på alle restauranter og svindyre flybilletter når det endelig er min tur. Dessuten så er det vel fint å få åpnet litt når det er mulig slik at ikke enda flere jobber enn nødvendig går tapt? Jeg har ingenting i mot å følge tiltakene så lenge de er nødvendige, de er jo ikke en straff, men et forsøk på å beskytte flest mulig. Finner på ting hjemme så lenge, kjedsomhet er bare mangel på fantasi.

Spørsmålet er bare hvordan dette blir i praksis. Det vil nok gi mer smitte og lengre tiltak, da mange vil slutte å følge reglene. 

Jeg har vanskelig å se for meg unge voksne slavisk følge reglene om ikke å feste etter dette drøye året, mens foreldrene kan gå ut på byen. 

Samtidig vil dette gi en voldsom bismak etter innsatsen de fleste har lagt inn. De fleste ønsker jo å få vaksine. Det kan bli langt verre å få folk med på noe lignende igjen. Og med tanke på fare for mutasjoner og eventuelle nye pandemier, er det en dårlig idé. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Example skrev (1 minutt siden):

Spørsmålet er bare hvordan dette blir i praksis. Det vil nok gi mer smitte og lengre tiltak, da mange vil slutte å følge reglene. 

Jeg har vanskelig å se for meg unge voksne slavisk følge reglene om ikke å feste etter dette drøye året, mens foreldrene kan gå ut på byen. 

Samtidig vil dette gi en voldsom bismak etter innsatsen de fleste har lagt inn. De fleste ønsker jo å få vaksine. Det kan bli langt verre å få folk med på noe lignende igjen. Og med tanke på fare for mutasjoner og eventuelle nye pandemier, er det en dårlig idé. 

Heldigvis innser også myndighetene at ungdommen må få feste - og hinter til at disse derfor bør vaksineres før foreldrene til de yngste barna 🙂 Så blir det heller de yngste barna som må isolere seg lengst. Hurra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet er at grensene flyttes hele tiden. Først stengte man for å kjøpe tid til å ruste opp helsevesenet (som er det eneste ved denne håndteringen jeg anser ok). Den gangen var hovedbudskapet å unngå dødsfall. Så gjør de INGENTING for å bedre beredskapen, men fortsetter å stenge. Neste budskap ble: vi må holde stengt til risikogruppen er vaksinert. Nå er 1 million doser satt. Øvre risiko er vaksinert. Da er det plutselig antall smittede som gjelder. Og et litt svevende problem om kapasitet på sykehusene, for alle som kan lese gammel statistikk forstår at det er plass til langt flere enn 300 koronapasienter på norske sykehus. 
 

Dette kommer aldri til å ta slutt om vi godtar et vaksinepass. Og vaksinepass i et samfunn der majoriteten av befolkningen ikke er i nærheten av å få tilbudet? Man skal pålegge noe man ikke har mulighet til å få tak i??
Negativ test kan også brukes. Skal man bruke testkapasitet på at unge, friske mennesker skal teste seg for å få lov til å gå til frisøren?? Folk er så langt inn i hjernevasketåka at de ikke engang ser hvor absurd det hele er. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan høre hva filosof Einar Øverenget har å si om vaksinepass i podkasten Rett på. Han er ikke positiv, og jeg synes han har mange gode poenger. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (1 time siden):

Folk er så langt inn i hjernevasketåka at de ikke engang ser hvor absurd det hele er. 

Desverre sant

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...