Den Sagnomsuste Skrevet 8. april 2021 #41 Skrevet 8. april 2021 Example skrev (4 timer siden): Spørsmålet er bare hvordan dette blir i praksis. Det vil nok gi mer smitte og lengre tiltak, da mange vil slutte å følge reglene. Jeg har vanskelig å se for meg unge voksne slavisk følge reglene om ikke å feste etter dette drøye året, mens foreldrene kan gå ut på byen. Samtidig vil dette gi en voldsom bismak etter innsatsen de fleste har lagt inn. De fleste ønsker jo å få vaksine. Det kan bli langt verre å få folk med på noe lignende igjen. Og med tanke på fare for mutasjoner og eventuelle nye pandemier, er det en dårlig idé. Nettopp, dette er en god kommentar! Pandemitretthet vil bli en enorm utfordring om vi får en ny pandemi innen de neste to tiårene. Dette handler om langt mer enn denne "snille" pandemien. Å svi av absolutt alt kruttet nå kan være helt katastrofalt ved neste utbrudd av smittsom sykdom. Altså, vi vet jo at pandemier trolig vil opptre stadig hyppigere i fremtiden. Vi vil igjen sitte uten vaksine eller medisin, og vi vil igjen måtte lene oss på konvensjonelle kontaktreduserende tiltak. Etterlevelsen i befolkningen er da helt avgjørende! Dersom man knebles til den store gullmedaljen nå vil man ikke lykkes senere. Det er på tide at man kaller denne pandemien det den er, den er faktisk relativt snill! Man bør spare på kruttet til den virkelige krigen bryter ut! Ukjent. skrev (4 timer siden): Hovedproblemet er at grensene flyttes hele tiden. Først stengte man for å kjøpe tid til å ruste opp helsevesenet (som er det eneste ved denne håndteringen jeg anser ok). Den gangen var hovedbudskapet å unngå dødsfall. Så gjør de INGENTING for å bedre beredskapen, men fortsetter å stenge. Neste budskap ble: vi må holde stengt til risikogruppen er vaksinert. Nå er 1 million doser satt. Øvre risiko er vaksinert. Da er det plutselig antall smittede som gjelder. Og et litt svevende problem om kapasitet på sykehusene, for alle som kan lese gammel statistikk forstår at det er plass til langt flere enn 300 koronapasienter på norske sykehus. Dette kommer aldri til å ta slutt om vi godtar et vaksinepass. Og vaksinepass i et samfunn der majoriteten av befolkningen ikke er i nærheten av å få tilbudet? Man skal pålegge noe man ikke har mulighet til å få tak i?? Negativ test kan også brukes. Skal man bruke testkapasitet på at unge, friske mennesker skal teste seg for å få lov til å gå til frisøren?? Folk er så langt inn i hjernevasketåka at de ikke engang ser hvor absurd det hele er. Ha! Ja, snakk om idiotisk anvendelse av ressurser! 4
Nuith Skrevet 8. april 2021 #42 Skrevet 8. april 2021 Det jeg lurer veldig på er: hva med barna!? Det finnes ingen godkjent barnevaksine enda. Og med de nye virusmutasjonene er barn smittespredere som aldri før, så vidt jeg har lest. Skal vi med små barn bare holde dem inne og leve med jevnlige skole/barnehagenedstenginger det neste året - mens resten av samfunnet har åpnet opp igjen? Eller skal alle under en viss alder slippe unna hele greia med pass og vaksiner? Jeg vil MYE heller ta med barna mine en tur i svømmehallen enn å gå til frisøren selv, som noen brukte som eksempel over her... 2
Den Sagnomsuste Skrevet 8. april 2021 #43 Skrevet 8. april 2021 Nuith skrev (1 minutt siden): Det jeg lurer veldig på er: hva med barna!? Det finnes ingen godkjent barnevaksine enda. Og med de nye virusmutasjonene er barn smittespredere som aldri før, så vidt jeg har lest. Skal vi med små barn bare holde dem inne og leve med jevnlige skole/barnehagenedstenginger det neste året - mens resten av samfunnet har åpnet opp igjen? Eller skal alle under en viss alder slippe unna hele greia med pass og vaksiner? Jeg vil MYE heller ta med barna mine en tur i svømmehallen enn å gå til frisøren selv, som noen brukte som eksempel over her... Ingen barn under 12 år skal bruke munnbind, kanskje denne ideen videreføres i forbindelse med pass? (Pass er uansett uakseptabelt, og vi bør følge Texas' anbefaling om å brenne de dersom vi mottar slike) 9
Ukjent. Skrevet 8. april 2021 #44 Skrevet 8. april 2021 Nuith skrev (13 minutter siden): Det jeg lurer veldig på er: hva med barna!? Det finnes ingen godkjent barnevaksine enda. Og med de nye virusmutasjonene er barn smittespredere som aldri før, så vidt jeg har lest. Skal vi med små barn bare holde dem inne og leve med jevnlige skole/barnehagenedstenginger det neste året - mens resten av samfunnet har åpnet opp igjen? Eller skal alle under en viss alder slippe unna hele greia med pass og vaksiner? Jeg vil MYE heller ta med barna mine en tur i svømmehallen enn å gå til frisøren selv, som noen brukte som eksempel over her... Følger deg 100% i at ingenting er viktigere enn barna. Men slik de er behandlet det siste året forundrer det meg ikke et sekund om det du beskriver blir realiteten. Så får vi en generasjon med store kunnskapshull og som ikke engang er svømmedyktige. Poenget med illustrasjonen med frisøren var at i prinsipp må alle uvaksinerte teste seg hver tredje dag for å kunne leve som «normalt». Om det nå noengang blir mulig å leve tilnærmet normalt. 3
Tunique Skrevet 8. april 2021 #45 Skrevet 8. april 2021 https://www.nettavisen.no/nyheter/texas-forbyr-vaksinepass-fullblods-vaksinefascisme/s/12-95-3424110762 Hadde vi bare vært litt som Texas 6
student86 Skrevet 8. april 2021 #46 Skrevet 8. april 2021 Konspirasjonsteoriene som begynte å spinne i starten av pandemien, kommer visst i oppfyllelse, en etter en. Koronapass kan høres betryggende og fint ut, og det er lett å godta det meste så lenge man tror man må det og alle andre gjør det. Men hva med friheten vår? Hvor blir den av om dette utvikler seg? Jeg bare spør, og jeg undres over dette. 9
Gjest Vintermorgen Skrevet 8. april 2021 #47 Skrevet 8. april 2021 Ryddet for innlegg som kun består av link. Vintermorgen, mod
Tanuki Skrevet 8. april 2021 #48 Skrevet 8. april 2021 16 hours ago, Villfisker said: Jaha? Men hvis vaksinen beskytter dem, hvorfor må de da fremdeles bruke munnbind? 🤔 Mulig jeg tar feil, men slik jeg har skjønt det så beskytter vaksine mot det verste av symptomene, mao du får et mildere sykdomsforløp. Vaksinen gjør deg ikke imun, og avhengig av din egen helse kan du fremdeles bli alvorlig syk og dø av covid19, men sjansen for det er mye mindre om du er vaksinert. 1
Pink_tulip Skrevet 8. april 2021 #49 Skrevet 8. april 2021 Jeg har aldri vært noen konspirasjonsteoretiker, ei heller vaksinemotstander. Har tatt alle mine vaksiner. Men - nå er jeg redd. Kjenner jeg faktisk er engstelig for fremtiden, for friheten, for hvor vi er på vei. Synes det er helt hinsides at vi vil oppleve frivillig tvang med vaksinerpass osv Jeg har ikke tenkt til å ta vaksinen. Jeg har mistet et barn pga blodpropper. Jeg er også skeptisk til noe der ikke langtidsvirkningen er forsket på i minst ti år. Jeg har gode grunner. Kan jeg aldri dra på Danmarksferie med familien min igjen? Til utlandet? Jeg synes utviklingen er foruroligende. 9
Example Skrevet 8. april 2021 #50 Skrevet 8. april 2021 Den Sagnsomsuste skrev (3 timer siden): Nettopp, dette er en god kommentar! Pandemitretthet vil bli en enorm utfordring om vi får en ny pandemi innen de neste to tiårene. Dette handler om langt mer enn denne "snille" pandemien. Å svi av absolutt alt kruttet nå kan være helt katastrofalt ved neste utbrudd av smittsom sykdom. Altså, vi vet jo at pandemier trolig vil opptre stadig hyppigere i fremtiden. Vi vil igjen sitte uten vaksine eller medisin, og vi vil igjen måtte lene oss på konvensjonelle kontaktreduserende tiltak. Etterlevelsen i befolkningen er da helt avgjørende! Dersom man knebles til den store gullmedaljen nå vil man ikke lykkes senere. Det er på tide at man kaller denne pandemien det den er, den er faktisk relativt snill! Man bør spare på kruttet til den virkelige krigen bryter ut! Ha! Ja, snakk om idiotisk anvendelse av ressurser! Ja. Den store frykten er en ny pandemi innen kort tid. Det tror jeg ville blitt vanskelig å takle. Det er viktig at håndteringen ikke blir at mange går ut av den med en voldsom bismak. Pandemier bekjempes med samhold, og det har vi nytt godt av i Norge. Hvis det avslutter med at de som er prioritert sist til vaksine skal "straffes" dobbelt ved å leve ved andre regler, er det ikke noe bra. Ekstremt skuffende at ikke flere går imot dette. Mistenker at en del aviskommenatorer osv. innser at de vil bli vaksinert innen dette blir innført, og at det er først og fremst folk under 45 som kommer til å bli skadelidende. Jeg reagerer også på at man argumenterer med at næringslivet har godt av det, samtidig som man ikke ønsker å gå inn på hvor det skal gjelde utenom hjemmekontor og samlinger privat. Hvor mye tjener næringslivet på det da? Jeg mistenker at man her først gjør nordmenn varme for ideen, og når det først blir gjeldende vil det gjelde langt flere ting. Og er det virkelig de samme politikerne som argumenterer for tiltak med dårlig kapasitet på testing osv. som mener at man kan skal kunne kjøpe seg en par dager pass ved å teste seg? Skal ringe sjefen torsdag og si jeg blir hjemme torsdag og fredag fordi jeg skal ta test så jeg kan klippe meg og handle meg ei bukse på lørdag.. 4
javafx Skrevet 8. april 2021 #51 Skrevet 8. april 2021 Linnea27 skrev (17 timer siden): Forstår ikke problemet. Selv er jeg sikkert omtrent sist i køen for å få vaksine. Men når jeg endelig har fått den er det jo bedre hvis andre har begynt å nyte et vanlig liv allerede, slik at det ikke er fullt på alle restauranter og svindyre flybilletter når det endelig er min tur. Dessuten så er det vel fint å få åpnet litt når det er mulig slik at ikke enda flere jobber enn nødvendig går tapt? Jeg har ingenting i mot å følge tiltakene så lenge de er nødvendige, de er jo ikke en straff, men et forsøk på å beskytte flest mulig. Finner på ting hjemme så lenge, kjedsomhet er bare mangel på fantasi. Det er mange problemer med det. Mange vil få fortinn på flere markeder som vil gå utover de som ikke har fått tilbud om vaksine, alt fra jobbmarked og leiemarked og de økonomiske ringvirkninger av dette. Det er usolidarisk. Det er godt mulig du ikke klarer å se for deg hvordan dette kan gå hardt utover deg selv, men det er mange som klarer å se for seg det, og dermed naturlig nok er sterkt i mot det. 8
Gjest Villfisker Skrevet 8. april 2021 #52 Skrevet 8. april 2021 Tanuki skrev (1 time siden): Mulig jeg tar feil, men slik jeg har skjønt det så beskytter vaksine mot det verste av symptomene, mao du får et mildere sykdomsforløp. Vaksinen gjør deg ikke imun, og avhengig av din egen helse kan du fremdeles bli alvorlig syk og dø av covid19, men sjansen for det er mye mindre om du er vaksinert. Det er det ingen av oss som vet enda, og jeg har tenkt å la andre finne det ut. Jeg blir ikke med i den statestikken. Vi får vente et par år, så vet vi nok mer.
Linnea27 Skrevet 8. april 2021 #53 Skrevet 8. april 2021 (endret) 4 hours ago, javafx said: Det er mange problemer med det. Mange vil få fortinn på flere markeder som vil gå utover de som ikke har fått tilbud om vaksine, alt fra jobbmarked og leiemarked og de økonomiske ringvirkninger av dette. Det er usolidarisk. Det er godt mulig du ikke klarer å se for deg hvordan dette kan gå hardt utover deg selv, men det er mange som klarer å se for seg det, og dermed naturlig nok er sterkt i mot det. Jeg har faktisk tapt en god del økonomisk under korona, uten at jeg ser på det som urettferdig. Det er jo ingen sin skyld. Jeg ser på mine økonomiske verdier som mindre verdifullt enn andre sitt liv. Penger kommer og går, men døden er evig. Endret 8. april 2021 av Linnea27 skrivefeil 1
mmd Skrevet 8. april 2021 #54 Skrevet 8. april 2021 Villfisker skrev (På 7.4.2021 den 23.16): Jaha? Men hvis vaksinen beskytter dem, hvorfor må de da fremdeles bruke munnbind? 🤔 Fordi alle pålegges det, vaksinert eller ikke. Det er et eksempel på ting man kan få slippe dersom man Jar et vaksinepass.
mmd Skrevet 8. april 2021 #55 Skrevet 8. april 2021 (endret) Nakstad om vaksinepass: «ordningen vil bli helt frivillig, ettersom det er opp til den enkelte om man faktisk vil takke ja eller nei til vaksine, men at de som ikke takker ja til vaksinen må være forberedt på en forskjellsbehandling.» Endret 9. april 2021 av mmd
Ukjent. Skrevet 9. april 2021 #56 Skrevet 9. april 2021 mmd skrev (9 timer siden): Nakstad om vaksinepass: «ordningen vil bli helt frivillig, ettersom det er opp til den enkelte om man faktisk vil takke ja eller nei til vaksine, men at de som ikke takker ja til vaksinen må være forberedt på en forskjellsbehandling.» Helt frivillig der altså. Nakstad minner mer og mer om en viss mann med initialene J.G. som var særdeles flink med propaganda. 5
Tunique Skrevet 9. april 2021 #57 Skrevet 9. april 2021 mmd skrev (9 timer siden): Nakstad om vaksinepass: «ordningen vil bli helt frivillig, ettersom det er opp til den enkelte om man faktisk vil takke ja eller nei til vaksine, men at de som ikke takker ja til vaksinen må være forberedt på en forskjellsbehandling.» Og at folk synes dette er greit, er for meg et stort under.Liker ikke utviklingen som skjer i samfunnet nå. 6
Gjest Villfisker Skrevet 9. april 2021 #58 Skrevet 9. april 2021 Tunique skrev (5 minutter siden): Og at folk synes dette er greit, er for meg et stort under.Liker ikke utviklingen som skjer i samfunnet nå. Ikke jeg heller. Folk må få hodet ut av ræva, og si nei. Hvis ikke blir verden et åpent fengsel.
Tunique Skrevet 9. april 2021 #59 Skrevet 9. april 2021 Villfisker skrev (4 minutter siden): Ikke jeg heller. Folk må få hodet ut av ræva, og si nei. Hvis ikke blir verden et åpent fengsel. På underskrift.no kan du signere nei til vaksinepass. Prøvde å dele linken tidligere, men den ble slettet av admin. 4
Gjest Villfisker Skrevet 9. april 2021 #60 Skrevet 9. april 2021 Tunique skrev (Akkurat nå): På underskrift.no kan du signere nei til vaksinepass. Prøvde å dele linken tidligere, men den ble slettet av admin. Hmmm. Kan sikkert sendes på pm, eller er det ulovlig også kanskje?
Fremhevede innlegg