Gå til innhold

Hvilken hunderase passer oss?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ellevill skrev (21 minutter siden):

Er ikke lundehund og buhundvarslere? Ønsker du det?

Du får for øvrig mye rare svar her! 😅

hva ville du anbefalt da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Våge skrev (31 minutter siden):

hva ville du anbefalt da?

Kan jo nevne dette som en faktor også. Hvor mye "bjeffing" og vakthund egenskaper som er i en hund. Dette varierer. Noen hunder bjeffer over en lav sko, mens noen raser bjeffer nesten ikke noe, og det finnes noen få raser som bare "piper" og klarer ikke å bjeffet. 

• Liker 1
Skrevet
Min_hund_er_Grå skrev (1 time siden):

Så når barnet er alene og lufter hunden så må det ikke ta selvstendige valg i evt situasjoner som oppstår? Som i møte med andre hunder/dyr/mennesker osv?

Jo vist, personlig var jeg ute alene med hester på 800 kg fra jeg var 10. men jeg hadde ikke selvstendig ansvar for dyreholdet, bare begrenset ansvar for å ta rett tur og avgjørelser ut i fra gitt veiledning😂

AnonymBruker
Skrevet

Hva med lagotto romagnlo

Jeg har hatt en tidligere, som var kjempesnill,  morsom, sprek, og enkel å ha med å gjøre. Han var en super familiehund. Folk utenfor "flokken" var han ikke så opptatt av da. Ikke slem eller noe, bare overså dem.

Han kunne lett være med på laaaange turer, men trengte ikke mer enn helt vanlige mengder sånn i hverdagen. Noe som kan være verdt å ha med seg, er at han krevde litt mental stimuli også. Da måtte han få oppgaver, lære seg nye triks, søke etter godbiter el.l. Men det er jo bare gøy :) 

Lagotto romagnolo - Norsk Kennel Klub (nkk.no) 

Anonymkode: 98c67...861

Skrevet

Tråler nettet for raser 😂Noen som har erfaring med cockapoo? 

AnonymBruker
Skrevet
Våge skrev (1 time siden):

Blanding skapt av griske uansvarlige folk som vil tjene fett på ordinære blandingsbikkjer med forferdelig pels.

Anonymkode: a90cd...481

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hadde gått for lundehund, corgi eller en liten puddel. Shiba, toller og lignende raser er det bare å holde seg unna som førstegangs, det blir for krevende. 

Anonymkode: f0e1b...2c6

• Liker 1
Skrevet
Våge skrev (På 5.4.2021 den 21.28):

De jeg kjenner er helt supre. Kjenner bare tre stk, da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2021 den 19.57):

Hun på 14 kan gjerne gå tur med hunden om hum er trygg på det, og lært hva hum gjør i ulike situasjoner. De to andre er for ung synes jeg, med mindre eldste er med. De yngste kan evt lufte den i hagen, men tur alene synes ikke jeg er ok. 

Har selv dårlige erfaringer med dette. Opplevd barn som ikke har kontroll på hunden, barn som blir skremt av min fryktaggressive hund (som jeg har kontroll på, men han lager jo mye lyd), barn som nesten ikke klarer å holde hunden og blir slept etter da den drar, som går direkte til andre med hund uten å spørre om de kan hilse osv. 

Hvaler en liten hund som bichon frise, shitzu, dvergpuddel?

Anonymkode: 2c73d...73b

Dette er viktig å tenke på. Ikke minst om man skulle møte en redd/aggressiv hund på tur som vil angripe.

Våge skrev (På 5.4.2021 den 21.28):

STYR unna alt som heter poo og doodle i navnet, dette er bare overprisa blandinger. De blir født utelukkende for pengens skyld, og du har null kontroll på avlen. 

Kan jeg spørre om kjønn på 14 åringen?

Anonymkode: f775b...7d0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut norsk lundehund på fb. Der kan du spørre om hva du vil å få svar av eiere. De skifter pels 2 ganger i året. Elsker menneskene sine, vil være med overalt til og med på do. De gjør alt for en godbit. De har ikke jaktinstinkt. Holder seg nær hvis de er løse på tur. Veldig tålmodige.

Sen husren men ikke umulig å få de ren. Bjeffer mye. Du må være nøye på fór da de er utsatt for il. 

Du må stille deg på valpeliste. Den er i dag på over 500 stk. Men den er ikke nummerert.

Ønsker du deg tispe så må du stå på venteliste opptil flere år hvis du ikke aktivt tar kontakt med oppdrettere selv. Omtrent ingen oppdrettere selger ei tispe uten avtale på minst 1 kull. Hanner bør stå til disposisjon for videre avl da det er en utrydningstruet sort.

Lundehundfolk er et eget folk. Har du skaffa deg lundehund får du masse venneforespørsler på fb av lundefolka. Og mest sannsynlig skaffer du deg en lundehund til.

Anonymkode: ee1ef...803

AnonymBruker
Skrevet

Hva med norwegia basset? 

Fine bedagelig vesener. 

Anonymkode: 06a8f...3f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er viktig å tenke på. Ikke minst om man skulle møte en redd/aggressiv hund på tur som vil angripe.

STYR unna alt som heter poo og doodle i navnet, dette er bare overprisa blandinger. De blir født utelukkende for pengens skyld, og du har null kontroll på avlen. 

Kan jeg spørre om kjønn på 14 åringen?

Anonymkode: f775b...7d0

gutt

AnonymBruker
Skrevet
On 4/5/2021 at 9:28 PM, Våge said:

Dette er ikke en rase :) Og jeg anbefaler forøvrig ikke, mye uetisk avl og vanskelig pels. Søte hunder av da,men da kan du jo likegreit skaffe en cocker spaniel eller puddel, de er også søte og fine hunder :)

Anonymkode: eb9b8...747

• Liker 6
Skrevet
Min_hund_er_Grå skrev (På 5.4.2021 den 10.46):

Så når barnet er alene og lufter hunden så må det ikke ta selvstendige valg i evt situasjoner som oppstår? Som i møte med andre hunder/dyr/mennesker osv?

"Selvstendig ansvar for dyr" tolker jeg også som at barn ikke skal eie dyr alene. Det betyr ikke at det er forbudt for dem å lufte familiens hund.

Men selv hadde jeg aldri sendt ut mine hunder med en under 16 😬

Skrevet

Jeg ville sett på terriere, som jack russell eller cairn. Man må tåle en hund med mye vilje og egne meninger 😅. Men de er veldig kule, lojale kompiser, morsomme. De kan være litt stri, men er som regel fint håndterlige likevel, da de ikke er så store. Terrier er litt sånn enten/eller, om man faller for typen, får man gjerne flere!

Ellers ville jeg vurdert bichon havanaise. Er ikke så fan av det langhårede utseende selv, men man kan ha dem kortklipt, og da er det helt overkommelig (og minimalt med røyting). 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje coton du tulear? De er morsomme hunder. 

Anonymkode: a20bf...60f

• Liker 1
Skrevet
Våge skrev (På 5.4.2021 den 10.22):

Dette er veldig tidlig i fasen av å skaffe seg hund:) vi er ikke låst på rasene eg har nevnt. Veldig interessert i å høre på råd frå andre som har erfaring med hunder. 

Som sagt, dette er et nettopp påbegynt proskjekt for å finne en hunderase som kan passe vår familie. dette er noe vi har tenkt å bruke tid på å finne ut:)

Toller har eg lest ikke var en hund for førstegangs eier.

Toller ville jeg styrt unna da de krever veldig mye hodearbeid. Har en golden dual purpose selv, og den krever veldig mye. Kanskje mer enn jeg var forberedt på. Så styr evt unna jakt-golden, selv om de er mindre, hvis dere vil ha hund som barna kan gå tur med. Selv om jeg er skeptisk til at ungdommer skal gå tur med hund. Det krever at barna lærer å håndtere hunden hvis den feks møter en som gjør utfall eller den selv gjør utfall. Her er det kun jeg som kan gå tur med hunden, 13-åringen kan ikke. Dessuten kan barn ha vanskeligere for å holde på regler om ikke å hilse feks, hvis andre spør osv. Dette kan også være uheldig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 4/4/2021 at 10:02 PM, AnonymBruker said:

Norsk lundehund. Definitivt. 

Anonymkode: 6222f...96d

Er ikke lundehund ekstremt vanskelig å få tak i? Type flere år på venteliste?

On 4/6/2021 at 1:50 AM, AnonymBruker said:

Hadde gått for lundehund, corgi eller en liten puddel. Shiba, toller og lignende raser er det bare å holde seg unna som førstegangs, det blir for krevende. 

Anonymkode: f0e1b...2c6

Ikke corgi. De er avlet for å gjete med bjeffing, og lager dermed ganske mye lyd. I tillegg røyter d1e helt voldsomt. Å nivå mer en golden retriever, vil jeg si. Sterke er de og, og en enkelt corgi klarer lett å trekke meg over ende (jeg veier litt over 50 kg), til tross for vekten på 16 kg (tror det har noe med at de har lavt tyngdepunkt, så de blir ganske sterke). De er også meget sta, ville ikke anbefalt den som førstegangshund.

Ikke corgi. Hilsen en med flere corgier.

Anonymkode: 9bb59...2d4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ikke corgi. De er avlet for å gjete med bjeffing, og lager dermed ganske mye lyd. I tillegg røyter de helt voldsomt. På nivå med en golden retriever, vil jeg si. Sterke er de og, og en enkelt corgi klarer lett å trekke meg over ende (jeg veier litt over 50 kg), til tross for vekten på 16 kg (tror det har noe med at de har lavt tyngdepunkt, så de blir ganske sterke). De er også meget sta, ville ikke anbefalt den som førstegangshund.

Ikke corgi. Hilsen en med flere corgier.

Herremin så mange skrivefeil, har ryddet opp i teksten nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...