Julie Skrevet 4. april 2021 #22 Skrevet 4. april 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Beagel? Anonymkode: 19543...591 Beagel som selskaps- og turhund? Kan nok fungere om en samtidig kjøper GPS,campingstol og termos med gode varmeegenskaper. Fine hunder utvilsomt, men disse er avlet for noe mer enn «tur&selskap». 11
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #23 Skrevet 4. april 2021 Våge skrev (7 timer siden): Vi er en familie på 5 som vurderer å skaffe oss hund. Vi har 3 barn, en som nett ble 14, de to andre blir 9 og 11 til sommeren. Vi vill ha oss en hund som ikke blir for stor, da barna skal bidra med å lufte hunden. Den må ha kort pels, og ikke mye røyting, passe godt sammen med barn selvfølgelig. eg liker turer i skog og mark,og ønsker meg selskap på turene. det kan fort bli en del timer i løpet av uke der:) Vi jobber begge, og hunden må klare å være hjemme alene fra ca.08.. til barna kommer hjem i 13-14 tiden. vi har sett litt på: Norsk lundehund Norsk Buhund Dansk-svensk gårdshund tips og råd mottas med stor takk:) Norsk lundehund. Definitivt. Anonymkode: 6222f...96d
Våge Skrevet 4. april 2021 Forfatter #24 Skrevet 4. april 2021 Har lest flere plasser nå at det er svært vanskelig å få Lundehunden stueren. Erfaringer ang det?
Troyamin Skrevet 5. april 2021 #25 Skrevet 5. april 2021 Våge skrev (10 timer siden): Har lest flere plasser nå at det er svært vanskelig å få Lundehunden stueren. Erfaringer ang det? Det er et gjentagende problem hos rasen. Ser Bichon Frisè er nevnt. Det er en hund du burde sjekke ut. Pelsen er grei å holde nede selv, hvis du velger en oppdretter du kan kurses litt av.😊 4
pautina Skrevet 5. april 2021 #26 Skrevet 5. april 2021 Min_hund_er_Grå skrev (12 timer siden): Lov om dyrevelferd paragraf 6 Sier veldig enkelt og tydelig at ingen under en alder av 16år kan ha et selvstendig ansvar for et dyr. Vanskelig å sende barna avgårde på luftetur da. Lov om hundehold paragraf 4 Har også noen ord om dette. Enten skal man ha en tilfredsstillende lydighet på hunden eller så skal man være fysisk sterk nok til å holde igjen hunden. Å gå tur er ikke å ha selvstendig ansvar for ett dyr😂Det innebærer forsikring, veterinæroppfølging, riktig stell av pels og foring, kloklipp etc. det betyr ikke at ungene ikke kan gå tur alene med hunden de klarer å holde. 6
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #27 Skrevet 5. april 2021 Min_hund_er_Grå skrev (12 timer siden): Lov om dyrevelferd paragraf 6 Sier veldig enkelt og tydelig at ingen under en alder av 16år kan ha et selvstendig ansvar for et dyr. Vanskelig å sende barna avgårde på luftetur da. Lov om hundehold paragraf 4 Har også noen ord om dette. Enten skal man ha en tilfredsstillende lydighet på hunden eller så skal man være fysisk sterk nok til å holde igjen hunden. Der gav du meg et svar jeg har diskutert hjemme m mann og mann. Anonymkode: 3dc53...e6f
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #28 Skrevet 5. april 2021 Reagerer også på en del av svarene du får her, mange av hundene som nevnes er krevende raser, og ikke noe for en barnefamilie som ikke har hatt hund før! Jeg har ikke stor kompetanse på hund, men tenker at buhund høres fornuftig ut. Toller, cocker eller puddel kanskje? Noe pelsstell kan det jo bli. Mange raser krever «hjernetrim» for å fungere godt, dere må vurdere hvor mye tid og energi dere har. Anonymkode: efbef...9e5 3
Våge Skrevet 5. april 2021 Forfatter #29 Skrevet 5. april 2021 Dette er veldig tidlig i fasen av å skaffe seg hund:) vi er ikke låst på rasene eg har nevnt. Veldig interessert i å høre på råd frå andre som har erfaring med hunder. Som sagt, dette er et nettopp påbegynt proskjekt for å finne en hunderase som kan passe vår familie. dette er noe vi har tenkt å bruke tid på å finne ut:) Toller har eg lest ikke var en hund for førstegangs eier.
Fredelig Skrevet 5. april 2021 #30 Skrevet 5. april 2021 Vi sto omtrent i samme situasjon som deg, da vi skaffet oss hund. Tre barn i samme alder som dine, hunden er nå tre år, og alle barna har blitt tenåringer. Ville ha en liten og omgjengelig hund, uten røyting og uten "fotsid" pels. I tillegg var det et ufravikelig krav at hunden skulle være sunt bygget, uten rasemessige trekk avlet frem mest egnet for et dyrs lidelse. Dermed røk raser som mops, bulldog, cavalier osv. Ønsket om røytefri hund med kort pels er nok ikke mulig å innfri. Vi gikk for cairn og har fått alt vi ønsket oss. Rasen må riktignok trimmes (nappes) flere ganger i året. Følger vi opp dette, har vi til enhver tid en lekker og røytefri hund! Men viktig: Dette er vår erfaring med cairn, basert på en hund... Jeg vet jo ikke om alle cairn er like vennlige, ikke-bjeffende og enkle som vår. Den er riktignok utrolig sta, sånn type "nei, jeg har faktisk tenkt å gå i en helt annen retning, og jeg står på mitt" 😊 1
DaddyDom Skrevet 5. april 2021 #31 Skrevet 5. april 2021 (endret) Kan anbefale alle vannhundene. De er lekne, har "hår" og derav ikke røyter, sosiale og vennlige. Avhengig av hvilke dere velger så kommer størrelse inn og litt forskjeller på lekenhet og sosiale evner. Spansk og italiensk er vel de minste. Kan anbefale spansk som en god familiehund Enig også det som skrives over her. Det aller viktigste dere bør vektlegge; har vi nok tid til denne hunden eller ønsker vi oss en enkel hund som krever minimalt med trening og som er supersnill? Isåfall tror jeg ville anbefalt Labrador eller Golden Retriever. Hvis dog man skal trene (både mentalt og fysisk) og ønsker å bruke tid på pelsstell så er det. Da er det neste, er pelsen viktigst eller ikke fordi hunder kan deles inn i 2 typer pels generelt sett. De som røyter og de som ikke røyter. De aller fleste hunder røyter og har "røyteperioder" der de røyter veldig mye. De som ikke røyter er puddelhunder og vannhunder med noen få unntak utover dette, dog må disse klippes jevnlig type 2-12 ganger i året avhengig av hvor lang pels/frisyre eieren ønsker at hunden skal ha. Men så har du også raser som røyter lite f.eks flere strihårete raser som f.eks Schnausere. Det jeg opplever ofte blant hundeeiere er at de har valgt en hund som er for aktiv og krever for mye enn det familien/eieren klarer å gi. Man har f.eks en border collie, men den får kun en kort tur hver dag. Border collie er en hund som trenger nesten å bo på en gård eller så trenger den mye mental stimuli og samtidig få løpt mye hver dag. Hvis hunden din ikke får nok både mental og fysisk trening så ender den ofte opp med å bjeffe mer, mer nervøs/urolig eller gjøre mer ugang. Og ikke minst, gi hunden sosial trening tidlig fra type 10 uker. Men med begrensinger og tilsyn. La den leke med andre hunder og møte andre mennesker og ulike miljøer i korte intervaller og på trygge og gode måter. Mange "duller" for mye med valpen og utsetter den gjerne ikke for ulike personer og miljøer før den er 1år, da er det nemlig for seint og man kan få en hund som mange mener er "umulig". Det er vanskelig å trene og gjøre slike hunder trygge seinere i livet enn fra tidlig av. Og gå på hundekurs og inkluder hele familien! 😄 Dette var mye mer enn det du spurte om, men ting å tenke over. Jeg ville spurt meg selv hvor mye tid kan vi gi hunden hver dag? 1time hver dag så bør man velge en lite aktiv hund som er familiehund av natur. Snakker vi 2-3 timer daglig så kan man velge mer aktive hunder. 3 timer eller mer så kan dere ha en aktiv hund. Og husk at hunder flest kan gjerne være mer aktiv enn de de minimum klarer, men aktive hunder klarer sjeldent å akseptere mindre aktivitet over tid enn det de er designet for. Endret 5. april 2021 av DaddyDom Ikke utfyllende nok svar. 3
Min_hund_er_Grå Skrevet 5. april 2021 #32 Skrevet 5. april 2021 36 minutter siden, pautina said: Å gå tur er ikke å ha selvstendig ansvar for ett dyr😂Det innebærer forsikring, veterinæroppfølging, riktig stell av pels og foring, kloklipp etc. det betyr ikke at ungene ikke kan gå tur alene med hunden de klarer å holde. Så når barnet er alene og lufter hunden så må det ikke ta selvstendige valg i evt situasjoner som oppstår? Som i møte med andre hunder/dyr/mennesker osv? 5
DaddyDom Skrevet 5. april 2021 #33 Skrevet 5. april 2021 Min_hund_er_Grå skrev (5 minutter siden): Så når barnet er alene og lufter hunden så må det ikke ta selvstendige valg i evt situasjoner som oppstår? Som i møte med andre hunder/dyr/mennesker osv? Jeg er enig her. Kanskje en 13åring er moden nok for dette, men den bør da ha fått grundig opplæring i hvordan man skal håndtere hunder i uventede situasjoner. Da bør man også velge en "enkel" rase som også har en størrelse som gjør at en tenåring kan klare å håndtere den. Med mindre barnet bare går på tur i hagen med hunden og andre i familien kan trå raskt til hvis noe skjer. 2
DaddyDom Skrevet 5. april 2021 #34 Skrevet 5. april 2021 Julie skrev (13 timer siden): Beagel som selskaps- og turhund? Kan nok fungere om en samtidig kjøper GPS,campingstol og termos med gode varmeegenskaper. Fine hunder utvilsomt, men disse er avlet for noe mer enn «tur&selskap». Jeg kjente noen som eide en beagel og ja den ble brukt på jakt, men når den ikke var på jakt så var den notorisk hodini hund. Hoppet over, krøp under, klemte seg igjennom og gjorde alt for å stikke av. Og når den kom seg ut, da stakk den lagt avgårde. Den kom vel seg nærmere 5km vekk fra huset en gang den hadde stukket av. Og den beagelen røytet som fy under røyteperioder. 2
DaddyDom Skrevet 5. april 2021 #35 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Kanskje tibetansk spaniel? Den kan barn fint klare å lufte og holde igjen 😊 Jeg personlig skal ha en Rottweiler eller en annen molosser hund neste gang! Har hatt Chihuahuaer i over 30 år! Ja ha vært oppvokst med det hele livet og er 32 nå 😊 Anonymkode: 7af9c...8a1 Fine hunder ja Dog en del skeptiske mot fremmede, men det synes jeg bare er helt greit 1
DaddyDom Skrevet 5. april 2021 #36 Skrevet 5. april 2021 Arx skrev (15 timer siden): Puddel Som oftest rolige og fine familiehunder. Ikke alltids like leken de jeg har truffet, med noen unntak. 2
Ellevill Skrevet 5. april 2021 #37 Skrevet 5. april 2021 Er ikke lundehund og buhundvarslere? Ønsker du det? Du får for øvrig mye rare svar her! 😅 2
Julie Skrevet 5. april 2021 #38 Skrevet 5. april 2021 DaddyDom skrev (Akkurat nå): Jeg kjente noen som eide en beagel og ja den ble brukt på jakt, men når den ikke var på jakt så var den notorisk hodini hund. Hoppet over, krøp under, klemte seg igjennom og gjorde alt for å stikke av. Og når den kom seg ut, da stakk den lagt avgårde. Den kom vel seg nærmere 5km vekk fra huset en gang den hadde stukket av. Og den beagelen røytet som fy under røyteperioder. Ja,dette er fullblods jakthunder. Å kjøpe en Beagel som turhund er for spesielt interesserte. Lar meg stadig vekk forundre over hvilke raser folk foreslår til personer (ofte førstegangseiere) som spør om tips til tur/familiehund. Hvor er vurderingsevnen og dømmekraften? Skal man lykkes med hund så er det en god start (eller,forutsetning faktisk) å velge en rase som matcher eierens kompetanse og bruksformål. 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #39 Skrevet 5. april 2021 TS,jeg ville sett på snille og greie selskapshunder først og fremst Ikke jakthunder eller brukshunder. Typiske familiehunder som ikke er for store, som Shetland Sheepdog, Finsk Lapphund, Puddel, Bichon Havanais/Frise, Bedlington Terrier? Hunder som ikke røyter bør klippes helt ned. Anonymkode: eb9b8...747 3
Våge Skrevet 5. april 2021 Forfatter #40 Skrevet 5. april 2021 DaddyDom skrev (45 minutter siden): Kan anbefale alle vannhundene. De er lekne, har "hår" og derav ikke røyter, sosiale og vennlige. Avhengig av hvilke dere velger så kommer størrelse inn og litt forskjeller på lekenhet og sosiale evner. Spansk og italiensk er vel de minste. Kan anbefale spansk som en god familiehund Enig også det som skrives over her. Det aller viktigste dere bør vektlegge; har vi nok tid til denne hunden eller ønsker vi oss en enkel hund som krever minimalt med trening og som er supersnill? Isåfall tror jeg ville anbefalt Labrador eller Golden Retriever. Hvis dog man skal trene (både mentalt og fysisk) og ønsker å bruke tid på pelsstell så er det. Da er det neste, er pelsen viktigst eller ikke fordi hunder kan deles inn i 2 typer pels generelt sett. De som røyter og de som ikke røyter. De aller fleste hunder røyter og har "røyteperioder" der de røyter veldig mye. De som ikke røyter er puddelhunder og vannhunder med noen få unntak utover dette, dog må disse klippes jevnlig type 2-12 ganger i året avhengig av hvor lang pels/frisyre eieren ønsker at hunden skal ha. Men så har du også raser som røyter lite f.eks flere strihårete raser som f.eks Schnausere. Det jeg opplever ofte blant hundeeiere er at de har valgt en hund som er for aktiv og krever for mye enn det familien/eieren klarer å gi. Man har f.eks en border collie, men den får kun en kort tur hver dag. Border collie er en hund som trenger nesten å bo på en gård eller så trenger den mye mental stimuli og samtidig få løpt mye hver dag. Hvis hunden din ikke får nok både mental og fysisk trening så ender den ofte opp med å bjeffe mer, mer nervøs/urolig eller gjøre mer ugang. Og ikke minst, gi hunden sosial trening tidlig fra type 10 uker. Men med begrensinger og tilsyn. La den leke med andre hunder og møte andre mennesker og ulike miljøer i korte intervaller og på trygge og gode måter. Mange "duller" for mye med valpen og utsetter den gjerne ikke for ulike personer og miljøer før den er 1år, da er det nemlig for seint og man kan få en hund som mange mener er "umulig". Det er vanskelig å trene og gjøre slike hunder trygge seinere i livet enn fra tidlig av. Og gå på hundekurs og inkluder hele familien! 😄 Dette var mye mer enn det du spurte om, men ting å tenke over. Jeg ville spurt meg selv hvor mye tid kan vi gi hunden hver dag? 1time hver dag så bør man velge en lite aktiv hund som er familiehund av natur. Snakker vi 2-3 timer daglig så kan man velge mer aktive hunder. 3 timer eller mer så kan dere ha en aktiv hund. Og husk at hunder flest kan gjerne være mer aktiv enn de de minimum klarer, men aktive hunder klarer sjeldent å akseptere mindre aktivitet over tid enn det de er designet for. Veldig greit å få mer info enn en spør om:) Takk.. Eg har alle desse tingene i bakhode:) 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå