Våge Skrevet 4. april 2021 #1 Skrevet 4. april 2021 Vi er en familie på 5 som vurderer å skaffe oss hund. Vi har 3 barn, en som nett ble 14, de to andre blir 9 og 11 til sommeren. Vi vill ha oss en hund som ikke blir for stor, da barna skal bidra med å lufte hunden. Den må ha kort pels, og ikke mye røyting, passe godt sammen med barn selvfølgelig. eg liker turer i skog og mark,og ønsker meg selskap på turene. det kan fort bli en del timer i løpet av uke der:) Vi jobber begge, og hunden må klare å være hjemme alene fra ca.08.. til barna kommer hjem i 13-14 tiden. vi har sett litt på: Norsk lundehund Norsk Buhund Dansk-svensk gårdshund tips og råd mottas med stor takk:)
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #3 Skrevet 4. april 2021 Buhunden er fin om du tåler en del gneldring og røyting Anonymkode: a90cd...481
maseprateren Skrevet 4. april 2021 #6 Skrevet 4. april 2021 Våge skrev (4 timer siden): Vi er en familie på 5 som vurderer å skaffe oss hund. Vi har 3 barn, en som nett ble 14, de to andre blir 9 og 11 til sommeren. Vi vill ha oss en hund som ikke blir for stor, da barna skal bidra med å lufte hunden. Den må ha kort pels, og ikke mye røyting, passe godt sammen med barn selvfølgelig. eg liker turer i skog og mark,og ønsker meg selskap på turene. det kan fort bli en del timer i løpet av uke der:) Vi jobber begge, og hunden må klare å være hjemme alene fra ca.08.. til barna kommer hjem i 13-14 tiden. vi har sett litt på: Norsk lundehund Norsk Buhund Dansk-svensk gårdshund tips og råd mottas med stor takk:) Jeg ville kjøpt en husky eller en blanding av ulv og husky. De kalles hybrider
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #8 Skrevet 4. april 2021 Våge skrev (4 timer siden): Vi er en familie på 5 som vurderer å skaffe oss hund. Vi har 3 barn, en som nett ble 14, de to andre blir 9 og 11 til sommeren. Vi vill ha oss en hund som ikke blir for stor, da barna skal bidra med å lufte hunden. Den må ha kort pels, og ikke mye røyting, passe godt sammen med barn selvfølgelig. eg liker turer i skog og mark,og ønsker meg selskap på turene. det kan fort bli en del timer i løpet av uke der:) Vi jobber begge, og hunden må klare å være hjemme alene fra ca.08.. til barna kommer hjem i 13-14 tiden. vi har sett litt på: Norsk lundehund Norsk Buhund Dansk-svensk gårdshund tips og råd mottas med stor takk:) Kanskje tibetansk spaniel? Den kan barn fint klare å lufte og holde igjen 😊 Jeg personlig skal ha en Rottweiler eller en annen molosser hund neste gang! Har hatt Chihuahuaer i over 30 år! Ja ha vært oppvokst med det hele livet og er 32 nå 😊 Anonymkode: 7af9c...8a1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #9 Skrevet 4. april 2021 En Dogo Canario, Presa Canario, Cane Corso eller en Boerboel er også noe jeg vurderer. De vokter og passer på familien og er utrolig nok veldig barnevennlige. De stikker aldri av fra familien sin heller og vokter deg som bare det når du går tur med den så ingen skal ta deg hehe 😊 De er utrolig hengiven med sin egen familie og ofrer livet sitt lett for deg ❤️ Venninna mi med to barn på 1 år og 5 år har en Boerboel og han er en utrolig flott hund ❤️ Skeptisk til fremmede inkl meg i begynnelsen men nå som jeg har fått kommet inn i varmen så er det helt rørende å se hvor fin hund han er og hvor godt han passer på barna! ❤️ Anonymkode: 7af9c...8a1 1
spegel Skrevet 4. april 2021 #10 Skrevet 4. april 2021 Huff for noen rare svar du får her Ts! 😅 Jeg har faktisk en del erfaring med de rasene du vurderer. Alle er flotte hunder på sine måter, men vil si at særlig dansk/svensk krever mye. Det er en rase for erfarne og aktive hundefolk. Dessverre er det mange familier som skaffer disse, og får en del problemer. Buhund kan være et godt alternativ, men de har tykk underull og røtyter mye. De er også aktive, og bjeffer gjerne mye. Fin turkompis og ofte nydelig lynne, fin familiehund for aktive folk. Lundehund krever omtrent det samme som en buhund, men er jo mindre og lettere for barna kanskje? Supre hunder, tror jeg vil anbefale den rasen ut fra kriteriene dine. Hør litt rundt m oppdrettere, dra på besøk og se hva som føles riktig for dere. 😊 10
Iia Skrevet 4. april 2021 #11 Skrevet 4. april 2021 Jeg kjenner flere svensk dansk gårdshund som erveldig lette å ha med å gjøre. Fine hunder. Kan hende jeg kjenner ekstra greie eksemplarer 😃 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #12 Skrevet 4. april 2021 Hun på 14 kan gjerne gå tur med hunden om hum er trygg på det, og lært hva hum gjør i ulike situasjoner. De to andre er for ung synes jeg, med mindre eldste er med. De yngste kan evt lufte den i hagen, men tur alene synes ikke jeg er ok. Har selv dårlige erfaringer med dette. Opplevd barn som ikke har kontroll på hunden, barn som blir skremt av min fryktaggressive hund (som jeg har kontroll på, men han lager jo mye lyd), barn som nesten ikke klarer å holde hunden og blir slept etter da den drar, som går direkte til andre med hund uten å spørre om de kan hilse osv. Hvaler en liten hund som bichon frise, shitzu, dvergpuddel? Anonymkode: 2c73d...73b 3
Arx Skrevet 4. april 2021 #14 Skrevet 4. april 2021 Vært borti en del dansk svenske og de har vært fine familiehunder med begrenset radius fra eierne sine. Ikke har de krevd mye trening heller, så lenge de har fått sine daglige turer. 1
Min_hund_er_Grå Skrevet 4. april 2021 #15 Skrevet 4. april 2021 Lov om dyrevelferd paragraf 6 Sier veldig enkelt og tydelig at ingen under en alder av 16år kan ha et selvstendig ansvar for et dyr. Vanskelig å sende barna avgårde på luftetur da. Lov om hundehold paragraf 4 Har også noen ord om dette. Enten skal man ha en tilfredsstillende lydighet på hunden eller så skal man være fysisk sterk nok til å holde igjen hunden. 8
Våge Skrevet 4. april 2021 Forfatter #16 Skrevet 4. april 2021 Nå var det ikke snakk om lufting av hund langt avgårde. det går an å luftehund under oppsyn, som f.e.k å ha hunden ute i hagen å leke, hente posten...der vi er i nærheten 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #17 Skrevet 4. april 2021 Min_hund_er_Grå skrev (Akkurat nå): Lov om dyrevelferd paragraf 6 Sier veldig enkelt og tydelig at ingen under en alder av 16år kan ha et selvstendig ansvar for et dyr. Vanskelig å sende barna avgårde på luftetur da. Lov om hundehold paragraf 4 Har også noen ord om dette. Enten skal man ha en tilfredsstillende lydighet på hunden eller så skal man være fysisk sterk nok til å holde igjen hunden. Enig med deg der. Ingen barn hadde fått lov å gå tur med Chihuahuaen min engang faktisk. Barn er vimsete og følger ikke alltid like godt med og da kan ting fort skje. Det er uansvarlig at et barn går tur med hunden uansett med mindre ikke en voksen er med. Jeg gleder meg til den dagen jeg skal gå til anskaffelse av en Molosser hund 😊 Men gruer meg mer for å miste lille Chichi gutten min som er den eneste av de jeg har igjen ❤️ Skal kose meg som Chihuahua «mamma» den tida jeg får være det ❤️ Skulle ønske han levde evig men det gjør ingen så blir en fin trøst og få lille store molosser gutten min ❤️ Teit skrivi men 😂 Anonymkode: 7af9c...8a1 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #18 Skrevet 4. april 2021 Synes bichon frise var et godt tips. Selv om den ikke har kort pels, har dere vurdert cavalier? Anonymkode: b898b...e1b 3
Arx Skrevet 4. april 2021 #19 Skrevet 4. april 2021 Cavalier ville jeg styrt langt unna grunnet helsetrøbbel på rasen. 6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2021 #20 Skrevet 4. april 2021 Eller hvis det var noe med kort pels du ville ha + ikke altfor sterk og stor så hvorfor ikke en Mynde hund? Anonymkode: 7af9c...8a1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå