Gå til innhold

Hva gjør man når barnet i magen er resultat av voldtekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rotemor skrev (5 minutter siden):

Ikke er det lov heller, selv om det ikke kan straffes. Umoralskt er det ihvertfall! Det har man ingen rett til å velge på vegne av andre.

Får man barn via sex så har barnet en far.

Voldtekt er ikke sex 

Anonymkode: cc4f5...b0c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva du velger å beholde barnet ville jeg oppført ukjent far, det er mye bedre for barnet å ikke vite at det ble til ved voldtekt og å ikke vite navnet ... Tenk om barnet vil oppsøke mannen og kanskje hevne seg så fort det blir 18"år? 

Anonymkode: 73622...b2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (Akkurat nå):

Det er noe annet. Hun risikerer avhør og tvangsfastsettelse etter DNA-bevis da....

 

Ikke nødvendigvis. Hvis far ikke søker om fastsettelse av farskap, da blir det ikke tvangsfastsettelse.

Avhør av hvem, NAV? Hun kan fortelle situasjonen til NAV, uten å oppgi navn på far. Hun behøver heller ikke å fortelle NAV om situasjonen. Det blir ikke avhør hos politiet, da hun ikke gjør noe straffbart. 

Anonymkode: 38ce7...f49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Voldtekt er ikke sex 

Anonymkode: cc4f5...b0c

Det er selvsagt et definisjonsspørsmål, som jeg skrev i første innlegg. Men jeg tror du skjønte hva jeg mente. Jeg håper inderlig det for din skyld (penis i vagina befrukter...osv)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke nødvendigvis. Hvis far ikke søker om fastsettelse av farskap, da blir det ikke tvangsfastsettelse.

Avhør av hvem, NAV? Hun kan fortelle situasjonen til NAV, uten å oppgi navn på far. Hun behøver heller ikke å fortelle NAV om situasjonen. Det blir ikke avhør hos politiet, da hun ikke gjør noe straffbart. 

Anonymkode: 38ce7...f49

Det er jo ikke sant. Det offentlige har plikt til å forsøke å fastslå. Les deg opp.

B6AD6F27-A83E-4682-9D47-4E9FB89E5050.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke sant. Det offentlige har plikt til å forsøke å fastslå. Les deg opp.

B6AD6F27-A83E-4682-9D47-4E9FB89E5050.png

Ja, det stemmer at NAV har plikt til å forsøke å fastslå farskap. Dersom det er tvil om hvem som er far, kan NAV hjelpe. Nav har også plikt til å spørre mor, hvem som er barnets far. Men de kan likevel ikke tvinge kvinnen til å oppgi far. 

Anonymkode: 38ce7...f49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var ikke meg du spurte, men jeg kan gjerne også gi et svar til dette😊

Hvordan man legger det frem, er noe man må føle på selv og ta utgangspunkt i barnets alder og modenhet. Det er ikke alt man trenger å si, og man kan fortelle det uten å gå i detaljer. Søk gjerne om veiledning fra en profesjonell før man kommer i situasjonen hvor barnet spør. Jeg tenker det er lurt å fortelle barnet dette før pubertetsalder, men da på en forsiktig måte. La barnet få kjennskap til det, gjerne tidlig, så det ikke kommer som et sjokk på 18- års dagen for eksempel. Snakk forsiktig med barnet om det, og la heller barnet komme til deg senere ved eventuelle nye spørsmål. Kanskje holder det for barnet å vite at mor fikk barn med en mann hun ikke kjenner. Å bruke ordet voldtatt, kan man, barn har ikke eierskap til det ordet, men ved å høre det, så blir det ikke så fjernt, den dagen barnet forstår det. 

Jeg satte «ukjent far» på papiret, det gir han dermed ingen foreldrerett. Men, jeg har likevel latt barnet få møte sin far i senere tid. Og han synes det er ok, at det står ukjent på papirer (dette kan selvfølgelig endres senere). 

Anonymkode: 38ce7...f49

Det er lurt å si at man ble voldtatt, men det blir dumt om barnet går rundt og sier voldtatt i barnehage og skole... 

Jeg ville heller ventet til barnet spurte selv, og så ville jeg sagt at det skal du få vite når du blir eldre. Og om det spurte da det kom i tenårene ville jeg sagt at det skal du få vite når du er klar for det, men det er en beretning... 

Anonymkode: 73622...b2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet hun navnet til far? 

Anonymkode: 2ea45...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det stemmer at NAV har plikt til å forsøke å fastslå farskap. Dersom det er tvil om hvem som er far, kan NAV hjelpe. Nav har også plikt til å spørre mor, hvem som er barnets far. Men de kan likevel ikke tvinge kvinnen til å oppgi far. 

Anonymkode: 38ce7...f49

De kan undersøke saken og ta dna-prøve. Det er ikke jeg- av oss to- som har kommet med ubegrunnede påstander her. 

Det er fullstendig umoralskt å oppmuntre et annet menneske til å ta så alvorlig, varig valg oå vegne av et annet individ og dets familie. 
Moralskt forkastelig. Jeg fpr inntrykk av at det sitter an gjeng med sekstenåringer her uten samfunnsfaglig forståelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men vet hun navnet til far? 

Anonymkode: 2ea45...7db

Det får vi tro i Coronatid... Vi vet også at hun ikke dro rett til sykehus/politi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Hvis far ikke søker om fastsettelse av farskap, da blir det ikke tvangsfastsettelse.

Avhør av hvem, NAV? Hun kan fortelle situasjonen til NAV, uten å oppgi navn på far. Hun behøver heller ikke å fortelle NAV om situasjonen. Det blir ikke avhør hos politiet, da hun ikke gjør noe straffbart. 

Anonymkode: 38ce7...f49

Avhør hos politiet som i avhør rundt straffesaken (voldtekten). Er jo litt vanskelig å få dømt en som står oppført som ukjent. 

Anonymkode: 13c64...558

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (1 minutt siden):

Det får vi tro i Coronatid... Vi vet også at hun ikke dro rett til sykehus/politi. 

Tror du voldtektsmenn slutter å voldta fremmede fordi det er corona? 

Anonymkode: 519d8...e21

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (Akkurat nå):

De kan undersøke saken og ta dna-prøve. 

Det er fullstendig umoralskt å oppmuntre et annet menneske til å ta så alvorlig, varig valg oå vegne av et annet individ og dets familie. 

NAV får ikke tatt DNA-prøve hvis de ikke har noen menn som kvinnen har oppgitt som potensiell far. 
 

Jeg oppmuntrer ikke til å skrive ukjent far. Jeg forteller om egen erfaring og hvordan systemet fungerer da spørsmål og kommentar til dette ble tatt opp. 
 

Nå tenker vi langt frem i tid, hun har akkurat funnet ut at hun er gravid. Det er ikke en gang sikkert hun vet hvem faren er? 

Anonymkode: 38ce7...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du voldtektsmenn slutter å voldta fremmede fordi det er corona? 

Anonymkode: 519d8...e21

Ikke poenget akkurat.

De aller fleste voldtekter begås av kjente.

Men at det er enda  mindre voldtekter av fremmede menn i disse tider, tror jeg det er, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

NAV får ikke tatt DNA-prøve hvis de ikke har noen menn som kvinnen har oppgitt som potensiell far. 
 

Jeg oppmuntrer ikke til å skrive ukjent far. Jeg forteller om egen erfaring og hvordan systemet fungerer da spørsmål og kommentar til dette ble tatt opp. 
 

Nå tenker vi langt frem i tid, hun har akkurat funnet ut at hun er gravid. Det er ikke en gang sikkert hun vet hvem faren er? 

Anonymkode: 38ce7...f49

Som tidligere ansatt hos bidragsfogden så kan jeg bekrefte at NAV kan gp ganske langt i sine undersøkelser- også utenfor landegrensene våre. Det er flere sydlandske bartendere som har blitt kalt inn oå teppet av norske myndigheter der...

Voldtekt av en fremmed og ikke gå til politiet etter skjer i langt færre tilfeller enn voldtekt av bekjent eller samboer/ektefelle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Avhør hos politiet som i avhør rundt straffesaken (voldtekten). Er jo litt vanskelig å få dømt en som står oppført som ukjent. 

Anonymkode: 13c64...558

Ja, men da blir jo avhøret å dreie seg om voldtekten. Ikke om hvem som er barnets far, eller ikke. Selv om politiet får vite hvem som er barnets-potensielle far, er det fortsatt NAV som skal fastslå farskapet. 

Anonymkode: 38ce7...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rotemor skrev (2 minutter siden):

Som tidligere ansatt hos bidragsfogden så kan jeg bekrefte at NAV kan gp ganske langt i sine undersøkelser- også utenfor landegrensene våre. Det er flere sydlandske bartendere som har blitt kalt inn oå teppet av norske myndigheter der...

Voldtekt av en fremmed og ikke gå til politiet etter skjer i langt færre tilfeller enn voldtekt av bekjent eller samboer/ektefelle.

Ja, NAV går langt for å hjelpe med å fastslå farskap og jeg synes det er bra de er så behjelpelige. Jeg har selv snakket med en NAV-ansatt som fortalte meg at det er vanskelig for dem å få til en DNA-undersøkelse hvis de ikke har noen opplysninger om hvem faren eventuelt kan være. 

Anonymkode: 38ce7...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men da blir jo avhøret å dreie seg om voldtekten. Ikke om hvem som er barnets far, eller ikke. Selv om politiet får vite hvem som er barnets-potensielle far, er det fortsatt NAV som skal fastslå farskapet. 

Anonymkode: 38ce7...f49

Ja. Og politiet og Nav kommuniserer om slikt 

:sjokk: ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (14 minutter siden):

Ja. Og politiet og Nav kommuniserer om slikt 

:sjokk: ???

Ja, du har rett. Ved mindre saken blir henlagt på grunn av manglende bevis for eksempel. 

Hvordan vet vi at trådstarter ikke har gått til politiet? Mulig jeg er litt trøtt nå og ikke har fått det med meg. 

Hun kan ha anmeldt det, uten å vite hvem han er? 

Anonymkode: 38ce7...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, du har rett. Ved mindre saken blir henlagt på grunn av manglende bevis for eksempel. 

Hvordan vet vi at trådstarter ikke har gått til politiet? Mulig jeg er litt trøtt nå og ikke har fått det med meg. 

Hun kan ha anmeldt det, uten å vite hvem han er? 

Anonymkode: 38ce7...f49

Ja, men hun gikk ikke umiddelbart. Da ville hun ikke vært gravid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...