AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #121 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Føler med deg, opplever det samme selv. Det beste du kan gjøre i denne situasjonen, er å få et bedre forhold til din datter. Fortsett med å si at du elsker henne, og hvis hun blir sint så spør henne i en vennlig tone hvorfor hun ikke liker at dere sier "elsker deg" til henne. Anonymkode: 91271...06a Hvorfor skal han fortsette å tråkke over grensene hennes? Hun har sagt at hun ikke liker det, da bør jo det respekteres! Hadde syntes det var kjempemerkelig om mine foreldre begynte å si at de elsket meg. Glad i deg, holder i massevis. Når far og datter ikke har et særlig godt forhold, virker det veldig påtatt og voldsomt. Så forstår godt at hun reagerer. Hun er jo også sint av god grunn. Da virker det rart å skulle presse frem positive følelser. TS kan si at han er glad i henne, men kan ikke forvente å få det samme igjen. Barn velger ikke sine foreldre, og må ikke like dem. Syns han bør gi henne litt space. Anonymkode: b6964...e10 6
cattleya Skrevet 31. mars 2021 #122 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har prøvd å forklare henne mange ganger at lillesøster må behandles annerledes og at det er ulike forventninger. Da sier hun at det er ikke sånn hos mamma, lillesøster er ikke sånn hos mamma. Når jeg snakker med mor om dette så sier hun at det kan være at lillesøster benytter seg av dette. Det er mye splid mellom jentene. Skjønner alt føles reelt for henne, men bare å kjøpe jubelsalami når hun er her blir tatt som et kjøpsforsøk. Da er det ekstremt Anonymkode: f41f2...d09 Å forklare henne hvorfor, er ikke det samme som å anerkjenne følelsene hennes. Du må HØRE på henne, du tar ikke hennes følelser på alvor. 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #123 Skrevet 31. mars 2021 Til ts. Jeg har en liten følelse av at du er en manipulator. I denne tråden startet du med "Alt er mors feil, hun burde ikke tillate at stefar sier at han elsker datteren vår". Da du ikke fikk den responsen du ville ha ble det "stakkars meg, jeg vil bare ha et godt forhold til datteren min". Heller ikke det ga deg de svarene du ville ha, og da ble det din samboer som ble kastet under bussen fordi hun er så "rigid", og ødelegger forholdet ditt til datteren din. Jeg vet ikke om du er så manipulerende som du virker i denne tråden, men datteren din sier at du er det når hun sier at du prøver å kjøpe henne, og du kan også oppfattes slik på måten du skriver her. Anonymkode: d8b75...884 13
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #124 Skrevet 31. mars 2021 cattleya skrev (1 minutt siden): Å forklare henne hvorfor, er ikke det samme som å anerkjenne følelsene hennes. Du må HØRE på henne, du tar ikke hennes følelser på alvor. Nettopp. TS vil ikke en gang høre på moren til datteren som sier at lillesøster utnytter forskjellsbehandlingen. Datteren hans har jo helt rett i det meste hun sier. Anonymkode: b6964...e10 3
cattleya Skrevet 31. mars 2021 #125 Skrevet 31. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Nettopp. TS vil ikke en gang høre på moren til datteren som sier at lillesøster utnytter forskjellsbehandlingen. Datteren hans har jo helt rett i det meste hun sier. Anonymkode: b6964...e10 Og om hun har rett eller ikke, så blir hun ikke lyttet til eller tatt på alvor. Følelsene hennes er like reelle uavhengig av hvor berettiget ts syntes de er. Endret 31. mars 2021 av cattleya 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #126 Skrevet 31. mars 2021 cattleya skrev (1 minutt siden): Og om hun har rett eller ikke, så blir hun okke lyttet til eller tatt på alvor. Følelsene hennes er like reelle uavhengig av hvor berettiget ts syntes de er. Ja jeg er helt enig. Men 15 åringen høres jo også mer voksen ut enn faren. Uansett bør han ta følelsene hennes på alvor. Å avfeie barns følelser som «overdrivelser» og ikke møte dem emosjonelt er faktisk omsorgssvikt. Anonymkode: b6964...e10 4
jabx Skrevet 31. mars 2021 #127 Skrevet 31. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er vel fint at han elsker din datter? Hadde vært jævlig om han hatet henne? Anonymkode: 6df04...252 Men sier man "elsker" til andre enn partneren?! Virker veldig rart. Det er vel fordi man sier "love you" om alt og alle på engelsk, men på norsk har vi flere nyanser etter min oppfatning. Hvis noen "elsker" noen så er det romantisk kjærlighet i min bok. Huff. Endret 31. mars 2021 av jabx
jabx Skrevet 31. mars 2021 #128 Skrevet 31. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så unsensitive dere er som ikke forstår hvor jævlig dette må være for TS. Prøv å sette dere ordentlig inn i hans situasjon. Det er selvfølgelig forferdelig å høre. Men, TS, det er jo ingen som har gjort noe feil her? Du har ingen å være sur på! Forstår godt at du er lei deg, men det må du bare bearbeide for deg selv. Nytter ikke å bli sint på andre her. Anonymkode: 85d8d...e41 Jeg forstår at det føles vondt for ham, men når man ser måten han oppfører seg på her så er det kanskje ikke helt uten grunn at datteren ikke har like godt forhold til ham som til moren og stefaren? Han har ikke sagt noe om hva slags forhold de har, hvordan han var da datteren var yngre, om han har gjort en innsats for å knytte bånd med datteren, osv. Endret 31. mars 2021 av jabx 3
Faria Skrevet 31. mars 2021 #129 Skrevet 31. mars 2021 Var datteren din vitne til volden du utsatte mor for? Det å være vitne til sånn skaper veldig store sår hos et barn. Du sier at du etter å ha gått hos alternativ til vold greide å forstå etterhvert at det ikke var mor som var skyld i volden du utøvde mot henne, men at du var skylden. Har du tatt på deg skylden helt ovenfor datteren din og? Går du fortsatt hos alternativ til vold? Kanskje det hadde vært en idé å ta opp med dem om hvordan du kanskje kan gjøre opp for deg i forhold til barna dine. 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #130 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tenker at det må gå an for mor å legge litt føringer i hva hennes kjæreste sier til vårt felles barn. Om jeg sier elsker deg til datteren vår sier jenta t det er pushy, mas, stressende og hun vil hjem. Anonymkode: f41f2...d09 Men da kanskje hun opplever at samvær med dere er mer krevende enn det er med mor og stefar? Hva med å gå i dere selv og også hør med datteren din hva som gjør at hun føler det på denne måte n? Anonymkode: a7f33...330 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #131 Skrevet 31. mars 2021 jabx skrev (18 minutter siden): Men sier man "elsker" til andre enn partneren?! Virker veldig rart. Det er vel fordi man sier "love you" om alt og alle på engelsk, men på norsk har vi flere nyanser etter min oppfatning. Hvis noen "elsker" noen så er det romantisk kjærlighet i min gok. Huff. Språket forandrer seg stadig, og vi henter mer og mer fra engelsk ja. Man har også forskjellig forhold til ulike folk. Og folk er forskjellige, og bruker de uttrykkene de selv ønsker, der de selv føler det passer. Samfunnet er også i kontinuerlig endring. Måten jeg ble opptatt på, er ikke slik man opptar barn i dag osv osv... Anonymkode: b6964...e10 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #132 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så dere syns ikke det er rart at om jeg sier jeg elsker deg til henne så sier hun "slutt og mas, jeg vil hjem, ikke push meg" eller om stemor sier "jeg er så glad i deg, håper vi ser deg oftere" da er det mas? Stefar har vært der i 5 år, stemor i 8. Anonymkode: f41f2...d09 Bare slapp av ikke vær sjalu. Det kommer et tidspunkt hvor du får høre det også. Det er ikke lett å være jente vettu og hvis stemor har vært der i 8 så er vel jenta rundt 10-11 vel? Da begynner puberteten for mange og da er det mye følelser i sving osv. Har noen av dere fått flere barn med steforeldrene? Det er veldig positivt at hennes stefar er glad i henne det betyr at hun har det trygt sammen med mor og stefar og det betyr at du slipper være redd for den lille jenta de ❤️ Anonymkode: acc9f...838
jabx Skrevet 31. mars 2021 #133 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du sier at alt du gjør blir feil - har du forsøkt å spørre datteren din om det? Ikke at "alt er feil", selvsagt, men noe sånt som: "Jeg forstår at du er sint på meg. Jeg forsøker å gjøre det godt igjen med å komme deg i møte, gjøre det du vil vi skal gjøre og kjøpe den maten du vil ha - men da sier du at jeg bare prøver å kjøpe deg. Hva vil du at jeg skal gjøre for at vårt forhold kan bli bedre?" Anonymkode: 59296...e91 Hvis datteren ikke føler den grad av nærhet fra før, så kan slike samtaler bli ganske slitsomme. Jeg tenker at TS heller bør snakke med noen andre og søke råd. Men han er tilsynelatende ikke mottakelig for råd, og nekter å ta noe ansvar selv. (Men jeg tenker uansett at dette ikke nødvendigvis er en tråd basert på reelle hendelser, så...)
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #134 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun klager på at vi spiser så "rigid" her. At vi er "gjerrige". Påstår vi favoriserer lillesøster -og at mor ikke gjør dette. Sier at det er skjevfordeling i hjemmene og at eneste grunn til at hun er her er samboer og min sitt fellesbarn. Samtidig forstår hun tydeligvis ikke at mor og stefar sender henne hit når de er slitne, så de er jo ikke perfekte. Jeg hadde ingenting imot stefar før, men jeg har etterhvert blitt drittlei av å høre om hvor mye bedre enn oss han er. Samme gjelder stemor. Jenta har aldri likt henne helt uten grunn, og det er ganske jævlig å se kona mi bli mislikt sånn uten grunn mens stefar og datteren min kan reise på tur sammen. Når min kone foreslo for datteren min at de kunne ta en weekendturer med shopping sånn hun og stefar gjorde ble hun dritsur og sa stopp og push meg, jeg vil ikke være her og har ikke villet det noengang, jeg hater dere Det har vært regla siden det ble slutt mellom mor og meg. Anonymkode: f41f2...d09 Dette ligger på deg og din kone, ikke på datteren. Vi har mye den samme situasjonen her, datteren min er 15 år og hun er veldig glad i stefar. De har god kontakt og bruker mye tid sammen. De sier og at de er glad i hverandre hver kveld og hver gang en av dem skal dra. Her hos oss er det mye mer avslappet enn hos far og stemor, der har hun også to yngre søsken som har "førsterett" på alt. Hun har mange - noen rare og uforståelige- regler der, og hver gang hun kommer hjem etter å ha vært der, er hun sliten og sur. Da trenger hun tid på å hente seg inn igjen og hun trenger oppmerksomhet og kjærlighet. Jeg har prøvd å snakke med far, mange ganger, for jeg vil virkelig at hun skal ha et greit forhold til dem, men han nekter å høre. Den viktigste grunnen til at hun er der, er småsøskene. Og jeg tror hun kommer til å være mindre og mindre der. Far her blir også irritert, han føler at stefar prøver å overta rollen til far, men det er ikke slik det er. Det faller seg bare helt naturlig. Hun og stefar har som sagt fått tette bånd og er oppriktig glad i hverandre. De finner på ting, bare de to. Hun snakker med han om ting som kan være vanskelig å snakke med meg -eller andre- om. De kan ligge inne i sengen hennes, å skravle. Eller hun kan gå inn i sengen til han om han ikke er stått opp. De gir hverandre klemmer, de erter og tøyser med hverandre osv. Stefar har ikke presset seg på henne, han har bare vært der, og vist at han er trygg og åpen. Anonymkode: 3db95...371 9
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #135 Skrevet 31. mars 2021 Etter å ha lest hva du skriver TS er jeg glad for at datteren din har en trygg stefar hun er glad i når du har feilet som far og ektemann for din X kone. Og etter hva du har gjort mot familien din burde du se det på samme måte i stede for å ville at mor skal legge føringer for hva stefar kan si til din datter. Dessverre oser innleggene dine av at du fremdeles vil gi andre skylden for det som går galt, isteden for å se innover i deg selv. Jeg vil bare anbefale deg og fortsette å prøve å få et godt forhold til din datter, men uten å pushe henne. Kanskje prøver du så hardt at det blir kunstig og masete? Og husk at handling sier mer enn ord. Særlig i den situasjonen du er i der du har utsatt noen for vold. Så tror jeg også du må ta litt mere kontroll på matsituasjonen hjemme hos deg selv og din kone. Selv om hun er planteeter er ikke du og dine barn det. Om dine barn er til dere bare 4 døgn i mnd bør de få mere enn 400 gram kjøttdeig delt på 6 personer. Dette er kanskje ubetydelige detaljer for noen, men ikke en tenåring som elsker taco 🙂 Ønsker deg lykke til. Anonymkode: 24b73...f55 12
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #136 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette ligger på deg og din kone, ikke på datteren. Vi har mye den samme situasjonen her, datteren min er 15 år og hun er veldig glad i stefar. De har god kontakt og bruker mye tid sammen. De sier og at de er glad i hverandre hver kveld og hver gang en av dem skal dra. Her hos oss er det mye mer avslappet enn hos far og stemor, der har hun også to yngre søsken som har "førsterett" på alt. Hun har mange - noen rare og uforståelige- regler der, og hver gang hun kommer hjem etter å ha vært der, er hun sliten og sur. Da trenger hun tid på å hente seg inn igjen og hun trenger oppmerksomhet og kjærlighet. Jeg har prøvd å snakke med far, mange ganger, for jeg vil virkelig at hun skal ha et greit forhold til dem, men han nekter å høre. Den viktigste grunnen til at hun er der, er småsøskene. Og jeg tror hun kommer til å være mindre og mindre der. Far her blir også irritert, han føler at stefar prøver å overta rollen til far, men det er ikke slik det er. Det faller seg bare helt naturlig. Hun og stefar har som sagt fått tette bånd og er oppriktig glad i hverandre. De finner på ting, bare de to. Hun snakker med han om ting som kan være vanskelig å snakke med meg -eller andre- om. De kan ligge inne i sengen hennes, å skravle. Eller hun kan gå inn i sengen til han om han ikke er stått opp. De gir hverandre klemmer, de erter og tøyser med hverandre osv. Stefar har ikke presset seg på henne, han har bare vært der, og vist at han er trygg og åpen. Anonymkode: 3db95...371 Likevel vil jeg si at det at en tenåringsjente på 15år går inn på soverommet til stefar eller legger seg i senga med stefar for å skravle det passer ikke. Det finnes mye skjult i verden som skjer og her må du nok sette litt grenser sånn at du ikke kjører noen risiko likevel. Utover det så høres det ut som de har et fint bånd. Anonymkode: acc9f...838
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #137 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Likevel vil jeg si at det at en tenåringsjente på 15år går inn på soverommet til stefar eller legger seg i senga med stefar for å skravle det passer ikke. Det finnes mye skjult i verden som skjer og her må du nok sette litt grenser sånn at du ikke kjører noen risiko likevel. Utover det så høres det ut som de har et fint bånd. Anonymkode: acc9f...838 Nå får du gi deg. Hadde det vært annerledes om det var stemor? Her er det du som legger egne skitne tanker til situasjonen. All menn er ikke potensielle pedofile overgripere. Anonymkode: b6964...e10 7
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #138 Skrevet 31. mars 2021 La meg ta hele historien her. Min ekskone er ikke dum. Hun er veldig mye yngre enn meg. Men jeg var også ung da vi ble sammen. Jeg forsto ikke hvorfor hun var sammen med en som meg. Hun var veldig pen, smart og morsom. Vi giftet oss tidlig, men hun hadde mange kompiser og prestisje studie. Så ble hun gravid. Jeg var veldig sjalu og redd for å miste henne. Prøvde få henne til å slutte på studiene. Graviditeten var nok ganske kjip med mye krangler. I ettertid sier hun at hun burde gått fra meg og tatt abort. At jeg var sykelig sjalu og hakket på henne. Selv opplevde jeg det ikke sånn. Jeg opplevde henne som krevende og frekk. Ikke med den respekten jeg forventet fra en såpass mye yngre jente. Hun var ordnem og kunne virkelig vri om kniven med ord. Sa mye sårende. I ettertid skjønner jeg at det var respons på min sjalusi. Så ble hun smellfeit etter fødsel og jeg kunne endelig slappe av. Var ikke så redd hun skulle bli borte mer. Men hun skulle selvfølgelig slanke seg. Til min store bekymring. Jeg ble gal og lurte på hvem hun skulle freshe seg opp for, var jeg ikke nok, dreit hun i barnet vårt etc. Her psyket jeg henne nok kraftig ned over tid, alle kompisene og nesten alle vennene hennes forsvant. Hun tok friår fra studiene. Jeg følte meg ovenpå, men hadde ikke spesielt lyst på henne lenger. Så ble hun gravid med tvillingjenter. Jeg har alltid ønsket meg barn, og på denne tiden var jeg ikke redd for å miste henne mer. Hvem ville ha en feit ung mor? Ja, det er stygt å skrive det, men det var det jeg tenkte. Men så ble hun tynnere og etter graviditeten var hun tynnere enn før hun fikk barn. Jeg begynte å mobbe henne for løshud, si at hun var feit enda. Hun opponerte hele tiden mot meg og var utrolig frekk og sa stygge ting. Så jeg slo henne. Først bare en gang. Men i tiden mellom det så var det psykisk vold hele tiden. Så en dag fullførte hun studiene, og fikk seg en jobb. Med en kjekk og ung sjef. Jeg ble mer sjalu enn noengang og forsøkte å ta livet mitt, eller, jeg lot som jeg forsøkte. Jeg drakk og jeg stakk av i helger så hun ikke kunne jobbe i helgene. Jeg var en rass. Kalte henne hore og fortalte henne hvor ekkel hun var, vid etc. Hadde sex med henne når hun sov og skylte på henne. Hun gikk fra meg. Da ble alt veldig ille. Jeg slo henne og trakasserte henne og til slutt ringte hun politiet. Da var det over og ut. Jeg ble dømt og måtte i fengsel. Før jeg skulle sone møtte jeg min nåværende kone. Ekskona mi nektet meg å se barna og det var en kaotisk rettsrunde hvor jeg mistet alt. Selv barnevernet gikk imot meg. På dette tidspunktet følte jeg at det var hennes feil. Jeg ville ikke gå i terapi og følte hun bare overdrev. Men så begynte jeg i sinneterapi. Lærte meg teknikker. Og flere år senere sluttet jeg å være en dritt. Tviler på at ekskona har tilgitt meg, men hun samarbeider. Noe jeg vet er mer enn jeg kan drømme om sånn egentlig. Av våre tre jenter er det bare den eldste som hater meg. Men hun har også sett mest. Har aldri ment å kaste samboeren min under bussen. Eller datteren min. Anonymkode: f41f2...d09
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #139 Skrevet 31. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Likevel vil jeg si at det at en tenåringsjente på 15år går inn på soverommet til stefar eller legger seg i senga med stefar for å skravle det passer ikke. Det finnes mye skjult i verden som skjer og her må du nok sette litt grenser sånn at du ikke kjører noen risiko likevel. Utover det så høres det ut som de har et fint bånd. Anonymkode: acc9f...838 Herlighet, jeg skal selvsagt ikke legge slike føringer for dem. De er trygge og nære, og det har aldri ramlet meg inn tenke slikt om han. Døren er som regel åpen også, men jeg finnes ikke redd for det når det gjelder han. Anonymkode: 3db95...371
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2021 #140 Skrevet 31. mars 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Mor og stefar har jo et nytt barn han kan elske. Er veldig rart å si sånt til noen andres barn. Min kone er enig med meg i alle fall. Det er ekkelt og rart. Anonymkode: f41f2...d09 Høres ut som stefar er den eneste voksne her, mens mor og du er noen unger som ikke har noen begreper om hva det vil si å være foreldre. Anonymkode: aec4f...87a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå