AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #201 Del Skrevet 19. april 2021 CorvusCorax skrev (15 timer siden): Ok, godt å høre at du har en plan og at det er en bedre periode nå. Men gjerne snakk med en god venninne/kompis - slik at du har et sted å oppholde deg under flyttingen. Det er vel under separasjon noen av disse som er voldelige er mest farlig. Så da er det best å bo hos noen andre noen dager. Takk ❤️ Jeg har allerede involvert to venninner i dette, de har jeg også snakket med tidligere når ting har vært vanskelig så det kom ikke akkurat som noe sjokk hos de. Så jeg har noen å snakke med. Om det eskalerer og blir voldelig igjen ved brudd kommer jeg til trekke meg tilbake til mine foreldre, men jeg håper og tror at det ikke går så langt. Sånn som jeg kjenner han kommer han kun til å skylde på meg og forsøke å gi meg dårlig samvittighet, men han kommer til å godta det så fort han har innsett at han ikke kan hente noe mer. Heldigvis er bestekompisen hans (som bor i Norge) også blitt singel nylig, det er derfor mulig at han ender opp der. Kompisen er også en jeg kan alliere meg med om ting blir voldsomt her, det har jeg gjort før. Jeg tror dette kommer til å gå helt fint, men man vet jo aldri.. Anonymkode: b31a2...4dd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #202 Del Skrevet 19. april 2021 Jeg går i terapi, og i morgen tenkte jeg å ta opp de tingene som er mest vanskelige å snakke om. Føler meg trygg på behandleren nå, men jeg risikerer å gå helt i kjelleren når dette temaet kommer på bane. Er usikker på hva jeg kan forvente. Psykologer er jo ofte veldig opptatt av hvilket forbedringspotensiale pasienten har, men jeg har også et behov for å forstå hva jeg har opplevd / har vært utsatt for. Anonymkode: 9554e...b0e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uredd Skrevet 20. april 2021 #203 Del Skrevet 20. april 2021 On 4/18/2021 at 4:01 PM, AnonymBruker said: Jeg tror dette er kjernen i hvorfor det er så vanskelig å forstå at vi blir mishandlet. Menn nekter å ta ansvar og kvinner føler seg skyldige for å anklage og ender opp med å ta ansvar for å bli mishandlet. Anonymkode: 889f6...cf5 Som mann har jeg tenkt litt på denne... Fra en kvinnes synspunkt er det mulig at det fremstår som en løsning, men det gjør ikke det for menn. I alle fall så langt jeg kjenner mitt eget kjønn. Jeg er fremdeles usikker på hva som gør at disse mennene gjør som de gjør, så jeg skal være litt forsiktig med noen bastante konklusjoner. Derimot er følgende en nokså universell observert sannhet, omenn noe spissformulert: Kvinner ønsker støtte, bli hørt, skjønne at noen forstår dem. Menn ønsker å gjøre noe. Løse eller fjerne problemet. Med den bakgrunnen er det lett å se at den plakaten treffer kvinner, men ikke menn. Helt riktig vil menn som ikke behandler kvinner dårlig kunne konkludere med at det ikke gjelder dem. Men så da? Alle fornuftige menn ønsker å hjelpe, men hvordan? Man kan endre seg selv, men det er jo ikke der problemet er. Man kan ikke endre andre. Du kan imidlertid være helt sikker på at enhver redelig mann hadde grepet inn i de situasjoenene hvor dette foregår hvis han hadde vært tilstede. Det skjer imidlertid aldri fordi mishalndlerne vokter seg vel for akkurat dèt. Dermed står vi kun igjen med å gi menn en kollektiv skyldfølelse på vegne av sitt kjønn. For noe de ikke har gjort eller overhode kunne falle dem inn å gjøre. Hvis man gir folk skyldfølelse for ting de ikke har gjort, vil resultatet bli usikkerhet og tafatthet. Menn begynner å tvile på seg selv. Være usikre på hva som er rett og galt og dermed ikke hvordan de skal handle i situasjoner. Man tar rett og slett det eneste verktøyet de har fra dem. Resultatet blir viljeløse fjotter, og dermed nøyaktig det motsatte av det kvinner ønsker at en mann skal være. Vi ser noe av det samme i debatten om voldtekt... Er det ikke bedre for begge at mannen klart ser hva som er rett og galt, og kan bruke sin styrke til å ta kontroll og løse situasjonen når det er nødvendig. I stedet for at begge har det vondt og bare "forstår hverandre"? Når plakaten over i tillegg nekter å anerkjenne at kvinner også kan være den voldelige part i et forhold, blir den egentlig bare en avsporing av veien til en løsning, og derfor kontraproduktiv. Selv om jeg skjønner at det føles som en løsning for kvinner, og føles godt å lese den, er det faktisk skivebom. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #204 Del Skrevet 20. april 2021 Uredd skrev (1 minutt siden): Som mann har jeg tenkt litt på denne... Fra en kvinnes synspunkt er det mulig at det fremstår som en løsning, men det gjør ikke det for menn. I alle fall så langt jeg kjenner mitt eget kjønn. Jeg er fremdeles usikker på hva som gør at disse mennene gjør som de gjør, så jeg skal være litt forsiktig med noen bastante konklusjoner. Derimot er følgende en nokså universell observert sannhet, omenn noe spissformulert: Kvinner ønsker støtte, bli hørt, skjønne at noen forstår dem. Menn ønsker å gjøre noe. Løse eller fjerne problemet. Med den bakgrunnen er det lett å se at den plakaten treffer kvinner, men ikke menn. Helt riktig vil menn som ikke behandler kvinner dårlig kunne konkludere med at det ikke gjelder dem. Men så da? Alle fornuftige menn ønsker å hjelpe, men hvordan? Man kan endre seg selv, men det er jo ikke der problemet er. Man kan ikke endre andre. Du kan imidlertid være helt sikker på at enhver redelig mann hadde grepet inn i de situasjoenene hvor dette foregår hvis han hadde vært tilstede. Det skjer imidlertid aldri fordi mishalndlerne vokter seg vel for akkurat dèt. Dermed står vi kun igjen med å gi menn en kollektiv skyldfølelse på vegne av sitt kjønn. For noe de ikke har gjort eller overhode kunne falle dem inn å gjøre. Hvis man gir folk skyldfølelse for ting de ikke har gjort, vil resultatet bli usikkerhet og tafatthet. Menn begynner å tvile på seg selv. Være usikre på hva som er rett og galt og dermed ikke hvordan de skal handle i situasjoner. Man tar rett og slett det eneste verktøyet de har fra dem. Resultatet blir viljeløse fjotter, og dermed nøyaktig det motsatte av det kvinner ønsker at en mann skal være. Vi ser noe av det samme i debatten om voldtekt... Er det ikke bedre for begge at mannen klart ser hva som er rett og galt, og kan bruke sin styrke til å ta kontroll og løse situasjonen når det er nødvendig. I stedet for at begge har det vondt og bare "forstår hverandre"? Når plakaten over i tillegg nekter å anerkjenne at kvinner også kan være den voldelige part i et forhold, blir den egentlig bare en avsporing av veien til en løsning, og derfor kontraproduktiv. Selv om jeg skjønner at det føles som en løsning for kvinner, og føles godt å lese den, er det faktisk skivebom. Jeg er enig i mye av det du skriver, Uredd. Det er behov for å nyansere her. Det er veldig vanlig (og veldig forståelig) at kvinner som har levd i slike relasjoner utvikler en dyptgående og generaliserende skepsis til alle menn. Men som du skriver er ikke voldsutøvelse nødvendigvis knyttet til kjønn. Det er studier som tyder på at menn er kraftig overrepresentert, men det er mulig at de tar utgangspunkt i en mer tradisjonell definisjon av vold (slag og spark). Jeg deler heller ikke den antagelsen mange her inne tilsynelatende har, om at voldsutøvere er bevisste på at det de driver med er vold. Ofte dreier deg seg nok om tillærte handlingsmønstre man har med seg hjemmefra. Jeg tror at den stereotypiske «psykopaten» som bevisst manipulerer og bryter ned et offer over tid utgjør en liten del av voldsutøvere. Selv er jeg kvinne, men jeg håper at alle føler at de kan bidra i denne tråden, uansett kjønn. Anonymkode: 9554e...b0e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uredd Skrevet 20. april 2021 #205 Del Skrevet 20. april 2021 47 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er enig i mye av det du skriver, Uredd. Det er behov for å nyansere her. Det er veldig vanlig (og veldig forståelig) at kvinner som har levd i slike relasjoner utvikler en dyptgående og generaliserende skepsis til alle menn. Men som du skriver er ikke voldsutøvelse nødvendigvis knyttet til kjønn. Det er studier som tyder på at menn er kraftig overrepresentert, men det er mulig at de tar utgangspunkt i en mer tradisjonell definisjon av vold (slag og spark). Jeg deler heller ikke den antagelsen mange her inne tilsynelatende har, om at voldsutøvere er bevisste på at det de driver med er vold. Ofte dreier deg seg nok om tillærte handlingsmønstre man har med seg hjemmefra. Jeg tror at den stereotypiske «psykopaten» som bevisst manipulerer og bryter ned et offer over tid utgjør en liten del av voldsutøvere. Selv er jeg kvinne, men jeg håper at alle føler at de kan bidra i denne tråden, uansett kjønn. Anonymkode: 9554e...b0e Jeg tror at denne debatten er viktig, opplysende og har et potensiale for å peke på mulige løsninger. Jeg sitter dog med en uggen følelse av at vi kanskje bare tilfører støy i akkurat denne tråden. Jeg tilstår umiddelbart at jeg er skyld i det selv @Trolltunge... Innlegget jeg siterte fungerer sånn sett i forhold til trådens intensjon. Det som jeg hadde på hjertet fortjener definitivt å sies, men kanskje ikke i denne tråden. Jeg beklager at jeg ikke greide holde munn... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #206 Del Skrevet 20. april 2021 Uredd skrev (1 time siden): Som mann har jeg tenkt litt på denne... Fra en kvinnes synspunkt er det mulig at det fremstår som en løsning, men det gjør ikke det for menn. I alle fall så langt jeg kjenner mitt eget kjønn. Jeg er fremdeles usikker på hva som gør at disse mennene gjør som de gjør, så jeg skal være litt forsiktig med noen bastante konklusjoner. Derimot er følgende en nokså universell observert sannhet, omenn noe spissformulert: Kvinner ønsker støtte, bli hørt, skjønne at noen forstår dem. Menn ønsker å gjøre noe. Løse eller fjerne problemet. Med den bakgrunnen er det lett å se at den plakaten treffer kvinner, men ikke menn. Helt riktig vil menn som ikke behandler kvinner dårlig kunne konkludere med at det ikke gjelder dem. Men så da? Alle fornuftige menn ønsker å hjelpe, men hvordan? Man kan endre seg selv, men det er jo ikke der problemet er. Man kan ikke endre andre. Du kan imidlertid være helt sikker på at enhver redelig mann hadde grepet inn i de situasjoenene hvor dette foregår hvis han hadde vært tilstede. Det skjer imidlertid aldri fordi mishalndlerne vokter seg vel for akkurat dèt. Dermed står vi kun igjen med å gi menn en kollektiv skyldfølelse på vegne av sitt kjønn. For noe de ikke har gjort eller overhode kunne falle dem inn å gjøre. Hvis man gir folk skyldfølelse for ting de ikke har gjort, vil resultatet bli usikkerhet og tafatthet. Menn begynner å tvile på seg selv. Være usikre på hva som er rett og galt og dermed ikke hvordan de skal handle i situasjoner. Man tar rett og slett det eneste verktøyet de har fra dem. Resultatet blir viljeløse fjotter, og dermed nøyaktig det motsatte av det kvinner ønsker at en mann skal være. Vi ser noe av det samme i debatten om voldtekt... Er det ikke bedre for begge at mannen klart ser hva som er rett og galt, og kan bruke sin styrke til å ta kontroll og løse situasjonen når det er nødvendig. I stedet for at begge har det vondt og bare "forstår hverandre"? Når plakaten over i tillegg nekter å anerkjenne at kvinner også kan være den voldelige part i et forhold, blir den egentlig bare en avsporing av veien til en løsning, og derfor kontraproduktiv. Selv om jeg skjønner at det føles som en løsning for kvinner, og føles godt å lese den, er det faktisk skivebom. Kan bare informere om at denne plakaten treffer virkelig ikke alle kvinner. Jeg har mer eller mindre gitt opp å delta i slike tråder nettopp fordi man her inne nesten utelukkende ser på kvinner som offeret og menn som utøveren. Hadde det enda vært sant, men det er jo ikke det, det er vel noe sånt som 50/50 mellom menn og kvinner når det kommer til partnervold. Menns vold er riktignok oftere akutt livstruende. Har man opplevd vold fra kvinner, så vet man ofte at det å innta offerrollen er kvinners sterkeste kort. De fremstiller seg som den som lider nød, og blir trodd fordi de er kvinner. Så denne holdningen kan meget vel være en del av volden. Melder meg ikke inn i debatten her, ønsket bare å si fra til de som reagerer på plakaten, om at det finnes kvinner som støtter dere 100%. Anonymkode: 81b78...718 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uredd Skrevet 20. april 2021 #207 Del Skrevet 20. april 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Kan bare informere om at denne plakaten treffer virkelig ikke alle kvinner. Jeg har mer eller mindre gitt opp å delta i slike tråder nettopp fordi man her inne nesten utelukkende ser på kvinner som offeret og menn som utøveren. Hadde det enda vært sant, men det er jo ikke det, det er vel noe sånt som 50/50 mellom menn og kvinner når det kommer til partnervold. Menns vold er riktignok oftere akutt livstruende. Har man opplevd vold fra kvinner, så vet man ofte at det å innta offerrollen er kvinners sterkeste kort. De fremstiller seg som den som lider nød, og blir trodd fordi de er kvinner. Så denne holdningen kan meget vel være en del av volden. Melder meg ikke inn i debatten her, ønsket bare å si fra til de som reagerer på plakaten, om at det finnes kvinner som støtter dere 100%. Anonymkode: 81b78...718 Det er godt å høre, og jeg er enig i mye. Det eneste problematiske her, er at tråden er tiltenkt hjelp og støtte til dem som sliter og trenger å finne en vei ut. Selve debatten rundt er nok ikke noe de kan bidra med før om lenge, og de trenger neppe å lese disse kommentarene i den situasjonen de er i heller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #208 Del Skrevet 20. april 2021 Siden tråden er ment å støtte opp om de som lever i voldelige forhold (slik overskriften tilsier) anser jeg det som ok å høre litt nyansering i forhold til at det ikke kun er kvinner som blir mishandlet av menn. Selv om jeg ser i første innlegget til denne tråden at det fremgår mer som at vi kvinner skal hjelpe og støtte andre kvinner så føler jeg at å leve i voldelige forhold kan angå begge kjønn jmfr.overskriften. Jeg ønsker selv ikke å generalisere slik at alle innlegg i denne tråden kun handler om hvor "fæle menn er", fordi det er jo ikke slik verden er. Vi kan ikke tenke sort-hvitt uavhengig av hva vi selv opplever, siden alle forhold oppleves forskjellig. Mye man kan gjenkjenne seg i på både godt og vondt. Å ha vært i et voldelig forhold, altså.. Jeg kunne da ha vært i et forhold med en kvinne og, som kvinne selv, og likevel ha trengt støtte her. Hvis man kan nyansere det slik. Hovedpoenget med tråden, å støtte opp om hverandre gjelder alle kjønn vel? Uavhengig av tidligere forhold. Har man opplevd fæle ting kan man likevel trenge støtte? Det er jo ikke slik at alle vi kvinner føler oss helt og langt nedpå og at verden er fæl, like mye som at ikke alle menn "går videre" og tenker pytt sann etter å ha opplevd et vondt forhold. Å bearbeide følelser, kjenne på sorgen over forholdet, opplevelsen av forholdet, hvor gikk det galt? Hva gjorde jeg selv? Hva så jeg ikke? Hvordan lot jeg meg selv bli behandlet slik? Er ting så ille? Jeg provoserte nok. Osv osv.. Det gjelder vel alle som har opplevd et voldelig forhold. For min del så håper jeg at man kan finne trøst og støtte og bare det å lese hva andre har opplevd, hva man går gjennom og hvor langt man er kommet per i dag, kan hjelpe alle til å forstå at det er lov å kjenne på alle typer følelser. Med mindre denne "støyen" blir plukket bort håper jeg at de som leser her forstår at selv med intensjon om støtte har man godt av å se at det "heldigvis" ikke bare er én gruppe som har det fælt eller er fæle. At det ikke gjelder alle som er av det og det kjønnet. Og at DIN egen opplevelse skal bli hørt. Her inne vil jeg gjerne bidra til å heie på deg på godt og vondt. Håper du som leser her inne vil finne hjelp og støtte, finne håp om en ny hverdag du kan få, se hvor mange som både er i og har vært i samme situasjon. For uansett hva du føler du er i, mange av oss er der, mange av oss har vært der og jeg ønsker kun at DU skal få det bra. At du skal føle deg sett, hørt, forstått. At du skal finne ut hva som er best og riktig for deg. God klem til alle ❤️ Anonymkode: 8039e...e29 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #209 Del Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg går i terapi, og i morgen tenkte jeg å ta opp de tingene som er mest vanskelige å snakke om. Føler meg trygg på behandleren nå, men jeg risikerer å gå helt i kjelleren når dette temaet kommer på bane. Er usikker på hva jeg kan forvente. Psykologer er jo ofte veldig opptatt av hvilket forbedringspotensiale pasienten har, men jeg har også et behov for å forstå hva jeg har opplevd / har vært utsatt for. Anonymkode: 9554e...b0e Jeg håper du klarer å få frem hva du tenker på til psykologen. Det er vanskelig å åpne opp, det vet jeg selv. De første gangene maktet jeg det ikke selv, men jo mer fortrolig man blir med psykologen jo lettere håper jeg det føles. Jeg håper du klarer det, fordi det letter så mye på trykket. Og jeg håper din behandler klarer å støtte opp om deg, for du trenger all den støtte du kan få. Og etterpå kan du også få en reaksjon evt føle deg letta, tom/trist eller lignende, det er òg helt normalt etter å ha åpna opp. Bare sånn at du er klar over det. Men det er bare å tømme følelsene her i tråden hvis det hjelper ❤️ Anonymkode: 8039e...e29 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #210 Del Skrevet 20. april 2021 Uredd skrev (36 minutter siden): Det er godt å høre, og jeg er enig i mye. Det eneste problematiske her, er at tråden er tiltenkt hjelp og støtte til dem som sliter og trenger å finne en vei ut. Selve debatten rundt er nok ikke noe de kan bidra med før om lenge, og de trenger neppe å lese disse kommentarene i den situasjonen de er i heller. Ja, men slike debatter utvikler seg alltid (i alle fall hver gang jeg har sett en, og jeg har fulgt godt med) til å spisses på kjønn, til at de som trenger å finne veien ut er kvinner, og at de som man vil vekk fra er menn. Man ser på et kjønn som ondt og et annet et som godt. Hadde man enda presisert at dette er kun for kvinner som er i voldelige forhold til menn, så kunne det ha gitt mening. Men selv da er det problematisk, fordi det er ikke kjønnet man tilhører, som er vold, det er det man som menneske gjør, som er vold. Skal man holde debatten fri for vold, burde man sparket ut de som bidrar til å kjønne den. For ellers er man selv med på å bidra til vold. Tenk deg om du var i et voldelig forhold selv, da, og så leste du hele tiden, om og om igjen, at fordi du er mann, så skjønner du ingenting, du er til skade for andre, det finnes ikke noe godt eller nyttig i deg, at bare kvinner er gode, og at alt de gjør er så fint og bra. Ville det da vært lett å tro på at dine følelser var riktige og verdt å lytte til? Man bør holde en redelig debatt, hvor man fokuserer på det som skjer, og hva det får en selv til å føle. Fokus på seg selv. At egne følelser er viktige. Foluserer man på den andre, så har man uansett tapt. Anonymkode: 81b78...718 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uredd Skrevet 20. april 2021 #211 Del Skrevet 20. april 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, men slike debatter utvikler seg alltid (i alle fall hver gang jeg har sett en, og jeg har fulgt godt med) til å spisses på kjønn, til at de som trenger å finne veien ut er kvinner, og at de som man vil vekk fra er menn. Man ser på et kjønn som ondt og et annet et som godt. Hadde man enda presisert at dette er kun for kvinner som er i voldelige forhold til menn, så kunne det ha gitt mening. Men selv da er det problematisk, fordi det er ikke kjønnet man tilhører, som er vold, det er det man som menneske gjør, som er vold. Skal man holde debatten fri for vold, burde man sparket ut de som bidrar til å kjønne den. For ellers er man selv med på å bidra til vold. Tenk deg om du var i et voldelig forhold selv, da, og så leste du hele tiden, om og om igjen, at fordi du er mann, så skjønner du ingenting, du er til skade for andre, det finnes ikke noe godt eller nyttig i deg, at bare kvinner er gode, og at alt de gjør er så fint og bra. Ville det da vært lett å tro på at dine følelser var riktige og verdt å lytte til? Man bør holde en redelig debatt, hvor man fokuserer på det som skjer, og hva det får en selv til å føle. Fokus på seg selv. At egne følelser er viktige. Foluserer man på den andre, så har man uansett tapt. Anonymkode: 81b78...718 Dette ble så bra at jeg faktisk håper at det står. Det burde absolutt være mulig, og kanskje også det beste, å hjelpe samtidig som man unngår å kjønne diskusjonen. Det er så lett å falle i den fella, fordi man da har en identifisèrbar gruppe å rette fortvilelsen (hatet) mot. Dermed dreier debatten fort over til å kritisere en gruppe i stedet for å se på løsninger. Derfor utrolig viktig at du påpeker at det kan være feil, og at medlemmer av den demoniserte gruppen også kan være utsatt for vold. Disse får det nettopp da utrolig mye vanskeligere. Dette ser jeg paralleller til i mange andre temaer også 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #212 Del Skrevet 20. april 2021 Uredd skrev (12 minutter siden): Derfor utrolig viktig at du påpeker at det kan være feil, og at medlemmer av den demoniserte gruppen også kan være utsatt for vold. Disse får det nettopp da utrolig mye vanskeligere. Jepp, du fikk frem poenget bedre enn jeg klarte Anonymkode: 81b78...718 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #213 Del Skrevet 20. april 2021 Mulig jeg har oversett noe da jeg stort sett leter etter støtte og motivasjon til å holde på lysten til å forlate han i denne tråden, men jeg synes ikke denne diskusjonen har blitt en mannehats-diskusjon enda. Jeg håper heller ikke den blir det. For min del synes jeg det er fint at du @Uredd kommer med dine synspunkter. Ikke fordi jeg trenger en oppvekker på at det finnes menn der ute som behandler sine utkårede pent, men fordi han jeg bor med ofte bruker frasene "alle menn er egentlig sånn, men de bare skjuler det for sine samboere." Da særlig når det kommer til sex-delen. At alle menn har en umettelig lyst på sex og alle vil innerst inne ha sex med alle fine damer (eller menn) de ser. Utsagnet kommer selvsagt i flere nyanser, eksempelet her vet jeg jo at ikke stemmer. Jeg er litt redd for at noe av det han sier sitter, og jeg da vil ha en fordom mot menn som ikke stemmer. Jeg vil ikke at dette forholdet skal ødelegge for min opplevelse med menn senere og at menn som deg påpeker at min opplevelse er med min samboer og ikke med menn generelt. Til tross for at man vet det er det godt å høre innimellom også. Jeg spør også venninner om deres opplevelse med deres samboere, slik at jeg ser at det er mitt forhold det er noe galt med. Det bør selvsagt bli mer fokus på at damer også kan mishandle sine utkårede, det er virkelig ikke bra at dette og andre aspekter av psykisk helse hos menn er et tabu. Det er vel også derfor det er flest damer som diskuterer i slike tråder, tabuet er ikke like stort. Selv om det helt klart er der. Anonymkode: b31a2...4dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 20. april 2021 Forfatter #214 Del Skrevet 20. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, men slike debatter utvikler seg alltid (i alle fall hver gang jeg har sett en, og jeg har fulgt godt med) til å spisses på kjønn, til at de som trenger å finne veien ut er kvinner, og at de som man vil vekk fra er menn. Man ser på et kjønn som ondt og et annet et som godt. Hadde man enda presisert at dette er kun for kvinner som er i voldelige forhold til menn, så kunne det ha gitt mening. Men selv da er det problematisk, fordi det er ikke kjønnet man tilhører, som er vold, det er det man som menneske gjør, som er vold. Skal man holde debatten fri for vold, burde man sparket ut de som bidrar til å kjønne den. For ellers er man selv med på å bidra til vold. Tenk deg om du var i et voldelig forhold selv, da, og så leste du hele tiden, om og om igjen, at fordi du er mann, så skjønner du ingenting, du er til skade for andre, det finnes ikke noe godt eller nyttig i deg, at bare kvinner er gode, og at alt de gjør er så fint og bra. Ville det da vært lett å tro på at dine følelser var riktige og verdt å lytte til? Man bør holde en redelig debatt, hvor man fokuserer på det som skjer, og hva det får en selv til å føle. Fokus på seg selv. At egne følelser er viktige. Foluserer man på den andre, så har man uansett tapt. Anonymkode: 81b78...718 Det er kloke betraktninger du og @Uredd kommer med. Selv om det på sett og vis er litt på siden av trådens intensjon tenker jeg at det er betraktninger som bygger opp under trådens intensjon på en bevisstgjørende måte. Jeg er selv grunnleggende uenig i teksten på det bilde/plakaten som ble delt, både fordi jeg ikke tror at kvinner tenker "Det kunne vært meg" (mer vanlig å tro at de ikke kunne falle for slikt tror jeg), og fordi det polariserer kjønn på en måte som jeg mener er helt feil. Det finnes gode og dårlige mennesker av hvert kjønn. Generalisering etter kjønn er feil, fordi vi mennesker er individer. Ikke like i egenskaper og holdninger etter kjønn. Noen av de beste menneskene jeg har i mitt liv er menn. Mye av støtten og styrken jeg har fått for å bygge meg opp igjen etter vonde opplevelser i livet har jeg fått fra gode menn jeg har i livet mitt. Menn generelt har ikke skylden for hva en mann gjorde mot meg. Menn opplever også å bli utsatt for det kvinner i denne tråden skriver om. Det finnes også kvinner med svært farlig personlighet, og menn som lider under det. Det sagt er jeg veldig opptatt av kommunikasjon og hvordan måte å kommunisere på påvirker mellommenneskelige relasjoner, og jeg er blitt stadig mer bevisst på at kvinner og menn får en noe ulik opplæring og trening angående kommunikasjon gjennom at kvinner og menn ofte har ulike krav til slikt i vennskap vi har gjennom livet. Kvinners vennskap krever kommunikasjon og omtanke langt utover det som ofte kreves i menns vennskap. Dermed har kvinner og menn ulikt utgangspunkt for å ha trent på, lært og være bevisst på hva en nær relasjon krever av kommunikasjonen og omtanke. Menn har ofte lært bedre å stå opp for seg selv, og at de ikke bør vise svakhet, gjennom sine vennskap og relasjoner, der kvinner har blitt drillet i å vise omtanke, ikke være egoistiske og kommunisere så det blir mulig å finne gode kompromisser. Denne ulikhet gjør ikke menn slemme, de har bare et annet utgangspunktet, og må kanskje lære kommunikasjon for å finne kompromisser og det å tenke like mye på andre som å "stå opp for seg selv og ikke vise svakhet " først når de skal fungere i et kjærlighetsforhold. For noen menn faller dette seg enkelt og naturlig å tilpasse seg, for de har kanskje gode forbilder i egne foreldre, og/eller har fått forståelse for dette gjennom ulikt. Noen har også en reflekterende personlighet som medfører at de ganske naturlig forstår dette. Andre menn kan derimot slite med å tilpasse seg det å ta like mye hensyn til en annen person som å stå opp for seg selv og ikke vise svakhet, og da kan det fort bli utfordringer når de skal fungere sammen med en kvinne i et nært forhold. Det betyr imidlertid ikke nødvendigvis at mannen er slem. Det er nok like ofte at han ikke har lært, og ikke forstår at det han har lært (stå opp for seg selv og ikke vise svakhet) ikke er hva som fungerer godt i et forhold. Menn som ikke har lært, og ikke naturlig klarer å omstille seg til å tenke like mye på en annen som seg selv, de kan likevel lære. Noen menn forstår dette allerede i utgangspunktet, eller de lærer seg fort å bli flinke til det. Ganske mange lærer det godt nok. (Medfører litt problemer og grums i forholdet, men det er til å leve med.) Noen klarer ikke å lære seg dette. Noen kvinner klarer det ikke heller. Noen kvinner mangler også forståelse for hva som må til for å skape gode relasjoner. Angående hvem som utsetter andre for nedbrytende oppførsel tror jeg man egentlig kan skille det i to kategorier. Psykopater og narssisister har ikke evner og muligheter til å være gode partnere, uansett kjønn. Å bryte ned og skaffe seg kontrollen og makten er det naturlige for dem. Det de søker, og alltid vil søke. Den andre kategorien er dem som mangler grunnleggende forståelse for hva et forhold krever av kommunikasjonen og omtanke. Jeg tenker på det som hverdagsbøller. De ønsker egentlig ikke å være ufine og nedbrytende, men de forstår ikke det grunnleggende for å ikke være det. De står opp for seg selv og og viser ikke svakhet fordi de faktisk tror det er greit. Selv når det over tid bryter ned partner og forhold. Grunnlaget de selv står på, og egentlig ønsker å ha som noe godt og sterkt. De skjønner rett og slett ikke at de sager av grenen de selv sitter på. Det er ofte litt tendenser til slikt i mange relasjoner mellom menn og kvinner, at mennene tenderer til å være flinkere til å stå opp for seg selv, eller mer egoistiske, etter hvordan man ser det, men det kan gå veldig galt om det blir for mye av det. Ikke evne/vilje til å utvikle seg. Lære å se også partners behov. Da kan man bryte ned forhold og partner, uten å egentlig forstå at man gjør det. Hvor mange som opplever nedbrytende forhold på grunn av at de har møtt en psykopat eller narssisist, og hvor mange som opplever det på grunn av manglende evne/vilje til å skjønne hva en god relasjon krever vet jeg ikke. Det er kanskje uvesentlig også. Det vesentlige er å innse at man ikke kan og bør bli i en relasjon som bryter deg gradvis ned. Kvinner som menn blir ødelagt om de blir i forhold der mental vold skjer. Fysisk vold også selvfølgelig, men det er oftere enklere å innse som uakseptabelt. Som vold. Jeg beklager om jeg har utformet HI på måter som bygger opp under at det er kvinner som utsettes for slikt, og menn som utsetter andre for dette. Det var tankeløst av meg. Tråden er selvfølgelig for alle som opplever å utsettes for nedbrytende oppførsel fra sin partner, eller har opplevd det. Eller som bare vil gi oppmuntring og støtte, selv om de ikke har opplevd. Menn opplever også dette. Mange menn har ingen elementer av slikt i seg, og mange menn er litt for selvhevdende og egoistiske, uten at de egentlig mener noe vondt med det, og de kan dessuten utvikle seg og lære bedre. Noen klarer dessverre aldri å innse at de har en nedbrytende dårlig oppførsel, og lære seg av med det. Det samme med kvinner. Psykopater og narssisister finnes dessuten av begge kjønn. Slike er det ikke håp for. Bare å komme seg bort fortest mulig. Endret 20. april 2021 av Trolltunge 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #215 Del Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hovedpoenget med tråden, å støtte opp om hverandre gjelder alle kjønn vel? Uavhengig av tidligere forhold. Har man opplevd fæle ting kan man likevel trenge støtte? Det er jo ikke slik at alle vi kvinner føler oss helt og langt nedpå og at verden er fæl, like mye som at ikke alle menn "går videre" og tenker pytt sann etter å ha opplevd et vondt forhold. Jeg hadde ønsket at menn som opplever eller har opplevd partnervold hadde meldt seg inn, dessverre tror jeg at det er så vanskelig og enda mer tabu for menn enn kvinner å snakke om partnervold at t.o.m som anonym på forum sitter det ekstremt langt inne for dem. De er jo garantert menn på dette forumet som har vært igjennom partnervold, å hvis man har vært på forumet en stund er det få tråder generelt om partnervold som påvirker menn...tror aldri jeg har sett en. Anonymkode: d1c81...da4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 20. april 2021 Forfatter #216 Del Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde ønsket at menn som opplever eller har opplevd partnervold hadde meldt seg inn, dessverre tror jeg at det er så vanskelig og enda mer tabu for menn enn kvinner å snakke om partnervold at t.o.m som anonym på forum sitter det ekstremt langt inne for dem. De er jo garantert menn på dette forumet som har vært igjennom partnervold, å hvis man har vært på forumet en stund er det få tråder generelt om partnervold som påvirker menn...tror aldri jeg har sett en. Anonymkode: d1c81...da4 Det hadde vært fint om noen menn som har opplevd eller opplever slikt også melder seg ja. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #217 Del Skrevet 20. april 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Ja, men slike debatter utvikler seg alltid (i alle fall hver gang jeg har sett en, og jeg har fulgt godt med) til å spisses på kjønn, til at de som trenger å finne veien ut er kvinner, og at de som man vil vekk fra er menn. Man ser på et kjønn som ondt og et annet et som godt. Hadde man enda presisert at dette er kun for kvinner som er i voldelige forhold til menn, så kunne det ha gitt mening. Men selv da er det problematisk, fordi det er ikke kjønnet man tilhører, som er vold, det er det man som menneske gjør, som er vold. Skal man holde debatten fri for vold, burde man sparket ut de som bidrar til å kjønne den. For ellers er man selv med på å bidra til vold. Tenk deg om du var i et voldelig forhold selv, da, og så leste du hele tiden, om og om igjen, at fordi du er mann, så skjønner du ingenting, du er til skade for andre, det finnes ikke noe godt eller nyttig i deg, at bare kvinner er gode, og at alt de gjør er så fint og bra. Ville det da vært lett å tro på at dine følelser var riktige og verdt å lytte til? Man bør holde en redelig debatt, hvor man fokuserer på det som skjer, og hva det får en selv til å føle. Fokus på seg selv. At egne følelser er viktige. Foluserer man på den andre, så har man uansett tapt. Anonymkode: 81b78...718 Endelig et fornuftig og reflektert innlegg. For mennesker som har opplevd vold fra en en kvinne så kan det oppleves som et hån hvordan det bagataliseres og trivialiseres. Det er forståelig hvorfor enkelte menn kan opparbeide en fiendtlig holdning når man blir både direkte og indirekte fortalt "at fordi du er mann, så skjønner du ingenting, du er til skade for andre, det finnes ikke noe godt eller nyttig i deg, at bare kvinner er gode, og at alt de gjør er så fint og bra. " Anonymkode: dec0b...2c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 20. april 2021 Forfatter #218 Del Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Endelig et fornuftig og reflektert innlegg. For mennesker som har opplevd vold fra en en kvinne så kan det oppleves som et hån hvordan det bagataliseres og trivialiseres. Det er forståelig hvorfor enkelte menn kan opparbeide en fiendtlig holdning når man blir både direkte og indirekte fortalt "at fordi du er mann, så skjønner du ingenting, du er til skade for andre, det finnes ikke noe godt eller nyttig i deg, at bare kvinner er gode, og at alt de gjør er så fint og bra. " Anonymkode: dec0b...2c7 Det er da mange gode og reflekterte innlegg i denne tråden vil jeg si. Jeg er enig i at det er viktig å ikke få det til å virke slik som du viser til, men samtidig må folk få fortelle sine historier, gi sine råd og komme med egne refleksjoner og erfaringer uten å hele tiden måtte påpeke "Alle menn er selvfølgelig ikke slik." Det burde være selvfølgelig i seg selv, så bedre om vi tar tak i det dersom noen fremstiller det som at alle menn (eventuelt alle kvinner) er onde heller enn å reagere på at mange ikke ser det nødvendige ved å påpeke noe så opplagt som at alle av et kjønn ikke er slik eller sånn, når de forteller om sin erfaring med person/personer som faktisk er slik. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #219 Del Skrevet 20. april 2021 Trolltunge skrev (1 time siden): Det hadde vært fint om noen menn som har opplevd eller opplever slikt også melder seg ja. En liten tanke: kanskje du kan redigere første innlegget ditt til å gjelde begge kjønn? ☺️☺️ Siden du skriver med brukernavn kan kanskje teksten endres til menn og kvinner? Anonymkode: 8039e...e29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 20. april 2021 Forfatter #220 Del Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): En liten tanke: kanskje du kan redigere første innlegget ditt til å gjelde begge kjønn? ☺️☺️ Siden du skriver med brukernavn kan kanskje teksten endres til menn og kvinner? Anonymkode: 8039e...e29 Jeg er i gang. 😉 Ble litt hakkete redigeringsprosess, fordi jeg multitasker litt for mye akkurat nå, og jeg må få sjekket at jeg ikke overser noe før jeg lagrer. Best å få det riktig, når det først ble litt feil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå