Gå til innhold

Betaling på date (Splittet fra tråden Fortell om dine verste dater!)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fnuggolina skrev (31 minutter siden):

Javel, men det var ikke diskusjonen :)

Diskusjonen var om en kan forvente å bli påspandert dyr middag, hotell etc. Jeg hadde ikke akseptert at en fyr skulle ta hele regninga. 

Anonymkode: 9302e...cd5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 23.3.2021 den 15.45):

Diskusjonen var om en kan forvente å bli påspandert dyr middag, hotell etc. Jeg hadde ikke akseptert at en fyr skulle ta hele regninga. 

Anonymkode: 9302e...cd5

De fleste kvinner sitter å håper på dette når regninga kommer, at de har fått en gratis kveld. Ellers dra de ofte hersketeknikken som "gentleman" tullet, for å trykke ned og kue den stakkars mannen som ikke tør noe annet enn å betale.

Likestilling er alltid i kvinnens favør.

Anonymkode: db063...cd3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

For cirka halvannen måneds tid siden var jeg på date med ei jeg visste var skikkelig feminist. Vi gikk en lang tur sammen og stoppet opp et sted for å spise (dette var før ting stengte ned på nytt).

Da vi skulle betale kom servitrisen bort til meg og slo inn totalbeløpet på terminalen. Hun trodde sikkert vi var kjærester eller.no. Jeg betalte men så tydelig at hun jeg var på date med hun ble ganske brydd. Det var ikke store beløpet og jeg synes det hadde vært smålig om jeg skulle fått det delt opp i to. 

Jeg hørte ikke noe mer fra henne etter at vi ikke hver til vårt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å bli påspandert. Foretrekker at regninga deles på to, eventuelt at jeg spanderer. Jeg synes egentlig ikke at middag er en god første date og unngår helst det. 

Anonymkode: 614a4...583

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig er det mye generaliseringer ute og går her. Dere menn som opplever at kvinner alltid forventer å bli påspandert og driver med hersketeknikk, kanskje det er verdt å ta en vurdering av hvilke kvinner dere velger å date? 

Jeg er ikke komfortabel med at han spanderer. Enten deler vi, eller så betaler vi annenhver gang. Jeg er interessert i å bli kjent med fyren, ikke få et gratismåltid. Dette gjelder omtrent alle kvinner jeg kjenner også, så det kan umulig være så sjeldent. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NysgjerrigPiken skrev (54 minutter siden):

Som vanlig er det mye generaliseringer ute og går her. Dere menn som opplever at kvinner alltid forventer å bli påspandert og driver med hersketeknikk, kanskje det er verdt å ta en vurdering av hvilke kvinner dere velger å date? 

Jeg er ikke komfortabel med at han spanderer. Enten deler vi, eller så betaler vi annenhver gang. Jeg er interessert i å bli kjent med fyren, ikke få et gratismåltid. Dette gjelder omtrent alle kvinner jeg kjenner også, så det kan umulig være så sjeldent. 

Hvorfor kan man ikke bare betale den maten man spiser da? Deler den jo ikke i to.

Ser på det som "normalt", hvorfor skal man lage masse greier ut av dette. De fleste dater går jo sjelden videre om man starter tidlig med en middag.

Ville aldri gått til de skrittet ved første date, da kan man heller møtes for en prat/gåtur/aktivitet. Men om kvinner henger seg opp i å bli spandert på: lykke til videre!

Andre eks:

"Jeg spanderer gjerne et måltid på deg i kveld om du vil". Da ser man naturligvis hvem som betaler.

"Vil du komme til meg på middag i kveld? Ikke ta med noe!!" :) 

Alle disse forventingene om hvem som skal betale fucker opp hele greia synes jeg. De fleste kvinner forventer at mannen skal betale. Som mann ville jeg nok aldri latt meg bli påspandert på den måten, men å dele/betale hver for seg. Å få mat servert hjemme hos daten blir noe annet.

Det beste en kvinne kan gjøre for meg er å lage et godt måltid til meg. Samt kos og nærhet ☺️

Anonymkode: db063...cd3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man betaler i utgangspunktet for seg og sitt, uavhengig av hvem som tok initiativ til å treffes, som i 90 % av tilfellene er mannen. Hvis den som "inviterer" skal betale, må fordelingen minst opp til 60/40. En lang vei å gå før vi kommer dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor kan man ikke bare betale den maten man spiser da? Deler den jo ikke i to.

Ser på det som "normalt", hvorfor skal man lage masse greier ut av dette. De fleste dater går jo sjelden videre om man starter tidlig med en middag.

Ville aldri gått til de skrittet ved første date, da kan man heller møtes for en prat/gåtur/aktivitet. Men om kvinner henger seg opp i å bli spandert på: lykke til videre!

Andre eks:

"Jeg spanderer gjerne et måltid på deg i kveld om du vil". Da ser man naturligvis hvem som betaler.

"Vil du komme til meg på middag i kveld? Ikke ta med noe!!" :) 

Alle disse forventingene om hvem som skal betale fucker opp hele greia synes jeg. De fleste kvinner forventer at mannen skal betale. Som mann ville jeg nok aldri latt meg bli påspandert på den måten, men å dele/betale hver for seg. Å få mat servert hjemme hos daten blir noe annet.

Det beste en kvinne kan gjøre for meg er å lage et godt måltid til meg. Samt kos og nærhet ☺️

Anonymkode: db063...cd3

Jeg forstår ikke helt hvordan dette svaret er rettet mot min kommentar. Jeg er jo enig i at man deler/betaler for sitt. Syns det er helt naturlig. Nå unngår jeg som regel middag på første date, men går ofte ut for noen øl. Da kjøper vi enten hvert vårt, eller betaler for annenhver runde. Helt uproblematisk. Har vært med på en gang at han insisterte på å betale for alt, og det syns jeg er ganske usjarmerende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2021 den 13.08):

Hvorfor det? Jeg er jo ekte, lar meg ikke bruke. Er rettferdig.

Problemet er jo at de fleste kvinner forventer at mannen skal spandere, uansett. Slik tenker 99% av kvinner, det funker ikke i 2021! Ferdig snakka.

Når man er blitt sammen kan man fint gjøre slike ting for hverandre, lage mat til hverandre. Invitere hverandre på ting ute.

Men aldri bli sammen med en kvinne som forventer å få gaver etc, slike er livsfarlige.

Anonymkode: 0dd14...d04

Nå må dere incels slutte å bable.
Dere innbiller dere så mye rart om kvinner.
JEG har heller vært den som har spandert på mine dater (og kjærester), og er faktisk den som har blitt ganske grovt utnyttet flere ganger. Jeg har i hvertfall ALDRI blitt påspandert noe som helst av en mann, på date.

Anonymkode: af56b...bd4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2021 den 19.48):

Sååå dyrt er det ikke 😄. Jeg kjøper sminke på Normal (og får alltid høre at jeg er pent sminka), er som regel helt glattbarbert (koster det samme som menns barbering, vurderer også å vokse hjemme), drar ikke på klinikk for å vokses der, har stor garderobe men mye er gaver eller klær kjøpt på salg, ordentlig sexy undertøy kjøpte jeg 4 sett av på nattåpent - en fin treningsbh er dyrere ;)

Anonymkode: 9302e...cd5

Du skjønner ikke helt ponget. Generelt bruker vi damer mer penger på klær og utseende enn en mann gjør. Om du kjøper sexy undertøy på nattåpent koster det riktignok mindre, men du bruker tid og energi på planlegging. Hår/normal sminke og klær koster. Syns det er helt greit at mannen spanderer noen middager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Kvalitet said:

Du skjønner ikke helt ponget. Generelt bruker vi damer mer penger på klær og utseende enn en mann gjør. Om du kjøper sexy undertøy på nattåpent koster det riktignok mindre, men du bruker tid og energi på planlegging. Hår/normal sminke og klær koster. Syns det er helt greit at mannen spanderer noen middager. 

At kvinner bruker mer tid og penger på utseende (klær, sminke, frisør, etc) har da ingen sammenheng med at mannen skal spandere på date? Førstnevnte er mitt valg, og mitt alene. En date er noe man gjør sammen. Om jeg bruker mye tid og penger på å pynte meg for ham, er vel det mitt problem. Dette syns jeg blir en latterlig sammenligning. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Kvalitet said:

Du skjønner ikke helt ponget. Generelt bruker vi damer mer penger på klær og utseende enn en mann gjør. Om du kjøper sexy undertøy på nattåpent koster det riktignok mindre, men du bruker tid og energi på planlegging. Hår/normal sminke og klær koster. Syns det er helt greit at mannen spanderer noen middager. 

Menn igjen bruker jo mye mer penger på mat! Damer liker store menn, så da er det vel rett og rimelig at damene spanderer? Siden menn bruker så mye penger på å bli store for dere?

Anonymkode: a6538...c97

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvalitet skrev (11 timer siden):

Du skjønner ikke helt ponget. Generelt bruker vi damer mer penger på klær og utseende enn en mann gjør. Om du kjøper sexy undertøy på nattåpent koster det riktignok mindre, men du bruker tid og energi på planlegging. Hår/normal sminke og klær koster. Syns det er helt greit at mannen spanderer noen middager. 

Hva koster hår, sminke og klær koster? Bruker du hele sminkeboksen hver gang når du skal på date? Kaster du bort klær etter engangsbruk på date? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2021 den 21.02):

Menn igjen bruker jo mye mer penger på mat! Damer liker store menn, så da er det vel rett og rimelig at damene spanderer? Siden menn bruker så mye penger på å bli store for dere?

Anonymkode: a6538...c97

Hahaha du satt feministen på plass 🤣

Var ikke mye kvalitet av hun som skrev det der!

Anonymkode: 9115e...e09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris
someone_here skrev (På 27.3.2021 den 3.53):

Hva koster hår, sminke og klær koster? Bruker du hele sminkeboksen hver gang når du skal på date? Kaster du bort klær etter engangsbruk på date? 

Ett eksempel er strømpebukse, som som regel varer en gang, koster ca 100kr. 

All sminke, undertøy, klær, hårprodukter, voxing, neglepleie, hudpleie, etc erc koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 3/26/2021 at 1:35 PM, NysgjerrigPiken said:

Som vanlig er det mye generaliseringer ute og går her. Dere menn som opplever at kvinner alltid forventer å bli påspandert og driver med hersketeknikk, kanskje det er verdt å ta en vurdering av hvilke kvinner dere velger å date? 

Jeg er ikke komfortabel med at han spanderer. Enten deler vi, eller så betaler vi annenhver gang. Jeg er interessert i å bli kjent med fyren, ikke få et gratismåltid. Dette gjelder omtrent alle kvinner jeg kjenner også, så det kan umulig være så sjeldent. 

Hvis dere begynner å øremerke disse kvinnene som sauer så blir valget litt enklere. Problemet her erat det er svært vanskelig å se hvilke kvinner som man bør date å ikke.

Nå er det slik at denne regelen om at menn skal betale på date hører hjemme til samme tidsepoke som når kvinner skulle være hjemme med barn å lage mat å ikke jobbe. Dette har de aller fleste kvinner sluttet med, men hvorfor tviholder mange seg til dette her om at menn alltid skal betale?

Anonymkode: c6241...2d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunaris skrev (24 minutter siden):

Ett eksempel er strømpebukse, som som regel varer en gang, koster ca 100kr. 

All sminke, undertøy, klær, hårprodukter, voxing, neglepleie, hudpleie, etc erc koster.

Nei, du trenger kun såpe og klær. Akkurat som mannen :) Er dere selv som bestemmer kostnader.

Anonymkode: db063...cd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2021 den 12.41):

Jeg er enig i at det ikke er mye hyggelig når det forventes. Men jeg syns det er hyggelig når en mann spanderer kaffen eller vinen på første date, ikke pga pengene men handlingen. Neste date disker jeg gjerne opp med middag og vin hjemme hos meg. Veldig gjerrig og typisk menn som er besatt av «det er likestilling så her skal vi ikke gjøre noe hyggelig». Når jeg kjøper dyr vin og mat, gjør jeg det aldri med hensikt om å få noe igjen.

Anonymkode: 19f31...d13

Jeg er helt enig med deg. Men vi kommer ikke bort fra at mange damer forventer å bli spandert på. Og det er nå en gang slik at «mannen spanderer-tradisjonen» er fra en tid da kvinner ikke hadde inntekt. I Norge har vi verdens mest likestilte samfunn, og da er det en del menn som ikke synes de skal spandere på date.

Personlig synes jeg det er hyggelig å spandere, og gjør det av og til selv om jeg ikke dater lenger (godt gift, men kan spandere et glass vin på en venninne om vi møtes på byen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg har datet har spandert mat på meg, enten hjemmelaget eller bestillt og de har faktiskt betalt👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...