AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #41 Del Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er omtrent ingen som gidder å få barn lenger. Dette samfunnet er iferd med å dø ut, så dere trenger ikke være så redde for oljepengene. Det blir ikke nok folk i fremtiden uansett, ikke nordmenn ihvertfall. Anonymkode: f71b0...8c5 Det er ikke bare om å gjøre å få nok folk. Vi trenger folk som er kapable til å ta en utdannelse, som har sosial kompetanse til å greie å inngå i relasjoner i arbeid og familieliv og folk som har god fysisk og psykisk helse. Anonymkode: 4bb64...0bb 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #42 Del Skrevet 19. mars 2021 Jeg tenker slik at mange som er ufør nok hadde klart å jobbe noen timer om dagen, men at det da ikke hadde vært noe overskudd igjen til familie, hobby, interesser, husarbeid osv. Ved å være ufør får de kanskje nok overskudd til å klare noe av det, og de kan være gode foreldre for sine barn, og klare å følge de opp. Livet skal ikke bestå av kun jobb, det må være rom for mer. Jeg er utrolig glad for at jeg er frisk og kan jobbe, og i tillegg ha overskudd til å gjøre andre ting. (Og før noen kommenterer det; ja, jeg kan også bli sliten og lei, men det er normalt. Man blir ikke ufør for å være normalt sliten.) Anonymkode: bf41c...578 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airman Skrevet 19. mars 2021 #43 Del Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei i seleksjonssamfunn hadde det vært de best tilpassede som hadde født barn. Anonymkode: 4bb64...0bb Ja nettopp, og grensa kan fort få en fascistisk toning oppover ala bioteknologiloven, rangering etter arvelige defekter, osv og til slutt vil en liten elte sitte igjen å si at det er ingen menneskerettighet å få barn. Vi lever i en fascistisk trend som ville fått Hitler til å danse naken på fjellet resten av livet arbeidsledig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #44 Del Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har inntrykk av at noen synes det å få barn er en menneskerett, og noe som man fint kan prioritere i stedet for å jobbe. Selv har jeg valgt å jobbe - og er usikker på om jeg hadde orket å ha barn i tillegg... så da er det selvfølgelig jobben som prioriteres. (Har en kronisk sykdom som noen blir ufør av. Men barn, det skal de ha...) Anonymkode: d8bf3...7c6 Dette har noe med å få mest mulig ut av livet og dets muligheter. Det kan ikke sammenlignes det å bli ufør og få et barn og oppdra det og gi kjærlighet, og det å være i jobb fra 07.00-15.00 året rundt. Barna er i bhg ev skole store deler av dagen. Den syke kan hvile mye imellom ev at far tar over. Hvis en har blitt syk, går ofte dagene opp og ned, noen dager er bedre enn andre. Som oftest har barna en far som også bidrar. Det bør ikke være så vanskelig å forstå. Anonymkode: bfdef...21e 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 19. mars 2021 #45 Del Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg syns også at de som er for syke til å arbeide burde være for syke til å ha barn også. Får du barn så er du ikke såååå syk, og burde også jobbe. Anonymkode: 552ff...878 Poenget er at ikke alle klarer totalsummen. Mange er for syke til å ha både jobb og barn. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #46 Del Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For meg er det helt uforståelig at man kan greie å ivareta et parforhold hvis man er så dårlig at man ikke kan jobbe. Anonymkode: 4bb64...0bb Av egen erfaring kan jeg si at jeg er veldig heldig med min partner, han står i noe de færreste ville orket. For min del er en del av svaret at sex står på 2. Plass over prioritert energi, etter å være mamma. Og det stopper stort sett der, jeg er skjeldent ute av huset mer enn en gang i uka, og da for legetime f.eks. Anonymkode: 02305...76f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 19. mars 2021 #47 Del Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er omtrent ingen som gidder å få barn lenger. Dette samfunnet er iferd med å dø ut, så dere trenger ikke være så redde for oljepengene. Det blir ikke nok folk i fremtiden uansett, ikke nordmenn ihvertfall. Anonymkode: f71b0...8c5 Blir vel ingen inntjening til staten om ikke det produseres barn,de er jo fremtidens arbeidere som skal tjene penger å betale skatt sånn att vi får en grei pensjon. Problemet er at vi lever for lenge,det blir for mange gamle folk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #48 Del Skrevet 19. mars 2021 Jeg fikk (flere) barn etter jeg ble ufør! Og herregud så godt det har gjort meg, det å være lykkelig gjør at jeg takler smerter SÅ mye bedre! Så nå søker jeg jobber og har som mål å komme meg ut i 50% arbeid neste året. Både jeg og legen er helt sikre på at det har med min livssituasjon å gjøre, endelig stabil økonomi, mann, hus, rutiner, og ikke minst det å kjenne at man blir lykkelig av å få flere barn som man har drømt om og trodd var umulig. Hadde jeg ikke fått de siste to ungene så hadde jeg vel fortsatt susa rundt i medisinrus og syntes synd på meg selv og trodd jeg måtte ligge for hver vondt jeg hadde. Anonymkode: 0fb81...75e 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #49 Del Skrevet 19. mars 2021 21 minutter siden, AnonymBruker said: Tanten til kjæresten min har vært ufør hele livet på grunn av fybrio. Hun har nettopp fått barn nummer 4. Forstår ikke logikken med å ikke kunne jobbe, men ha tid til å følge opp 4 barn... Mannen hennes pendler, så han er kun hjemme i helgene, så det er ikke sånn at det er han som tar hovedansvaret heller. Jeg og kjæresten min som er i jobb har IKKE overskudd til å følge opp 4 barn, så her klarer ikke helt å forstå at hun har det 🤔 Anonymkode: 33ca9...06e Hva er fybrio??? Aldri hørt om den diagnosen før. Anonymkode: 22a06...c82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 19. mars 2021 #50 Del Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette har noe med å få mest mulig ut av livet og dets muligheter. Det kan ikke sammenlignes det å bli ufør og få et barn og oppdra det og gi kjærlighet, og det å være i jobb fra 07.00-15.00 året rundt. Barna er i bhg ev skole store deler av dagen. Den syke kan hvile mye imellom ev at far tar over. Hvis en har blitt syk, går ofte dagene opp og ned, noen dager er bedre enn andre. Som oftest har barna en far som også bidrar. Det bør ikke være så vanskelig å forstå. Anonymkode: bfdef...21e Hvilken oppvekst er det for et barn å vokse opp i om det skal være sånn? En kan jo tenke at barn fortjener å vokse opp i en familie der begge foreldrene er friske. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #51 Del Skrevet 19. mars 2021 PetterKanin skrev (8 minutter siden): De som er reelt uføre velger ikke familieliv over arbeidsliv. Det er mye lettere å ha barn enn å ha en jobb. De som svindler til seg ytelsen er selvsagt en amnen skål. Det er da mye lettere å ha jobb, enn barn! Ungene har man 24/7, jobben maks 8t dagen, 5 dager i uka. Anonymkode: 190e0...462 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #52 Del Skrevet 19. mars 2021 Smeltemann skrev (1 minutt siden): Hvilken oppvekst er det for et barn å vokse opp i om det skal være sånn? En kan jo tenke at barn fortjener å vokse opp i en familie der begge foreldrene er friske. Mange barn har foreldre som er så slitne etter jobb at det er et strev å være med egne barn. Det er ikke alle som har overskudd etter jobb, mange greier såvidt det er å ivareta egen familie. Og det er klart det er disse som blir mest provosert. Det er sårt å se at man ikke strekker til ovenfor sine egne. Anonymkode: 4bb64...0bb 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #53 Del Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er da mye lettere å ha jobb, enn barn! Ungene har man 24/7, jobben maks 8t dagen, 5 dager i uka. Anonymkode: 190e0...462 Nei. Alle uføre mener at unger er mye lettere enn jobb! Anonymkode: 4d7cf...69f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 19. mars 2021 #54 Del Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er da mye lettere å ha jobb, enn barn! Ungene har man 24/7, jobben maks 8t dagen, 5 dager i uka. Anonymkode: 190e0...462 Ungene er i barnehage eller på skole fem dager i uka det meste av året. Når ungene ikke er i barnehage er det ikke slik at man konstant må altivisere dem, det klarer de for det meste på egen hånd. Tidlig blir det selvsagt endel bleieskift og det som ellers hører med, men ikke i nørheten av det å skulle f.eks skulle stable 1600 varer i en butikkjobb. Svært mange overdriver dessverre hvor mye arbeid det er å ha barn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 19. mars 2021 #55 Del Skrevet 19. mars 2021 Smeltemann skrev (5 minutter siden): Hvilken oppvekst er det for et barn å vokse opp i om det skal være sånn? En kan jo tenke at barn fortjener å vokse opp i en familie der begge foreldrene er friske. Mest sannsynlig en god oppvekst. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #56 Del Skrevet 19. mars 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Ungene er i barnehage eller på skole fem dager i uka det meste av året. Når ungene ikke er i barnehage er det ikke slik at man konstant må altivisere dem, det klarer de for det meste på egen hånd. Tidlig blir det selvsagt endel bleieskift og det som ellers hører med, men ikke i nørheten av det å skulle f.eks skulle stable 1600 varer i en butikkjobb. Svært mange overdriver dessverre hvor mye arbeid det er å ha barn. Hvis du teller antall bleieskift er det ikke mye arbeid å ha barn. Men om du tenker på alt som skal ligge til rette for å gi et barn en oppvekst så barnet vil greie seg i vårt komplekse samfunn er det mye jobb. Emosjonell støtte, grensesetting, det er arbeidet og slitet. Anonymkode: 4bb64...0bb 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #57 Del Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg syns dette er så feil på alle måter og at trygden burde blitt revurdert. Klarer du ikke å jobbe så klarer du ikke det ansvaret det er å ha barn heller, og har du såpass med restarbeidsevne så burde det blitt brukt på arbeid fremfor å lage unger(om det så er 6 timer jobb for trygd) . Enda verre er det når man ser at de får barn etter barn og tydeligvis har all verden med tid og krefter til å følge opp i barnehage,skole, fritidsaktiviteter osv for 2-4 unger. At folk ikke skammer seg når de setter igang med å trykke ut barn etter å ha grått seg til uføretrygd er over min fatteevne. Ikke minst er det dårlig gjort ovenfor barna å la de vokse opp i en slik situasjon. Kanskje de ikke var sååååå syke som de først trodde. Anonymkode: 4b569...96d Psykiateren, og fastlegen, mener det er best at jeg blir ufør, og om jeg skulle møte noen og få barn er det bare positivt. Det vil gi meg mye glede. Om jeg ikke møter noen og ikke får barn, så skal jeg klare meg alene. Anonymkode: 29ca1...de9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kågebruker Skrevet 19. mars 2021 #58 Del Skrevet 19. mars 2021 (endret) Erna vil at folk skal lage flere barn så de følger vel bare rådene. Mange mennesker tror vel også at livet automatisk blir bedre og lettere om de får barn. Uansett så er det vanskelig å gjøre noe med. Vi kan ikke nekte folk å få barn. Endret 19. mars 2021 av Kågebruker 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #59 Del Skrevet 19. mars 2021 Utrolig sneversynt ting å mene. La folk få de barna de vil og kan ta vare på. Ingen velger å bli født. Vi blir tro det eller ei ikke født for å jobbe for andre. Noen uføre burde ikke hatt barn, samme gjelder de som jobber Anonymkode: f7d18...a22 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2021 #60 Del Skrevet 19. mars 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg er uføretrygdet selv og faktisk helt enig med deg. Havnet i diskusjon med ei venninne som også er ufør om akkurat det. Hun snakket nedlatende om at jeg har sterilisert meg, men jeg sa som sant var at jeg klarer ikke å stå i en jobb, hvordan skal jeg da klare å ta meg av et barn, det er en jobb 24/7. I tillegg er sykdommene mine arvelige. Hun ble sur fordi hun selv er ufør og veldig verpesyk. Legene var jo helt enig i beslutningen min om sterilisering og jeg angrer ikke et sekund. Anonymkode: 809d6...19a Veldig bra at du er fornøyd med valget ditt! men er det sånn at det å velge bort barn er en enorm sorg for deg? Har du ønsket barn hele livet, men velger det bort pga at du er ufør? det er forskjell på de som synes det er greit å ikke ha barn og de som virkelig ønsker det. Anonymkode: 04e25...a19 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå