Gjest Gjest Skrevet 27. august 2005 #41 Skrevet 27. august 2005 Ja, knakende godt sagt!! Jeg hører heller på en fornuftig person uten barn, enn en ufornuftig en med barn. ← Well said!
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2005 #42 Skrevet 27. august 2005 Jeg har også embedseksamen, men jeg tror ikke at alle som har en eksamen også naturlig er gode foreldre. Det finnes en del sprø mennesker som mangler empati og sosiale antenner - blant også folk med eksamener. ← Jeg har ikke sagt at folk med embetseksamen er gode foreldre, men at de vel er i stand til å tenke selv. Synes det er ganske frekt av andre å si at man ikke når inn til en, fordi man stiller spørmål og er kritisk. Det blir det samme som at en skulle si det til folk som ikke har samme mening som en selv, snakk om diktatur. Og det å stille spørsmål og være kritisk er IKKE det samme som å mangle empati eller sosiale antenner. Personlig tror jeg også at folk som ikke hele tiden er smørblide og overbegeistra er mer ærlige.
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2005 #43 Skrevet 27. august 2005 Eh, ja? Hva var galt i at hun sa det? Barna formes etter foreldrene sine. Du vet arv, miljø... Alt det der... Sier ikke at ALT har med foreldrene å gjøre, men hvis foreldre ikke evner å ta ansvar for ting dersom noe går galt bør man kanskje revurdere om man skal ha barn... Joda, barn gjør ting av egen fri vilje også, men jeg tror at dersom de har tydelige og grensesettende foreldre kan de havne i trøbbel sjeldnere ← revurdere om man skal ha barn? hallo...Det går bra med de fleste foreldre/barn,men så kan det kommesenere av mange ulike årsaker. Skillsmisse,tenåringer...bla bla. jeg selv la vekt på oppdragelse og hele pakken. Mine gutter var høflige,flinke,lydige...alle skrøt. Så kom de i 10-12-14 år. hele familiefreden sprakk. Hadde du sett oss, så hadde du vel sagt. totalt mangel på grenser,udugelige foreldre,hent nannyhjelpen....jeg vil spy av slike som deg. Du kan umulig vite hva du snakker om.
Nellie Cortado Skrevet 28. august 2005 #44 Skrevet 28. august 2005 Kan ikke skjønne at folk blir så hårsåre når man snakker om barneoppdragelse! Alle kan da vel få ha sin mening og sine synspunkter, selv de som ikke har barn. De fleste vil nok være så gode foreldre som overhodet mulig, og noen ganger er teori lettere enn praksis. Problemet blir når noen foreldre mangler altfor mye av praksisen og kansje litt av teorien også. Enkelt har bruk for hjelp og tips, men det er jo så tabu å prøve å hjelpe!! Da får man jo bare sure kommentarer:"Hva vet vel du?", "Tror du at du er bedre enn meg"! Jeg for min del tør ikke si noe til de rundt meg, særlig etter å ha sett reaksjonene til folk her inne. Får vel heller håpe det går bra!
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2005 #45 Skrevet 28. august 2005 Så en liten reklamesnutt for den kommende episoden av Nannyhjelpen hvor ei mor fikk refs fordi hun gav barna Cola og kaffe. Håper virkelig jeg hørte feil og at det ikke er noen som forer barna med det.
amarq Skrevet 28. august 2005 #46 Skrevet 28. august 2005 Jeg hadde ganske klare oppfatninger om hvordan barneoppdragelse skulle foregå før jeg fikk barn. Nå sitter jeg her med to toåringer og en 9 mnd, og for min del ser jeg at det kan være vanskelig å være like konsekvent bestandig. Jeg tar meg stadig i å tillate ting jeg aldri ville gjort før jeg fikk barn. Jeg ser av og til på nannyprogrammene og noen ganger kjenner jeg meg igjen. Jeg undrer meg likevel om dette er bra for barna. Kan de bli ertet på skolen i etterkant? Hvordan er det når en har eksponert sitt eget privatliv i slik høy grad? Hvordan er det å treffe naboene på gata? Vil forandringene være vedvarende, eller sklir ting tilbake når kameraene og nannyen forsvinner?
Annie78 Skrevet 28. august 2005 #47 Skrevet 28. august 2005 Jeg har ikke barn ennå, men må vel ha lov til å mene noe om oppdragelse? Man kan vel ha holdninger og meninger selv om man ikke har barn? Jeg tror ikke det alltid blie enkelt hvis vi får barn, men jeg vet hvordan jeg vil ha det, og hvordan jeg kan gå fram for å prøve å få det til. Kommer nok sikkert til å lære utrolig masse underveis en er aldri utlært på noe som helst her i livet. Men,f.eks. skole, er lærer selv, og 'alle' har jo en mening om skolen, selv om de ikke er lærere. Det må de vel få lov til å ha...? Mange barn er ikke vant til å bli stilt krav til, og det er foreldrenes ansvar. Har bare sett noen av disse nanny-programmene, og har lært mye. Tror ikke det er enkelt å være forelder, men blir litt sjokkert over enkeltes måte å oppdra barna på.
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2005 #48 Skrevet 28. august 2005 revurdere om man skal ha barn? hallo...Det går bra med de fleste foreldre/barn,men så kan det kommesenere av mange ulike årsaker. Skillsmisse,tenåringer...bla bla. jeg selv la vekt på oppdragelse og hele pakken. Mine gutter var høflige,flinke,lydige...alle skrøt. Så kom de i 10-12-14 år. hele familiefreden sprakk. Hadde du sett oss, så hadde du vel sagt. totalt mangel på grenser,udugelige foreldre,hent nannyhjelpen....jeg vil spy av slike som deg. Du kan umulig vite hva du snakker om. ← Det var da svært så frekk man er da. Følte du deg så truffet at du umiddelbart måtte spy ut at ingen andre visste hva de snakket om. NEI RULL INN. Jeg blir kvalm av sånne som deg som legger ansvaret over på alt annet enn seg selv når ungene blir frekke uhøflige dyr.
Gjest Leola Skrevet 28. august 2005 #49 Skrevet 28. august 2005 Nå er det vel ingen her som har påstått at de som ikke selv har barn ikke har lov til å uttale seg. Jeg for min del sa kun at jeg sjeldent hører på "oppdragelsesråd" fra de som ikke selv har erfart det. Det å oppdra andres barn er bare SÅÅÅÅ mye enklere. I teorien så finnes det svært få foreldre som gjør feil i oppdragelsen av sine barn - det er bare det at teori og praksis faktisk er to forskjellige ting. Men bevares - du kan bli en "perfekt" forelder, du .. men jeg tror det ikke før jeg får se det. Og det føles utrolig sårende for mange foreldre å lese slike nedlatende holdninger som enkelte av dere utviser. Vil gjenta at jeg ikke snakker om dette programmet på TV - for det har jeg ikke fått sett.
Gjest Gjesta Skrevet 28. august 2005 #50 Skrevet 28. august 2005 Personlig syns jeg at det er bra at barneoppdragelse kommer på dagsorden, men liker ikke tanken på at barn skal bli hengt ut på denne måten. Så bare litt av den norske utgaven, men ut av det lille jeg så, syns jeg at barna har blitt bedre fremstilt enn feks i de utenlandske utgavene. Det er litt mer fokus på at foreldre gjør feil, og mindre fokus på at barna er "monster" Det er nok ingen enkel jobb å være foreldre, og det er flott at man kan få tips og råd om hvordan man skal mestre forskjellige situasjoner. Enkelte kommuner tilbyr også kurs for foreldre. Dessverre så er det vel ikke de som trenger kurs aller mest, som kommer til å gå på kurs.
Martha Stewart Skrevet 28. august 2005 Forfatter #51 Skrevet 28. august 2005 (endret) Nå er det vel ingen her som har påstått at de som ikke selv har barn ikke har lov til å uttale seg. Jeg for min del sa kun at jeg sjeldent hører på "oppdragelsesråd" fra de som ikke selv har erfart det. Det å oppdra andres barn er bare SÅÅÅÅ mye enklere. ← Man kan også snu på problemstillingen og si at mange folk med barn er veldig belærende ift folk uten barn. Det er liksom ikke måte på hvor klok og vis man blir kun av å ha satt barn til verden, skal man tro enkelte... Erfaring gjør ikke automatisk en ufornuftig person klokere! Selv har jeg blitt tutet ørene full av mer og mindre gode råd fra venninner og andre med barn... Ikke alltid jeg synes at vedkommende er spesielt kvalifisert til å råde andre, når jeg ser på barna hennes... F.eks har jeg problemer med å ta på alvor råd fra ei venninne som røykte gjennom begge svangerskapene sine - selv om hun på andre måter er ei oppegående dame, med f.eks høy utdannelse. Generelt er jeg veldig lydhør og interessert i erfaringene til f.eks venninner med barn og hva jeg evt kan tilegne meg av kunnskap fra dem. Samtidig forbeholder jeg meg retten til å gjøre meg opp min egen mening om hva jeg synes høres fornuftig/ufornuftig ut, om hva jeg synes er gode og mindre gode råd... Endret 28. august 2005 av The Bride
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2005 #52 Skrevet 28. august 2005 Man kan også snu på problemstillingen og si at mange folk med barn er veldig belærende ift folk uten barn. Det er liksom ikke måte på hvor klok og vis man blir kun av å ha satt barn til verden, skal man tro enkelte... Erfaring gjør ikke automatisk en ufornuftig person klokere! Selv har jeg blitt tutet ørene full av mer og mindre gode råd fra venninner og andre med barn... Ikke alltid jeg synes at vedkommende er spesielt kvalifisert til å råde andre, når jeg ser på barna hennes... F.eks har jeg problemer med å ta på alvor råd fra ei venninne som røykte gjennom begge svangerskapene sine - selv om hun på andre måter er ei oppegående dame, med f.eks høy utdannelse. Generelt er jeg veldig lydhør og interessert i erfaringene til f.eks venninner med barn og hva jeg evt kan tilegne meg av kunnskap fra dem. Samtidig forbeholder jeg meg retten til å gjøre meg opp min egen mening om hva jeg synes høres fornuftig/ufornuftig ut, om hva jeg synes er gode og mindre gode råd... ←
Nellie Cortado Skrevet 28. august 2005 #53 Skrevet 28. august 2005 Man kan også snu på problemstillingen og si at mange folk med barn er veldig belærende ift folk uten barn. Det er liksom ikke måte på hvor klok og vis man blir kun av å ha satt barn til verden, skal man tro enkelte... Erfaring gjør ikke automatisk en ufornuftig person klokere! ← Godt sagt!
Gjest Mayamor ikke innlogget Skrevet 29. august 2005 #54 Skrevet 29. august 2005 Jeg ser ikke på programmer ala Nannyhelpen, så jeg kan ikke uttale meg om det. Men det jeg vil uttale meg meg om er barneoppdragelse for folk med og uten barn... De som ikke har barn mener ditt og datt. De med et barn ditt og datt. De med 2 barn, 3 barn og så videre. Alle mener noe. Alle mener det vet. Men livet blir til etterhvert som vi går det. Du kan ha et veloppdragent og et uoppdragent barn. Fire veloppdragne. Og alle andre vaianter. Det som er viktig er å huske på at et hvert barn er et selvstendig individ med sine meninger og tanker. Har en venninne med 3 veloppdragne barn. Har en annen venninne med to veloppdragne barn. Eldstemann er en bølle uten sidestykke. En venninne av meg har god jobb og utdannelse, er gift, har hus osv. Det samme har hennes 2 år yngre bror. Mens hennes minste bror som er 4 år yngre er tyv og narkoman. Samme foreldre. Samme miljø. Samme alt. Hvorfor gikk det så forskjellig til? Jo for hvert barn er et selvstendig individ med sine meninger og tanker. På godt og vondt! Mayamor ikke innlogget
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2005 #55 Skrevet 29. august 2005 Man kan også snu på problemstillingen og si at mange folk med barn er veldig belærende ift folk uten barn. Det er liksom ikke måte på hvor klok og vis man blir kun av å ha satt barn til verden, skal man tro enkelte... Erfaring gjør ikke automatisk en ufornuftig person klokere! Selv har jeg blitt tutet ørene full av mer og mindre gode råd fra venninner og andre med barn... Ikke alltid jeg synes at vedkommende er spesielt kvalifisert til å råde andre, når jeg ser på barna hennes... F.eks har jeg problemer med å ta på alvor råd fra ei venninne som røykte gjennom begge svangerskapene sine - selv om hun på andre måter er ei oppegående dame, med f.eks høy utdannelse. Generelt er jeg veldig lydhør og interessert i erfaringene til f.eks venninner med barn og hva jeg evt kan tilegne meg av kunnskap fra dem. Samtidig forbeholder jeg meg retten til å gjøre meg opp min egen mening om hva jeg synes høres fornuftig/ufornuftig ut, om hva jeg synes er gode og mindre gode råd... ← Hva gir de med barn råd om?
Gjest *kosejoker* Skrevet 29. august 2005 #56 Skrevet 29. august 2005 Jeg hadde ganske klare oppfatninger om hvordan barneoppdragelse skulle foregå før jeg fikk barn. Nå sitter jeg her med to toåringer og en 9 mnd, og for min del ser jeg at det kan være vanskelig å være like konsekvent bestandig. Jeg tar meg stadig i å tillate ting jeg aldri ville gjort før jeg fikk barn. Jeg ser av og til på nannyprogrammene og noen ganger kjenner jeg meg igjen. Jeg undrer meg likevel om dette er bra for barna. Kan de bli ertet på skolen i etterkant? Hvordan er det når en har eksponert sitt eget privatliv i slik høy grad? Hvordan er det å treffe naboene på gata? Vil forandringene være vedvarende, eller sklir ting tilbake når kameraene og nannyen forsvinner? ← Dette har jeg også lurt på, hvordan familien og barna takler alt dette i etterkant. Jeg vil tro at det er en del mennesker som er kjent med familien som ser programmet, og alle er ikke like fintfølende. Og hva med barna? De fleste barna går jo fortsatt på barneskolen, og der har de gjerne lett for å slenge med leppa, uten å vite at de kanskje har sagt noe feil. Hvorfor kan de ikke sende et program som viser hvordan familien fungerer etter besøket av nannyen? Jeg ser ofte på programmet, og er fryktelig nysgjerrig på om det holder seg sånn, eller o mdet går over etter en ukes tid. Skjønt, hvis det ikke holder seg sånn, vil det kanskje svekke programmets eller konseptets troverdighet ved å sende et "Etter Nannyens besøk"-program.
aline Skrevet 29. august 2005 #57 Skrevet 29. august 2005 Men når man faktisk kjenner folk, og vet at det ikke er snakk om en feil, men en vedvarende likegyldig og giddalaus holdning til barnas hverdag? "Så lenge jeg slipper mas og bråk, så får poden gjøre stort sett som han vil". Er det da lov å si at disse foreldrene er "uinteligente"? Eller skal man bare si "at de gjør vel så godt de kan stakkars"? ← om det dreier seg om foreldre man kjenner personlig og mener er mennesker som er mindre intelligente eller dumme, og derfor gjør mindre intelligente feil og dumme feil i forhold til barneoppdragelse, så kan man selvsagt kalle dem uintelligente eller dumme, om det hjelper noen. dette dreide seg om hva folk ser på tv under ett tv-program, der ser vi faktisk langt fra hele bildet, kanskje foreldrene i programmet er mindre intelligente en svarerne her inne, kanskje de ikke er det. det er det jeg snakker om, at vi VET faktisk ikke deres intelligens, vi vet at de gjør feil vi mener vi ikke ville gjort selv og at de feilene er ganske lette å unngå, og dermed fremstår foreldrene som uintelligente i det de gjør, men nei, jeg synes sånn stort sett ikke det er rett å gå rundt å kalle folk uintelligente eller dumme uansett. er vokst opp med en far som gjorde plenty superdumme og uintelligente feil som jeg mener etthvert oppegående menneske burde klart å unngå uten å blunke engang, kunne likevel aldri drømt om å kalle ham dum eller uintelligent, for det er han ikke selv om han tabbet seg ut gang på gang iforhold til barna sine. og den utenforstående som hadde sagt at han måtte være mindre intelligent en dem pga feilene han gjorde... ville jeg ikke oppfattet som NOE mer intelligent!
Gjest Gjesta Skrevet 29. august 2005 #58 Skrevet 29. august 2005 Til sist; trådstarter skrev uintelligent med "", altså er det ikke sikkert hun mener lav iq, men kanskje bare mangel på sunn fornuft i barneoppragelsen...? Sånn forstod jeg det i alle fall... ← Jeg også :blunke:
Naken Skrevet 30. august 2005 #59 Skrevet 30. august 2005 Som sagt: "uintelligent". Forresten, så har også jeg en far som gjorde masse brølere i forhold til barneoppdragelsen. Og jeg kaller en spade for en spade og sier at det var "uintelligent" av ham. (Ikke at alt han er og gjør er uintelligent, men mye av den delen som har med barneoppdragelse kunne han lagt langt mer tanke i). Og han er helt enig,- han innrømmer sine feil. Og ved det blir han større i mine øyne! Dette gjorde at vi kunne starte litt på nytt, etter at jeg ble voksen. Han hadde i alle fall ikke beholdt min resspekt om han bare hadde lagt skylda på "omstendighetene". Aline sa: "om det dreier seg om foreldre man kjenner personlig og mener er mennesker som er mindre intelligente eller dumme, og derfor gjør mindre intelligente feil og dumme feil i forhold til barneoppdragelse, så kan man selvsagt kalle dem uintelligente eller dumme, om det hjelper noen". En spade er en spade, om det hjelper noen eller ikke
aline Skrevet 30. august 2005 #60 Skrevet 30. august 2005 En spade er en spade, om det hjelper noen eller ikke ← er det alltid nødvendig å kalle en spade en spade da? om det ikke gjør noe annet en få den som gjør det å føle seg bedre?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå