Gå til innhold

Telepati. Er en gåte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Kjenne andre sine følelser er og en form for telepati.

Anonymkode: 0bb43...253

Det er jo det som er telepati. Overføring av følelser. Å kjenne en tanke direkte er vel avansert telepati og synskhet :) 

Anonymkode: 0358e...a12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pia Sofia skrev (På 17.3.2021 den 10.44):

Edit: Jeg synes folk som er helt bastante på å fornekte ting fordi de ikke har opplevd det selv/ det er bevist, de er ganske snevre. Husk at jorda var flat en gang.

Nei, jorda har aldri vært flat. Er dette det nye nå? Flat Earth'ere som sier at jorda var flat før...?

Anonymkode: 5e341...fb3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 7.6 milliarder mennesker på kloden - det vil si at hver eneste dag forekommer det 7600 tilfeller som har en 1:1,000,000 sjanse, altså ting som vi anser i dagliglivet som svært sjeldne tilfeller.

Husk også at flertallet av "anektdote" ikke er "data". Det er en grunn til at vitnesbyrd er en lavere form for bevis. Hjernene våre er enkle å manipulere, og vi har en tendens for å søke etter mønster som stemmer med en forhåndsoppfatning vi har.

Den som påstår noe har bevisbyrden, og det som fremlegges uten bevis kan også avslås uten bevis.

Jeg påstår ikke at telepati er umulig, men frem til det er bevist (utover personlige opplevelser) finnes det heller ingen grunn til å gi det kredibilitet. Og det er vel en grei metodikk å ha i livet, dersom man ønsker å ha flest mulig sanne overbevisninger, og færrest mulig usanne. Med ordet "sant" her mener jeg altså hva som best reflekterer den naturlige verden vi omgir oss med.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lampe1
AnonymBruker skrev (På 16.3.2021 den 22.32):

Det er en grunn til at det ikke finnes vitenskapelige beviser for at telepati er virkelig.

Anonymkode: 73de7...72c

Det finnes ganske sterke indisier på at det finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lampe1
proghodet skrev (På 2.4.2021 den 11.55):

Vi er 7.6 milliarder mennesker på kloden - det vil si at hver eneste dag forekommer det 7600 tilfeller som har en 1:1,000,000 sjanse, altså ting som vi anser i dagliglivet som svært sjeldne tilfeller.

Husk også at flertallet av "anektdote" ikke er "data". Det er en grunn til at vitnesbyrd er en lavere form for bevis. Hjernene våre er enkle å manipulere, og vi har en tendens for å søke etter mønster som stemmer med en forhåndsoppfatning vi har.

Den som påstår noe har bevisbyrden, og det som fremlegges uten bevis kan også avslås uten bevis.

Jeg påstår ikke at telepati er umulig, men frem til det er bevist (utover personlige opplevelser) finnes det heller ingen grunn til å gi det kredibilitet. Og det er vel en grei metodikk å ha i livet, dersom man ønsker å ha flest mulig sanne overbevisninger, og færrest mulig usanne. Med ordet "sant" her mener jeg altså hva som best reflekterer den naturlige verden vi omgir oss med.

Tvillingtelepati er noe det har vært gjort studier av:

https://www.liveabout.com/twin-telepathy-best-evidence-2593932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/31/2021 at 4:27 PM, AnonymBruker said:

Kjenne andre sine følelser er og en form for telepati.

Anonymkode: 0bb43...253

Nei, du blander telepati og empati. Det først er fiksjon, det siste er noe de fleste mennesker har.

Det oppstår av mange grunner, som at man leser kroppspråket til noen, bevisst eller ubevisst.

Telepati er ingen gåte som flere her sier. Grunnen til at det ikke er vitenskapelig bevist, er fordi det ikke eksisterer. Det er forsøkt bevist mange, mange ganger, og derfor kan vi trekke en konklusjon. 

Anonymkode: 7143d...56c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Lampe1 said:

Tvillingtelepati er noe det har vært gjort studier av:

https://www.liveabout.com/twin-telepathy-best-evidence-2593932

Jeg blir usikker på om du spøker eller ikke, for man vet aldri her på forumet. Kildekritikk er ikke akkurat det enkelte er flinkest på her.

Anonymkode: 7143d...56c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lampe1
proghodet skrev (1 time siden):

Og likevel fikk ikke mannen en nobel-pris i sin levetid? Mon det.

Jeg tviler på at noen parapsykologisk studie ville fått en Nobelpris, uansett hvor grundig det var gjennomført og hvor tydelig det demonstrerte telepatiske fenomener. Feltet er såpass uglesett og ignorert.

Hvis du er interessert i temaet, kan jeg anbefale denne artikkelen:

http://parapsykologi.no/artikler/Parker - Ganzfeld-telepati_PN-84 2017.pdf

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg blir usikker på om du spøker eller ikke, for man vet aldri her på forumet. Kildekritikk er ikke akkurat det enkelte er flinkest på her.

Anonymkode: 7143d...56c

Dette er ingen spøk. Kildekritikk er viktig, men handler om noe mer og dypere enn å uten videre avvise det man er tvilende til. Det handler om å gå i dybden.

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, du blander telepati og empati. Det først er fiksjon, det siste er noe de fleste mennesker har.

Det oppstår av mange grunner, som at man leser kroppspråket til noen, bevisst eller ubevisst.

Telepati er ingen gåte som flere her sier. Grunnen til at det ikke er vitenskapelig bevist, er fordi det ikke eksisterer. Det er forsøkt bevist mange, mange ganger, og derfor kan vi trekke en konklusjon. 

Anonymkode: 7143d...56c

Dette er ikke korrekt. Forskningen på telepati er ikke entydig, slik du sier. Det er for tidlig å trekke en konklusjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2021 den 21.26):

Det er ikke telepati. 

Det er å lese kroppsspråk. Til og med sjimpanser kan det...

Anonymkode: 492c0...d8b

Dyr har ikke annen måte å kommunisere på. Hallo

Hvis du tror at aĺle mennesker leser kroppsspråk så tar du veldig feil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (På 8.4.2021 den 15.46):

Dyr har ikke annen måte å kommunisere på. Hallo

Hvis du tror at aĺle mennesker leser kroppsspråk så tar du veldig feil

Alle mennesker leser kroppsspråk, jo. Mest ubevisst, men også bevisst.

Anonymkode: b3ade...70b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle mennesker leser kroppsspråk, jo. Mest ubevisst, men også bevisst.

Anonymkode: b3ade...70b

Jeg skrev feil. Jeg mente at mange ikke leser det riktig. Vi leser mye feil, fordi kroppsspråk er ikke så enkelt å forstå alltid faktisk. Folk viser ulike ting på samme måte. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SoWhat? skrev (6 timer siden):

Jeg skrev feil. Jeg mente at mange ikke leser det riktig. Vi leser mye feil, fordi kroppsspråk er ikke så enkelt å forstå alltid faktisk. Folk viser ulike ting på samme måte. 

 

Da er vi mer enige 🙂

Anonymkode: b3ade...70b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å bevise telepati fordi det er ikke noe fysisk ved det. Så lenge vitenskapen kun ser det begrensete fysiske, vil det aldri bevises. 

 

Hør på nikola tesla som snakket om energier. Han er en av mange som var forut sin tid, men det er ikke han elever lærer om på skolen. Det er ofte Thomas Edison som var billionær og ikke opptatt av menneskets beste som nikola 

Anonymkode: 0bb43...253

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/11/2021 at 10:48 AM, AnonymBruker said:

Det er vanskelig å bevise telepati fordi det er ikke noe fysisk ved det. Så lenge vitenskapen kun ser det begrensete fysiske, vil det aldri bevises.

Anonymkode: 0bb43...253

Med "det begrensete fysiske", mener du den materielle verden vi befinner oss i?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er bevist at partikler oppfører seg annerledes om de blir observert eller ikke.

Det at telepati ikke kan bevises betyr bare at det ikke kan bevises. Hypotesen er da at det ikke finnes.

Anonymkode: 0c9b7...f87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, proghodet said:

Med "det begrensete fysiske", mener du den materielle verden vi befinner oss i?

Ja? 

Anonymkode: 0bb43...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Det er bevist at partikler oppfører seg annerledes om de blir observert eller ikke.

Det at telepati ikke kan bevises betyr bare at det ikke kan bevises. Hypotesen er da at det ikke finnes.

Anonymkode: 0c9b7...f87

Det er fordi du bare ser det fysiske. Derfor tenker du det ikke kan bevises, men alt er ikke fysisk... 

Anonymkode: 0bb43...253

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja? 

Anonymkode: 0bb43...253

For å forholde oss til noe annet enn det, så er det bare å bevise at "noe annet" finnes. Go go go!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...