Gå til innhold

Telepati. Er en gåte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Telepati er veldig interessant. Og det har ikke blitt bevist vitenskapelig enda. Det å kunne kjenne hvordan andre har det på avstand, sende beskjeder over lange avstander, plukke opp stemninger og mye mer. Dette er interessant. Noen som vil dele erfaringer rundt dette? En ting jeg har tenkt på er om telepati kan brukes negativt? Kan man påvirke andre negativt? 

Anonymkode: 1926d...bc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en grunn til at det ikke finnes vitenskapelige beviser for at telepati er virkelig.

Anonymkode: 73de7...72c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telepati er ikke en gåte. Det er i beste fall en myte.

Anonymkode: eb2d8...136

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en grunn til at det ikke finnes vitenskapelige beviser for at telepati er virkelig.

Anonymkode: 73de7...72c

Ja det er alltid en grunn. Grunnen er at man ikke har klart å bevise det enda. 

Anonymkode: 1926d...bc2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Telepati er veldig interessant. Og det har ikke blitt bevist vitenskapelig enda. Det å kunne kjenne hvordan andre har det på avstand, sende beskjeder over lange avstander, plukke opp stemninger og mye mer. Dette er interessant. Noen som vil dele erfaringer rundt dette? En ting jeg har tenkt på er om telepati kan brukes negativt? Kan man påvirke andre negativt? 

Anonymkode: 1926d...bc2

Jo, det har blitt bevist. Tru det eller ei!

Harvard har publisert ein studie på sine nettstudier her: Brain-to-brain verbal communication in humans achieved for the first time!!

😮 

Anonymkode: fe976...218

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har opplevd telepati mange ganger. Første gang jeg ble bevisst på det, satt jeg og sorterte gamle telefonnumre. Jeg kom over nummeret til én jeg ikke hadde snakket med på et halvt år, og prøvde å ringe. Jeg kom til en telefonsvarer som sa at nummeret ikke lenger var i bruk. Så jeg slettet nummeret. 

Jeg fortsatte å sortere, og kom over enda et nummer, til en annen jeg ikke hadde snakket med på mange måneder. Jeg prøvde å ringe, og historien gjentok seg. Jeg hadde kommet til et nummer som ikke var i bruk, så jeg slettet det. 

Begge ringte meg samme kveld. 

Og i dag vet jeg at hvis jeg plutselig tenker på eller drømmer om én som jeg ikke har hørt fra på lenge, kommer vedkommende til å kontakte meg i løpet av noen få dager. Det slår ikke feil. 

Dette er selvsagt ikke noe jeg kan bevise, det bare er sånn.

Anonymkode: 90dc0...ed4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jo, det har blitt bevist. Tru det eller ei!

Harvard har publisert ein studie på sine nettstudier her: Brain-to-brain verbal communication in humans achieved for the first time!!

😮 

Anonymkode: fe976...218

Når man leser hele artikkelen så skjønner man at det ikke er snakk om telepati sånn som vi vanligvis bruker det begrepet. Det handler om koding, og personene som har vært med har fått målt hjerneaktivitet som deretter har blitt dekodet og sendt til en annen person en helt annen plass. Og masse sånne datating som jeg ikke klarer å forklare. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, det har blitt bevist. Tru det eller ei!

Harvard har publisert ein studie på sine nettstudier her: Brain-to-brain verbal communication in humans achieved for the first time!!

😮 

Anonymkode: fe976...218

Fra artikkelen:

Quote

The team used a similar set-up to that commonly used in brain-computer interface studies. A human subject had electrodes attached to their scalp, which recorded electrical currents in the brain as the subject had a specific thought. Usually, this is interpreted by a computer and translated to a control output, such as a robotic arm, or a drone.

Quote

At the BCI end, the words "Ciao" and "Hola" were translated into binary. This was then shown to the emitter subject, who was instructed to envision actions for each piece of information: moving their hands for a 1 or their feet for a 0. An EEG then captured the electrical information in the sender's brain as they thought of these actions, which resulted in a sort of neural code for the binary symbols -- which in turn was code for the words.

This information was then sent to the three recipient subjects via TMS headsets, stimulating the visual cortex so that the recipient, with ears and eyes covered, saw the binary string as a series of bright lights in their peripheral vision: if the light appeared in one location, it was a 1, and the second location denoted a 0. This information was received successfully and decoded as the transmitted words.

Dette har null og niks med telepati å gjøre.

Skulle tro at om telepati fantes ville det ha vært rimelig enkelt å bevise, men når ingen har klart det ser jeg ikke hvorfor jeg skal tro på at det eksisterer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min, som ikke tror på noe snodig, sier at han og bestekompisen hadde en kontakt som gjorde at han alltid visste når kompisen kom, selv når ingenting var avtalt. Så han pleide å gå ned til porten å møte han. Dette var på 50-tallet, så ingen mobiler el.l. 

Kall det hva du vil, intuisjon, tror jeg pappa sa.

Edit: Jeg synes folk som er helt bastante på å fornekte ting fordi de ikke har opplevd det selv/ det er bevist, de er ganske snevre. Husk at jorda var flat en gang.

Endret av Pia Sofia
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var barn, hendte det relativt ofte at jeg og mor tenkte på og skulle til å si de samme tingene samtidig, og forklaringen på telepati kan i mine øyne være noe naturlig i og med at to mennesker som en gang var en del av samme kropp, fortsatt kan ha en forbindelse vi ikke kjenner til selv om de nå lever i seperate kropper.

Det samme gjelder for øvrig tvillinger som kan være i stand til å "føle" at det skjer noe med den andre selv om de bor på hver sin kant av jorden, eller familiemedlemmer som opplever noe uvanlig i forhold til en annen, og senere får vite at vedkommende døde på akkurat dette tidspunktet.

Som alle vet, blir barn til ved at to kropper møtes, og til tross for at det i vår verden er naturlig å tenke på et annet menneske som enkeltindivid i en fysisk atskilt kropp, kan det reelle fysiske skillet mellom menneskekropper være mer flytende; materien vi består av, endrer seg hele tiden i takt med maten vi spiser og luften vi puster, og særlig nå i koronatiden ser man hvor enkelt det er å øverføre noe til et annet menneskets kropp bare ved å puste.

Så jeg har mer tro på at telepati kan ha en fysisk årsak enn at det er snakk om noe overnaturlig, men på bakgrunn av det jeg selv har opplevd, tviler jeg ikke på at fenomenet eksisterer; det er fortsatt svært, svært mye vi ikke vet.

Endret av - Brian
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier telepati ikke er mulig, har dere aldri kjent følelsene til et annet menneske? Kjenner dere ikke feks om en er sint, irritert osv? Da mangler dere en helt naturlig evne isåfall 😗

Anonymkode: 0358e...a12

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dere som sier telepati ikke er mulig, har dere aldri kjent følelsene til et annet menneske? Kjenner dere ikke feks om en er sint, irritert osv? Da mangler dere en helt naturlig evne isåfall 😗

Anonymkode: 0358e...a12

Det er ikke telepati. 

Det er å lese kroppsspråk. Til og med sjimpanser kan det...

Anonymkode: 492c0...d8b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er ikke telepati. 

Det er å lese kroppsspråk. Til og med sjimpanser kan det...

Anonymkode: 492c0...d8b

Nei. Å kjenne at en er lei seg uten å lese kroppsspråk. Å feks kjenne smerten som stråler fra et annet menneske. At man kan kjenne smerten slik som man kjenner egen smerte. Hva er det da?

Anonymkode: 0358e...a12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Å kjenne at en er lei seg uten å lese kroppsspråk. Å feks kjenne smerten som stråler fra et annet menneske. At man kan kjenne smerten slik som man kjenner egen smerte. Hva er det da?

Anonymkode: 0358e...a12

Det kalles høysensitiv 😊 Eventuelt en høysensitiv empat 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heymakaroni skrev (2 minutter siden):

Det kalles høysensitiv 😊 Eventuelt en høysensitiv empat 😊

Tenker jeg åså, men tror du eneggede tvillinger kan ha noe form for telepati (i mangel av bedre ord) siden de er så nære?

Anonymkode: f1db0...418

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heymakaroni skrev (18 minutter siden):

Det kalles høysensitiv 😊 Eventuelt en høysensitiv empat 😊

Jepp. Men å fange andres følelser er telepati

Anonymkode: 0358e...a12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Å kjenne at en er lei seg uten å lese kroppsspråk. Å feks kjenne smerten som stråler fra et annet menneske. At man kan kjenne smerten slik som man kjenner egen smerte. Hva er det da?

Anonymkode: 0358e...a12

Hvordan vet du at du har rett i at den andre personen har slike smerter du føler?

Hvor mange ganger har du følt slik smerte overfor andre hvor det ikke har stemt? Hvor mange ganger har andre hatt smerter du ikke har plukket opp?

Og selv om man ikke leser kroppsspråket bevisst, gjør hjernen det automatisk uten at du er klar over det.

Anonymkode: b3ade...70b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjenne andre sine følelser er og en form for telepati.

Anonymkode: 0bb43...253

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...