Gå til innhold

Hvorfor er det ikke lov å skryte av seg selv og sitt utseende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er fornøyd, og selvsikker. Og av typen som aldri rakker ned på meg selv. Får jeg komplimenter kan jeg svare, "takk, jeg kan ikke klage", eller "takk, jeg er ganske fornøyd". 

Har aldri merket noe negativitet mot meg av den grunn. 

Det som imidlertid er usjarmerende er selvskryt. Om ei venninne beklager seg over tynt hår, så svarer du ikke "ja, jeg er ganske fornøyd med mitt". 

Anonymkode: 71858...de6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel misunnelse da. Eller at folk føler seg kjipe selv, og har et behov for å trykke andre ned. 
 

Jeg ser bra ut selv, men har likevel ikke veldig god selvtillit. Likevel har jeg alltid opplevd stygge kommentarer fra andre. Kommer gjerne fra overvektige, eller folk som sliter psykisk gjerne. Snakker aldri om  utseende da. 
 

Men jeg begynner litt å lure på hvordan du oppfører deg ovenfor andre. I overskriften spør du hvorfor det ikke er lov å skryte av sitt eget utseende, mens i teksten skriver du at du ikke gjør dette i hytt og pine. Men du gjør det av og til? Folk liker vel ikke at folk skryter av seg selv fordi det virker litt blærete og at man er høy på seg selv. Som om man tror man er penere, eller bedre enn andre. Utseende er også en ganske overfladisk ting. Så om man prater mye om utseende kan man virke litt grunn, og selvsentrert.  
 

Nå er det selvsagt bra at man er fornøyd med seg selv, og at man tar vare på utseende og kroppen sin. Velvære og hvordan man føler seg er viktig. Men man behøver ikke å gå rundt å prate om det til alle. Folk ser hvordan du ser ut. Og det er ikke veldig sjarmerende med folk som skryter mye av seg selv. Det kan bli en litt sånn ovenfra og ned holdning, og at det virker som om de syns de er bedre enn andre. Nå har jeg erfart at de som skyter mye av seg selv, egentlig ikke har det så godt med seg selv jeg da. Da hadde man ikke hatt behov for å påpeke disse tingene. Har man en god selvfølelse så oppfører man seg ikke sånn. Det virker heller som om man søker bekreftelse og oppmerksomhet, eventuelt vil provosere.  

Anonymkode: 4460f...e41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke spesielt sjarmerende med selvskryt uansett. Om det er eget utseende, egne prestasjoner eller egne egenskaper. Det er jo ganske langt fra å¨mene noe til å uttale det. 

Anonymkode: d6e79...5ea

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde ikke vi trengt å bry oss om utseende.

De som uansett er deilige å se på er det jo milevis imellom.

Anonymkode: 23ec2...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er strålende at du er fornøyd med eget utseende. Jeg er fornøyd selv, og vet at det er viktig for min mentale helse å ha det bra med meg selv

Men å skryte av det? Det blir fort kjedelig å høre på.

Det er det samme om du elsker utseendet til en annen person. Det er uinteressant. Dersom du mener det er veldig viktig at jeg vet at du elsker utseendet til en person (enten det er deg selv eller noen andre) så for all del, si det til meg en gang. Så er vi ferdige med temaet. Jeg lover at jeg ikke kommer til å glemme det, så du trenger ikke å repetere det. 

Dersom du flere ganger trenger å påpeke at du elsker utseendet ditt, gidder jeg ikke omgås deg. Jeg er på ingen måte truet av selvtillitten din, jeg synes bare du er kjedelig. Vi har ulike verdier og interesser, tiden min er mer verd enn dette. 

Jeg synes også det er kjedelig om du hver gang vi prates skal fortelle hvor mye du elsker kaffe. Eller gang på gang skal si at du tjener 2 mill i året.

Anonymkode: 01472...07f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trynefaktor
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Så fort noen merker at jeg elsker hvordan jeg ser ut, og er selvsikker, blir de skremt. Og begynner å bli frekk og truende mot meg. Det er ikke lov å være fornøyd med seg selv uten at andre skal finne alt som er galt med å være fornøyd med seg selv. Og nei jeg er ikke en av de som er overlegen og skryter av meg selv i hytt og pine, men jeg klager aldri over meg selv. Er det janteloven? Blir andre jenter truet på en måte? Noen som har en god forklaring på dette...? 

Anonymkode: 0198b...e98

Hvordan er de frekke og truende? 
Jeg er fornøyd med meg selv, har aldri opplevd at det gjør folk truende.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg gjetter det er noe med at utseende betyr såpass lite for mange av oss, og vi er allerede nedpepret med bloggere og annet som har et enormt fokus på det overfladiske. Å være fornøyd med seg selv som person er så ufattelig mye bedre, og de som legger så mye i utseende at de "elsker hvordan de ser ut" og ytrer det, blir sett ned på av mange som mener det er på grensen til tullete å være så glad i sitt eget speilbilde.

Det er å være høy på seg selv, men ikke pga. personlige egenskaper eller faglige ferdigheter.

Anonymkode: 8ecbd...280

Jeg er fornøyd med meg selv, men bryr meg ikke om utseende. Likevel ser jeg ikke ned på de som liker å sminke seg osv. Det er ubetydelig for meg om noen er "høy på seg selv" når det gjelder utseende. Jeg synes det virker mye mer ubehagelig å være venner med noen som ser ned på andre slik du beskriver det.

Anonymkode: c4453...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan skryte av seg selv for å ha klart å ta en vanskelig eksamen med bra karakter, å ha slanket seg 40 kg, å ha klart å spare opp egenkapital til å kjøpe leilighet eller andre viktige ting, men aldri skryte av utseende sitt som som man er født med, og ikke har gjort en døyt for å ha fått.

Anonymkode: 98f8d...621

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være fornøyd med seg selv og å skryte av seg selv er to helt forskjellige ting!

Å være fornøyd med seg selv er å ha god selvfølelse, det er en positiv ting. Jeg blir glad hvis andre er fornøyde med seg selv, og jeg er stort sett fornøyd med meg selv, jeg også. Å være fornøyd med seg selv innebærer at man ikke har masse behov for bekreftelse, at man vet man er god nok og har tro på seg selv. 

Å skryte av seg selv - være seg utseende, egenskaper eller prestasjoner - er derimot utrolig lite sjarmerende. Det er riktignok min mening, men jeg tror jeg har flertallet med meg der. Det er noe pinlig, dumt og nesten litt stakkarslig over folk som til stadighet skryter av seg selv, synes jeg. Blir absolutt ikke "skremt" av dem, men tenker at dette ikke er folk jeg er interessert i å omgås mer enn jeg må.

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2021 den 0.58):

Skulle gjerne vært fornøyd med eget utseende...

Anonymkode: 2fbcf...beb

Det er ikke så vanskelig å bli det. Man må rett og slett bli bevisst på hvem man sammenligner seg selv med, og ta innover seg at man selv liker mennesker mest for hvordan de er, ikke hvordan de ser ut. Andre gjør nemlig det samme, og liker og til og med elsker mennesker selv om de ikke ser perfekte ut. 

Jeg ser ikke perfekt ut, verken i ansiktet eller kroppen, men er likevel tilfreds med begge deler, fordi jeg har tatt det jeg nevnte innover meg. 

Angående trådens tema var sjalusi på selvtillit og utseende noe som av og til kunne slå ut i ufinhet da vi var yngre. Som voksne kvinner er vi derimot flinke til å bygge hverandre opp, og gi komplimenter. Synes det er flott at kvinner rundt har selvtillit og ser bra ut. Noe som er utstråling mer enn å være perfekt. Vi ønsker hverandre oppriktig alt godt. 

Her på KG har jeg imidlertid notert meg at det er mange som ikke tåler at man gir uttrykk for diverse angående å være fornøyd med seg selv, og til og med angående å være fornøyd med sin partner. For eksempel at det latterliggjøres dersom voksne kvinner påpeker at de fremdeles får mye oppmerksomhet fra menn, eller å gi uttrykk for at man har en flott mann (angående utseende.) Det er fy fy! 😄

I RL merker jeg ingenting slikt. Det opphørte en gang i slutten av 20 årene/begynnelsen av 30 årene, når omgangskrets ble voksne kvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skryt så mye du vil, men jeg ser ikke helt hvilken sammenheng det skulle være naturlig å ta opp "åååh, jeg er så pen"
Regner med du holder deg til kontekst og ikke bare bryter ut med det :P

Anonymkode: f8d96...90a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok ikke janteloven, ts. 

Det hele kalles "forvrengt virkelighetsoppfatning" og er noe som skjer på innsiden av hjernefunksjonene dine. Å utsette deg selv for virkeligheten uten filteret du har valgt deg som livsløgn kurerer hele fenomenet.

Anonymkode: c9ef3...f6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spicymami skrev (På 8.3.2021 den 22.37):

Nei er tydeligvis ikke lov å være fornøyd med seg selg uten å være cocky, selvsentrert, egoist osv osv i dagens samfunn. Jeg er fornøyd med det meste om meg selv og bryr meg ikke hva andre synes om den saken.

Antar usikre folk føler seg truet av det finnes selvsikre folk

Ikke nødvendigvis. Jeg er selv en usikker person som følge av at jeg verken er pen eller smart, og har både dårlig selvbilde og selvtillit. Men jeg beundrer de som tør å være selvsikre, og om noen har en litt "cocky" og selvsikker attitude så syns jeg bare det er kult. 

Det jeg derimot ikke liker er når det blir for mye fasadefokus og overfladisk pjatt. Da trekker jeg meg stille tilbake, nettopp fordi jeg ikke ønsker å ha et fokus på det selv. Jeg har hele livet vært ekstremt utseendefokusert og opptatt av min egen fasade, og har endelig begynt å senke guarden. Da blir jeg trigga når folk begynner å snakke om utseende, og da blir jeg altså like trigga av en som sier "herregud jeg ser så pen ut i dag", som av en som sier "herregud jeg er så stygg i dag". 

Syns generelt at det å kommentere utseende og kropp er en uting, men samtidig ønsker jeg et nøytralt forhold til det også. Men akkurat nå passer det meg best å bare avstå helt. 

Anonymkode: e9244...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«Jeg er veldig intelligent, og utrolig sjarmerende.»

Jeg ser ikke for meg at folk hadde vært mindre frekke hvis man sa dette, heller. 

Anonymkode: 2cb1c...743

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 8.3.2021 den 22.34):

Så fort noen merker at jeg elsker hvordan jeg ser ut, og er selvsikker, blir de skremt. Og begynner å bli frekk og truende mot meg. Det er ikke lov å være fornøyd med seg selv uten at andre skal finne alt som er galt med å være fornøyd med seg selv. Og nei jeg er ikke en av de som er overlegen og skryter av meg selv i hytt og pine, men jeg klager aldri over meg selv. Er det janteloven? Blir andre jenter truet på en måte? Noen som har en god forklaring på dette...? 

Anonymkode: 0198b...e98

Det er jo ikke et veldig sjarmerende trekk. Det er ikke noe galt å være opptatt av eget utseende og like seg selv. Det blir først kleint hvis du har behov for å fortelle andre hvor fin du selv synes du er til enhver tid.

 

Anonymkode: 0b2e5...db9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
Spicymami skrev (På 8.3.2021 den 22.37):

Nei er tydeligvis ikke lov å være fornøyd med seg selg uten å være cocky, selvsentrert, egoist osv osv i dagens samfunn. Jeg er fornøyd med det meste om meg selv og bryr meg ikke hva andre synes om den saken.

Antar usikre folk føler seg truet av det finnes selvsikre folk

Det kan godt være, men for min del synes jeg i lengden det kan bli veldig uinteressant?

Helt greit å sende noen en snap eller liknende med «føler meg fin i ny kjole/pent lagt sminke», men at eget utseende skal være tema for en lang samtale sånn ofte er vel ikke interessant for noen.

Det handler ikke om sjalusi. 

Det bare fremstår for meg som rart å snakke mye om eget utseende det være seg positivt eller negativt. 

Jeg har absolutt aldri ever opplevd å få tilbakemelding om overdreven prat om dette, om man har det er det vel greit å gå utfra at man muligens er ganske opptatt av sitt ytre og dets verdi i større grad enn andre er? 

Det kan være jantelov, eller det kan være platt narsissisme. 

Endret av Fnuggolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.3.2021 den 22.42):

Det er nok ingen som reagerer på folk som ikke klager over seg selv, men det betyr ikke at man går rundt og viser folk at man elsker seg selv, så det er nok noe spesielt du gjør som skaper reaksjoner om du opplever at folk reagerer på oppførselen din ofte. 

Jeg har selv ingen problem med eget utseende, men er opptatt av andre, mer jordnære ting og går ikke rundt og er forelsket i utseendet mitt (er jo ikke narsissist).

Anonymkode: 9e404...636

Jeg er litt enig med Ts. Du virker litt som en av disse hun sikter til. Du kaller folk for narsissist om de liker sitt eget utseende. Og jordnære ting... som natur og barn og slik?? Jeg synes det er kjempe kjedelig. 
Jeg heller går ikke rundt og skryter. Jeg hilser til folk og gjør det jeg kan for å bli likt, men det er faktisk forbanna irriterende med mange kvinner som bare ikke slipper deg inn fordi «du er en bitch» . 
Og jeg har lyst til å kunne se meg selv i speilet og være forbøyd uten at sånne middelmådige nek skal sitte på sidelinjen og mene at folk er narisissiter fordi de er fornøyd med seg. 
Er det noen som har lett for å være slemme og ekskluderende så er det middelmådige blubber når noen er betydelig mer attraktiv enn dem

Anonymkode: ab3f0...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med det evigvarende naget om at det er lov å være pen her inne? Tyder på at kg domineres av en Haug med usikre pubertetsdronninger som må ha bekreftelse utenfra heeeeele tiden. «Jeg er så sikker på meg selv asså, og så er jeg så pen. Skjønner ikke hvorfor andre reagerer sånn på det assa»..

Hvis man er så innmari selvsikker, ville man ikke trenge bekreftelse på det. Man bare vet. Ts og dere andre i samme bås: når dere har bikket voksenlivet (for noen kan det visst ta myyye tid), slutter utseende å gjelde på samme måte som på ungdomsskolen. Det som teller er om du er en god venn, en god ansatt, en god ektefelle eller god nabo. At du er pen eller ikke , driter folk regelrett i. Det er ingen egenskap eller kvalitet.

Da tror jeg heller at koronatiden har gjort at mange usikre må ty til kg for å få oppmerksomhet som de tidligere fikk av fulle menn på byen. Det er nok derfor det i det siste halvåret har dukket opp massevis av innlegg om «jeg er så pen, er andre misunnelig?», «Liker dere små damer (siden høye er sååå rart)», «min bestevenns mann ringer mef 6 ganger om dagen og forteller meg hvor pen jeg er «... osv osv osv ..andre verdier jenter- andre verdier! 

Anonymkode: 480a0...8ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...