Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gallestein er ikke til å spøke med nei. Jeg fikk fjerna galleblæra mi ettee svangerskap og fødsel for 17 år siden, for da gikk jeg også raskt ned i vekt etterpå. 
Men jeg 🤞🏼 for at du slipper flere slike opplevelser, samtidig kan det være kjekt å be om en ultralyd for å se hvordan det står til. Snart kommer jo jula, og det er greit å kunne spise ribbe og pinnekjøtt, uten å være redd for gallestensanfall.

Du må også nyte de litt roligere dagene som kommer nå. Det både trenger du, og fortjener du, etter å ha jobba sånn!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

God bedring! Har enormt med erfaring med gallestein (og påfølgende operasjon..) Medisiner er gull! Men skrekken over å bli dårlig igjen når det først har begynt kan være ganske tøff. Håper du slipper lett unna!

Skrevet

Uff, det hørtes ikke noe særlig godt ut 😵 

Skrevet

Takk alle sammen :) 

Det var litt skremmende med de intense smertene, og håper jeg slipper dette flere ganger. Skal som sagt til fastlegen i slutten av november, så jeg kommer til å snakke med henne da for å høre hva jeg evt. kan gjøre hvis det kommer tilbake. Håper virkelig ikke dette kommer igjen i jula, for da blir det en slitsom jul. Er fortsatt litt øm i magen rundt galleblæra, men håper jeg unngår flere anfall.

Ja, det er deilig å være ferdig med hardkjøret på jobb. Regnet på det, og har jobbet 50 timer overtid i oktober. Dette i tillegg til mange timer "flexi-tid" som jeg tar ut i fritid. Så det blir mange timer utover det som er normal arbeidsdag. MEN, dette er ganske vanlig i min jobb på denne tiden. Heldigvis er det ikke sånn hele året ;) 

Nå skal jeg gå tilbake til "vanlige" spiserutiner og prøve å få tatt noen turer i skogen. Trenger det nå for kroppen føles litt anderledes etter mange uker med mye mer uregelmessighet i hva jeg spiser, når jeg spiser og hvor mye jeg spiser hver gang. Har vært ganske flink, for har ikke spist noe godteri eller annen snacks selv om dette har vært på bordet ofte. Spiste en banan eller eple hvis jeg plutselig fikk lyst på noe, for heldigvis insisterte jeg på at vi også skulle ha dette tilgjengelig. 

Ikke rart magen min reagerte etter mange måneder med forholdsvis sunn mat, og så plutselig spiste jeg helt anderledes enn det jeg bruker å gjøre.....

Idag nyter jeg dagen på hjemmekontor, og det føles helt OK 🙂 I helga skal jeg slappe av og lade batteriene før november med mer normale arbeidsdager starter. Har ingen planer om samlinger med venner, så det skal bli deilig å bare sløve litt.

Skrevet

Da fikk jeg snudd det igjen, og er på riktig vei :) Nå går jeg over til mer "normale" uker, og håper det får ekstra fart på nedgangen.

10.02.2021 - 112,9 kg.
19.02.2021 - 111,3 kg. 
24.02.2021 - 110,5 kg.

03.03.2021 - 110,1 kg. 
11.03.2021 - 108,1 kg. 
16.03.2021 - 107,3 kg. 
06.04.2021 - 104,9 kg. 
11.04.2021 - 103,0 kg
20.04.2021 - 102,4 kg
28.04.2021 - 100,9 kg
21.05.2021 - 99,2 kg
28.05.2021 - 98,1 kg
04.06.2021 - 96,6 kg
11.06.2021 - 96,2 kg
18.06.2021 - 95,4 kg
25.06.2021 - 94,5 kg
02.07.2021 - 93,4 kg
09.07.2021 - 93,4 kg
13.08.2021 - 92,7 kg
20.08.2021 - 91,9 kg
27.08.2021 - 90,5 kg
03.09.2021 - 90,5 kg
17.09.2021 - 90,0 kg
24.09.2021 - 89,9 kg
01.10.2021 - 88,9 kg
15.10.2021 - 86,9 kg
22.10.2021 - 87,3 kg
29.10.2021 - 86,6 kg

Totalt ned så langt 26,3 kg

• Liker 3
Skrevet

Godt jobba! 
Det må bli godt til deg nå med normale dager fremover. Og så håper jeg at du blir mindre øm i magen utover helga også. 
NYT ei rolig helg. Det er godt med noen slike innimellom

Skrevet

Supert jobba, Wit! Nå er du på rett spor igjen! :)

• Liker 1
Skrevet

Snart 30 kilo ned! Veldig bra jobba :) Håper du slipper flere gallesteinsanfall 🥵

• Liker 1
Skrevet

Takk, ja nå nærmer 30 tallet seg i antall kilo ned :) 

Hadde en ny runde med smerter fra galleblæra i natt, men heldigvis ikke så langvarig og intenst som sist. Jeg klarte å komme meg gjennom anfallet uten legevakta. Usikker på hva jeg spiser eller gjør som utløser dette, men håper virkelig ikke dette skal komme ukentlig. Det orker jeg rett og slett ikke. Så jeg får høre hva legen tenker når jeg har time der.

Ellers har jeg hatt en kjempefin helg, med tur i skogen på lørdag. Har kost meg masse hjemme med familien og er klar for den nye uka.

Datteren i huset har vært syk i helga med godt over 40 i feber (hun er 18 år, men får alltid veldig høy feber, så vi får ikke panikk av det). Hun hoster og snørrer, men hjemmetesten for covid var negativ heldigvis. Har vært hos legen idag og hentet attest hun trenger for ikke å få ugyldig fravær på skolen. Vi håper bare resten her hjemme holder oss friske 👍

Skrevet

Ang galleblære: når jeg var til samtale på sykehus (og ble tilbudt operasjon), sa legen at når en først har fått et anfall, så er sjansen for et nytt veldig høyt - både på kort og lang sikt. Altså har du hatt et, får du fortere nye i tiden kort etterpå (og mer uavhengig av hva du spiser), og har du hatt er sjansen stor for å få flere i fremtiden. Derfor anbefalte han operasjon selv om jeg hadde klart å unngå anfall ved hjelp av kosthold i ganske lang tid.

Spør legen om resept på noe smertestillende du kan ha liggende ❤️ Trygghet å ha det i skapet. Funket gull her iallefall 👍 kunne ta med en gang jeg kjente det starte, og ikke måtte vente til det er på max.

• Liker 1
Skrevet
Bithiah skrev (9 minutter siden):

Ang galleblære: når jeg var til samtale på sykehus (og ble tilbudt operasjon), sa legen at når en først har fått et anfall, så er sjansen for et nytt veldig høyt - både på kort og lang sikt. Altså har du hatt et, får du fortere nye i tiden kort etterpå (og mer uavhengig av hva du spiser), og har du hatt er sjansen stor for å få flere i fremtiden. Derfor anbefalte han operasjon selv om jeg hadde klart å unngå anfall ved hjelp av kosthold i ganske lang tid.

Spør legen om resept på noe smertestillende du kan ha liggende ❤️ Trygghet å ha det i skapet. Funket gull her iallefall 👍 kunne ta med en gang jeg kjente det starte, og ikke måtte vente til det er på max.

Takk for tips @Bithiah 👍 Jeg har vanlig legetime i slutten av november og tenkte å spørre om smertestillende da. Jeg kjenner på forhånd når anfallet kommer. Det starter litt forsiktig før det øker i styrke. Egentlig tenker jeg det går mot operasjon hvis det fortsetter som nå, for det orker jeg ikke. Og nå spiser jeg ganske fettfattig hele tiden, så derfor er jeg veldig usikker på hva som evt. utløser det. 

Skrevet

Jeg synes slutten av november høres lenge ut når du fikk et nytt anfall så kort tid etter det neste. Ville i alle fall vurdert å prøve å få en tidligere time ❤️

• Liker 2
Skrevet

Takk @Bokdamen ❤ men jeg prøver i første omgang å vente. Ikke enkelt å komme inn til fastlegen min for tiden, og jeg ønsker ikke å gå til en av de andre legene der. Så derfor krysser jeg fingre for at dette var tilfeldig. 

Får heller prøve å fokusere på ekstra fettfattig mat frem til da ;) 

Skrevet

Forstår det altså, men om både du og han vet at det er gallestein, så kan du jo bare sende en melding på Helsenorge? Iallfall om du får flere nå.. Resept kan du jo få uten å møte opp viss det er en kjent problemstilling? Håper det ordner seg når du ser du trenger det 😊

• Liker 1
Skrevet
Bithiah skrev (1 minutt siden):

Forstår det altså, men om både du og han vet at det er gallestein, så kan du jo bare sende en melding på Helsenorge? Iallfall om du får flere nå.. Resept kan du jo få uten å møte opp viss det er en kjent problemstilling? Håper det ordner seg når du ser du trenger det 😊

Hun har nok fått epikrisen fra legevakten vil jeg anta. MEN, jeg tenker jeg forsøker litt til før jeg kontakter henne. Hun kan jeg ikke sende melding til på Helsenorge, men kun via en annen nettside. Da er det de i resepsjonen som svarer, og av erfaring blir svaret da at jeg må sette meg opp på en time. Har en utrolig flink lege altså, men litt tungvint å få kontakt med henne utenom vanlige timer. Da blir jeg kun besvart av legesekretærene.

Skrevet
Bithiah skrev (21 timer siden):

Tenkte bare jeg skulle si at jeg nå har fått medisiner og kontaktet fastlegen så ser vi hvor fort jeg kommer videre ;) Hadde nytt anfall i går med besøk på legevakten og legen der mente jeg burde komme hurtig videre til ultralyd og evt. senere vurdering for operasjon. Så jeg har sendt melding til fastlegen og ser hva som skjer der. I tillegg fikk jeg resept på smertestillende som jeg skal ta når jeg kjenner anfallene kommer. Da slipper jeg en sen kveld på legevakta.

SÅ, da får vi se hvordan det går. Legen i går ba meg prøve å spise små måltider ofte, det er akkurat det jeg gjør, så da mente han at det nok ikke kosten som påvirker mine anfall. Jeg spiser også ekstremt fettfattig, og spiste ikke noe i går som skulle utløse det. Da var eneste utvei operasjon mente han, for dette kom til å komme igjen og igjen og igjen. Det orker jeg ikke ;) 

MEN, så var det fortsatt å jobbe med vektnedgangen. Usikker på om disse sprøytene påvirker noe. Føler meg mer oppblåst i dag som jeg gjorde sist. Fikk forresten to sprøyter denne gangen. Aner ikke hva det var men fikk en i hver hofte 🤪

Dette ble jo nesten en sykdomsdagbok, og det er jo ikke meningen, men, dette er nok også en bi-effekt for meg av vektnedgangen. 

Så nå håper jeg på noen bedre uker og rask operasjon for fjerning av blæra jeg egentlig ikke trenger.

• Liker 1
Skrevet

Det var godt å høre! Lykke til ❤️ Håper medisinene virker godt, og at du får fortgang på operasjon 🤞

(fordelen er jo at en iallefall ikke plutselig går på en stor smell med søtsaker eller fastfood 😂🙈 konsekvensene er liksom litt større enn tallet på vekta etterpå 😬)

• Liker 2
Skrevet
Bithiah skrev (11 minutter siden):

Det var godt å høre! Lykke til ❤️ Håper medisinene virker godt, og at du får fortgang på operasjon 🤞

(fordelen er jo at en iallefall ikke plutselig går på en stor smell med søtsaker eller fastfood 😂🙈 konsekvensene er liksom litt større enn tallet på vekta etterpå 😬)

Jepp, helt klart 😉 Er nesten redd for å spise noe som helst, men jeg har jo merket at det ikke er maten som trigger det.

Håper også på god virkning av medisiner for det er dyrt å dra på legevakta ukentlig ;) 

Skrevet

Nå skulle du liksom være over den bøygen på jobb og tilbake til å fokusere på helse, og så kom dette…  Kjedelig at du endte på legevakten igjen, men godt du får oppfølging ❤️ Håper ventetiden på operasjon ikke er så lang!

Har en far uten galleblære som har det mye bedre uten enn med, satser på det samme for deg

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...