Gå til innhold

Har jeg grunn til å bli lei meg og reagere slik imot min venninne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en nær venninne som nå i koronatiden legger ut masse snaps og på insta at hun er sosial med alskens venner, familie, går turer med hund og venner, står på ski med venner, aker osv. Også sier hun til meg at vi ikke kan møtes før "ting åpner igjen". 

Dette har gjort så jeg blir ganske lei meg. Idag fikk jeg melding der hun lurte på hvordan ting går og om jeg har noen å være med og da sa jeg at jeg ikke har møtt noen på to måneder. Videre så forklarte jeg litt mer detaljert om at jeg faktisk har det ordentlig kjipt om dagen, såpass at jeg har måttet dra på legevakten to ganger.

Hun svarte at hun tenker mye på meg, skjønner det er kjipt å være så alene og at hun håper vi kan møtes "når ting åpner igjen" jeg svarte dette: 

Det hjelper ikke veldig mye at noen tenker på meg når jeg aldri hører fra dem eller blir bedt med på ting når de tilsynelatende kan møte alle andre, men ikke meg. Og jeg skjønner ikke hvorfor ting må være åpent for å møte meg heller. Men jeg tror jeg tar hintet og du trenger ikke å tvinge deg selv til å være venn med meg. (Nei ikke ment som en sur melding, bare mine tanker). 

Nå mener hun at jeg virker "self pitty". Hun vil være venn med meg om jeg har en positiv tone, (selvom hun sier hun skjønner at det kan være vanskelig nå)men ikke hvis jeg skal være self pitty. 

Jeg er jo positiv og hyggelig og normal hvis man er det imot meg tilbake. Men jeg føler meg ikke prioritert i hennes liv i det heletatt. Og hun vet jeg er dønn alene. 

Jeg klarer ikke å bestemme meg for om det er meg eller henne som er kjip. Jeg har det ihvertfall på ingen måte bra, hun har det jo som plommen i egget. Jeg føler jeg skriver på en barnslig måte, men det er nå en gang sånn jeg føler det. 

 

Anonymkode: 71219...31d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde nok følt som deg, om det er en nær venn. Her virker det kanskje som hun er mer din nære en du er hennes nære? I motsatt fall syns jeg ikke hun virker som den beste vennen man kunne hatt. Hvis hun har mulighet til å være med andre, men ikke deg såp sier det jo mye om hvor du er på prioriteringslista akkurat nå. 

 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en dårlig venninne, har du bare henne? Man kan fint møtes ute og gå en tur med 1-2 meters avstand, regnes vel knapt som nærkontakt. Jeg har en god venninne der jeg er hennes nærkontakt og hun er min, vi møtes når vi ikke har barna og deler en flaske vin og hører på musikk (med avstand). Folk i husstanden kommer utenom (vi har to barn hver).

Det er strengt nå, særlig her i Oslo, derfor tenker jeg det er viktig å benytte seg av det som faktisk er lov. Vi telles vel strengt tatt ikke som enslige, men med hjemmekontor trenger man én voksenperson å ventilere litt med. Gleder meg til det blir varmere og tørrere og man kan sitte i parkene igjen 😊

Anonymkode: ead93...935

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres nå ut for henne, som en sånn «nær» venninne som hun gjerne er sammen med, når hun ikke kan være sammen med andre..

Ville ignorert denne personen totalt.

Anonymkode: f8d06...039

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er venn med deg kun for syns skyld.

Du sier det selv, hun treffer alle andre, og gjør alt mulig med dem. Hvorfor kan hun ikke gjøre slike ting sammen med deg?

Skjønner godt at du blir skuffa. Jeg hadde kuttet henne ut jeg også.

Anonymkode: a7ed6...59e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg høres akkurat ut som din venninne 🤔 Jeg kan skjønne hennes side, jeg blir helt deprimert av alt dramaet og følelses praten konstant. Jeg blir direkte deppa når hu ringer, for alt er bare feil og trist hele tiden. Hennes holdning suger energi ut av meg, og særlig i disse korona tider hvor det er vanskeligere å holde motet oppe fra før av. 

Hun kan finne på å sende meg meldinger for å få meg til å føle meg dårlig, litt sånn du er dårlig venn for du har ikke holdt kontakten, vet du at dette skjedde meg?? Nei det vet du ikke, fordi du har ikke ringt. Åja, så du møtte en på onsdag? Jeg satt hjemme alene jeg. Fint for deg! Jeg hater livet mitt! Ha en fin dag! 

Men for alt jeg vet, siden jeg ikke vet så mye om din situasjon enn det som står her, så kan det jo være helt annerledes 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 54223...787

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg høres akkurat ut som din venninne 🤔 Jeg kan skjønne hennes side, jeg blir helt deprimert av alt dramaet og følelses praten konstant. Jeg blir direkte deppa når hu ringer, for alt er bare feil og trist hele tiden. Hennes holdning suger energi ut av meg, og særlig i disse korona tider hvor det er vanskeligere å holde motet oppe fra før av. 

Hun kan finne på å sende meg meldinger for å få meg til å føle meg dårlig, litt sånn du er dårlig venn for du har ikke holdt kontakten, vet du at dette skjedde meg?? Nei det vet du ikke, fordi du har ikke ringt. Åja, så du møtte en på onsdag? Jeg satt hjemme alene jeg. Fint for deg! Jeg hater livet mitt! Ha en fin dag! 

Men for alt jeg vet, siden jeg ikke vet så mye om din situasjon enn det som står her, så kan det jo være helt annerledes 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 54223...787

TS er jo ikke i nærheten av hun som du beskriver. Bare se på hvordan hun ordlegger seg.

Ville du uansett syns det var fint å si til hun du tenker på at "vi treffes når ting åpner"? 

Hvorfor holde et annet menneske for narr? Jeg ville kutta kontakt med ei som oppfører seg som hun du beskriver. Og om jeg syns at jeg har det mer morsomt med andre venner enn hun jeg har sagt er min beste venn, da er jeg virkelig falsk mot mennesker ass..

Anonymkode: a7ed6...59e

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg høres akkurat ut som din venninne 🤔 Jeg kan skjønne hennes side, jeg blir helt deprimert av alt dramaet og følelses praten konstant. Jeg blir direkte deppa når hu ringer, for alt er bare feil og trist hele tiden. Hennes holdning suger energi ut av meg, og særlig i disse korona tider hvor det er vanskeligere å holde motet oppe fra før av. 

Hun kan finne på å sende meg meldinger for å få meg til å føle meg dårlig, litt sånn du er dårlig venn for du har ikke holdt kontakten, vet du at dette skjedde meg?? Nei det vet du ikke, fordi du har ikke ringt. Åja, så du møtte en på onsdag? Jeg satt hjemme alene jeg. Fint for deg! Jeg hater livet mitt! Ha en fin dag! 

Men for alt jeg vet, siden jeg ikke vet så mye om din situasjon enn det som står her, så kan det jo være helt annerledes 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 54223...787

Jeg er ikke en sånn venninne. Jeg ble det nå. Vanligvis er tonen bra med mye humor. Men jeg har de siste 3 mnd blitt deprimert av alt og jeg har ikke nevnt noe om dette for henne tidligere, men jeg gjorde det nå siden hun spurte og gravde. Har ikke snakket med henne på en måned og det har ikke skjedd før. Jeg har bevisst ikke tatt kontakt denne måneden for å se. 

Hun beklaget seg ihvertfall nå for å være hard forklart at hun skal bli en "bedre venn". 

Anonymkode: 71219...31d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS er jo ikke i nærheten av hun som du beskriver. Bare se på hvordan hun ordlegger seg.

Ville du uansett syns det var fint å si til hun du tenker på at "vi treffes når ting åpner"? 

Hvorfor holde et annet menneske for narr? Jeg ville kutta kontakt med ei som oppfører seg som hun du beskriver. Og om jeg syns at jeg har det mer morsomt med andre venner enn hun jeg har sagt er min beste venn, da er jeg virkelig falsk mot mennesker ass..

Anonymkode: a7ed6...59e

Jeg siterte ikke det min venninne skriver, men jeg fikk samme vibe av det ts skriver som min venninne skriver. 
 

Mener du jeg holder noen for narr? Jeg skjønner ikke hva du rabler om, hvem er du? 😂 hva snakker du om? 😂

Anonymkode: 54223...787

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke en sånn venninne. Jeg ble det nå. Vanligvis er tonen bra med mye humor. Men jeg har de siste 3 mnd blitt deprimert av alt og jeg har ikke nevnt noe om dette for henne tidligere, men jeg gjorde det nå siden hun spurte og gravde. Har ikke snakket med henne på en måned og det har ikke skjedd før. Jeg har bevisst ikke tatt kontakt denne måneden for å se. 

Hun beklaget seg ihvertfall nå for å være hard forklart at hun skal bli en "bedre venn". 

Anonymkode: 71219...31d

Så fint hun beklaget seg, får håpe dette bare er et engangstilfelle av uaktsomhet fra hennes side 😊 Kanskje hun forstår nå også hvor mye du setter pris på henne, kanskje hun endrer atferd 😊 Det som er med min venninne er at hun ikke endrer seg, og ingenting er bra nok og jeg får høre det hele tiden... jeg tror ikke du er sånn altså! Håper dere får ordnet opp og at ting blir mer normalt snart ❤️

Anonymkode: 54223...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så fint hun beklaget seg, får håpe dette bare er et engangstilfelle av uaktsomhet fra hennes side 😊 Kanskje hun forstår nå også hvor mye du setter pris på henne, kanskje hun endrer atferd 😊 Det som er med min venninne er at hun ikke endrer seg, og ingenting er bra nok og jeg får høre det hele tiden... jeg tror ikke du er sånn altså! Håper dere får ordnet opp og at ting blir mer normalt snart ❤️

Anonymkode: 54223...787

Ja, får håpe det ☺ ihvertfall bedre nå som det begynner å bli lysere. Litt lettere å finne på ting ute også. 

Anonymkode: 71219...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du har det så kjipt oM dagen at du har måttet oppsøke legevakten to ganger. Det er ikke normalt og vitner om at du har det veldig vanskelig psykisk. Det er trist å å høre, og jeg håper du får det bedre snart.

du sier at din venninne tok kontakt med deg for å høre hvordan det går med deg. Dette var ikke «godt nok» for deg, du trenger menneskelig kontakt nå, forståelig nok.

jeg antar at dine psykiske vansker ikke har oppstått nå nylig, og at du antagelig har slitt en stund. Din venninne er Nok klar over dette, enten fordi du har fortalt, men mest sannsynlig fordi hun har forstått. Det er utfordrende å være venn med mennesker som sliter psykisk, men de som sliter psykisk vet de ikke selv. De forstår ikke, tror de oppfører seg normalt. De har få nære relasjoner fordi andre synes de er vanskelig å forholde seg til. Dette fører igjen til at de psykisk syke sliter ut de som er igjen. Psykisk syke bruker de til å tømme seg og forventer uendelig støtte, de har liten innsikt i hva det krever for andre å Stå i. Vennskapet er en enveisgate, men den psykisk syke ser ikke dette selv.

antagelig er dette tilfellet for din venninne. Hun ringer fordi hun oppriktig bryr seg, men skylder på corona for ikke å møtes. Sannheten er at man må holde seg til noen få utvalgte venner, og du er antagelig ikke blindt de fordi din venninne får mer ut av andre vennskap. 
 

beklager å skrive dette, og jeg håper du blir frisk snart❤️

Anonymkode: 656fd...4e5

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møter hun så mange forskjellig da, eller er det hennes kohort?

Kan sterkt anbefale deg å logge av sosiale medier når man har en dårlig periode. Ensomheten blir bare forsterket gjennom instagram.

Anonymkode: a05cd...7c6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du sier du har det så kjipt oM dagen at du har måttet oppsøke legevakten to ganger. Det er ikke normalt og vitner om at du har det veldig vanskelig psykisk. Det er trist å å høre, og jeg håper du får det bedre snart.

du sier at din venninne tok kontakt med deg for å høre hvordan det går med deg. Dette var ikke «godt nok» for deg, du trenger menneskelig kontakt nå, forståelig nok.

jeg antar at dine psykiske vansker ikke har oppstått nå nylig, og at du antagelig har slitt en stund. Din venninne er Nok klar over dette, enten fordi du har fortalt, men mest sannsynlig fordi hun har forstått. Det er utfordrende å være venn med mennesker som sliter psykisk, men de som sliter psykisk vet de ikke selv. De forstår ikke, tror de oppfører seg normalt. De har få nære relasjoner fordi andre synes de er vanskelig å forholde seg til. Dette fører igjen til at de psykisk syke sliter ut de som er igjen. Psykisk syke bruker de til å tømme seg og forventer uendelig støtte, de har liten innsikt i hva det krever for andre å Stå i. Vennskapet er en enveisgate, men den psykisk syke ser ikke dette selv.

antagelig er dette tilfellet for din venninne. Hun ringer fordi hun oppriktig bryr seg, men skylder på corona for ikke å møtes. Sannheten er at man må holde seg til noen få utvalgte venner, og du er antagelig ikke blindt de fordi din venninne får mer ut av andre vennskap. 
 

beklager å skrive dette, og jeg håper du blir frisk snart❤️

Anonymkode: 656fd...4e5

Nei. Dette er ikke sånn det er i vårt vennskap. Hun skrev ihvertfall nå at hun absolutt ikke mener det sånn hun skrev også "du er en god venninne. Jeg er venn med deg fordi jeg er glad i deg og at jeg vet jeg får masse igjen for å være venn med deg" ordrett. 

Jeg må jo bare velge å tro på det hun sier nå og gå videre og legge dette bak meg. Ihvertfall til det motsatte er bevist. Det har jo ikke skjedd før. 

Anonymkode: 71219...31d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Møter hun så mange forskjellig da, eller er det hennes kohort?

Kan sterkt anbefale deg å logge av sosiale medier når man har en dårlig periode. Ensomheten blir bare forsterket gjennom instagram.

Anonymkode: a05cd...7c6

Mesteparten er vel hennes kohort, men jeg har bare aldri hørt om noen andre som holder den ene venninnen som ikke har noe kohort utenfor pga korona. Man skal ta korona alvorlig altså, men det finnes da vel grenser. 

Anonymkode: 71219...31d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har jo noen nærkontakter i denne tiden, men da er det som regel også noen som faller fra pga regler om antall. Du er kanskje ikke nærme nok til å være en prioritert nærkontakt for din venninne, men det betyr ikke at hun ikke bryr seg om deg (hun sender deg jo meldinger og spør hvordan det går osv). Melding du sendte er veldig selvmedlidende og offer-aktig, der er jeg enig med din venninne. 
 

Jeg har 4 nærkontakter; min mann og tre venninner fordi jeg ikke har familie i nærheten. Noen av mine venninner har familie, to venninner samt kollegaer de allerede er nærme pga jobb. Vi vet ikke detaljene om hvorfor folk er sammen så vi kan ikke dømme med grunnlag i hva vi ser på sosiale medier. 

Anonymkode: 89ba3...4cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste har jo noen nærkontakter i denne tiden, men da er det som regel også noen som faller fra pga regler om antall. Du er kanskje ikke nærme nok til å være en prioritert nærkontakt for din venninne, men det betyr ikke at hun ikke bryr seg om deg (hun sender deg jo meldinger og spør hvordan det går osv). Melding du sendte er veldig selvmedlidende og offer-aktig, der er jeg enig med din venninne. 
 

Jeg har 4 nærkontakter; min mann og tre venninner fordi jeg ikke har familie i nærheten. Noen av mine venninner har familie, to venninner samt kollegaer de allerede er nærme pga jobb. Vi vet ikke detaljene om hvorfor folk er sammen så vi kan ikke dømme med grunnlag i hva vi ser på sosiale medier. 

Anonymkode: 89ba3...4cf

Veldig rart om ikke jeg er nær nok, isåfall har jeg misforstått veldig mye. Vi har vært på flere turer sammen, feira jul sammen før, hun kaller meg bestevenn, vi har kjent hverandre siden vi var tenåringer og jeg fikk et veldig personlig langt håndskrevet brev av henne til jul nå. Blant annet. 

Derfor reagerer jeg jo selvfølgelig på hvorfor vi ikke kan møtes før ting åpnes igjen, når hun er med andre venner som jeg aldri omtrent har hørt om, som hun knapt nok har kjent et halvt år osv. Studie venner osv. Og itillegg ikke kontakter meg når hun veit jeg sitter hjemme alene. 

Anonymkode: 71219...31d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ eneste jeg lurte på var om reaksjonen min gog det jeg skrev til henne var teit. Jeg trenger ikke noe leksjon på hvor vidt vi er nære eller ikke, eller hvor vidt jeg er slitsom eller ikke til vanlig. For det har jeg jo oversikten over selv. - ts

Anonymkode: 71219...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig rart om ikke jeg er nær nok, isåfall har jeg misforstått veldig mye. Vi har vært på flere turer sammen, feira jul sammen før, hun kaller meg bestevenn, vi har kjent hverandre siden vi var tenåringer og jeg fikk et veldig personlig langt håndskrevet brev av henne til jul nå. Blant annet. 

Derfor reagerer jeg jo selvfølgelig på hvorfor vi ikke kan møtes før ting åpnes igjen, når hun er med andre venner som jeg aldri omtrent har hørt om, som hun knapt nok har kjent et halvt år osv. Studie venner osv. Og itillegg ikke kontakter meg når hun veit jeg sitter hjemme alene. 

Anonymkode: 71219...31d

Bare fordi man ikke er nærkontakt nå betyr det ikke at hun ikke ser på deg som nær venn. Allikevel så må man gjøre prioriteringer i denne tiden, jeg har valgt bort min bestevenninne som nærkontakt i denne tiden fordi hun jobber i et utsatt yrke (dette vet hun). Hvorfor hun ikke har valgt deg som nærkontakt vet bare hun, du kan jo spørre (på en mye mindre anklagende måte), men på spørsmålet ditt om meldingen var teit; absolutt ja. Den meldingen var passiv aggressiv, selvsentrert og skaper kun irritasjon hos mottaker og oppnår omtrent det omvendte av det du egentlig vil. 

Anonymkode: 89ba3...4cf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun er i en periode hvor hun forsøker å filtrere ut litt venner og slikt? Det trenger ikke være noe med deg personlig. Det kan jo være noe helt eget hun går igjennom i hennes liv som gjør at hun bruker covid som påskudd for å distansere seg.

 

Anonymkode: 5e44f...25c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...