Gå til innhold

Hvorfor er abort lov?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Unødvendig å si "lukk snavla" fordi om jeg er ikke er jublende for abort. Ellers er det en fordel å prøve å sette seg inn i hva motdebattanten egentlig mener og hvorfor, i stedet for å tillegge andre meninger de ikke har. Og jeg synes i hvert fall at menn også skal få ha en mening om rett og galt her.

Anonymkode: 2e9a3...c3d

Menn skal ikke mene noe som helst om en kvinnes kropp. Dere kan snakke om abort den dagen dere kan bli gravide. Ellers får dere passe deres egne saker og la kvinnekroppen være i fred.

Anonymkode: cd009...262

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Jaconandersen
Skrevet
jabx skrev (1 time siden):

Endrer fortsatt ikke det at barnet hele livet vil vite at det egentlig var uønsket.

Men vi vet jo at enkelte liker å påføre mennesker så mye lidelse som mulig.

La meg gjette, du er religiøs? Du er i alle tilfeller på høyresiden. Sannsynligvis klimanekter og kanskje kreasjonist? Du mener at folk må ta ansvar for eget liv og ikke skal forvente seg at andre hjelper dem i livet.

Jeg vet at adopterte ikke nødvendigvis har dårlige liv. Vi kjenner vel alle noen som er adoptert. De er vel bare glade for at de fekk oppleve det, slik som alle oss andre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Menn skal ikke mene noe som helst om en kvinnes kropp. Dere kan snakke om abort den dagen dere kan bli gravide. Ellers får dere passe deres egne saker og la kvinnekroppen være i fred.

Hvis menn kunne blitt gravide så hadde det vært gratis abortklinikker rundt hvert hjørnet.

Anonymkode: da82b...f77

• Liker 5
Gjest Jaconandersen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnet er ikke kvinnens kropp. Det er barnets kropp. Kvinnen (og mannen), tok et valg de må stå for når de skapte barnet.

AnonymBruker
Skrevet
Gjenferdet skrev (1 time siden):

Det er jo nettopp det som er poenget. Hvorfor er barn rettsløse i mors liv? Vi som er imot abort mener at barnet også har en verdi og bør ha rettigheter, ikke KUN mor. Begge.

Begge får ikke rettigheter uten å gå på bekostning på den andres liv. Hvorfor mener du at barnet skal få leve på bekostning av mor? Hvorfor ønsker dj at kvinner skal tvinges gjennom graviditeter og fødsler? Med komplikasjoner svangerkap og fødsler kan gi, både psykisk og fysisk? Hva med de som tyr til bakgateabort når du endelig får viljen din - de kvinnene dør av blodtap, sepsis eller tar livet av seg. Hva tenker du om de kvinnene? 

Anonymkode: da82b...f77

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Jaconandersen skrev (7 minutter siden):

Barnet er ikke kvinnens kropp. Det er barnets kropp. Kvinnen (og mannen), tok et valg de må stå for når de skapte barnet.

De fleste har veldig gode grunner for å ta abort. Skjønner du at disse barna kan være uønsket, født inn i en situasjon som ikke er trygg og god osv? Er det viktigere at barnet får leve, enn at det får et godt liv?

Anonymkode: 71425...047

• Liker 1
Skrevet

Tenker du så lite over det at du ikke greier å se at en klump med celler ikke er en baby enda? Jeg støtter abort, men selvfølgelig går det en grense. Jeg syns absolutt ikke det er greit å ta abort når man er langt ute i graviditeten! Men det kan man ikke i Norge uansett. 
Jeg mener at vi her må tenke på hjernens utvikling ettersom hjernen er det organet som gjør det mulig for oss å leve. Fosteret har ikke en levedyktig hjerne før uke 23 (Gazzaniga), og det er vel rundt den tiden et foster kan overleve på "utsiden". 

https://www.nytimes.com/2005/06/19/books/chapters/the-ethical-brain.html

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
jabx skrev (56 minutter siden):

Endrer fortsatt ikke det at barnet hele livet vil vite at det egentlig var uønsket.

Men vi vet jo at enkelte liker å påføre mennesker så mye lidelse som mulig.

La meg gjette, du er religiøs? Du er i alle tilfeller på høyresiden. Sannsynligvis klimanekter og kanskje kreasjonist? Du mener at folk må ta ansvar for eget liv og ikke skal forvente seg at andre hjelper dem i livet.

Jeg er ikke vedkommende du har sitert, men jeg er i alle fall på venstresiden politisk og ikke helt for abort. Og klimasaken er viktig for meg. Hva har det med abort å gjøre? Det går an å ha forskjellige meninger om ting samtidig, uten at de har med hverandre å gjøre. Religiøs er jeg, men vil ikke ha det mot meg her, for jeg har tenkt mye over dette og er skeptisk til abort på grunn av refleksjoner jeg har gjort selv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Okei, jeg er kvinne men helt uenig i at man må være i situasjonen selv for å mene noe om rett og galt. Du mener vel at drap er galt, selv om du aldri har drept noen eller blitt drept selv? Og jeg mener at voldtekt er galt, selv om jeg er heldig nok til ikke å ha opplevd det selv. 

Dette handler ikke om å kontrollere kvinnekroppen for abortmotstandere, men det å ta hensyn til et uskyldig ufødt barn. Greit, dere tror ikke at et foster har slik verdi eller rett til å leve, men vi mener annerledes enn dere. Og det er det derfor filosofiske vi må diskutere, hvis vi skal snakke om hvor vi er uenige. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Fy fader altså, klart mannen skal få mene noe! Kanskje ikke like mye som kvinnen, men stakkars menn! Si kvinnen ikke ønsker barnet, men har vært uansvarlig. Enten like uansvarlig som mannen eller la oss rent hypotetisk si hun lurte ham. Mannen ønsker å ta vare på barnet, kvinnen vil eller kan ikke beholde det. I en slik situasjon har mannen ingenting han skulle ha sagt? Spesielt hvis dette er langt ut i svangerskapet (ikke like etter befruktning/de første ukene), bør mannens ord også vektlegges. Menn kan også bli psykisk berørt av dette. Og du kaller det kvinnens kropp? Det er ikke bare kvinnens kropp, det er også mannens celler og hele dna'et og oppskriften på hans barn.

- Kvinne (ikke religiøs, hvis du lurte)

AnonymBruker
Skrevet
Blålin skrev (6 minutter siden):

Fy fader altså, klart mannen skal få mene noe! Kanskje ikke like mye som kvinnen, men stakkars menn! Si kvinnen ikke ønsker barnet, men har vært uansvarlig. Enten like uansvarlig som mannen eller la oss rent hypotetisk si hun lurte ham. Mannen ønsker å ta vare på barnet, kvinnen vil eller kan ikke beholde det. I en slik situasjon har mannen ingenting han skulle ha sagt? Spesielt hvis dette er langt ut i svangerskapet (ikke like etter befruktning/de første ukene), bør mannens ord også vektlegges. Menn kan også bli psykisk berørt av dette. Og du kaller det kvinnens kropp? Det er ikke bare kvinnens kropp, det er også mannens celler og hele dna'et og oppskriften på hans barn.

- Kvinne (ikke religiøs, hvis du lurte)

Menn skal HOLDE SNAVLA.

Anonymkode: f5bdd...7e9

• Liker 1
Skrevet

De fleste har veldig gode grunner for å ta abort. Skjønner du at disse barna kan være uønsket, født inn i en situasjon som ikke er trygg og god osv? Er det viktigere at barnet får leve, enn at det får et godt liv?

Anonymkode: 71425...047

Nei, de fleste har kanskje ikke det. De jeg vet om som tok abort (lenge siden, var i ungdommen) brukte det som en "oooops" prevensjon. Ei klassevenninne hele 3 ganger! Jeg trodde lenge det var en spøk. Trodde ikke slikt var lov. Og det gjorde meg kvalm. Jeg var ikke-religiøs og på venstresiden, selv om jeg i dag er "nasjonalorientert sentrum" og fortsatt ikke-religiøs (må jo nevne slikt da merkelappene blir raskt plassert i denne tråden). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Menn skal HOLDE SNAVLA.

Glad jeg ikke er som deg. Har en ung, følsom og god sønn og tar dette personlig, på hans vegne. Han har det allerede vondt nok pga holdninger som dette (tenker ikke kun på abort)

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tar gjerne din vitenskapelige redegjørelse for når "et liv starter". Hvilken makt er det en fattig og gravid 13 år gammel jente har, eller en gravid kvinne med tre barn og 250' i lønn? Det et like mange kvinner på høyresiden som på venstresiden som tar abort, forskjellen er at svært konservative og/eller kvinner og foreldre til unge døtre lyver om det. Hvis autonomi over kroppen ikke trengs så kan vi vel heller sterilisere alle gutter ved 13 år og så reversere når de som voksne kan frembringe tillatelse fra en kvinne som ønsker å reprodusere med dem? Dette er en mye billigere løsning som medfører minimalt med ubehag, i motsetning til kvinner og jenters lidelse når de må alle leve som reproduksjonsslaver.

Jeg hadde mindre enn det i lønn og klarte meg greit (to barn) med alle barnetrygder/bidrag på toppen.

AnonymBruker
Skrevet
Blålin skrev (1 time siden):

Glad jeg ikke er som deg. Har en ung, følsom og god sønn og tar dette personlig, på hans vegne. Han har det allerede vondt nok pga holdninger som dette (tenker ikke kun på abort)

Sønnen din har det så vondt fordi kvinner som meg sier at når det kommer til kvinners menneskerettigheter, som kroppslig autonomi, så skal menn som mener kvinner er avlsdyr holde snavla? Sønnen din har det vondt NOK fordi kvinner anser seg mennesker, ikke avlsdyr?

Du store all verden, la meg finne frem lommetørkle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Okei, jeg er kvinne men helt uenig i at man må være i situasjonen selv for å mene noe om rett og galt. Du mener vel at drap er galt, selv om du aldri har drept noen eller blitt drept selv? Og jeg mener at voldtekt er galt, selv om jeg er heldig nok til ikke å ha opplevd det selv. 

Dette handler ikke om å kontrollere kvinnekroppen for abortmotstandere, men det å ta hensyn til et uskyldig ufødt barn. Greit, dere tror ikke at et foster har slik verdi eller rett til å leve, men vi mener annerledes enn dere. Og det er det derfor filosofiske vi må diskutere, hvis vi skal snakke om hvor vi er uenige. 

Nei, hvis en mann har gode grunner til selvdrap for eksempel pga. uhelbredelig sykdom som vil medføre fryktelig lidelse, hvis menn alle før eller senere fikk denne uhelbredelige sykdommen, så anser jeg ikke selvdrap som galt og jeg anser ikke at kvinner som ikke får denne uhelbredelige lidelsen for å ha rett til å nekte menn retten til å begå selvdrap. Det ville aldri falle noen kvinne inn å trakassere og fornedre mennene ved å pålegge dem skam, straff og ydmykelse, å kalle dem selvopptatte mordere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så bare fordi jeg har behov for pikk av og til så skal jeg tvinges til å være fram et liv, ødelegge kroppen min, og ta meg av noen i 18 år?

Anonymkode: c2c04...397

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sønnen din har det så vondt fordi kvinner som meg sier at når det kommer til kvinners menneskerettigheter, som kroppslig autonomi, så skal menn som mener kvinner er avlsdyr holde snavla? Sønnen din har det vondt NOK fordi kvinner anser seg mennesker, ikke avlsdyr?

Nå må du huske på at også jeg er kvinne og at ikke alle kvinner står på din side i denne saken. Videre synes jeg du bør skaffe andre "leketøy" enn kroppsdelene du siktet til i et tidligere svar, både fordi du synes å være meget bitter på menn, men også for å unngå aborter. Eventuelt ta ansvar for prevensjon. 

Og nei, ikke alle menn ser på kvinner som avlsdyr. Langt ifra. Men slik du beskriver menns edle deler, samt deres funksjon for deg, får jeg inntrykk av at du ser "dingsen" og ikke hele mannen. Altså at du ser på menn som, ikke avlsdyr, men bare (u)dyr. 

AnonymBruker
Skrevet
Blålin skrev (57 minutter siden):

Nå må du huske på at også jeg er kvinne og at ikke alle kvinner står på din side i denne saken. Videre synes jeg du bør skaffe andre "leketøy" enn kroppsdelene du siktet til i et tidligere svar, både fordi du synes å være meget bitter på menn, men også for å unngå aborter. Eventuelt ta ansvar for prevensjon. 

Og nei, ikke alle menn ser på kvinner som avlsdyr. Langt ifra. Men slik du beskriver menns edle deler, samt deres funksjon for deg, får jeg inntrykk av at du ser "dingsen" og ikke hele mannen. Altså at du ser på menn som, ikke avlsdyr, men bare (u)dyr. 

Her har du blandet svar fra to forskjellige personer, jeg er den nederste. Du misforstår poenget og jeg har ikke sagt noe som helst om genitalia, ei heller om menn, men om mannlige abortmotstander som jeg mener kan holde snavla. Uansett, jeg orket ikke krangle mer om dette fordi jeg blir rasende. La oss ha en fredelig søndag. 🌿

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her har du blandet svar fra to forskjellige personer, jeg er den nederste. Du misforstår poenget og jeg har ikke sagt noe som helst om genitalia, ei heller om menn, men om mannlige abortmotstander som jeg mener kan holde snavla. Uansett, jeg orket ikke krangle mer om dette fordi jeg blir rasende. La oss ha en fredelig søndag. 🌿

Ok. Ha en fin søndag :) Jeg trodde "Anonymbruker" var brukernavnet ditt. Jeg står uansett for det jeg skrev, selv om halvparten da altså er rettet mot en annen "anonym", og ikke deg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Igjen, abortmotstandere mener ikke kvinner er avlsdyr. Derfor funker det ikke å argumentere sånn, du må komme til kjernen av uenigheten dersom du skal ha argumenter som kan gi mening. Og kjernen av uenigheten ligger i fosterets verdi, ikke kvinnens.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...