Gå til innhold

Hva synes du om at butikkene raner sine kunder med poser?


AnonymBruker

Hvor mye bør poser koste?   

191 stemmer

  1. 1. Hvor mye bør poser koste?

    • Gratis
      25
    • 50 øre til 1 krone
      28
    • 1-2 kroner
      33
    • 2-3 kroner
      25
    • 3-4 kroner
      10
    • 4-5 kroner
      18
    • 5-10 kroner
      17
    • 10-20 kroner
      9
    • 20-50 kroner
      3
    • 50-100 kroner
      22


Anbefalte innlegg

Bruker de til restavfall, det får vi ikke utdelt her og de man kjøper på butikken er altfor tynn og diger. 

Det som virkelig irriterer meg er at posene man betaler for flere steder har elendig kvalitet, skjer veldig ofte at de får hull i seg eller at håndtakene slites av. Når man først betaler for de bør de være skikkelige og uten reklame. 

Emballasje derimot bør de kutte ned på. Enorme mengder papp/plast som brukes til det. 

Det burde også vært mulig å kjøpe ting i løsvekt. Det ville gjort ENORMT mye for miljøet å kunne handle akkurat den mengden man trenger i gjenbrukbare glasskrukker. Feks trenger man en chili, tre pølser, 4 dl mel, et halvt kilo havregryn osv bør man kunne få kjøpt akkurat det emballasjefritt og uten matsvinn. 

Anonymkode: 54828...fc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva synes du om at butikker raner sine kunder etter de handler hos seg? Poser bør være gratis, enig? 

Anonymkode: 25527...f2e

Hvor mange tråder skal du lage om dette? 

Anonymkode: d8c18...97e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan godt koste 5-10 kroner, hvis bare de ansatte slutter med å slå inn pose selv om man sier nei. Posene bør da heller ligge foran kassen så kunden velger selv. Da må det selvsagt også blir slutt på alle snikene som prøver seg med "å forresten kan jeg få en pose til" etter at de har betalt.

Anonymkode: b94ab...89c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje tråden er en inspirasjon av han som ble "ranet" på Biltema? 

Det er bare for dumt. 

På matvarebutikkene bruker jeg mine rundt 10 år gamle handlenett. De fungerer fremdeles. Og tenk alle plastposene jeg har spart på alle de årene! 

På spesialbutikker (som f.eks. Biltema) er det sånn at man parkerer veldig nært butikken. Klarer jeg å bære duppedittene i hendene ut av butikken, ja så velger jeg det. Jeg var faktisk på Biltema for noen få dager siden for å kjøpe lyspærer. Mannen foran meg i køen kjøpte 1 pakke minibatterier og 1 pakke skruer. Begge deler så små at du kan putte dem i lomma. Eller bære begge i en hånd og fremdeles ha plass til bilnøkkel - og en kopp kaffe. Men han kjøpte pose. For å frakte "kostelighetene" heeeeeelt ut til bilen sin som sto 4 meter fra inngangen. 

En bitteliten pose, men fremdeles altfor stor for disse to småtingene. Kanskje det er samme mann som har klaget sin nød over å ha blitt avkrevd 4 kroner for en pose? 

Det er bare for dumt. Store deler av de industrialiserte og velstående landene vi kan sammenligne oss med, har kuttet ut bæreposegreiene for lenge siden. Du får ikke lenger kjøpt plastbæreposer på supermarkeder nedover i Europa. Og sånn har det vært i mange år allerede. Mens nordmenn klager og syter og griner over at da "har de ikke poser til søppelet". Get over it. Det er 2021. Norge er trege, men kan fint slenge seg med på tampen om å kutte ned på det sinnsykt høye bæreposeforbruket.

Og til dere som mener dere trenger 4-5 bæreposer ukentlig til restavfallet (søppel): Dere er sykt dårlige på å kildesortere. Det er ikke normalt å trenge 4-5 bæreposer ukentlig til restavfall. (Antallet 4-5 tar jeg utifra at det er det antallet en vanlig familie trenger på å frakte vanlige matvarer på i uka, hvis de ikke har handlenett. Minimum, ofte er det mer enn 4-5 pr. uke) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva synes du om at butikker raner sine kunder etter de handler hos seg? Poser bør være gratis, enig? 

Anonymkode: 25527...f2e

Litt dumt, men forståelig. De må jo betale masse miljøavgift til staten, og disse avgiftene reduserer jo posemengden i omløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poser er varer på lik linje med andre ting i butikken.. begynner å bli ganske lei av at så mange ikke skjønner dette. Husker ikke summen, men det er helt vilt hvor mye butikken jeg jobber på taper i året av å gi bort poser. En ting er kunder som handler for flere tusen og trenger en ekstra men er mange av dem som åpenbart trenger en pose og som sier nei selvom man spør mer enn en gang, og som rett etter de har betalt sier de enten ba om en pose eller ber om en.. da får de vær så god å bruke kortet sitt for en pose. Spesielt festlig når de prøver å bruke tynne fruktposer som ikke tåler vekta og revner.. 

så jeg vil vel si at det heller er kunder som raner oss for poser. At vi av og til gir bort poser er bare en snill ekstraservice. Som sagt er poser også en vare. Det er nok av dem, ta med deg en hjemmefra neste gang.

Anonymkode: eeb3b...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel ingen som fortsatt bruker poser fra butikken nå vel? 
Ta med egne gjenbrukbare poser, herlighet.

Anonymkode: a374e...2e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster jo ikke poser rundt i naturen selv om de er gratis🙄 Bruker dem jo som søppelposer. Ikke alltid planlagt at man skal på butikken, så går ikke rundt med pose på meg kontinuerlig. Og når folk kommer med egen pose på butikken, så tenker jeg alltid at dem er gjerrig og rar. Hva er egentlig poenget med å ikke ta pose på butikken, men heller kjøpe en rull med hvite poser til søppel? Plast er nå plast uansett.

Anonymkode: f5669...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kaster jo ikke poser rundt i naturen selv om de er gratis🙄 Bruker dem jo som søppelposer. Ikke alltid planlagt at man skal på butikken, så går ikke rundt med pose på meg kontinuerlig. Og når folk kommer med egen pose på butikken, så tenker jeg alltid at dem er gjerrig og rar. Hva er egentlig poenget med å ikke ta pose på butikken, men heller kjøpe en rull med hvite poser til søppel? Plast er nå plast uansett.

Anonymkode: f5669...6cd

Mye av plasten som ikke havner i naturen, havner isteden i forbrenningsanlegg, så det er uansett en fordel at vi forbruker mindre plast, tenker jeg.

Det har aldri falt meg inn at jeg ser gjerrig og rar ut med gjenbruksnett, men om folk tenker det får de bare gjøre det. For meg er poenget med å heller kjøpe en rull poser til restavfall at det både er billigere for meg og at jeg sender mindre plast fra meg, for posene i rullene inneholder mindre plast. Vinn-vinn 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at plastposer koster slik at flere bruker handlenett/har med egne poser. Selv har jeg brukt det i mange år. Hvorfor sitter det så langt inne for noen å ha med egen pose? :klo: De fleste jeg kjenner har med egne poser, til og med foreldrene mine.

Rar er man om man alltid kjøper plastposer på «trass» eller hva motivasjonen nå enn er.

Anonymkode: 5c808...d07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at poser er en vare på linje med alt annet, og det er helt frivillig om man vil kjøpe. Gjenbruksnett får man da slengt etter seg over alt, både fra butikker, bokklubber, organisasjoner og som premier i konkurranser. Jeg tror ikke jeg har betalt for noen av mine, og jeg har mange.

Til søppel kjøper jeg ruller med tynne plastposer, koster rundt 10 kr for 30 stk, og en rull varer minst et halvt år.

Og forresten, Sparkjøp er en versting når det gjelder å slå inn poser selv om man sier nei takk. Jeg sjekker alltid kvitteringen, og har de slått inn pose skal jeg ha pengene tilbake.

Anonymkode: b01f2...073

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva synes du om at butikker raner sine kunder etter de handler hos seg? Poser bør være gratis, enig? 

Anonymkode: 25527...f2e

Da får du ta det opp med staten, de krever miljøavgift for poser. Er et enormt tap for butikkene om vi skal gi de bort gratis. 

Anonymkode: 408b8...61b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva synes du om at butikker raner sine kunder etter de handler hos seg? Poser bør være gratis, enig? 

Anonymkode: 25527...f2e

Opplever det ikke som et ran. Forventer du å få gulosten gratis også?

Ta med deg en miljøvennlig gjenbrukspose. Du kan bruke hva som helst også - feks, de blå ikea posene, ryggsekk, sy et handlenett, sykkelveske osv osv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At så mange mener prisen bør være fra 50-100 er sjokkerende, men biltema er snart der

Ts

Anonymkode: 25527...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlenett tåler mer vekt, og harde plastkanter spjærer ikke dem opp, slik plastposer blir. Blåser i om jeg ser gjerrig og rar ut, så lenge det er mer praktisk.

Det samler seg dessuten opp mer plastposer enn jeg klarer å bruke opp til søppel, og jeg har heller ikke behov for å bruke plastposer som «veske».

Anonymkode: fe304...e00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poser er alt for billig. Det burde bli vanlig å ta med egne poser og bruke dem om-og-om igjen.

Anonymkode: db870...6b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes det er helt greit at bitikken selger sine varer med den avansen de ønsker. Det gjelder selvsagt også poser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt betalt en tier per pose hvis pengene gikk til naturvern. Jeg kjøper uansett sjelden plastposer. Tar stort sett med meg handlenett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei, ikke enig. Du kan ta med poser, sekk eller handlenett hjemmefra. Håper butikkene snart slutter med plastposer eller øker prisen. 

Anonymkode: 4468f...30c

Og hva i all veden skal man bruke som søppelposer da? Jeg bruker flergangsposer alt jeg kan, men så må jeg kjøpe plastikk for å ha til søppel. 

Anonymkode: 8edbf...712

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bruker handlenett / gjenbruker poser - hva bruker dere til å ha restavfall i? Bare spør, ettersom jeg bruker handleposer til restavfall.

Anonymkode: a3df5...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...