Gå til innhold

Hva synes du om at butikkene raner sine kunder med poser?


AnonymBruker

Hvor mye bør poser koste?   

191 stemmer

  1. 1. Hvor mye bør poser koste?

    • Gratis
      25
    • 50 øre til 1 krone
      28
    • 1-2 kroner
      33
    • 2-3 kroner
      25
    • 3-4 kroner
      10
    • 4-5 kroner
      18
    • 5-10 kroner
      17
    • 10-20 kroner
      9
    • 20-50 kroner
      3
    • 50-100 kroner
      22


Anbefalte innlegg

Nei, ikke enig. Hvorfor skal de sponse din latskap? Ta med gjenbrukesnett. Hvis poser hadde vært dyrere så kanskje folk tenkte seg enda litt mer om før de kjøpte dem. 

Anonymkode: 8645e...d39

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Plast er en enorm belastning for miljøet så plastposer skal koste penger. Hvis man hadde fått poser gratis slik som før så hadde folk tatt pose bare de hadde kjøpt seg en banan liksom. Jeg skulle ønske butikkene kuttet ut alt av plastposeroser og heller hadde papirposer tilgjengelig for kanskje 30 kr dersom noen hadde glemt å ta med egen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bruker ordet ran om at posene koster noe, og at det trigger en så veldig reaksjon at man må lage en passiv aggressiv spørreundersøkelse av det, så vil jeg nok anbefale å benytte seg av handlenett i fremtiden.:fnise:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens tredje tråd om temaet? Dette må vist irritere TS noe veldig 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å betale 2-3 kr for en papirpose. Skal jeg på flere butikker spør jeg om en stor pose på første butikk.Det irriterer meg å komme hjem med 6 småposer med noe småtteri i hver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste 5-6 årene har jeg brukt handlenett. Jeg kjøper avfallsposer fra FP. i butikken. Syns handlenettene er praktiske, og de er bedre å holde i også. Den eneste ulempen er at de ikke tåler vann når det regner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei, ikke enig. Du kan ta med poser, sekk eller handlenett hjemmefra. Håper butikkene snart slutter med plastposer eller øker prisen. 

Anonymkode: 4468f...30c

Klart man kan. Men det er jo ironisk at du MÅ ha poser til renovasjonen din. Altså kaste søppelet ditt i. Og den må være hvit. Og den må du betale for i butikken. 

Ser at poseprisen varierer ifra 2 kr til 3,5 kr i butikkene nå. Det er jammen meg drøyt! Dem utnytter dette "klima"-styret, for poseavgiften er langt ifra denne summen. Og produksjonsutgiftene er lave! 

Anonymkode: cf7e1...ce9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes posene bør koste fra 1-3 kroner. 👍 Det koster å lage poser for butikkene også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde posene vært gratis så hadde vi sikkert vært like sløsende som f.eks folk i UK er. Da jeg bodde der hadde folk ofte ikke mer enn 3-4 varer i hver pose, og man kunne ofte se folk med f.eks åtte halvtomme poser fremfor å klare seg med én eller to. Vil man ikke betale for poser får man bruke handlenett.

Anonymkode: 65b75...f2c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poser er jo en vare man må kjøpe. Man velger selv om man vil kjøpe poser hver gang man handler, eller om man tar med gamle poser hjemmefra eller kjøper tøyposer eller lignende.

Anonymkode: 5f0d6...aa1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Poser kan godt koste, men ikke noe særlig mer enn innkjøpspris. Man legger igjen masse penger i butikken og går rundt som en vandrende reklameplakat med logoen deres på posen etterpå. Da bør billige poser være en del av servicen.

Anonymkode: 79a11...504

De fleste matvarekjedene selger handlenett i stoff. Kjøp et par sånne, så slipper du du å betale hver gang, i tillegg slipper vi den forbanna plasten overalt som forsøpler naturen og skader dyr. Stygt er det også.

Det er riktignok reklame på dem du får kjøpt i matbutikkene, men hvis du vrenger dem, slipper du følelsen av å reklamere uten betaling. Du får kjøpt handlenett uten reklame ellers også, blant annet på IKEA. 

Syk Sotra-hval hadde 30 plastposer i magen – VG

Syv konsekvenser av plastforurensning som påvirker deg (forskning.no)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hva synes du om at butikker raner sine kunder etter de handler hos seg? Poser bør være gratis, enig? 

Anonymkode: 25527...f2e

Ganske sikker på at det er en EU lov som regulerer prisen på poser slik at folk skal insentiveres til å kjøpe flerbruksposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal betale 10kr for pose

Anonymkode: 2fe53...212

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt i den andre tråden, be om poser gratis på finn. Er sikkert mange som gladelig gir bort noen poser.

Selv bruker jeg handlenett, og en ytterst sjelden gang kjøper jeg en pose.

Til søpla bruker jeg de tynne plastposene som er beregnet til søppel. Billigere og funker fett.

Anonymkode: 54219...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kjøpe tøy handlenett? Er jo så mange fine å velge mellom, som kan brukes til både veske og til å ha matvarer i😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest hellokitty

Poser bør ikke være gratis nei. Det koster butikken å kjøpe de inn og det koster å produsere. Ta med handlenett. Jeg har ikke brukt poser på flere år. Er bare å ta med gjenbruksnett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Sverige koster vel en plastpose 5-6 kroner, plastpose til grønnsaker/frukt koster vel 35 øre. Så jeg vet ikke helt hva du sutrer over, TS?

 

Anonymkode: 0947e...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg savner er at kassen automatisk regner ut hvor mange poser jeg trenger i dagligvarebutikker. 

Det burde ikke være vanskelig. Volumet på de fleste varene ligger allerede i systemet. Regn med litt ineffektiv pakking, så er det antall poser som trengs for å få med seg varene inkludert i prisen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...