Gå til innhold

Skolen i Norge


Mamma1

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en mor som har barn i første og femte klasse i norske barneskoler. Jeg blir mildt sagt oppgitt over hele systemet..

Jeg føler at jeg blir tvunget til å dytte barnet mitt inn i et system, der all blit påvirket til å bli så like som mulig. Kanskje er ikke dette tilfelle.

Det jeg reagerer sterkere på ar anarkiet som hersker i skolene her til lands.... lærerene er mangelfullt utdannet, og det finnes absoulutt ingen disiplin.

Det er snillismen som rår, og jeg spør meg selv; gagner dette mine barn? Nei, det tror jeg ikke på et sekund. Det er opplest og vedtatt at barn trives mest med grenser, de trenger dem.

Andre som føler det på samme måten?

Og dette med lærerutdanningen i dag... Den er mangelfull og lite verd. Jeg mener at alle skulle vært faglærere, ikke allmennlærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så absolutt enig med deg!

Jeg har sett skolen fra den andre siden, som vikarlærer på flere skoler på forskjellige steder i landet for noen år siden.

Synes den offentlige skolen begynner å bli vel eksperimentell nå...

Jeg tror elevene må være veldig strukturerte og kloke og selvstendige personligheter fra de er bitte små dersom de skal få lært nok i skolen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læreplanverket for grunnskolen (L97) har/hadde gode intensjoner, men sånn som jeg ser det (og opplevde det på kroppen da jeg jobbet i ungdomsskolen), stilles det urealistiske krav til modenhetsnivå på elevene. De oppmuntres til å tenke selv og finne ut svarene, men det hjelper lite hvis de ikke er modne nok til å se viktigheten av å lære. Enkelte basiskunnskaper må nok uansett inn på den gamle måten, uten at man skal kvele kreativiteten og nysgjerrigheten av den grunn. Pugg i seg selv er ikke et middel, men uten et visst fundament i grunn, blir bare elevene frustrerte når de skal bruke kunnskapen selvstendig og finne svarene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner konkrete eksempler på udugelighet. Synes det er alt for lett å kritisere skolen hvis man ikke kan begrunne hva feilen består i. Men kritikk i seg selv er bra, hvis man kan se på den som et potensial til å forbedre seg.

Endret av Lillesøster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er en mor som har barn i første og femte klasse i norske barneskoler. Jeg blir mildt sagt oppgitt over hele systemet..

Jeg føler at jeg blir tvunget til å dytte barnet mitt inn i et system, der all blit påvirket til å bli så like som mulig. Kanskje er ikke dette tilfelle.

Det jeg reagerer sterkere på ar anarkiet som hersker i skolene her til lands.... lærerene er mangelfullt utdannet, og det finnes absoulutt ingen disiplin.

Det er snillismen som rår, og jeg spør meg selv; gagner dette mine barn? Nei, det tror jeg ikke på et sekund. Det er opplest og vedtatt at barn trives mest med grenser, de trenger dem.

Andre som føler det på samme måten?

Og dette med lærerutdanningen i dag... Den er mangelfull og lite verd. Jeg mener at alle skulle vært faglærere, ikke allmennlærere.

Utdanningssystemet ønsker å tilpasse undervisningen etter den enkelte elev og deres behov. Det går også langt i å utvikle individualiteten slik jeg ser det.

Hva mener du mangler i lærerutdanningen? Jeg lurer på hvilket grunnlag du sier dette på. Det siste året i lærerutdanningen er en fordypning i et fag slik at du har mer kompetanse innen det feltet. Skolene bør ta hensyn til dette i det daglige liv.

Barn og unges oppførsel de senere år har utviklet seg til å bli mer respektløst, men jeg mener at det ikke bare er skolen som har en oppdragerrolle. Foreldre skyver ofte unna ansvaret og ser ikke selv at de har en viktig rolle som forbilder og rollemodeller. Kjendisene som barn ser opp til i dag er også svært rebelske- og barn tar etter.

Anarki har ikke jeg merket på skolen jeg jobber på. Det finnes tilfeller av barn som mangler grenser, men skolen gjør det de kan for å hjelpe disse. De aller fleste barn er lovlydige og snille. (Men man merker jo de andre bedre!) Er det snillisme å snakke med barna og løse konflikter muntlig? I så fall er jeg for snillisme!

Jeg er, som Lillesøster, interessert i konkrete eksempler og løsninger når man skal kritisere. Det gjør det lettere å forbedre seg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg mener som mangler i skolen er disiplin. Elevene gjør stort sett som de vil, og det får ikke konsekvenser. Det er fullt kaos i gangene på mange av skolene, og lærerene går rundt og smiler og nikker og sier "søte små, nå må dere slutte" Ok, kanskje er det ikke så ille som dette, men faktum er at de norske skolene mangler struktur.

Det som mangler i allmennlærerutdanningen er faglig kompetanse.. Greit at det siste året er et grunnfag, men hva hjelper vel det når de har mange andre fag som de underviser i, uten nevneverdig kompetanse? Jeg har 120 studiepoeng i engelsk nå, og etter de 60 første, ser jeg nå at jeg slett ikke var kvalifisert nok til å undervise noen som helst.

Lærere fra allmennstudiet får faktisk undervise i f.eks. matte selv om de strøk i dette på skolen....De får meg virkelig til å lure på hva, eksakt, er det denne læreren skal lære mine barn?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et så stort problem med disiplin der barna dine går, ville jeg absolutt snakket med ledelsen. Trygghet og trivsel er viktige faktorer for læring, og derfor ønsker vi å snakke med barn fremfor å slå hardt ned på dem. (Dessuten er det mulig at du ikke ser alle konfrontasjoner mellom lærer/elev. Ofte er lærere mindre strenge når foreldre er til stede.)

Selv om allmennlærere KAN undervise i fag de er svake i betyr det ikke at de gjør det! De fleste er selv klar over hvilke områder de bør unngå å undervise i, og skolen tilpasser etter dette. (Bør i allefall, og gjør det der jeg jobber.) Når det gjelder barneskolen mener jeg at det er viktigere for barna å ha en kontaktlærer som de forholder seg til, enn å pendle mellom ulike faglærere. (Apropos trygghet.)Pensumet på barneskolen kan de fleste klare å sette seg inn i. På ungdomsskolen derimot kan jeg være enig i at det bør være fagutdannede lærere.

Jeg er interessert i hva slags struktur du mener mangler i skolene. Bør det være større rom for melding med hjem, fysisk avstraffelse eller andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener som mangler i skolen er disiplin. Elevene gjør stort sett som de vil, og det får ikke konsekvenser. Det er fullt kaos i gangene på mange av skolene, og lærerene går rundt og smiler og nikker og sier "søte små, nå må dere slutte" Ok, kanskje er det ikke så ille som dette, men faktum er at de norske skolene mangler struktur.

Det som mangler i allmennlærerutdanningen er faglig kompetanse.. Greit at det siste året er et grunnfag, men hva hjelper vel det når de har mange andre fag som de underviser i, uten nevneverdig kompetanse? Jeg har 120 studiepoeng i engelsk nå, og etter de 60 første, ser jeg nå at jeg slett ikke var kvalifisert nok til å undervise noen som helst.

Lærere fra allmennstudiet får faktisk undervise i f.eks. matte selv om de strøk i dette på skolen....De får meg virkelig til å lure på hva, eksakt, er det denne læreren skal lære mine barn?...

Fint at du utdypet litt mer om dette. Personlig synes jeg ikke det skal være disiplin i skolen, men nå assosierer jeg disiplin med noe negativt. Jeg assosierer det med en relasjon som er bygget på et skjevt maktforhold alla et subjekt – objekt forhold, der lærer ser på barna som en boks som skal fylles. Jeg tror at et slikt læringsmiljø lett kan bli preget av frykt. Man lærer ikke bra da. Men jeg er enig i at barn bør respektere lærerer i høyere grad enn nå. Dette er et tema som er følsomt. Det finnes verktøy for å få ro og orden i klasserommet, det er bare ikke nådd ut til alle. Mange lærer, tror jeg, er redde for å bli for strenge. Det er mange sterke foreldre der ute som tror de vet bedre hvordan de skal få ro, noen foreldre tåler ikke at barnet deres blir snakket til, og på den andre siden har du de foreldre som ikke bryr seg. La meg bare minne deg på at primær oppdragelsen kommer hjemmefra, mens skolen skal stå for sekundær oppdragelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil dessuten nevne et eksempel fra min arbeidsplass:

En av lærerene fikk 2 i matematikk på vgs. (man kan ikke stryke i noen fag og bli lærer, forresten! ;) ) Han er likevel en skarp fyr som bare var svært skolelei som ungdom. Han jobbet noen år, modnet og så bestemte han seg for å bli lærer- og var SKIKKELIG motivert. Jeg har ingen problem med å stole på hans evner. Eksamen på lærerskolen utelukker også en del, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det mangler disiplin i skolen. Imidlertid så synes jeg det manger disiplin i enkelte hjem. Har selv jobbet i skolen og opplevd å bli hudflettet av foreldrene fordi jeg våget å si at deres lille pode ikke oppførte seg helt bra til tider. Det er ikke skolen som skal ha oppdragerrollen selv om enkelte ser ut til å tro det, det er foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også føler at enkelte lærere aldri burde vært lærere. Jeg har også hørt i mange år at mange av de som søker seg til læreryrket gjør det for å få mange og lange ferier, og/eller at de ikke kommer inn på de studiene de egentlig ville ha foretrukket å ta.

Dette forteller jo igrunnen at mange av de som havner på lærerhøyskolen er der fordi de ikke er gode nok for andre studier. Det er jo heller ikke så veldig mange år siden man kunne lese at samtlige studenter på en eller annen lærerhøyskole strøk i norsk det året!?

Når det gjelder umulige unger i klassene, og manglende disiplin, så lurer jeg nesten på om det skyldes at ungene fra de er bitte små plasseres hos andre enn foreldrene, og at selve barneoppdragelsen lider under dette. kanskje det er vanskeligere for endel foreldre å være regelsettende og konsekvente når de selv er slitne etter full dag på en eller annen jobb, og både de selv og ungene skal prøve å ha det litt hyggelig den korte tiden som er igjen av dagen og muligheten til å være sammen?

Dette problemet har jo oppstått omtrent samtidig som det ble slutt på at mor gikk hjemme...

Ellers finnes det foreldre som har problemer med grensesetting, sånn som jeg - men det er ingen grunn til at det skal være fler av oss, sånn helt uten grunn. Og jeg gikk faktisk hjemme med mine, så jeg kan ikke skylde på at jeg var for sliten til å oppdra barna mine - jeg var bare altfor opptatt av de skulle være glade.. men det er en annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke allemennlærer før du har bestått alle fag fra allmennlærer studiet, deriblandt 30 studiepoeng matte. Dersom lærere underviser i dette er de ikke allmennlærere, men vikarer eller faglærere i andre fag. Dette kommer nok av at skolen ikke har tilgjengelig ressurser innenfor matematikk.

Allmennlærere har mye mer pedagogikk enn faglærere. Dette skaper trygghet i forhold til barna. Faglærere har sitt fag, og ikke noe mer liksom. Det blir mer snevert syn på oppdragelse og undervisning i grunnskolen. I grunnskolen skal vi tenke tverrfaglighet, derfor har vi allmennlærere der. Barna deler ikke opp sin verden/hverdag slik timeplaner før var delt opp, de tenker tverrfaglig. Når man har f.eks matte kan det komme inn på både norsk, kunst- og håndverk, heimkunnskap, samfunnsfag osv. Dagens skole er mer temabasert. Her har allmennlærere god bakgrunn.

I allmennlærerutdannelsen får man fordype seg i et eller flere fag, der man får bredere kompetanse innenfor det fagfeltet man interesserer seg for. På ungdomsskolen blir dette mer aktuelt.

Mange foreldre klager over manglende disiplin i den norske skolen uten å tenke på at det faktisk er de som foreldre som sitter på oppdrageransvaret! skolen har en oppdragerfunksjon, men uten foreldre som støttespillere går dette dårlig! Dette bør man tenke på før man kritiserer dagens skole.

Det er dessuten store forskjeller på skoler og lærere.

Foreldre bør sette seg inn i det som skjer i skolen, ha en god dialog med lærerne og komme med innspill. Det er veldig stor forskjell på dagens skole og på den skolen som de gikk i.

Den norske skole gjennomgår og har gjennomgått store endringer de siste årene. fokus er bla. på individualitet, på særegenhet. Vi er alle forskjellige og disse forskjellene er det viktig å sette fokus på.

Elevene har krav på tilpasset opplæring. Alle har ikke samme forutsetninger, dette skal det ta hensyn til. Før skulle alle være like. Alle lærte det samme, i samme tempo.

Kanskje du syns det virker rotete når det ikke lenger er slik?

Noen burde nok ikke valgt læreryrket, men som regel faller disse av under utdannelsen. I allmennlærerutdanningen har man praksis hvert år som må bestås, og man blir vurdert av sin øvingslærer. Her skrives studentens sterke sider ned, og hva man bør jobbe mer med. Gjennom fire år bør det være en utvikling på dette. Samtidig har høgskolene som utdanner lærere en løpende skikkethetsvurdering gjennom utdanningsforløpet. Etter fire år merker man om det er noen som absolutt ikke egner seg som lærere.

Elever, lærere, skolens ledelse, foreldre og lokalmiljø må stå sammen for å skape en god skolehverdag for de som tilbringer dagene sine der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i at det er mangler ved lærerutdanningen, men jeg er uenig i at det er fagkunnskap som mangler. Det lærerutdanningen kunne hatt mer av er konkret opplæring i hvordan en skal sette grenser for barn, hvordan skape et godt klassemiljø, hvordan skape et godt læringsmiljø osv. Synes dessuten det burde vært mer praksis i lærerutdanningen. Seks uker i året er for lite.

Synes likevel at innlegget til trådstarter er svarmaling av skolen. Det finnes utrolig mange flinke lærere som kan å sette grenser og som kan å lære bort. Det blir for enkelt å skylde på skolen når mange barn ikke eier folkeskikk. Det er foreldrene som har ansvaret for oppdragelsen her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen burde nok ikke valgt læreryrket, men som regel faller disse av under utdannelsen. I allmennlærerutdanningen har man praksis hvert år som må bestås, og man blir vurdert av sin øvingslærer. Her skrives studentens sterke sider ned, og hva man bør jobbe mer med. Gjennom fire år bør det være en utvikling på dette. Samtidig har høgskolene som utdanner lærere en løpende skikkethetsvurdering gjennom utdanningsforløpet. Etter fire år merker man om det er noen som absolutt ikke egner seg som lærere.

Elever, lærere, skolens ledelse, foreldre og lokalmiljø må stå sammen for å skape en god skolehverdag for de som tilbringer dagene sine der :)

Hvis det er sånn så lurer jeg personlig på hvorfor man treffer på såpass mange som faktisk ikke burde vært lærere....

Det hjlper ikke å være rasende god i en mengde fag dersom man ikke makter å lære fra seg. Det finnes altfor mange lærere som ikke klarer å gjøre fagene interessante, og da blir de dårlige lærere i mine øyne...

Ikke dårlige personer, men dårlige lærere - vesentlig forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Uff, kjenner jeg blir litt oppgitt over denne voldsomme svartmalingen.

Tenker dere ikke på at skolen er del av samfunnet og blir sånn som samfunnet vil?

Hvor mange foreldre er det ikke som klager på at ungene har for mye lekser - fordi ettermiddagen heller skal brukes til fritidskativiteter/kos.

Hvor mange foreldre/voksne er det ikke som snakker om skolen som dårlig/kjedelig

Hvor mange foreldre er det ikke som blir sure og vanskelige om en lærer påpeker at akkurat deres håpefulle er nokså vanskelige i f.eks. forhold til disiplin.

Hvor mange foreldre/voksne er det ikke som mener at de "kan" læreryrket best, fordi de selv har da gått på skolen

.....

Så lenge holdningen i Norge i stor grad er at å tillegne seg kunnskap er tull, alt inkl. alle fag og timer skal være morsomt, teoretisk utdannelse er ikke verken viktig eller nødvendig...... ja da får vi også en skole som er påvirket av dette.

Jeg bor pt. i et annet land, som får bedre internasjonale resultater i tester. Her er det liten snakk om at alt skal være så gøy. Det er akseptert at det koster noe å tillegne seg kunnskap og teoretisk kunnskap ses faktisk på som verdifult i seg selv. Det har heller ikke vært gjennomført x antall reformer i skolen de siste 10-15 årene og lærerne anses som en ressurs. De må også ha universitetsutdannelse innenfor sitt fagfelt for å bli lærere, i tillegg til pedagogikken. Det er lov å irettesett elever, og foreldre aksepterer at skolen er viktig!

Så - vi får nok den skolen vi fortjener (og jeg må si at det er mye bra i norsk skole og, mange engasjerte lærere etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gulltopp
Uff, kjenner jeg blir litt oppgitt over denne voldsomme svartmalingen.

Tenker dere ikke på at skolen er del av samfunnet og blir sånn som samfunnet vil?

Hvor mange foreldre er det ikke som klager på at ungene har for mye lekser - fordi ettermiddagen heller skal brukes til fritidskativiteter/kos.

Hvor mange foreldre/voksne er det ikke som snakker om skolen som dårlig/kjedelig

Hvor mange foreldre er det ikke som blir sure og vanskelige om en lærer påpeker at akkurat deres håpefulle er nokså vanskelige i f.eks. forhold til disiplin.

Hvor mange foreldre/voksne er det ikke som mener at de "kan" læreryrket best, fordi de selv har da gått på skolen

.....

Så lenge holdningen i Norge i stor grad er at å tillegne seg kunnskap er tull, alt inkl. alle fag og timer skal være morsomt, teoretisk utdannelse er ikke verken viktig eller nødvendig...... ja da får vi også en skole som er påvirket av dette.

Jeg bor pt. i et annet land, som får bedre internasjonale resultater i tester. Her er det liten snakk om at alt skal være så gøy. Det er akseptert at det koster noe å tillegne seg kunnskap og teoretisk kunnskap ses faktisk på som verdifult i seg selv. Det har heller ikke vært gjennomført x antall reformer i skolen de siste 10-15 årene og lærerne anses som en ressurs. De må også ha universitetsutdannelse innenfor sitt fagfelt for å bli lærere, i tillegg til pedagogikken. Det er lov å irettesett elever, og foreldre aksepterer at skolen er viktig!

Så - vi får nok den skolen vi fortjener (og jeg må si at det er mye bra i norsk skole og, mange engasjerte lærere etc).

:klappe::klappe::klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula

Det er nok sant som mange sier, at det finnes dårlige lærere. På samme måterfinnes det også dårlige leger, butikkansatte, bussjåfører osv.

Men etter flere år i skolen, ser jeg at det finnes jammen mange dårlige foreldre også.. Jeg synes det er foreldrenes oppgave å oppdra barna sine. Når barna kommer på skolen og mangler respekt for voksne, blir det svært vanskelig å få disiplin. Når foreldrene i tillegg svartmaler skolen og bestemmer seg for at det er dårlig disiplin der, vil også det påvirke barna.

En kollega som sluttet som lærer, sluttet med disse ordene: Jeg kan godt begynne som lærer igjen, dersom jeg får ha foreldrene et år først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men etter flere år i skolen, ser jeg at det finnes jammen mange dårlige foreldre også.. Jeg synes det er foreldrenes oppgave å oppdra barna sine. Når barna kommer på skolen og mangler respekt for voksne, blir det svært vanskelig å få disiplin. Når foreldrene i tillegg svartmaler skolen og bestemmer seg for at det er dårlig disiplin der, vil også det påvirke barna.

Det er, desverre, min erfaring og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Fint at du utdypet litt mer om dette. Personlig synes jeg ikke det skal være disiplin i skolen, men nå assosierer jeg disiplin med noe negativt. Jeg assosierer det med en relasjon som er bygget på et skjevt maktforhold alla et subjekt – objekt forhold, der lærer ser på barna som en boks som skal fylles. Jeg tror at et slikt læringsmiljø lett kan bli preget av frykt. Man lærer ikke bra da.  Men jeg er enig i at barn bør respektere lærerer i høyere grad enn nå.  Dette er et tema som er følsomt. Det finnes verktøy for å få ro og orden i klasserommet, det er bare ikke nådd ut til alle. Mange lærer, tror jeg, er redde for å bli for strenge. Det er mange sterke foreldre der ute som tror de vet bedre hvordan de skal få ro, noen foreldre tåler ikke at barnet deres blir snakket til, og på den andre siden har du de foreldre som ikke bryr seg. La meg bare minne deg på at primær oppdragelsen kommer hjemmefra, mens skolen skal stå for sekundær oppdragelsen.

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...