Gå til innhold

Alenemor? Eller kan jeg kalles noe annet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ser begrepene blir brukt litt om hverandre

 

Alenemor, eneforsørger, alene med barna... 

Men er en kvinne som har delt barna 50/50 med barnefar....alenemor? Eller hva er hun? 

Jeg forstår ikke de begrepene.

Anonymkode: 3c253...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alenemor/alenefar er per definisjon en person som bor med sitt/sine barn under 20 år og ikke er i et samboende parforhold. 

Samværsprosent med eksen er irrelevant. 

Anonymkode: a9d26...cbc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at man omtales som alenemor når barnet bor halvparten av tiden med sin far. Da er man jo to foreldre som deler foreldreansvaret. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alenemor. Du har jo ikke foreldreansvaret og omsorgen alene. Vil heller si deltidsmor, selv om det ikke er noe hyggelig begrep. 

Anonymkode: 65c13...b0a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er mor som har barna dine 50 %.

Anonymkode: 4495f...66a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alenemor er en mor som har foreldreansvar alene, da er det ingen far i bilde. 
 

du er en mor som har delt omsorg 

Anonymkode: a44cf...076

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

venninna mi ser seg på selv som aleinemamma. Hun har 2 barn med 2 forskjellige. Fedrene har den «vanlige» samværsavtalen, annen hver helg og en overnatting i uken. Barna er vekke samtidig.

Jeg har barnet på 2år 100%. Ingen avlastning. Jeg ser på meg selv som aleinemamma. 🤷🏻‍♀️
 

Anonymkode: ceddc...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alenemor er en mor som har foreldreansvar alene, da er det ingen far i bilde. 
 

du er en mor som har delt omsorg 

Anonymkode: a44cf...076

Enig.

Har man noen å dele ansvaret med så kan man ikke kalles alenemamma.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg og mannen gikk fra hverandre oppdaget jeg hvor mye stigma det var rundt å være "alenemor". 

Det yngste barnet bodde med meg og det eldste med faren. Vi var altså per definisjon eneforsøgere begge to. Men kun jeg ble omtalt som alenemor. Han var liksom bare "separert". Selv vår felles bankkontakt syns visst det var vanskeligere å gi lån til meg siden jeg var alenemor. Mannen fikk altså et helt annet tilbud enn meg, på tross av at vi ikke hadde all verden av forakjell i inntekt og delte boet helt likt. 

Han blir fortsatt ikke omtalt som alenefar. 

Anonymkode: 52b2f...50d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (8 minutter siden):

Enig.

Har man noen å dele ansvaret med så kan man ikke kalles alenemamma.

Haha! Så var vi i den debatten der igjen da ; " jeg har det tøffere og vanskeligere enn deg og du får ikke lov å kalle deg alenemor!" :P  Jeg hadde ungene boende hos meg, faren hadde anna hver helg og en dag i uka. Og jeg var alenemor. 

Anonymkode: 03b11...f3c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haha! Så var vi i den debatten der igjen da ; " jeg har det tøffere og vanskeligere enn deg og du får ikke lov å kalle deg alenemor!" :P  Jeg hadde ungene boende hos meg, faren hadde anna hver helg og en dag i uka. Og jeg var alenemor. 

Anonymkode: 03b11...f3c

Du hadde jo da noen å dele ansvaret med? 

For min del så synes ikke jeg at jeg har det tøffere og vanskeligere som alenemamma enn andre, tror jeg har det ganske så greit for å være helt ærlig. Men jeg kjenner ingen som har 50/50 deling og kaller seg alenemor/alenefar, for det er de jo ikke.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pillarguri skrev (39 minutter siden):

Synes det er rart at man omtales som alenemor når barnet bor halvparten av tiden med sin far. Da er man jo to foreldre som deler foreldreansvaret. 

Det der har jeg alltid syntes har vært rart, men sånn er det. 

Anonymkode: 87481...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo irrelevant hva alle dere "synes". Det finnes en tydelig definisjon på aleneforelder/alenemor/alenefar som brukes i statistikken. Person som bor med barn under 20 uten samboende partner. Det hjelper ikke at dere er uenige eller mener det er feil, det er den faktiske definisjonen. 

Anonymkode: a9d26...cbc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pillarguri skrev (43 minutter siden):

Synes det er rart at man omtales som alenemor når barnet bor halvparten av tiden med sin far. Da er man jo to foreldre som deler foreldreansvaret. 

Alenemor er en mor som bor alene med sine barn under 20. Det har ikke noe med prosent foreldreansvar å gjøre.

Anonymkode: a9d26...cbc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo irrelevant hva alle dere "synes". Det finnes en tydelig definisjon på aleneforelder/alenemor/alenefar som brukes i statistikken. Person som bor med barn under 20 uten samboende partner. Det hjelper ikke at dere er uenige eller mener det er feil, det er den faktiske definisjonen. 

Anonymkode: a9d26...cbc

Ja og det er helt greit.. Men det er ikke vanlig at man omtaler seg selv som alenefar/mor når man har 50/50 deling. De jeg kjenner som kaller seg alenefar/mor de har ingen kontakt med den ene forelderen eller hen er død. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneforsørger er hvis man ikke har samboer. Både far og mor til barnet kan være eneforsørgere hvis ingen av dem har samboere, og kan dermed få en ekstra barnetrygd på deling om de har delt bosted.

Anonymkode: e0940...a41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

FrøkenMånestråle skrev (21 minutter siden):

Enig.

Har man noen å dele ansvaret med så kan man ikke kalles alenemamma.

Jo, det gjør man. Jeg har aldri hørt om denne alternative tolkningen av alenemor andre steder enn her på kg. 

Anonymkode: a9d26...cbc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrøkenMånestråle skrev (1 minutt siden):

Ja og det er helt greit.. Men det er ikke vanlig at man omtaler seg selv som alenefar/mor når man har 50/50 deling. De jeg kjenner som kaller seg alenefar/mor de har ingen kontakt med den ene forelderen eller hen er død. 

Jo, det er helt vanlig, jeg har aldri hørt dem kalle seg noe annet, eller bli omtalt som noe annet. 

Anonymkode: a9d26...cbc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alenefar, men i det ligger det at jeg har det hele og fulle ansvaret. Jeg er alene om omsorgen. Har man barn 50/50 er man bare potensielt en singel forelder, men det er på ingen måte det samme.

Anonymkode: 584a0...913

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, det gjør man. Jeg har aldri hørt om denne alternative tolkningen av alenemor andre steder enn her på kg. 

Anonymkode: a9d26...cbc

Nei vel? De aller fleste jeg kjenner vil helst unngå å kalle seg alenemor/far på grunn av stigmaet som følger med. De fleste som går fra hverandre i dag har jo 50/50 deling, da blir det merkverdig å si man er aleneforelder for det er man ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...