Gå til innhold

Alenemor? Eller kan jeg kalles noe annet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir omtalt som alenemor, mitt barn har rett i underkant av 20% samvær med sin far. Far betaler barnebidrag uten å diskutere og stiller opp om det er noe, jeg føler meg ikke som en alenemor, for jeg har en annen i livet til barnet som er far og som er engasjert. 

Jeg har vokst opp med en mor som var helt alene med omsorgen for oss barn, far var helt ute av bildet og betalte ikke bidrag. Det er det jeg forbinder med å være alenemor. 

Likevel er også jeg det

Anonymkode: 8210f...70a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser begrepene blir brukt litt om hverandre

 

Alenemor, eneforsørger, alene med barna... 

Men er en kvinne som har delt barna 50/50 med barnefar....alenemor? Eller hva er hun? 

Jeg forstår ikke de begrepene.

Anonymkode: 3c253...e80

To foreldre som ikke bor sammen er aldri «aleneforeldre». Du er da en mor/far som sam-oppdrar barna med barnas andre forelder. Altså en skilt mor. 

Dersom du i sosiale settinger skal omtale deg som noe, si du er en mor eller en forelder.

Dersom noen mot normal oppførsel spør om din sivile status og du føler de har noe med den å gjøre (det vil jeg si kun er dersom du har lyst til å ha sex med dem) så svarer du at du er singel og har barna 50/50. Føler du at de ikke har noe med det å gjøre later du bare som om du ikke hører dem. Om nødvendig 10-12 ganger. 

Anonymkode: 00d47...2f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ser begrepene blir brukt litt om hverandre

 

Alenemor, eneforsørger, alene med barna... 

Men er en kvinne som har delt barna 50/50 med barnefar....alenemor? Eller hva er hun? 

Jeg forstår ikke de begrepene.

Anonymkode: 3c253...e80

man er en mor som bor alene da... men er ikke eneforsørger med mindre man er alene om forsørgeransvaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er man alenemor om man er alene når man har barna, selv om barna har delt bosted. 
 

er jo alene om alt ansvaret når barna er hos mor. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alenemor/alenefar er per definisjon en person som bor med sitt/sine barn under 20 år og ikke er i et samboende parforhold. 

Samværsprosent med eksen er irrelevant. 

Anonymkode: a9d26...cbc

Jeg føler meg ikke som "alenemor" når barna er her 50/50... Føker meg som en mor med delt ansvar. Naboen min er det jeg kaller alenemor; ingen kontakt med barnefar. 

Anonymkode: af5ec...658

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skalperud skrev (4 minutter siden):

I mitt hode er man alenemor om man er alene når man har barna, selv om barna har delt bosted. 
 

er jo alene om alt ansvaret når barna er hos mor. 

Jeg tenker man er alenemor når man ikke har noen far inne i bildet. Strengt tatt er man ikke alene, selv om man har barna 50/50.... Man skal jo likevel samarbeide med far om forskjellige viktigte ting fordetom??? 

Anonymkode: af5ec...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skalperud skrev (8 minutter siden):

I mitt hode er man alenemor om man er alene når man har barna, selv om barna har delt bosted. 
 

er jo alene om alt ansvaret når barna er hos mor. 

Men hva er man når barna er hos far da? Er man ikke mor da? Hva kalles det da? "Fri og ubekymret-person"?

Anonymkode: af5ec...658

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Haha! Så var vi i den debatten der igjen da ; " jeg har det tøffere og vanskeligere enn deg og du får ikke lov å kalle deg alenemor!" :P  Jeg hadde ungene boende hos meg, faren hadde anna hver helg og en dag i uka. Og jeg var alenemor. 

Anonymkode: 03b11...f3c

Du deler ansvaret med barnefar.  Ikke snakk om vanskeligere og tøffere, men det er en forskjell på å dele ansvaret mellom foreldrene og det å være 100% alene. Gjelder også økonomisk.

Det ser du vel?

Anonymkode: e39e2...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Alenemor/alenefar er per definisjon en person som bor med sitt/sine barn under 20 år og ikke er i et samboende parforhold. 

Samværsprosent med eksen er irrelevant. 

Anonymkode: a9d26...cbc

Yep dette er definisjonen som ssb bruker, så skjønner ikke hvorfor folk skal krangle på det? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg ser begrepene blir brukt litt om hverandre

 

Alenemor, eneforsørger, alene med barna... 

Men er en kvinne som har delt barna 50/50 med barnefar....alenemor? Eller hva er hun? 

Jeg forstår ikke de begrepene.

Anonymkode: 3c253...e80

Jeg er mamma jeg. Pleier ikke definere meg mer enn det. 

Anonymkode: 21d2a...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du er ikke alenemor. Du har jo ikke foreldreansvaret og omsorgen alene. Vil heller si deltidsmor, selv om det ikke er noe hyggelig begrep. 

Anonymkode: 65c13...b0a

Så jeg som har 100% omsorg for et barn som knapt har sett sin far de siste årene, og da kun ved samvær under tilsyn er ikke alenemor fordi han har foreldreansvar? 🤣

Jo, alle mødre som bor som eneste voksen sammen med barn, uavhengig av samværsprosent, er alenemødre. 

Anonymkode: 4b34f...367

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg blir omtalt som alenemor, mitt barn har rett i underkant av 20% samvær med sin far. Far betaler barnebidrag uten å diskutere og stiller opp om det er noe, jeg føler meg ikke som en alenemor, for jeg har en annen i livet til barnet som er far og som er engasjert. 

Jeg har vokst opp med en mor som var helt alene med omsorgen for oss barn, far var helt ute av bildet og betalte ikke bidrag. Det er det jeg forbinder med å være alenemor. 

Likevel er også jeg det

Anonymkode: 8210f...70a

Du kan kalles enslig kvinne med barn eller selvstendig kvinne med barn. Værsågod 😀

Anonymkode: d9c66...5b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror vi skal gjøre dette veldig enkelt og legge denne eviggående debatten død;

Så lengde det finnes en definisjon på alenemor/aleneforsørger er dette ikke noe å diskutere! 
 

Hvordan DU tolker det er irrelevant. 
 

Anonymkode: 6a070...32b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg blir omtalt som alenemor, mitt barn har rett i underkant av 20% samvær med sin far. Far betaler barnebidrag uten å diskutere og stiller opp om det er noe, jeg føler meg ikke som en alenemor, for jeg har en annen i livet til barnet som er far og som er engasjert. 

Jeg har vokst opp med en mor som var helt alene med omsorgen for oss barn, far var helt ute av bildet og betalte ikke bidrag. Det er det jeg forbinder med å være alenemor. 

Likevel er også jeg det

Anonymkode: 8210f...70a

Men igjen, begrepet har en klar definisjon. La oss holde oss til den, også innse at man kan tolke alle begrepet som man selv vil men at det da også vil florerer med ulike tolkninger. Evig mas om dette begrepet altså. 

Anonymkode: 6a070...32b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg ser begrepene blir brukt litt om hverandre

 

Alenemor, eneforsørger, alene med barna... 

Men er en kvinne som har delt barna 50/50 med barnefar....alenemor? Eller hva er hun? 

Jeg forstår ikke de begrepene.

Anonymkode: 3c253...e80

En alenemor er en som er alene om det daglige ansvaret. Dvs at 50-50 ikke er alenemor. Da deler du omsorgen med andre. 

Anonymkode: 43acb...95f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Himmel. Ordet er allerede offisielt definert. Det spillet ingen rolle hva noen tenker eller synes. Om jeg synes det er feil at det heter agurk, så heter det fortsatt agurk. Ja, du er alenemor/alenefar uansett hva slags samvær den andre har. Får du ny samboer, vel da er du ikke alenemor lenger. 
verre er det ikke. 

Anonymkode: e3ba6...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En alenemor er en som er alene om det daglige ansvaret. Dvs at 50-50 ikke er alenemor. Da deler du omsorgen med andre. 

Anonymkode: 43acb...95f

Nei, det er dessverre ikke bare å ta et offisielt definert begrep og gjøre om på det fordi det passer deg. 

Anonymkode: e3ba6...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg alenemor ,her er det 0 samvær og kontakt med far.

Anonymkode: fa7e4...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er mor, ingen egentlig har noe særlig utbytte av å vite om du er alene, gift, sambo eller andre løsninger. 

Anonymkode: e9e14...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...