Gå til innhold

Hvor mange kcal spiser du hver dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

1000 kalorier om dagen, da går jeg ned ca 1 kg i måneden. Og dette blir vel snart slettet. Skal jeg spise 1500 kalorier om dagen, så går jeg opp i vekt. 

Anonymkode: a9b2b...14f

Samme her. Er ikke i jobb og trenger 1600 om dagen som vedlikehold. Får ikke trent så mye som jeg vil pga smerter. Spiser 1500-1600 på dager med mye aktivitet, men må ligge under for å gå ned de andre dagene. Ved 1400 går det saaakte nedover, ca 1 kg i mnd 😣 og med så lite slingringsmonn er det lett å glemme å telle litt stekefett eller noen druer, og bare bli stående på stedet hvil. (eller gå opp igjen av et selskap/utskeielse en helg...) Ble anbefalt 12-1300 på roede kurs for noen år siden og gikk systematisk og greit ned 0,5 kg i uka, så synes det blir litt feil og rart at det skal fremstilles som noe "galt" med under 1500 her 🤔 Er en voksen dame og bmi 25.. 

Anonymkode: d8447...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Samme her. Er ikke i jobb og trenger 1600 om dagen som vedlikehold. Får ikke trent så mye som jeg vil pga smerter. Spiser 1500-1600 på dager med mye aktivitet, men må ligge under for å gå ned de andre dagene. Ved 1400 går det saaakte nedover, ca 1 kg i mnd 😣 og med så lite slingringsmonn er det lett å glemme å telle litt stekefett eller noen druer, og bare bli stående på stedet hvil. (eller gå opp igjen av et selskap/utskeielse en helg...) Ble anbefalt 12-1300 på roede kurs for noen år siden og gikk systematisk og greit ned 0,5 kg i uka, så synes det blir litt feil og rart at det skal fremstilles som noe "galt" med under 1500 her 🤔 Er en voksen dame og bmi 25.. 

Anonymkode: d8447...0e8

Jeg er 83 kilo og 160 høy og spiser 1400kalorier. Går ikke ned. Forferdelig frustrerende!

Anonymkode: a695f...b29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Samme her. Er ikke i jobb og trenger 1600 om dagen som vedlikehold. Får ikke trent så mye som jeg vil pga smerter. Spiser 1500-1600 på dager med mye aktivitet, men må ligge under for å gå ned de andre dagene. Ved 1400 går det saaakte nedover, ca 1 kg i mnd 😣 og med så lite slingringsmonn er det lett å glemme å telle litt stekefett eller noen druer, og bare bli stående på stedet hvil. (eller gå opp igjen av et selskap/utskeielse en helg...) Ble anbefalt 12-1300 på roede kurs for noen år siden og gikk systematisk og greit ned 0,5 kg i uka, så synes det blir litt feil og rart at det skal fremstilles som noe "galt" med under 1500 her 🤔 Er en voksen dame og bmi 25.. 

Anonymkode: d8447...0e8

Jeg skrev tidligere i tråden at jeg spiser 1200 kcal for å gå ned i vekt. Da er jeg 300-500 kcal i minus fordi jeg brenner mellom 1500 og 1700 om dagen (jeg er lav og lite aktiv). Så for meg er dette helt innafor anbefalingen om -500 kcal per dag som KG skisserer i sine regler. Allikevel ble posten min slettet. De er nødt til å gjøre noe med disse reglene for det er så frustrerende å ikke få være med i mange tråder bare pga slike forskjeller. Man er ikke nødvendigvis spiseforstyrret bare fordi man trenger mindre enn den gjennomsnittlige anbefalingen. 

Anonymkode: 91a7f...0ec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mann, 180 cm, ca 98 kg. Teller kalorier og inntar i snitt 1600 om dagen 6 dager i uken, inntil 2500 én dag i uken. Har gått ned 35 kg på denne måten, men nå har det begynt å stoppe opp. Vet ikke helt om jeg skal kutte så mye mer kalorier, men har jo per def fortsatt fedme.

Anonymkode: 14c67...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er mann, 180 cm, ca 98 kg. Teller kalorier og inntar i snitt 1600 om dagen 6 dager i uken, inntil 2500 én dag i uken. Har gått ned 35 kg på denne måten, men nå har det begynt å stoppe opp. Vet ikke helt om jeg skal kutte så mye mer kalorier, men har jo per def fortsatt fedme.

Anonymkode: 14c67...d10

Det er pga at den vekten du skal miste for til slutt å havne på den som 1600+ går enormt sent siste halvpart.

En meget nyttig artikkel:

https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/jd3vJq/slankemyten-stemmer-ikke-jeg-avkrefter-den-hver-dag

Anonymkode: 246b5...15b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro rundt 1400kcal. Teller ikke. 

164cm, 49-51kg tror jeg. Veier meg ikke.

Løper hver dag ca. Da er vekten stabil. 
Et par uker uten eller lite trening, går jeg opp i vekt

 

 

Anonymkode: 127e1...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er 177cm og veier pr i dag 94,2 kg. Teller kalorier ved hjelp av MyFitnesspal og har gjort det siden ca midten av september i fjor. Er pr nå på 1620 kcal om dagen og det går helt fint. Føler ikke at jeg sulter eller forsaker så veldig mye.
Planen min er at dette er skal bli en livsstil/vane der fokuset er på begrensning og måtehold foran å kutte enkelte matvarer helt bort og nekte meg alt som er godt. Jeg har lov til å spise hva jeg vil, men skal jeg spise veldig kaloritett mat eller snop, vet jeg at jeg samtidig må velge bort noe annet og/eller sørge for å forbrenne flere kalorier den dagen.

Så langt har jeg gått ned ca 6,5 kg (veide ca 101 kg før jeg startet) og er fornøyd med det. Neste delmål er å gå fra fedme til overvekt på BMI-skalaen, og det målet er under ett kilo unna. Deretter ønsker jeg å nå ned i 90 kg. Hva planen er videre vet jeg ikke. Jeg ønsker ikke å leve på under 1500 kcal om dagen, så noe lavere enn det går jeg ikke.

Anonymkode: 14d98...a3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

1000 kalorier om dagen, da går jeg ned ca 1 kg i måneden. Og dette blir vel snart slettet. Skal jeg spise 1500 kalorier om dagen, så går jeg opp i vekt. 

Anonymkode: a9b2b...14f

Med mindre du er bitteliten som et barn eller allerede ligger veldig lavt i vekt, er det helt naturstridig å gå opp i vekt ved å spise bare 1500 kcal om dagen. Selv hvileforbrenningen din forbrenner mer enn 1500 kcal om dagen bare ved å holde kroppens funksjoner i gang.
Å leve på 1000 kcal om dagen er helt tullete. Det er ikke nok næring til kroppen din, rett og slett.

Anonymkode: 14d98...a3c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er pga at den vekten du skal miste for til slutt å havne på den som 1600+ går enormt sent siste halvpart.

En meget nyttig artikkel:

https://www.aftenposten.no/sport/sprek/i/jd3vJq/slankemyten-stemmer-ikke-jeg-avkrefter-den-hver-dag

Anonymkode: 246b5...15b

Hva mener du? Kan du omformulere den første setningen din?

Anonymkode: af8bb...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du? Kan du omformulere den første setningen din?

Anonymkode: af8bb...fb1

Så den var dårlig. Altså, om du opprettholder samme aktivitetsnivå og kcalinntak fremover, vil du gå ned den første halvparten av vekten rimelig raskt. Så flater det ut. Man bruker 7(!) år på de siste 5% før en kommer dit 1600 kcal daglig plasserer deg i vekt resten av livet.

Endring daglig energiinntak eller forbruk (kcal) Vektendring kg etter 1 år Vektendring (kg) etter 3 år Vektendring (kg) etter 10 år
24 0,5 0,95 1
500 10,4 19,8 20,8
750 15,6 29,7 31,3
1000 20,8 39,6 41,7

Anonymkode: 246b5...15b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Så den var dårlig. Altså, om du opprettholder samme aktivitetsnivå og kcalinntak fremover, vil du gå ned den første halvparten av vekten rimelig raskt. Så flater det ut. Man bruker 7(!) år på de siste 5% før en kommer dit 1600 kcal daglig plasserer deg i vekt resten av livet.

Endring daglig energiinntak eller forbruk (kcal) Vektendring kg etter 1 år Vektendring (kg) etter 3 år Vektendring (kg) etter 10 år
24 0,5 0,95 1
500 10,4 19,8 20,8
750 15,6 29,7 31,3
1000 20,8 39,6 41,7

Anonymkode: 246b5...15b

Jeg er ikke han på den på 1600. Men slik jeg tolker det mener du at etter 10 år vil di gå ned til der 1600 tilsier at du skal være. Jeg tolker artikkelen at det kan ta enda lengre tid, men da er det snakk om så få kg at man kan sikkert avrunde det til 10 år. Men slik jeg og tolker det er det halvparten ned det førsre året, men 95% innen tre år. Så i praksis er man i mål etter tre år fordi da er man 95% der, de siste 5 % som tar 7 år til er jo ikke så viktig for man har jo allerede mistet 95% av det man skal.

Anonymkode: af8bb...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er ikke han på den på 1600. Men slik jeg tolker det mener du at etter 10 år vil di gå ned til der 1600 tilsier at du skal være. Jeg tolker artikkelen at det kan ta enda lengre tid, men da er det snakk om så få kg at man kan sikkert avrunde det til 10 år. Men slik jeg og tolker det er det halvparten ned det førsre året, men 95% innen tre år. Så i praksis er man i mål etter tre år fordi da er man 95% der, de siste 5 % som tar 7 år til er jo ikke så viktig for man har jo allerede mistet 95% av det man skal.

Anonymkode: af8bb...fb1

Ja, da tror jeg du har tolket riktig. Hele greia går jo ut på at man skal dit man vil, så man trapper gradvis ned kcalinntak etter hvert.

Det er mye lettere å gå fra 3000 til 2500. Deretter 2500 til 2000 etter en tid. Osv. Det er jævli å kutte fra 3000+ til 1600 over natta. Men tar selvsagt kortere tid slik.

Anonymkode: 246b5...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Så den var dårlig. Altså, om du opprettholder samme aktivitetsnivå og kcalinntak fremover, vil du gå ned den første halvparten av vekten rimelig raskt. Så flater det ut. Man bruker 7(!) år på de siste 5% før en kommer dit 1600 kcal daglig plasserer deg i vekt resten av livet.

Endring daglig energiinntak eller forbruk (kcal) Vektendring kg etter 1 år Vektendring (kg) etter 3 år Vektendring (kg) etter 10 år
24 0,5 0,95 1
500 10,4 19,8 20,8
750 15,6 29,7 31,3
1000 20,8 39,6 41,7

Anonymkode: 246b5...15b

 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er ikke han på den på 1600. Men slik jeg tolker det mener du at etter 10 år vil di gå ned til der 1600 tilsier at du skal være. Jeg tolker artikkelen at det kan ta enda lengre tid, men da er det snakk om så få kg at man kan sikkert avrunde det til 10 år. Men slik jeg og tolker det er det halvparten ned det førsre året, men 95% innen tre år. Så i praksis er man i mål etter tre år fordi da er man 95% der, de siste 5 % som tar 7 år til er jo ikke så viktig for man har jo allerede mistet 95% av det man skal.

Anonymkode: af8bb...fb1

Vil og legge til to momenter. 1. 98 kg er fortsatt en god del over det 1600 lcal tilsier. Vekten 1600 tilsier er ikke helt relevant for han skal sannsynligvis ikke værw på 1600 kcal resten av livet.

Anonymkode: af8bb...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

Vil og legge til to momenter. 1. 98 kg er fortsatt en god del over det 1600 lcal tilsier. Vekten 1600 tilsier er ikke helt relevant for han skal sannsynligvis ikke værw på 1600 kcal resten av livet.

Anonymkode: af8bb...fb1

Nei han må sannsynligvis under 1600 for å ligge på det 1600 tilsier for en som alltid har vært tynn.

Anonymkode: 246b5...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei han må sannsynligvis under 1600 for å ligge på det 1600 tilsier for en som alltid har vært tynn.

Anonymkode: 246b5...15b

Ja enig, han skal kanskje til en vekt som tilsier 2100(bare et eksempel) og da kan han komme sit med 1600.

Anonymkode: af8bb...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja enig, han skal kanskje til en vekt som tilsier 2100(bare et eksempel) og da kan han komme sit med 1600.

Anonymkode: af8bb...fb1

Ja, enig.

Anonymkode: 246b5...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når dere regner inntak, inkluderer også kcal i drikke eller kun det dere spiser?

Anonymkode: 76c77...e56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Når dere regner inntak, inkluderer også kcal i drikke eller kun det dere spiser?

Anonymkode: 76c77...e56

Alt, inkl drikke. 

Anonymkode: 91a7f...0ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Med mindre du er bitteliten som et barn eller allerede ligger veldig lavt i vekt, er det helt naturstridig å gå opp i vekt ved å spise bare 1500 kcal om dagen. Selv hvileforbrenningen din forbrenner mer enn 1500 kcal om dagen bare ved å holde kroppens funksjoner i gang.
Å leve på 1000 kcal om dagen er helt tullete. Det er ikke nok næring til kroppen din, rett og slett.

Anonymkode: 14d98...a3c

Jeg er ikke den du siterer, men kan gi deg et godt eksempel på hvorfor noen spiser mindre enn 1500 kcal for å gå ned i vekt. Jeg er lav og har en bmi på 25 (for høy fettprosent så jeg skal ned 8-10 kg). Min BMR (hvileforbrenning) er på ca 1150-1200 kcal, og pga kronisk sykdom så har jeg ofte dager hvor min TDEE ikke overstiger 1450 kcal. Som regel får jeg inn nok aktivitet til å nå 1600 kcal, så hvis jeg spiser 1500 kcal per dag så holder jeg vekta. 

Det er smart å innse at ikke alle er som deg, og når anbefalingene for et samfunn er et gjennomsnitt vil det alltid være en del som ligger både over og under dette. Vær litt mer ydmyk neste gang du møter på noen som er forskjellig fra deg. 

Anonymkode: 91a7f...0ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max 1500 tror jeg. Det er derfor jeg er slank. I helgene spiser jeg flere kalorier, men da reduserer jeg i ukedagene tilsvarende. Alt er regnet med, drikker kun vann.

Anonymkode: 85941...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...