Gå til innhold

Høyskolen Kristiania erfaringer?


Pt66

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ville heller studert molekylærbiologi, bioteknologi eller kjemi ved et "ordentlig" universitet

Anonymkode: 68b9d...f00

Det er ingenting som ikke er «ordentlig» med denne høyskolen. At du har personlige fordommer - det er derimot noe annet. 
 

Til deg over, jeg har hørt at MBAen er knallhard. Men ettertraktet blir man. Anbefaler å spørre på HKs fb side, det er det flere MBA studenter

Anonymkode: 515f7...8f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts, tenk deg nøye om før du bruker penger på denne skolen, seriøst.

Anonymkode: ae671...7ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2021 den 16.16):

Ingen erfaring selv, men har formeninger om høyskolen.

Skjønner ikke hvorfor noen velger Høyskolen Kristiania...

1. Det koster penger

2. Det har ikke særlig godt omdømme

3. Studiene som tilbys finnes i de fleste andre universiteter og høyskoler

 

Det er bare typ Preben Lohrengrener som går der tipper jeg.. men lykke til der folkens ;)

Hadde jeg vært dere ville jeg valgt en hvilkensomhelst offentlig skole. De fleste er fleksible i oppmøte

Anonymkode: ff2d4...eb2

Tror du skal jekke dine fordommer her. Dem henger fast i en urgammel fortid. 

Kristiania er like mye kunnskapsmessig godkjent med samme kvalitetsstempel som høyskole som alle andre skoler i Norge, uavhengig hva dem heter og hvor dem ligger. Offentlige skoler er faktisk ikke bedre enn private skoler. Ikke lenger. En annen ting du skal vite er at flere statlige organisasjoner, herav Forsvaret, tilbyr sine ansatte kompetanse og utvikling gjennom høyskolestudier hos Kristiania. Hadde skolen vært så dårlig som du sier her så hadde det aldri skjedd. Det koster penger, ja, men det koster jammen meg noe å reise bort på skole, bo og leve langt hjemmefra også. Kristiania tilbyr nettundervisning uten oppmøteplikt, og du kan derfor bo der du bor uten å flytte på deg. En annen ting er at representanter fra Høyskolen Kristiania ofte er i mediene som eksperter. Mye oftere enn fra offentlige skoler. Omdømmet til Kristiania er bra, og en bachelor fra Kristiania teller minst like høyt som alle andre bachelorer. 

Jeg har studert hos Kristiania, og jeg vil si at studiene er meget bra. Dem inneholder den kompetansen du trenger, og du får ofte undervisning og veiledning gjennom anerkjente professorer og veiledere. Studiene er ofte designet av anerkjente professorer og spesialister. 

Skulle jeg valgt fritt mellom offentlige skoler eller Kristiania på nytt, så ville jeg definitivt valgt Kristiania igjen. 

Anonymkode: ae900...984

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var anbefalt av arbeidsgiveren min til å studere på Høyskolen Kristiania via nettstudier. Jeg angrer ikke et sekund, og føler meg minst like mye eller  sterkere faglig enn de andre kollegaer som studerte på offentlige universiteter. Også imponert at mange veilederen har skrevet bøker som er pensum på kristiania og andre universiteter i hele Norge. 

Anonymkode: e9e02...c2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Tror du skal jekke dine fordommer her. Dem henger fast i en urgammel fortid.

*sukk...*

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kristiania er like mye kunnskapsmessig godkjent med samme kvalitetsstempel som høyskole som alle andre skoler i Norge, uavhengig hva dem heter og hvor dem ligger.

Ok? Den er grei hvis du mener det. Men er HK kvalitetsstemplet bedre? Eller er det bare average? Alle norske skoler er vel kunnskapsmessig godkjent. Staten ville ikke latt folk studere der hvis ikke selvsagt. Så den kan for så vidt ligge på sisteplass i Norge for den del, selv om den er kunnskapsmessig godkjent.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Offentlige skoler er faktisk ikke bedre enn private skoler. Ikke lenger.

Det er bullshit. NTNU, UiO, UiB, NHH er noen av de høyest rangerte skolene i Norge. Det er også her de beste studentene som regel går. En god indikator på det er at mange studier ved disse skolene har høyt snitt for å komme inn på. Det går flere flinke studenter her, på disse offentlige skolene, sammenlignet med Høyskolen Kristiania. Det kan jeg lett GARANTERE deg. 

Kan ikke uttale meg om opplegget, men det er jo en mindre skole. Kanskje det er bedre oppfølging. Men forandrer ikke faktumet at de nevnte skolene er bedre pga. rangering og flinkere studenter.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

En annen ting du skal vite er at flere statlige organisasjoner, herav Forsvaret, tilbyr sine ansatte kompetanse og utvikling gjennom høyskolestudier hos Kristiania. Hadde skolen vært så dårlig som du sier her så hadde det aldri skjedd.

Staten kan samarbeide med dårlige skoler også. ;) Men uansett, det er irrelevant det du sier. For alle skoler, både gode og dårlige, har kontakt og samarbeid med staten på en eller annen måte. Sier ikke at den er så sykt dårlig heller, men at det absolutt fins mange andre skoler foran på lista og som er gratis. Det er ingen grunn til å velge HK med mindre man skal ta nettstudier og det er det eneste valget man har.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det koster penger, ja, men det koster jammen meg noe å reise bort på skole, bo og leve langt hjemmefra også.

Vi må separere kostnader her. Alle som skal flytte til ny by må bruke penger på å bo selvsagt. Men disse trenger ikke å ha en ekstra utgift, nemlig det å betale for skolepenger. Selvsagt koster alt penger, men å stryke skolepenger og heller velge en offentlig skole gjør det mye bedre økonomisk.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kristiania tilbyr nettundervisning uten oppmøteplikt, og du kan derfor bo der du bor uten å flytte på deg.

I den forstand kan HK være bra.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

En annen ting er at representanter fra Høyskolen Kristiania ofte er i mediene som eksperter. Mye oftere enn fra offentlige skoler.

Det er professorer NTNU, UiB, UiO, osv... også. HK er sikkert litt oftere i mediene, men burde ikke disse professorene ha bedre ting å gjøre enn å mate media? Hva er det du vil frem til? Det HK har som er bra, har alle landets høyskoler og universiteter også.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Omdømmet til Kristiania er bra, og en bachelor fra Kristiania teller minst like høyt som alle andre bachelorer.

Så fint, men si meg hvorfor det er verdt å betale rundt 50 000 i skolepenger PER SEMESTER for å gå på en skole som er like god som de beste (etter din mening)? Teller det minst like høyt, hvorfor ikke velge en hvilkensomhelst annen skole? Den eneste grunnen jeg ser til å betale skolepenger er hvis akkurat den skolen gir meg muligheter som ingen andre skoler gir.

Bachelor i biomedisin koster 48 000 kr per semester. Det vil si 288 000 for hele bacheloren. Det er svindyrt, og denne garanterer ikke engang jobb. Det er helt håpløst. Hadde den garantert en god jobb etter studiene ville det vært diskuterbart, men situasjonen slik den er nå: Ikke verdt det.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har studert hos Kristiania, og jeg vil si at studiene er meget bra. Dem inneholder den kompetansen du trenger, og du får ofte undervisning og veiledning gjennom anerkjente professorer og veiledere. Studiene er ofte designet av anerkjente professorer og spesialister.

Igjen, dette gjelder for hele landets høyskoler og universiteter...

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Skulle jeg valgt fritt mellom offentlige skoler eller Kristiania på nytt, så ville jeg definitivt valgt Kristiania igjen. 

Anonymkode: ae900...984

Fint det for deg. Men tror du også kunne trivdes i offentlige skoler også altså, med mindre du har en sær grunn til å måtte velge HK. Hele poenget mitt er at skolen ikke sikkert er så dårlig som jeg kanskje har utrykket meg til å synes - poenget er at den ikke er noe bedre enn de mest kjente og høyest rangerte skolene i Norge. Så poenget er at det ikke er noen grunn til å velge skolen (unntak av nettstudier).

Anonymkode: ff2d4...eb2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

*sukk...*

Ok? Den er grei hvis du mener det. Men er HK kvalitetsstemplet bedre? Eller er det bare average? Alle norske skoler er vel kunnskapsmessig godkjent. Staten ville ikke latt folk studere der hvis ikke selvsagt. Så den kan for så vidt ligge på sisteplass i Norge for den del, selv om den er kunnskapsmessig godkjent.

Det er bullshit. NTNU, UiO, UiB, NHH er noen av de høyest rangerte skolene i Norge. Det er også her de beste studentene som regel går. En god indikator på det er at mange studier ved disse skolene har høyt snitt for å komme inn på. Det går flere flinke studenter her, på disse offentlige skolene, sammenlignet med Høyskolen Kristiania. Det kan jeg lett GARANTERE deg. 

Kan ikke uttale meg om opplegget, men det er jo en mindre skole. Kanskje det er bedre oppfølging. Men forandrer ikke faktumet at de nevnte skolene er bedre pga. rangering og flinkere studenter.

Staten kan samarbeide med dårlige skoler også. ;) Men uansett, det er irrelevant det du sier. For alle skoler, både gode og dårlige, har kontakt og samarbeid med staten på en eller annen måte. Sier ikke at den er så sykt dårlig heller, men at det absolutt fins mange andre skoler foran på lista og som er gratis. Det er ingen grunn til å velge HK med mindre man skal ta nettstudier og det er det eneste valget man har.

Vi må separere kostnader her. Alle som skal flytte til ny by må bruke penger på å bo selvsagt. Men disse trenger ikke å ha en ekstra utgift, nemlig det å betale for skolepenger. Selvsagt koster alt penger, men å stryke skolepenger og heller velge en offentlig skole gjør det mye bedre økonomisk.

I den forstand kan HK være bra.

Det er professorer NTNU, UiB, UiO, osv... også. HK er sikkert litt oftere i mediene, men burde ikke disse professorene ha bedre ting å gjøre enn å mate media? Hva er det du vil frem til? Det HK har som er bra, har alle landets høyskoler og universiteter også.

Så fint, men si meg hvorfor det er verdt å betale rundt 50 000 i skolepenger PER SEMESTER for å gå på en skole som er like god som de beste (etter din mening)? Teller det minst like høyt, hvorfor ikke velge en hvilkensomhelst annen skole? Den eneste grunnen jeg ser til å betale skolepenger er hvis akkurat den skolen gir meg muligheter som ingen andre skoler gir.

Bachelor i biomedisin koster 48 000 kr per semester. Det vil si 288 000 for hele bacheloren. Det er svindyrt, og denne garanterer ikke engang jobb. Det er helt håpløst. Hadde den garantert en god jobb etter studiene ville det vært diskuterbart, men situasjonen slik den er nå: Ikke verdt det.

Igjen, dette gjelder for hele landets høyskoler og universiteter...

Fint det for deg. Men tror du også kunne trivdes i offentlige skoler også altså, med mindre du har en sær grunn til å måtte velge HK. Hele poenget mitt er at skolen ikke sikkert er så dårlig som jeg kanskje har utrykket meg til å synes - poenget er at den ikke er noe bedre enn de mest kjente og høyest rangerte skolene i Norge. Så poenget er at det ikke er noen grunn til å velge skolen (unntak av nettstudier).

Anonymkode: ff2d4...eb2

Enig.

Spesielt når man faktisk kan ta mange av disse utdanningene som Høgskolen Kristiania tilbyr gratis via nett, bare ved å velge et svensk universitet eller högskole.

Jeg skjønner ikke hvorfor man gidder å bruke så mye penger når man ikke må.

Men, meg om det. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SPOCA skrev (1 time siden):

Enig.

Spesielt når man faktisk kan ta mange av disse utdanningene som Høgskolen Kristiania tilbyr gratis via nett, bare ved å velge et svensk universitet eller högskole.

Jeg skjønner ikke hvorfor man gidder å bruke så mye penger når man ikke må.

Men, meg om det. ;) 

Akkurat ja.

Kjenner deg litt fra flere tråder SPOCA, og hadde du tatt alle studieårene dine på HK tror jeg du hadde blitt gjeldsslave ;) 

Anonymkode: ff2d4...eb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Akkurat ja.

Kjenner deg litt fra flere tråder SPOCA, og hadde du tatt alle studieårene dine på HK tror jeg du hadde blitt gjeldsslave ;) 

Anonymkode: ff2d4...eb2

Godt forsøk, men nei. Jeg jobber fulltid, så akkurat dét hadde ikke vært et problem i det hele tatt.

Jeg ser ikke vitsen med å betale for studier når jeg tross alt kan spare de pengene og bruke dem på andre ting.

Hver sin lyst der altså. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (33 minutter siden):

Godt forsøk, men nei. Jeg jobber fulltid, så akkurat dét hadde ikke vært et problem i det hele tatt.

Jeg ser ikke vitsen med å betale for studier når jeg tross alt kan spare de pengene og bruke dem på andre ting.

Hver sin lyst der altså. ;)

Da så. 100 000 kr mer å rutte med i året er ikke lite når man heller velger offentlig skole. ;) 

Anonymkode: ff2d4...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Dette studieprogrammet er ikke så bra som de averterer. Fagene er veldig lettvinte, stortsett ingen praktisk erfaringsbaserte, de første emenene for eksempel ligger på videregående skole nivå. Statisktikk er ikke et fag man kan bli flink å statistikk, men vite litt om hva statisktikk og p-verdier er(en slags TV-dokumentar kan ma si, lite sansynlig at det kan brukes i reell jobbsituasjon), og akademisk tekstskriving og drøfting er stortsett på avisartikkelnivå, ikke pubmed o.l. Det samme kan nevnes om molekylærbiologi, bioinformatikk osv. For å sammelikne enkelte av de emnene med UIO sitt fagplan, er fysiologi/menneskefysiologi, elementær statisktikk, bioinformatikk, celle/molekylærbilogi, akademiske tekst drøfting, kan man si fjell og dal. Dessuten, er personale ikke seriøse(selv topleder Solfird Lind bryr seg lite annet enn betaling), de feilregistrerer eksamensdeltakelser/resultater, kan føre til unødig stress underveis. Mange begynner der for å fortsette med medisinstudium i utlandet, men etter at man ha begynt røper de hemligheten at mange av universitetene de hadde avtale med har avluttet foholdet. Det er ingen mulighet til å ta biomedisi-master ved OsloMet eller fleste av faglig tunge lærestedene, NMBu er det eneste. Det er kun få som har klart og skafffe seg jobb etter studium i motsetning til hva som annonseres.

Så, alt i alt, bedre å statsepå noe som gir resutat enn sløse vekk tid, penger og energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HK har fått et ufortjent dårlig rykte. Kanskje var det ræva da alt startet, men det eneste negative jeg kan si ved å ha vært elev der er alle fordommene fra arbeidsgivere som bare slenger CV'er med HK-navnet nevnt rett i søpla. 

Anonymkode: 4903c...632

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (På 5.3.2021 den 15.55):

Vi må separere kostnader her. Alle som skal flytte til ny by må bruke penger på å bo selvsagt. Men disse trenger ikke å ha en ekstra utgift, nemlig det å betale for skolepenger. Selvsagt koster alt penger, men å stryke skolepenger og heller velge en offentlig skole gjør det mye bedre økonomisk.

I den forstand kan HK være bra.

Det er professorer NTNU, UiB, UiO, osv... også. HK er sikkert litt oftere i mediene, men burde ikke disse professorene ha bedre ting å gjøre enn å mate media? Hva er det du vil frem til? Det HK har som er bra, har alle landets høyskoler og universiteter også.

Så fint, men si meg hvorfor det er verdt å betale rundt 50 000 i skolepenger PER SEMESTER for å gå på en skole som er like god som de beste (etter din mening)? Teller det minst like høyt, hvorfor ikke velge en hvilkensomhelst annen skole? Den eneste grunnen jeg ser til å betale skolepenger er hvis akkurat den skolen gir meg muligheter som ingen andre skoler gir.

Mange av videreutdanningene til de offentlige universitetene som blant annet NTNU koster også skolepenger, og de er jammen ikke akkurat billige de heller. 

Anonymkode: a8434...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mange av videreutdanningene til de offentlige universitetene som blant annet NTNU koster også skolepenger, og de er jammen ikke akkurat billige de heller. 

Anonymkode: a8434...773

Dette er jo gjerne studier for etterutdanning eller lignende. I slike tilfeller er det ofte arbeidsgiver som betaler om det er videreutdanning gjennom dem. 

Flertallet av studiene via f.eks NTNU er dog gratis utenom semesteravgiften.

Jeg står fremdeles for hva jeg skrev, nesten tre år etter. Spesielt etter å ha oppdaget at nordmenn kan studere helt gratis ved de fleste studiesteder i Sverige, da gjerne via nett (distans). Jeg har selv gjort dette da jeg studerte blant annet matte og informatikk i Sverige. Der er det ikke semesteravgift engang. Det gjør det ennå mer idiotisk å betale i dyre dommer når man faktisk kan få studiene helt gratis.

Forøvrig har de fleste universitet i Sverige nettstudier som gir både bachelor- og master(magister)grader. De har også et utvalg nettstudier Høgskolen Kristiania bare kan drømme om. 

Endret av SPOCA
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste jeg tenker er at jeg syns det er helt vanvittig at folk betaler så mye for noe man kan få gratis. Det er jo penger som skal betales tilbake. 

Anonymkode: b58ac...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er leder innen IT, og hos oss har vi gitt opp kandidater fra HK. Selv om noen av de har det faglige nogenlunde på plass, er de som oftest veldig uselvstendige, ma ha beskjed om hver minste ting de skal gjøre og trenger mye støtte og hjelp underveis. Det tar årevis med masse veileding og innsats for å få de opp på et ok nivå som arbeidstakere. Dette ser vi ikke med kandidater fra NTNU og OsloMet som vi har mange av.

Jeg har en mistanke om at mye oppfølging underveis kan gjøre at studentene er fornøyde med studiet, men de blir ikke gode arbeidstakere av å bli holdt i hånda gjennom hele utdanningsløpet.

 

Anonymkode: d22f2...068

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

HK har fått et ufortjent dårlig rykte. Kanskje var det ræva da alt startet, men det eneste negative jeg kan si ved å ha vært elev der er alle fordommene fra arbeidsgivere som bare slenger CV'er med HK-navnet nevnt rett i søpla. 

Anonymkode: 4903c...632

Men hvorfor har arbeidsgivere fordommer? Må vel være fordi de har dårlig erfaring med kandidater fra HK?

Anonymkode: 016c0...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men hvorfor har arbeidsgivere fordommer? Må vel være fordi de har dårlig erfaring med kandidater fra HK?

Anonymkode: 016c0...b33

Om jeg ikke husker helt feil var vel HK en annen skole før, var det Westerdals eller noe i den duren?
De har jo forbedret seg siden den gang, mitt inntrykk er at mange bare har bestemt seg for å mislike skolen uten å ha gjort nærmere undersøkelser. Så kan det også være forskjell på linjene, men alt i alt føler jeg at de fleste jeg har snakket med av elever er fornøyde og oppegående.

Anonymkode: 4903c...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Om jeg ikke husker helt feil var vel HK en annen skole før, var det Westerdals eller noe i den duren?
De har jo forbedret seg siden den gang, mitt inntrykk er at mange bare har bestemt seg for å mislike skolen uten å ha gjort nærmere undersøkelser. Så kan det også være forskjell på linjene, men alt i alt føler jeg at de fleste jeg har snakket med av elever er fornøyde og oppegående.

Anonymkode: 4903c...632

Nei, HK og Westerdals var to forskjellige skoler som nå er slått sammen. 

Anonymkode: 45525...9a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, HK og Westerdals var to forskjellige skoler som nå er slått sammen. 

Anonymkode: 45525...9a2

Det er det jeg mener ja.

Anonymkode: 4903c...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med HK selv, men må innrømme at jeg har en del fordommer pga hva jeg har hørt fra andre. Det virker som de legger veldig til rette for at alle skal stå og komme gjennom, elevene sees på som kunder som skal ha valuta for skolepengene. Det er jo for så vidt bra for elevene, men hvordan blir læringsutbyttet og kunnskapsnivået da? Det er jo heller ingen krav til de som starter, annet enn at de har studiekompetanse og nok penger. Dermed er ikke HK noe kvalitetsstempel sammenlignet med studiesteder med karakterkrav eller poenggrenser. 

Kjenner til en dyktig fagperson (doktorgrad) som tidligere var gjesteforeleser ved en av studielinjene ved HK. Hun sa fra seg den posisjonen etter et par år, da inntrykket hun satt igjen med var at skolen ikke brydde seg så mye om elevene og læringsutbyttet deres, så lenge de fikk pengene sine... 

Anonymkode: 31a8c...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...