Gå til innhold

Vegansk konfirmasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet
Snurrepurre skrev (1 minutt siden):

Berit Nordstrand sitt «smør» er sykt godt. Jeg spiser det ofte fordi det er bedre enn vanlig smør.  Vegansk 🙌🏻 

Tips til mat så ville jeg kanskje gått for noen ulike supper og gryteretter med pasta, steinovnsbakt brød, foccacia og digg smør ved siden av. Ingen kan klage på det, for det er mange supper som ikke har kjøtt i seg - og det spiser jo folk? 

Jeg er alteter, så hadde glatt spist meg god og mett i veganerkonf. (Og mann+3åringen spiser også det aller meste).  Syntes det er gøy med noe annet enn det vanlige!

men gode kaker er man avhengig av i en konf, ville saumfart etter kaker som ikke-veganere gjerne spiser. Når man spiser en spesiell diett så blir man gjerne litt «inhabil» når det gjelder hva som er godt av søtsaker😆 (av erfaring 💁🏼‍♀️🙈

Det som er det "verste" er jo at det er SÅ mye vegansk i butikken, mange som spiser mye vegansk uten å vite det 😄

Anonymkode: 8f822...19c

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Amatariel skrev (17 minutter siden):

Det er rarere å påtvinge alle gjestene sitt eget kosthold, syns jeg.

Er det ikke vanlig at konfirmanten velger menyen? Hen vil ha vegansk, derfor blir det vegansk. Man tvinger da ikke på noen ens kosthold bare fordi man får det servert en gang? Er det slik at du er redd for å bli tvunget til å bli veganer?

• Liker 17
Skrevet

Folk er så forbanna barnslige. Må dere spise dyr til et hvert måltid? Klarer dere ikke ETT måltid uten? Himla du så teite enkelte kjøttspisere er...

-Vegan sjokoladekake. Søk på engelsk. 
-Hjemmelaget tykk tomatsuppe som metter godt og skikkelig

-Falafler med en skikkelig digg saus og salat. Ha med lefser så blir det digg falafelrull

-Pizza med avokado, blomkål, vegan chili majones, tomat, sopp og alt annet dere liker.

Anonymkode: f2ecd...f6c

• Liker 7
Skrevet
Inwe skrev (5 minutter siden):

Er det ikke vanlig at konfirmanten velger menyen? Hen vil ha vegansk, derfor blir det vegansk. Man tvinger da ikke på noen ens kosthold bare fordi man får det servert en gang? Er det slik at du er redd for å bli tvunget til å bli veganer?

ja, skulle nesten tro det var en sekt 😁

• Liker 4
Skrevet

Vi går på lavkarbo, og vi serverte lavkarbomat. Men konfirmanten ville ha tapas, og da hadde vi både vegetariske retter, poteter, brød, osv. Alle gjestene skulle ha det finfint, mente konfirmanten, og han hadde og noen normale kaker, men vi hadde aldri en vegankake. Tror ingen var veganere da, men om så var ville vi tatt omsyn. Av drikke hadde vi kaffe, te, vann, mineraalvann og brus. Så vi prøvde favne alle denne viktige dag.

Anonymkode: 47fd2...eef

• Liker 4
Skrevet

Oi, her var det mange småunger/gamle grinebitere. "liker ikke", "vil ikke", "pirke litt i maten", "ikke skikkelig mat". 

Jeg er altetende, uten allergier, og er et høflig, oppegående, voksent menneske.

Får jeg servert smalahove spiser jeg, får jeg servert lutefisk spiser jeg, er konfirmasjonen vegansk tenker jeg ikke over det en gang. 

Får jeg gjester jeg ikke kjenner fra før spør jeg om dietter og allergier. 

TS, blant mine favoritt veganske retter finner man; vegetarburgere av kikerter og søtpoteter, blomkålris som tilbehør, pasta (vegansk) med sopp, artisjokksaus og hvitløk, supper i alle varianter, falafler med bakt paprika/squash/løk og vegansk tatziki, polenta med spinat og sopp, wraps med bønner og grønnsaker, kinesisk wok i alle varianter med tofu, bali bowls med tofu og sort ris. 

Har selv et kosthold der jeg kan spise en av disse rettene en dag, og en solid t-bone stek neste dag. Blir like mett av begge deler :)

Anonymkode: c70b9...370

• Liker 12
Skrevet

Jeg hadde selvsagt spist den maten jeg fikk servert, såpass folkeskikk har jeg lært i barndommen.

Samtidig, når jeg skal servere mange folk selv, så har jeg alltid litt forskjellig å velge i, slik at alle kan spise noe de liker. Et lite tips😉 

Anonymkode: ad4b9...c1c

• Liker 1
Skrevet

Som gjest i vegansk selskap hadde jeg satt pris på at det ble servert grønnsaksretter uten liksom-produkter. Bønneburger, nøttestek, vacon og slike ting er litt vel sært i ikke-vegan-verden. Det finnes så mye annet godt som ikke er kjøtt uten å måtte late som det et noe det ikke er.

Hadde selvfølgelig uansett spist det som ble servert og sakt det var godt.

• Liker 10
Skrevet
Inwe skrev (17 minutter siden):

Jo, men hvis konfirmanten velger elgstek til middag - får ikke den ene som ikke spiser kjøtt av gjestene noe annet f.eks? Vi tar i alle fall hensyn til slikt. Skjønner ikke hvorfor folks matpreferanser bare må gå den ene veien.

• Liker 6
Skrevet (endret)
Amatariel skrev (11 minutter siden):

Jo, men hvis konfirmanten velger elgstek til middag - får ikke den ene som ikke spiser kjøtt av gjestene noe annet f.eks? Vi tar i alle fall hensyn til slikt. Skjønner ikke hvorfor folks matpreferanser bare må gå den ene veien.

Vi tar også sånne hensyn, har en del vegetarianere i slekta og passer alltid på at alle får noe de kan spise. Syntes det er vanlig høflighet, og bør gå to veier ❤️ 

Enig i at dersom man serverer f.eks bønneburgere så bør man legge til rette for at de som vil ha kjøttburgere kan få det. (Ettersom bønneburgere smaker litt spesielt om man ikke har det i kosten til vanlig.) 

Endret av Snurrepurre
  • Liker 4
Skrevet

Nei, dette blir tåpelig-jeg er ferdig tråden, og det er lenge siden ts har skrevet noe å.

Ts det er faktisk noen bra råd inni mellom her... 

Skrevet

Her hvor jeg bor er det sodd som serveres i konfirmasjon, så for meg høres dette ut som en kjempespennende middag. Hadde satt pris på om det var flere ulike retter, slik at jeg kunne få smakt litt av alt.

Anonymkode: 86b2a...b2a

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Alle gjestene vet at de er veganere og at det blir kun severt vegansk, er det virkelig slik at folk har blitt så uhøflige at de ikke kan spise det som blir servert.

Vi som er voksende hadde blitt glade uansett hva vi hadde blir servert og takknemlig for bli inkludert :)

Er ikke alle som like kravstore som enkelte her er.

Litt usikker på om alle vet det. Hadde jeg visst noe var vegansk er jeg ikke sikker på at jeg hadde informert om laktoseintoleranse.

Anonymkode: 6c81d...915

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her hvor jeg bor er det sodd som serveres i konfirmasjon, så for meg høres dette ut som en kjempespennende middag. Hadde satt pris på om det var flere ulike retter, slik at jeg kunne få smakt litt av alt.

Trøndelag? ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kunne godt spist det. Er veganske kaker gode? Kaker er viktige i konfirmasjon :) 

Anonymkode: 8c44d...11e

Jeg har smakt veganske cupcakes, gulrotkake, pavlova og brownies i bryllup og bursdag og det var skikkelig godt! Denne pavlovaen lagde søskenbarnet mitt og den var kjempegod: https://hannelene.no/pavlova/ 

Har aldri smakt nøttestek, men det er sikkert godt! Eller så kan du lage tapas, da kan alle velge litt selv hva de vil ha. :)Foccacia, oliven, ovnsbakte poteter, hummus, kikerter, blomkålwings osv! https://www.vegetarbloggen.no/category/veganske-oppskrifter/middag/tapas/ Har også hørt at disse lefserullene skal være gode: http://www.veganmisjonen.com/2018/05/oppskrift-lefserull-gulrotlaks-ruccola.html 

Har tenkt å servere litt forskjellige raw kaker samt ei vegansk gulrotkake. 
Kaker er viktige - det har du helt rett i. 

Anonymkode: b8b84...1e2

Rawkaker kan være gode, men kan også smake veldig "sunt" for folk som ikke er vant til det

Anonymkode: b4a17...7e2

• Liker 8
Skrevet
19 minutter siden, Me for life said:

Som gjest i vegansk selskap hadde jeg satt pris på at det ble servert grønnsaksretter uten liksom-produkter. Bønneburger, nøttestek, vacon og slike ting er litt vel sært i ikke-vegan-verden. Det finnes så mye annet godt som ikke er kjøtt uten å måtte late som det et noe det ikke er.

Hadde selvfølgelig uansett spist det som ble servert og sakt det var godt.

Nøttestek er jo så typisk vegansk at det hadde jeg nesten forventet. Bønneburger begynner å bli så vanlig at jeg trodde "alle" hadde smakt det. 

Hva ville du ønsket at ble servert?

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har smakt veganske cupcakes, gulrotkake, pavlova og brownies i bryllup og bursdag og det var skikkelig godt! Denne pavlovaen lagde søskenbarnet mitt og den var kjempegod: https://hannelene.no/pavlova/ 

Har aldri smakt nøttestek, men det er sikkert godt! Eller så kan du lage tapas, da kan alle velge litt selv hva de vil ha. :)Foccacia, oliven, ovnsbakte poteter, hummus, kikerter, blomkålwings osv! https://www.vegetarbloggen.no/category/veganske-oppskrifter/middag/tapas/ Har også hørt at disse lefserullene skal være gode: http://www.veganmisjonen.com/2018/05/oppskrift-lefserull-gulrotlaks-ruccola.html 

Rawkaker kan være gode, men kan også smake veldig "sunt" for folk som ikke er vant til det

Anonymkode: b4a17...7e2

Js, jeg blir alltid uggen av rawkaker. Skulle ønske jeg ikke ble det,  for det er ofte så godt!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri smakt vegansk mat, og aner ikke om jeg hadde likt det. Så for meg hadde koldtbord der man får smake litt forskjellig vert spennende🙂 Jeg synest at voksne folk bør være høflige nok til å spise det de får servert, så det skulle smakt veldig vondt for at jeg ikke skulle spist det. Jeg hadde nok skrytt av maten, uansett om jeg mente det eller ei... 😜   ( Men mulig jeg hadde gjemt en liten nødmatpakke i bilen😜)

Kunne jeg foresten gått med bunaden min, som inneholder både ull og silke, i vegansk konfirmasjon? 

Anonymkode: fc680...40e

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Personlig liker og spiser jeg all type mat. Men jeg er ikke så begeistret for mat som er laget for å likne på noe helt annet. Så hvis jeg skal spise vegansk ville jeg mye heller ha en veldig god tomatsuppe eller grønnsakgryte  enn en nøttestek eller bønneburger.

Anonymkode: 4056f...32b

Samme her. Jeg er hverken veganer eller vegetarianer, men synes grønnsaksbaserte retter kan være godt i blant, spesielt asiatisk mat. Det jeg imidlertid ikke liker, er etterligninger av kjøtt og meieriprodukter. Tror aldri jeg har smakt noe sånt som faktisk har vært godt - noe har vært OK, men ikke noe jeg ville ønsket å spise igjen. Og soyaprodukter som skal etterligne kjøtt smaker rett og slett vondt. 

Nei, da vil jeg heller ha tomatsuppe, indisk dal eller grønnsakswok med nudler.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Trøndelag? ❤️

Ja😊 Så en vegansk buffe ville vært veldig velkomment.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...