Gå til innhold

Ivf - smertepasient


fragilis

Anbefalte innlegg

Hei

Er det noen prøvere her inne som har hatt IVF og er smertepasient? Hvordan gjorde dere det med medisiner under graviditet? Vi vet om flere som har brukt sterkere smertestillende enn paracet under graviditet i samråd med lege, men da har de blitt gravid av seg selv og da har legen bare måttet finne en løsning. 
 

Før noen sier at dette må tas med fastlege kan jeg si at det er allerede gjort men h*n er lite samarbeidsvillig på å finne en løsning for oss og heller ikke interessert i å samarbeide med sykehus.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil anbefale deg å ta slike spørsmål via legen. Du kan få mange, rare svar på et forum. 

Om egen fastlege ikke fungerer så tar du en privat time hos volvat, eller gynekolog. Dette er såpass viktig at det er verdt noen kroner. 

Anonymkode: 47c36...49f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina

Jeg hadde ILLE tilfelle av cyste/endometriose en periode under IVF, og fikk ikke kombinere NSAIDs sammen med forsøk.

Det økte risikoen for SA mener jeg det var.

Jeg kunne fint ta Paracet, men ikke disse altså.

Dette spørs nok veldig på hva du har behov for og når ihht syklus.

Det bør du diskutere ifbm eventuelt svangerskap også.

Jeg fikk grei veiledning på Fertilitetssenteret hvor jeg gikk, du trenger ikke benytte deg av IVF der for å få en konsultasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (2 minutter siden):

Be om henvisning til gyn så tar du det derifra. 

Vi har vært hos Hausken på utredning å prøver å få forsøk offentlig. Fikk avvist henvisning til sykehus første gang pga. medisiner. Har byttet til annen medisin men de er fortsatt ikke forenelig med graviditet ifølge lege. Ifølge relis.no så blir den brukt dersom det anses som nødvendig. Vi ønsker jo ikke at jeg skal bruke medisiner som kan være skadelig for barnet og vi er forberedt på at det vil være mer smerter, men det bør da finnes en løsning. Ska be om ny henvisning til sykehus etter vinterferien og dersom den også avslås blir det privat, der regner jeg ihverfall med at de er mer behjelpelige med å finne en løsning. Vi kan da ikke være første par som trenger ivf og er smertepasient. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vil anbefale deg å ta slike spørsmål via legen. Du kan få mange, rare svar på et forum. 

Om egen fastlege ikke fungerer så tar du en privat time hos volvat, eller gynekolog. Dette er såpass viktig at det er verdt noen kroner. 

Anonymkode: 47c36...49f

Tar selvfølgelig det som blir skrevet her inne med en klype salt. Er interessert i å vite om noen har brukt smertestillende og hvilke slik at vi kan undersøke selv og evt. foreslå det til fastlege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fnuggolina skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde ILLE tilfelle av cyste/endometriose en periode under IVF, og fikk ikke kombinere NSAIDs sammen med forsøk.

Det økte risikoen for SA mener jeg det var.

Jeg kunne fint ta Paracet, men ikke disse altså.

Dette spørs nok veldig på hva du har behov for og når ihht syklus.

Det bør du diskutere ifbm eventuelt svangerskap også.

Jeg fikk grei veiledning på Fertilitetssenteret hvor jeg gikk, du trenger ikke benytte deg av IVF der for å få en konsultasjon. 

Ja hausken ska til oss også at man ikke skal ta NSAIDs når man prøver. Alikevell ville legen sette meg på det. 
 

Her er det behov for sterkere medisiner enn kun Paracet og nsaids og det er dette som gjør det så vanskelig. Vi vil selvfølgelig at jeg bruker minst mulig i svangerskap men vi vet at det kommer til å være nødvendig med smertelindring og derfor mener vi det er det nødvendig å ha en plan på det. Når vi var på utredning hos hausken var det ingen problem å bruke medisinen jeg da gikk på frem til positiv graviditetstest, men så måtte vi finne noe annet etterpå. 
 

regner med vi får avslag hos sykehuset denne gangen også så vi kontakter hausken etterpå da. Ønsker ikke å bruke tiden hans dersom vi mot alle odds skulle få forsøk offentlig


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fragilis skrev (Akkurat nå):

Ja hausken ska til oss også at man ikke skal ta NSAIDs når man prøver. Alikevell ville legen sette meg på det. 
 

Her er det behov for sterkere medisiner enn kun Paracet og nsaids og det er dette som gjør det så vanskelig. Vi vil selvfølgelig at jeg bruker minst mulig i svangerskap men vi vet at det kommer til å være nødvendig med smertelindring og derfor mener vi det er det nødvendig å ha en plan på det. Når vi var på utredning hos hausken var det ingen problem å bruke medisinen jeg da gikk på frem til positiv graviditetstest, men så måtte vi finne noe annet etterpå. 
 

regner med vi får avslag hos sykehuset denne gangen også så vi kontakter hausken etterpå da. Ønsker ikke å bruke tiden hans dersom vi mot alle odds skulle få forsøk offentlig


 

 

Da ville jeg byttet fastlege. NSAIDs (Ibux mm) øker risikoen for abort betydelig, noe som er relevant for enhver som prøver å bli eller er gravid, dvs halvparten av legens pasienter. 

Anonymkode: 47c36...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da ville jeg byttet fastlege. NSAIDs (Ibux mm) øker risikoen for abort betydelig, noe som er relevant for enhver som prøver å bli eller er gravid, dvs halvparten av legens pasienter. 

Anonymkode: 47c36...49f

Det er ganske trangt om plassene hos fastlege her hvor jeg bor så har stått på venteliste til ny lege som flere anbefaler i over 6 mnd. Nå har jeg satt meg på en annen liste og håper han kan være mer samarbeidsvillig. Jeg forstår at leger ikke kan trylle en medisin trygt, men min nåværende fastlege har virkelig ikke gjort noen undersøkelser for å komme med et alternativ. Ba h*n om å forhøre seg med fertilitetsavdelingen og fikk til svar at det kunne h*n ikke gjøre for de jobbet med fertilitet og ikke med medisiner. Jeg tenker at de som jobber med fertilitet mest sansynelig har vært borti flere problemstillinger og at det er en sjanse for at de har et forslag 

Endret av fragilis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står på Paralgin Forte og Tramadol. Tok Paralgin Forte under svangerskap, men holdt meg borte fra Tramadol. Prøvde å begrense bruken mest mulig, spesielt i tredje trimester. Faren er at babyen blir født med abstinenser. 

Krev god oppfølging, jeg hadde oppfølging på fødeavdelingen av lege. 

Anonymkode: 5c40c...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Står på Paralgin Forte og Tramadol. Tok Paralgin Forte under svangerskap, men holdt meg borte fra Tramadol. Prøvde å begrense bruken mest mulig, spesielt i tredje trimester. Faren er at babyen blir født med abstinenser. 

Krev god oppfølging, jeg hadde oppfølging på fødeavdelingen av lege. 

Anonymkode: 5c40c...09b

Takk for svar. Står også på tramadol og det er denne som er problemet. Paralgin forte ble prøvd for noen år tilbake og var da ikke et alternativ for meg da den gav magesmerter og forstoppelse, men dersom den kan ta noen av smertene og være forenelig med graviditet er jeg villig til å ha problemer med magen. Jeg får prøve å ta det opp med legen. 
 

Ble dere gravide av dere selv eller hadde dere hjelp med ivf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fragilis skrev (37 minutter siden):

Takk for svar. Står også på tramadol og det er denne som er problemet. Paralgin forte ble prøvd for noen år tilbake og var da ikke et alternativ for meg da den gav magesmerter og forstoppelse, men dersom den kan ta noen av smertene og være forenelig med graviditet er jeg villig til å ha problemer med magen. Jeg får prøve å ta det opp med legen. 
 

Ble dere gravide av dere selv eller hadde dere hjelp med ivf?

Gikk igjennom ivf. Privat på Hausken i Bergen. 

Anonymkode: 5c40c...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor velger dere å få barn om dere er smertepasienter?! 

Anonymkode: 7e7d2...131

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor velger dere å få barn om dere er smertepasienter?! 

Anonymkode: 7e7d2...131

Fyfaen for en kommentar. Unødvendig. 

Anonymkode: 648d4...611

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Gikk igjennom ivf. Privat på Hausken i Bergen. 

Anonymkode: 5c40c...09b

Så godt å høre, fikk et snev av håp igjen om at det ikke er umulig! 
 

Var det hausken som satt dere i kontakt med lege på fødeavdeling for å finne en ordning på medisiner da eller fastlege? 
 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fragilis skrev (1 time siden):

Så godt å høre, fikk et snev av håp igjen om at det ikke er umulig! 
 

Var det hausken som satt dere i kontakt med lege på fødeavdeling for å finne en ordning på medisiner da eller fastlege? 
 



 

Går fast til spesialist på sykehuset, så var han som henvendte meg. Hausken la seg aldri opp i medisinering (utenom ivf, selvfølgelig 🙂). 

 

Anonymkode: 5c40c...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor velger dere å få barn om dere er smertepasienter?! 

Anonymkode: 7e7d2...131

Hvorfor skal vi ikke få barn? 

Anonymkode: 5c40c...09b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Går fast til spesialist på sykehuset, så var han som henvendte meg. Hausken la seg aldri opp i medisinering (utenom ivf, selvfølgelig 🙂). 

 

Anonymkode: 5c40c...09b


Okei. Vi får krysser fingrene for at de ønsker å samarbeide med oss å finne en løsning som er trygg for alle parter 🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
fragilis skrev (3 timer siden):

Det er ganske trangt om plassene hos fastlege her hvor jeg bor så har stått på venteliste til ny lege som flere anbefaler i over 6 mnd. Nå har jeg satt meg på en annen liste og håper han kan være mer samarbeidsvillig. Jeg forstår at leger ikke kan trylle en medisin trygt, men min nåværende fastlege har virkelig ikke gjort noen undersøkelser for å komme med et alternativ. Ba h*n om å forhøre seg med fertilitetsavdelingen og fikk til svar at det kunne h*n ikke gjøre for de jobbet med fertilitet og ikke med medisiner. Jeg tenker at de som jobber med fertilitet mest sansynelig har vært borti flere problemstillinger og at det er en sjanse for at de har et forslag 

Ja altså, jeg ble frarådet å bruke det fra EL pg utover i aktiv PP.

Problemet er jo risikoen for å få SA, noe som vel statistisk økes om man plusser det sammen med IVF og underliggende grunner for det om de ligger hos deg. 

Men har man invalidiserende smerter.....det blir jo en vurdering tenker jeg der og da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fragilis skrev (39 minutter siden):


Okei. Vi får krysser fingrene for at de ønsker å samarbeide med oss å finne en løsning som er trygg for alle parter 🤞🏻

Ønsker deg lykke til 😊

Anonymkode: 5c40c...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...