Gå til innhold

Ivf - smertepasient


fragilis

Anbefalte innlegg

Fnuggolina skrev (1 time siden):

Ja altså, jeg ble frarådet å bruke det fra EL pg utover i aktiv PP.

Problemet er jo risikoen for å få SA, noe som vel statistisk økes om man plusser det sammen med IVF og underliggende grunner for det om de ligger hos deg. 

Men har man invalidiserende smerter.....det blir jo en vurdering tenker jeg der og da. 

Ja jeg utrykket min bekymring til legen om SA ved bruk av nsaids da vi alltid har hatt et lite håp om at vi kan bli gravide uten hjelp. Det er mannlig faktor med små sjanser for å klare det selv.  Da jeg delte min bekymring bare fnyste hen det bort med at vi måtte jo ha ivf uansett så det var ikke så nøye med nsaids. Forøvrig så er ikke nsaids løsningen på smertene uansett da jeg bruker tramadol som er sterkere. Den holder meg ikke smertefri men hjelper nok til at jeg har grei livskvalitet. 
 

Håper bytte av lege går raskt da legen jeg har nå absolutt ikke lytter til oss.

Endret av fragilis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fragilis skrev (7 timer siden):

Hei

Er det noen prøvere her inne som har hatt IVF og er smertepasient? Hvordan gjorde dere det med medisiner under graviditet? Vi vet om flere som har brukt sterkere smertestillende enn paracet under graviditet i samråd med lege, men da har de blitt gravid av seg selv og da har legen bare måttet finne en løsning. 
 

Før noen sier at dette må tas med fastlege kan jeg si at det er allerede gjort men h*n er lite samarbeidsvillig på å finne en løsning for oss og heller ikke interessert i å samarbeide med sykehus.

 

Har du undersøkt muligheten for å få time hos smerteklinikk på sykehus? Er vel gjerne de større sykehusene som har slik klinikk. Usikker på om det er rett sted for deg, men der er de veldig gode på adekvat smertebehandling. Skulle tro de har vært borti problemstillingen før og evt også har mulighet til å konferere med gynekolog ved behov. 

Anonymkode: 0492f...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
fragilis skrev (3 timer siden):

Ja jeg utrykket min bekymring til legen om SA ved bruk av nsaids da vi alltid har hatt et lite håp om at vi kan bli gravide uten hjelp. Det er mannlig faktor med små sjanser for å klare det selv.  Da jeg delte min bekymring bare fnyste hen det bort med at vi måtte jo ha ivf uansett så det var ikke så nøye med nsaids. Forøvrig så er ikke nsaids løsningen på smertene uansett da jeg bruker tramadol som er sterkere. Den holder meg ikke smertefri men hjelper nok til at jeg har grei livskvalitet. 
 

Håper bytte av lege går raskt da legen jeg har nå absolutt ikke lytter til oss.

Litt teit uttalelse av legen.

Jeg tror nok du ganske enkelt kan få en videokonferanse på dette altså op privat klinikk. 

Det er jo bare medikamentspørsmål og vurdering av risiko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du undersøkt muligheten for å få time hos smerteklinikk på sykehus? Er vel gjerne de større sykehusene som har slik klinikk. Usikker på om det er rett sted for deg, men der er de veldig gode på adekvat smertebehandling. Skulle tro de har vært borti problemstillingen før og evt også har mulighet til å konferere med gynekolog ved behov. 

Anonymkode: 0492f...f69

Det har jeg ikke, usikker på om vi har smerteklinikk her men det skal jeg undersøke. Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnuggolina skrev (1 time siden):

Litt teit uttalelse av legen.

Jeg tror nok du ganske enkelt kan få en videokonferanse på dette altså op privat klinikk. 

Det er jo bare medikamentspørsmål og vurdering av risiko. 

Ja det synes vi også. 
 

På privat IVF klinikk du tenker eller privat klinikk med allmennlege? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor skal vi ikke få barn? 

Anonymkode: 5c40c...09b

Om man må gå fast på Tramadol e.l, egner man seg ikke som forelder. Punktum. 

Anonymkode: 7e7d2...131

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Om man må gå fast på Tramadol e.l, egner man seg ikke som forelder. Punktum. 

Anonymkode: 7e7d2...131

Javel, føl gjerne for å utdype. For meg framstår du som meget uvitende, men for all del, få høre hva du har å si. 

Anonymkode: 5c40c...09b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
fragilis skrev (9 timer siden):

Ja det synes vi også. 
 

På privat IVF klinikk du tenker eller privat klinikk med allmennlege? 

Jeg tenkte IVFklinikk. 

Fertilitetssenteret vet jeg tilbyr konsultasjoner uten at man forplikter seg til kontrakt på noe vis. 

De har ganske mye erfaring med nettopp dette. Det har sjeldent allmennleger. 

Tipper du betaler en 1500 eller noe sånt for en ordinær konsultasjon uten prøver osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om man må gå fast på Tramadol e.l, egner man seg ikke som forelder. Punktum. 

Anonymkode: 7e7d2...131

Hva om man går fast på Levaxin? Blodtrykksmedisiner? Er diabetiker?

Har migrene? Kronisk jernmangel? Får allergisk sjokk om man blir stukket av veps? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvorfor velger dere å få barn om dere er smertepasienter?! 

Anonymkode: 7e7d2...131

Sitter og lurer på det samme! Hvis folk er avhengig av å bruke medisiner som er skadelig for foster så hvorfor ta sjansen på at en uskyldig blir skadet? 

Anonymkode: 8a57d...b8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sitter og lurer på det samme! Hvis folk er avhengig av å bruke medisiner som er skadelig for foster så hvorfor ta sjansen på at en uskyldig blir skadet? 

Anonymkode: 8a57d...b8d

1. det finnes alternativer for det meste mens man er gravid, som ikke skader foster.

2. mange har tilstander som ikke går ut over barnet. Jeg har blant annet vokst opp med far med alvorlig migrene. Men mor med fler klarte å være fullverdige omsorgspersoner de få dagene dette gjaldt. 

Anonymkode: 47c36...49f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnuggolina skrev (3 timer siden):

Jeg tenkte IVFklinikk. 

Fertilitetssenteret vet jeg tilbyr konsultasjoner uten at man forplikter seg til kontrakt på noe vis. 

De har ganske mye erfaring med nettopp dette. Det har sjeldent allmennleger. 

Tipper du betaler en 1500 eller noe sånt for en ordinær konsultasjon uten prøver osv. 

Vi prøver å snakke med klinikk hausken først da, der har vi allerede vært på utredning og har pasientportal. Takk for forslag og støtte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en dust fastlege du har. Håper du får byttet. Ikke helt samme situasjon, men jeg går fast på en medisin og er gravid. Sendte først en melding til RELIS, og fikk svar tilbake om at mors nytte burde veie opp for eventuelle ulemper for fosteret osv. Men at mors helse var viktig, også for barnet. Så kontaktet jeg fastlegen, som henviste meg til sykehusets svangerskapsavdeling for ekstra oppfølging for sikkerhetsskyld. De svarte at den aktuelle medisinen gikk helt fint an å bruke under graviditet, og at det ikke ga noen risiko for fosterskader eller lignende. Men jeg får en ekstra kontroll for sikkerhetsskyld. 

Anonymkode: ccc47...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 20.14):

For en dust fastlege du har. Håper du får byttet. Ikke helt samme situasjon, men jeg går fast på en medisin og er gravid. Sendte først en melding til RELIS, og fikk svar tilbake om at mors nytte burde veie opp for eventuelle ulemper for fosteret osv. Men at mors helse var viktig, også for barnet. Så kontaktet jeg fastlegen, som henviste meg til sykehusets svangerskapsavdeling for ekstra oppfølging for sikkerhetsskyld. De svarte at den aktuelle medisinen gikk helt fint an å bruke under graviditet, og at det ikke ga noen risiko for fosterskader eller lignende. Men jeg får en ekstra kontroll for sikkerhetsskyld. 

Anonymkode: ccc47...ea4

Ja jeg har også lest en del på relis om alternativer til medisinen jeg går på nå. Har også lest at det er viktig med mors helse, også iforhold til barnet. Fastlege rikker seg ikke på at jeg skal klare meg på Paracet å vil fremdeles ikke samarbeide med sykehus. Jeg kan godt tåle og ha det jævlig hele svangerskapet for premien er jo fantastisk, men ventetiden frem til IVF synes jeg er vanskeligere. Om jeg skal slutte på medisiner allerede 6-12 mnd før forsøk vil jeg ha en særdeles dårlig livskvalitet, være en dårlig kone-søster-datter-tante og i tillegg være helt utslitt før det i det hele tatt begynner. Forstår ikke hvorfor fastlegen har så vanskelig for å samarbeide. Blir man gravid av seg selv og står på medisiner er det ingen problem og samarbeide med fødeavdeling for å finne en løsning som er trygg for barnet og gir mor en viss livskvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...