Gå til innhold

Min mor har verge og jeg er redd for at søskene lurer min mor for penger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mor har verge på grunn av hjerneslag og på grunn av at hun ikke har språk.

Min mor har også tre søsken, der en av de styrer økonomien til deres mor.

Nå er leiligheten til min bestemor solgt, og hvert søsken skal arve 900 tusen etter hvert. Det er tatt opp med søskene, og de sier nå at min mor har 400 tusen som hun har rett på fordi de har kjøpt diverse som min mor har trengt underveis.  Jeg mistenker at søskene til min mor bruker pengene, og lyver om hva som er igjen. Jeg har ikke fått noe som helst informasjon om hva de har kjøpt som kan ha kostet 400 tusen kroner, ikke har de kvitteringer på det heller. Utenom komfyr, kjøleskap, hagemøbler, og noe greier.

Søskene la nylig utpå facebook at de kjører fine biler, går på cafe, ligger på hotell osv. Jeg tenker å ta kontakt med vergen til min mor å fortelle dette, da vergen har sagt at han sliter med å betale min mors regninger. Dvs, han vet ikke at min mor har rett på arv. Noe jeg mener er helt feil, da alt som omhandler mamma økonomisk skal gå gjennom hennes verge. Jeg er redd for at de bruker min bestemors penger, fordi hun er dement og fordi min mor ikke kan si noe på det uansett... 

Noen som vet hvordan jeg burde gå frem? 

Anonymkode: 25a7c...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring vergen og be henne ta kontakt med skifteretten.

Anonymkode: 37d11...14d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vergen skal vel spare på alt av kvitteringer, samt lage oversikt over pengebruk ved forespørsel. 

Anonymkode: d69a9...770

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vergen skal vel spare på alt av kvitteringer, samt lage oversikt over pengebruk ved forespørsel. 

Anonymkode: d69a9...770

Ja, men vergen hans vet ikke om dette med at min mor har rett på penger.

Anonymkode: 25a7c...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men vergen hans vet ikke om dette med at min mor har rett på penger.

Anonymkode: 25a7c...4db

Dette vet vergen. Vergen får opplæring og må følge lover og regler. Hvis du mistenker vergen ikke vet dette må du klage til Statsforvalteren

Anonymkode: e917b...af6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette vet vergen. Vergen får opplæring og må følge lover og regler. Hvis du mistenker vergen ikke vet dette må du klage til Statsforvalteren

Anonymkode: e917b...af6

Altså, jeg tror jeg forklarte meg litt feil. Han vet at min mor har en mor og at hun har rett på penger, men han vet nok ikke at hennes søsken styrer over min mors arv. 

Anonymkode: 25a7c...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om din mor er arving får hun arv utbetalt. Dette er ikke noe som man selv må oppsøke informasjon om. Advokat vil ta kontakt med din mor eller vergen for å gjøre papirarbeid før arven tildeles. 

Anonymkode: d4a63...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om din mor er arving får hun arv utbetalt. Dette er ikke noe som man selv må oppsøke informasjon om. Advokat vil ta kontakt med din mor eller vergen for å gjøre papirarbeid før arven tildeles. 

Anonymkode: d4a63...188

Min mors søsken styrer over min bestemor som er i live sine penger. De har allerede sagt hva hver og en får etter min bestemor sitt hussalg, uten at min mor har fått over noen penger på kontoen. Bergen har sagt at han sliter med å betale regninger, dvs at min mor ikke har fått noe enda. Søskene til min mor sier at de har kjøpt mye at det min mor trenger, og at hun derfor har så og så mye igjen fra sin arv... 

Anonymkode: 25a7c...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Altså, jeg tror jeg forklarte meg litt feil. Han vet at min mor har en mor og at hun har rett på penger, men han vet nok ikke at hennes søsken styrer over min mors arv. 

Anonymkode: 25a7c...4db

Bruker de hennes bankkonto? Da vil jo vergen se dette på kontoutskrift og at det mangler penger. 

Anonymkode: d4a63...188

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Min mors søsken styrer over min bestemor som er i live sine penger. De har allerede sagt hva hver og en får etter min bestemor sitt hussalg, uten at min mor har fått over noen penger på kontoen. Bergen har sagt at han sliter med å betale regninger, dvs at min mor ikke har fått noe enda. Søskene til min mor sier at de har kjøpt mye at det min mor trenger, og at hun derfor har så og så mye igjen fra sin arv... 

Anonymkode: 25a7c...4db

Da må din mors søsken legge fram dokumentasjoner på det de har kjøpt. Har de ikke kvitteringer så finnes det vel bankutskrift.

Nå har ikke jeg så mye peiling, men er det ikke sånn at man som arving må undertegne noen papirer? Isåfall, så må jo noen gjøre det på din mors vegne. Det naturlige ville være at enten verge eller barna (du) hennes gjorde det. 

Anonymkode: d69a9...770

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bruker de hennes bankkonto? Da vil jo vergen se dette på kontoutskrift og at det mangler penger. 

Anonymkode: d4a63...188

De bruker fra sin mors bankkonto, noe som igjen gjør at de bruker fra min mors arv. De legger ut fra cafebesøk, kjøpt seg bil, drar på dyre ferier, de som ikke har hatt god råd i utgangspunktet. Leiligheten til bestemor ble solgt, noe som gjør at summen skulle deles på fire. Plutselig sier de at min mor har "igjen" 400 tusen å arve av sin sum, dvs det mangler 500 000 kroner som de mener de har kjøpt for min mor på diverse som kjøleskap, komfyr, hagemøbler. 

 

Anonymkode: 25a7c...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De bruker fra sin mors bankkonto, noe som igjen gjør at de bruker fra min mors arv. De legger ut fra cafebesøk, kjøpt seg bil, drar på dyre ferier, de som ikke har hatt god råd i utgangspunktet. Leiligheten til bestemor ble solgt, noe som gjør at summen skulle deles på fire. Plutselig sier de at min mor har "igjen" 400 tusen å arve av sin sum, dvs det mangler 500 000 kroner som de mener de har kjøpt for min mor på diverse som kjøleskap, komfyr, hagemøbler. 

 

Anonymkode: 25a7c...4db


Dette er stjeling og burde anmeldes. Ta det opp med en advokat. 

Anonymkode: 87932...327

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ring vergen og be henne ta kontakt med skifteretten.

Anonymkode: 37d11...14d

Dette! Gjør det ASAP! Få vergen til din mor til å ta affære.

Anonymkode: 58ef1...702

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De bruker fra sin mors bankkonto, noe som igjen gjør at de bruker fra min mors arv. De legger ut fra cafebesøk, kjøpt seg bil, drar på dyre ferier, de som ikke har hatt god råd i utgangspunktet. Leiligheten til bestemor ble solgt, noe som gjør at summen skulle deles på fire. Plutselig sier de at min mor har "igjen" 400 tusen å arve av sin sum, dvs det mangler 500 000 kroner som de mener de har kjøpt for min mor på diverse som kjøleskap, komfyr, hagemøbler. 

 

Anonymkode: 25a7c...4db

Står noen av dem som disponenter på hennes konto?

De må legge fram en liste over spesifikke ting de har kjøpt, og ikke bare div. Jeg vil tro at det finnes elektroniske kvitteringer på endel av varene. Be om at disse legges fram. 

Denne vergen, er det en advokat? Jeg synes vergen virker litt tafatt, og han burde reagert når han fikk misstanke om at ikke alt er som det skal.  

Anonymkode: d69a9...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en rotete tråd. Du må prøve å gjøre deg forstått, ikke lage en suppe.

Slik jeg forstår det, og kom gjerne med innspill her:

Din mor, er en av 4 arvinger til din bestemor. Din bestemor lever, men er åpenbart veldig gammel og bor på institusjon, ettersom huset er solgt. 
En eller flere av dine mors søsken styrer økonomien til din bestemor. Din mor er åpenbart ikke skikket til det, da hun selv har en økonomisk verge.

 

Arveoppgjøret skulle vært 900k til hvert barn, altså 2.7 millioner til sammen. Din mors søsken mener at din mor har "brukt" av sin arv på forhånd, og at hun kun har rett på 400k. Din mors økonomiske verge vet åpenbart ikke om at det er/skal komme penger.

Og da kommer spørsmålene..

1. Er dette Arv? Isåfall, hvordan vet du det du vet?

2. Har din mor tidligere mottatt arv, eller gaver? Din bestemor har lov til å gi din mor så mye hun vil mens hun er i live, uten at det skal avkortes fra eventuell arv.

3. Hva ønsker din bestemor i dette?

 

Det eneste rådet du vil kunne få er: Snakk med dine mors søsken, be om informasjon. Om dette ikke er et reelt arveoppgjør, men at de styrer økonomien til din bestemor etter deres egen vinning, så finns det offentlige instanser å kontakte. De har ikke lov å selv dele opp pengene som de ser fritt om din bestemor er umyndiggjort. (det nevner du ikke noe om, men det er lett å anta)

Hadde jeg vært deg, så ville jeg tatt en oppklarende samtaler med dine mors søsken og om de ikke svarer godt nok, så sier du rett ut at du er redd for at de ikke ivaretar din mors interesser, ei heller din bestemors, og at du vil gå videre til advokat med saken. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok ugler i mosen. Kontakt advokat og forklar situasjonen og snakk med vergen til din mor. Jeg frykter de lurer din mor.

Anonymkode: 65984...d61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

anon321 skrev (1 minutt siden):


1. Er dette Arv? Isåfall, hvordan vet du det du vet?

2. Har din mor tidligere mottatt arv, eller gaver? Din bestemor har lov til å gi din mor så mye hun vil mens hun er i live, uten at det skal avkortes fra eventuell arv.

3. Hva ønsker din bestemor i dette?

 

Er det snakk om en fremtidsfullmakt der arvingene skal selge boligen og fordele arven når det er klart at bestemor ikke lenger kan bo hjemme. 

Anonymkode: d69a9...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anon321 skrev (2 minutter siden):

Herregud for en rotete tråd. Du må prøve å gjøre deg forstått, ikke lage en suppe.

Slik jeg forstår det, og kom gjerne med innspill her:

Din mor, er en av 4 arvinger til din bestemor. Din bestemor lever, men er åpenbart veldig gammel og bor på institusjon, ettersom huset er solgt. 
En eller flere av dine mors søsken styrer økonomien til din bestemor. Din mor er åpenbart ikke skikket til det, da hun selv har en økonomisk verge.

 

Arveoppgjøret skulle vært 900k til hvert barn, altså 2.7 millioner til sammen. Din mors søsken mener at din mor har "brukt" av sin arv på forhånd, og at hun kun har rett på 400k. Din mors økonomiske verge vet åpenbart ikke om at det er/skal komme penger.

Og da kommer spørsmålene..

1. Er dette Arv? Isåfall, hvordan vet du det du vet?

2. Har din mor tidligere mottatt arv, eller gaver? Din bestemor har lov til å gi din mor så mye hun vil mens hun er i live, uten at det skal avkortes fra eventuell arv.

3. Hva ønsker din bestemor i dette?

 

Det eneste rådet du vil kunne få er: Snakk med dine mors søsken, be om informasjon. Om dette ikke er et reelt arveoppgjør, men at de styrer økonomien til din bestemor etter deres egen vinning, så finns det offentlige instanser å kontakte. De har ikke lov å selv dele opp pengene som de ser fritt om din bestemor er umyndiggjort. (det nevner du ikke noe om, men det er lett å anta)

Hadde jeg vært deg, så ville jeg tatt en oppklarende samtaler med dine mors søsken og om de ikke svarer godt nok, så sier du rett ut at du er redd for at de ikke ivaretar din mors interesser, ei heller din bestemors, og at du vil gå videre til advokat med saken. 

Beklager, det ble rotete og vanskelig å legge frem! Du gjorde det for meg. 

1. Ja, det er arv som skal fordeles på søskene etter hvert. Det er det søskene til min mor som har fortalt. 

2. Nei, ikke mottatt noe tidligere. Minbestemor er dement, og ikke i stand til å ta noe økonomiske avgjørelser lenger. 

3. Hun er dement, bor på sykehjem. 

 

 

Jeg skal gjøre det. Jeg var usikker på hvem jeg kunne kontakte, jeg og mine onkler og tanter har ikke det beste forholdet. 

Anonymkode: 25a7c...4db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det snakk om en fremtidsfullmakt der arvingene skal selge boligen og fordele arven når det er klart at bestemor ikke lenger kan bo hjemme. 

Anonymkode: d69a9...770

Boligen er solgt, bestemor bor på sykehjem og ikke i stand til å ta økonomiske avgjørelser. Den ene av min mors søsken styrer bestemors penger for henne. 

Anonymkode: 25a7c...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Boligen er solgt, bestemor bor på sykehjem og ikke i stand til å ta økonomiske avgjørelser. Den ene av min mors søsken styrer bestemors penger for henne. 

Anonymkode: 25a7c...4db

Er vergen advokat? 

Uansett, så må noe gjøres her. Det kan være at din bestemor skreiv fremtidsfullmakt når hun enda var oppegående. I den så skal det stå hva hun ville skulle skje med pengene etter salget av huset. Jeg vil tro at det skulle deles likt mellom søskene. 

Den som har det økonomiske ansvaret må kunne dokumentere utgifter, både for din bestemor og mor. For alt du vet så kan din bestemor ha endel oppsparte midler i tillegg til huset. Dette skal også deles likt mellom søskene eller fortsatt være til bestemors disposisjon. 

Du må kontakte advokat, for den vergen virker rett og slett tafatt. 

Anonymkode: d69a9...770

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...