Gå til innhold

Spisesteder med forbud mot barnevogner.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det i det hele tatt lov? Ble kastet ut av et spisested i dag fordi de ikke tillot barnevogner. Stod ingensteds at det ikke var lov. Jeg hadde kjøpt meg varm suppe og skulle sette meg, blir så stoppet av en annen ansatt, og kastet på dør med begrunnelse av «brannsikkerhet» veldig bittert, måtte bare gå fra suppa🤬

hva hvis jeg var en rullestolbruker da? Er ikke det minst like brannfarlig, kan jo ikke nekte rullestolbrukere servering? 

Anonymkode: b9fb4...cdb

Det der er bare latterlig og tydeligvis noe som er adoptert fra Danmark og da spesielt København. Der er det ikke tillat med vogn uansett hvor man skal spise. Det kan være store, tomme og romslige restauranter whatsoever, men de er like rigide uansett. Er for dumt. 

Anonymkode: b2b79...fd1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig spesielt å si fra etter at du har brukt penger der, det hadde jeg ikke godtatt. Sikker på at det ikke sto et skilt noe sted?

Og dette gjelder ikke bare barnevogner, rømnngsveier skal være frie. På jobben min må jeg bruke ganske mye tid på å be folk flytte sykler, bagger, kofferter, rullestoler og hva det nå er, når de slenger det fra seg i nærheten av branndørene. 

Anonymkode: 4fde6...e40

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Veldig spesielt å si fra etter at du har brukt penger der, det hadde jeg ikke godtatt. Sikker på at det ikke sto et skilt noe sted?

Og dette gjelder ikke bare barnevogner, rømnngsveier skal være frie. På jobben min må jeg bruke ganske mye tid på å be folk flytte sykler, bagger, kofferter, rullestoler og hva det nå er, når de slenger det fra seg i nærheten av branndørene. 

Anonymkode: 4fde6...e40

Og så var det suppe! Kan ikke akkurat ta den med meg og spise utenfor på fortauet. 

men her på dette stedet var det ingen steder å flytte den til, det var kun et smalt fortau utenfor, ingen steder å sette en vogn. Hvis jeg hadde slått den sammen kunne jeg hatt den under bordet, 0 brannfare. 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En baby trenger ikke en barnevogn! Den er praktisk å ha for foreldrene, men det går fint an å bruke bæresele/sjal, så det er stor forskjell på en barnevogn og en rullestol, for en rullestol er faktisk nødvendig for den som sitter i den!

Du burde jo ha forlangt pengene tilbake siden de ikke informerte deg om barnevogn-forbudet på forhånd!

Anonymkode: f7c2e...e2e

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man skal begynne å nekte folk i rullestol restaurantbesøk blir det diskriminering. Synes ikke det er sammenlignbart. Hva med å kjøpe en rimelig vogn du kan ta med deg som er såpass rimelig at du «tør» å sette den utenfor? Eller som tar mindre plass til senere? 

Anonymkode: f245f...b6f

Jeg synes faktisk det er diskriminering å utestenge folk med barnevogn. Det er et redskap alle med små barn er nødt til å ha, ellers blir man som småbarnsforeldre stuck uten å kunne ta del i samfunnet. I veldig mange sammenhenger er det ikke OK å utestenge folk med barn, for eksempel i arbeidslivet, på offentlig transport etc, og det burde gjelde i offentligheten generelt (med noen unntak, som barer og lignende). Det finnes mange regler for areal og utforming når man etablerer et spisested, og plass til barnevogn burde være en del av det. 

Og jeg er en barnløs dame som ofte kan bli oppgitt over "barnevognmafiaer" som breier seg utover hele kafeen, bytter bleie i fullt påsyn osv. Men det å ganske enkelt ha med seg en baby i vogn er veldig langt fra dette. Å kjøpe en rimelig vogn kun til restaurantbesøk blir også merkelig, regner med man har kjøpt en vogn som passer til det livet man lever. Man skal jo typisk ferdes andre steder før og etter spisingen. De fleste foreldre ønsker en trygg og robust vogn som tåler å lempes av og på bussen, kjøre over is og snø, og de koster litt. 

Anonymkode: 56bf5...663

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg synes faktisk det er diskriminering å utestenge folk med barnevogn. Det er et redskap alle med små barn er nødt til å ha, ellers blir man som småbarnsforeldre stuck uten å kunne ta del i samfunnet. I veldig mange sammenhenger er det ikke OK å utestenge folk med barn, for eksempel i arbeidslivet, på offentlig transport etc, og det burde gjelde i offentligheten generelt (med noen unntak, som barer og lignende). Det finnes mange regler for areal og utforming når man etablerer et spisested, og plass til barnevogn burde være en del av det. 

Og jeg er en barnløs dame som ofte kan bli oppgitt over "barnevognmafiaer" som breier seg utover hele kafeen, bytter bleie i fullt påsyn osv. Men det å ganske enkelt ha med seg en baby i vogn er veldig langt fra dette. Å kjøpe en rimelig vogn kun til restaurantbesøk blir også merkelig, regner med man har kjøpt en vogn som passer til det livet man lever. Man skal jo typisk ferdes andre steder før og etter spisingen. De fleste foreldre ønsker en trygg og robust vogn som tåler å lempes av og på bussen, kjøre over is og snø, og de koster litt. 

thank you👏 Helt enig.! Når jeg i tillegg sa jeg kunne slå den sammen og putte den under bordet, så tenker jeg at da går det bare på viljen, jeg kan ikke forstå hva dette har med brannvern å gjøre. Hadde jeg hatt en sekk eller koffert under bordet, så ville ingen sagt noe på det. Jeg mistenker at målet hennes var nettopp, å diskriminere. Hun ville ikke ha babyer der. 

TS

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

En baby trenger ikke en barnevogn! Den er praktisk å ha for foreldrene, men det går fint an å bruke bæresele/sjal, så det er stor forskjell på en barnevogn og en rullestol, for en rullestol er faktisk nødvendig for den som sitter i den!

Du burde jo ha forlangt pengene tilbake siden de ikke informerte deg om barnevogn-forbudet på forhånd!

Anonymkode: f7c2e...e2e

Du kan ikke spise suppe med en baby i bæresjal på deg.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheTrollHunter skrev (4 timer siden):

Denne "historien" tror jeg ikke på. Men, greit forsøk. Litt for mange momenter du drar frem

Du går for mye opp i nicket ditt.

Anonymkode: 070a0...f72

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha krev pengene tilbake. Det kan du gjøre i et brev til sjefen hvor du klager. Så synes jeg du kan skrive navnet på spisestedet så vi andre holder oss unna det

Anonymkode: b70e9...3ee

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ikke står skilt på døra/ved inngangen om at barnevogner ikke er tillatt, ville jeg levert inn en klage. 

I området der jeg bor, er det flere kaféer som har skilt om at de ikke tillater barnevogner i lokalet. 

Anonymkode: 7e357...89a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

I området der jeg bor, er det flere kaféer som har skilt om at de ikke tillater barnevogner i lokalet. 

Anonymkode: 7e357...89a

Skal sies at ikke alle ser det heller. På samme måte som ikke alle ser forbudskilt mot hund...  

For øvrig for drøyt å ikke la Ts spise opp maten som er kjøpt. Det går ikke an. Håper du klager til eier! 

Anonymkode: 8f738...cee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Litt rart å ikke la deg spise opp maten. Fikk du pengene igjen da? 

Ellers synes ikke jeg at det at spisesteder ikke tillater barnevogner er noe å reagere på. De har kanskje hatt problemer med at mange med barnevogn skal ha kaffetreff og vil unngå dette. Kanskje kjipt, men da får man nesten gå et annet sted om man ikke kan sette vogna et sted. Det er ikke slik at små spisesteder skal bli fylt opp av barnevogner som tar stor plass, sånn at andre ikke kommer seg frem. 

Men selvfølgelig bør de da si fra når man kommer inn at de ikke tillater det eller ha godt synlige skilt flere steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheCatLady skrev (1 time siden):

Litt rart å ikke la deg spise opp maten. Fikk du pengene igjen da? 

Ellers synes ikke jeg at det at spisesteder ikke tillater barnevogner er noe å reagere på. De har kanskje hatt problemer med at mange med barnevogn skal ha kaffetreff og vil unngå dette. Kanskje kjipt, men da får man nesten gå et annet sted om man ikke kan sette vogna et sted. Det er ikke slik at små spisesteder skal bli fylt opp av barnevogner som tar stor plass, sånn at andre ikke kommer seg frem. 

Men selvfølgelig bør de da si fra når man kommer inn at de ikke tillater det eller ha godt synlige skilt flere steder. 

Nettopp, det er barna de ikke vil ha inn, og hjemmet seg bak «brannvern», så rett og slett diskriminering. Det var det jeg fikk følelsen av da hun sa det. 

dette var på ingen måte et lite spisested, og det var få folk der. 

Hvis det var brannvern de var opptatt av, så kunne de sagt maks to barnevogner (for det var stort lokale), men de velger heller 0-toleranse fordi de ikke vil ha inn barn, det er der skoen trykker. 

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må dere barnevognmødrene spise på restaurant da? Kan dere ikke spise hjemme?

Anonymkode: 6bae1...eee

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp, det er barna de ikke vil ha inn, og hjemmet seg bak «brannvern», så rett og slett diskriminering. Det var det jeg fikk følelsen av da hun sa det. 

dette var på ingen måte et lite spisested, og det var få folk der. 

Hvis det var brannvern de var opptatt av, så kunne de sagt maks to barnevogner (for det var stort lokale), men de velger heller 0-toleranse fordi de ikke vil ha inn barn, det er der skoen trykker. 

ts

Tviler på at det er barna i seg selv det er snakk om siden det ofte er barn på kafé, men la oss si 4-5 stykker med barnevogn skal inn på liten kafé. Det sier seg selv at de da vil ta stor plass og kanskje sperre veien for andre.

Jeg vet om mange kafeer der det allerede er trangt uten barnevogner, men med ville det vært umulig å komme seg frem. Det er ikke diskriminering av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Barnevogna er et hjelpemiddel babyen trenger for å forflytte seg🙄 og uansett spiller vel nødvendigheten liten rolle når argumentet deres er brannsikkerhet. At en rullestol er helt nødvendig påvirker ikke brannsikkerheten. 

ts

Forskjellen er at i en evakueringssituasjon vil personen i rullestol i de aller fleste tilfeller evakuere med rullestolen, mens det vil være mer effektivt å bære ungen og  barnevognen vil bli stående som et hinder for andre. Dessuten er en rullestol i en restaurant på plassen til og i stedet for en vanlig stol, mens en barnevogn er et stort, ekstra element det ikke er beregnet plass til (og som ofte står mer i veien for andre enn mor gjerne tenker over).

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har da ikke med deg unge i barnevogn på jobb - det er jo et strålende eksempel på steder det virkelig ikke er greit å ha med seg barn... På offentlig transport er det også begrensninger på barnevogner, også der av sikkerhetsgrunner.

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Daria skrev (2 minutter siden):

Forskjellen er at i en evakueringssituasjon vil personen i rullestol i de aller fleste tilfeller evakuere med rullestolen, mens det vil være mer effektivt å bære ungen og  barnevognen vil bli stående som et hinder for andre. Dessuten er en rullestol i en restaurant på plassen til og i stedet for en vanlig stol, mens en barnevogn er et stort, ekstra element det ikke er beregnet plass til (og som ofte står mer i veien for andre enn mor gjerne tenker over).

Du har da ikke med deg unge i barnevogn på jobb - det er jo et strålende eksempel på steder det virkelig ikke er greit å ha med seg barn... På offentlig transport er det også begrensninger på barnevogner, også der av sikkerhetsgrunner.

I en evakueringsituasjon klarer man fint å ha baby i ene armen og vogna i den andre. Så det argumentet over her utgår. En barnevogn tar heller ikke plassen k tillegg til en stol, og fungerer fint istedenfor. Så utsagnet der hang heller ikke på greip. Ei barnevogn tar heller ikke mere plass enn utallige shoppingvesker, kofferter, sekker osv. 

Anonymkode: b2b79...fd1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på om det er dette som kalles hysterisk kvinnfolk.
Selvfølgelig er rullestol lov, det gjelder også rullestol til barn. Barnevogn, nei, helt ok om serveringsstedet sier man ikke kan slepe med seg et slikt opprigg inn på spisesteder. 

Anonymkode: 0e19b...661

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Må dere barnevognmødrene spise på restaurant da? Kan dere ikke spise hjemme?

Anonymkode: 6bae1...eee

Og der kom det. Kan du ikke vente med å dra ut i offentligheten? Sitte hjemme i Korona og dyrke fødselsdepresjonen? Hvis en tråd som omhandler mødre i mammaperm går lenge nok, så kommer det...

FYI: min baby elsker å dra på kafé, storkoser seg! Hun har sett så lite til andre mennesker hele sitt liv at hun lyser opp når noen, bak et munnbind, smiler til henne❤️Det er koselig for henne også, tro det eller ei. 

ts

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheCatLady skrev (12 minutter siden):

Tviler på at det er barna i seg selv det er snakk om siden det ofte er barn på kafé, men la oss si 4-5 stykker med barnevogn skal inn på liten kafé. Det sier seg selv at de da vil ta stor plass og kanskje sperre veien for andre.

Jeg vet om mange kafeer der det allerede er trangt uten barnevogner, men med ville det vært umulig å komme seg frem. Det er ikke diskriminering av den grunn. 

Men da kunne de enkelt løst det med «maks to barnevogner her»., evt. «barnevogner må dra om det kommer en rullestolbruker». Jeg hadde hatt stor forståelse for det! Det er mangelen på fleksibilitet og imøtekommenhet. 

hvordan i all verden skal disse ta i mot gjester i rullestol? Det er i hvert fall diskriminering! 

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...