AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #61 Skrevet 22. februar 2021 Kenelz skrev (38 minutter siden): Personlig synes jeg det er rart å amme når det er snakk om barn. Nærmer man seg 1 års alderen så er det logiske for meg å trappe ned på ammingen uansett hvor «koselig» det er. Det er et barn, ingen baby. En baby skal ha mm som hovednæring hele første leveår, så å trappe ned da blir litt dumt. Anonymkode: a8306...a70 2
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #62 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): LUB sier jo at så lenge folk samsover, vil vi aldri bli kvitt krybbedød. Anonymkode: 3f6da...686 Så lenge babyer sover, vil vi aldri bli kvitt krybbedød, er mer riktig. Så lub er helt ute på ville veien med den påstanden. Anonymkode: a8306...a70 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #63 Skrevet 22. februar 2021 Ble litt paff av så mye uvitenhet inne på en og samme tråd. Til info så er det ikke amming som endrer puppene. Det er hormonene som oppstår i graviditet. Har ammet begge barna til fylte 2, og har samme cup (B) og de sittet jaggu samme plass som de gjorde for 4 år siden. Vi samsover med begge barna. Førstemann hatet vogn, og var glad i nærhet så jeg brukte MYE bæresjal for å slippe og belaste armene og kroppen. Fikk samtidig gjort mye husarbeid og annet hjemme. Til info krabbet hun før 5 mnd og gikk innen 9 mnd. Andremann pludret mye for seg selv i eget selskap på gulvet. Gikk ikke før hun var 13 mnd. Jeg har mastergrad og forresten, og er ansatt 100% fast i det statlige. Anonymkode: a39cc...654 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #64 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når ungen selv kan grabbe tak i brystene til mor for die, da er det på tide å slutte med amming Anonymkode: bccae...233 Det kan de fra start. Anonymkode: a8306...a70 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #65 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): En baby skal ha mm som hovednæring hele første leveår, så å trappe ned da blir litt dumt. Anonymkode: a8306...a70 Nei, det skal de da virkelig ikke ha. Anonymkode: 3f6da...686
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #66 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du noen gang hørt uttrykket "fordommer fordummer"? Hvorfor tror du at de som ammer i mer enn 12 mnd har lav utdannelse? Og hva i all verden er galt med bæresjal og samsoving om mor og barn er komfortabel og trives med det? Anonymkode: 2b73e...650 Brukeren tror vel det er en sammenheng mellom "langvarig amming" og ingen jobb og gå tilbake til 🙄 Anonymkode: ed72a...6b8 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #67 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, det skal de da virkelig ikke ha. Anonymkode: 3f6da...686 Morsmelk (evt MME) skal være hovednæringskilde første leveår. Det spiller ingen rolle at du er uenig, for det er fakta. Anonymkode: 2b73e...650 5
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #68 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det skal de da virkelig ikke ha. Anonymkode: 3f6da...686 Jo, helsedirektoratet, WHO og UNICEF anbefaler amming til to år og gjerne lenger om mor og barn ønsker dette. Hvis du leser om amming, skal ikke baby ha noe annet enn mm eller mme de første fire mnd. Man kan fint fullamme til 6 mnd om det fungerer for baby. Etter 6 mnd begynner man med smaksprøver, og det anbefales at mm eller mme er hovednæring ut året. Grunnen kan jo være at det skal godt gjøres å sikre fullverdig kost for en baby som såvidt har smakt annet enn utvannet grøt. Mm eller mme er en trygg kilde til riktig næring. Anonymkode: ed72a...6b8 4
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #69 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Morsmelk (evt MME) skal være hovednæringskilde første leveår. Det spiller ingen rolle at du er uenig, for det er fakta. Anonymkode: 2b73e...650 Det er da vitterlig ingen på 10 måneder som lever utelukkende på melk. Det er direkte farlig, de ville blitt underenært og manglet viktige vitaminer. De skal ha melk første året, men det skal IKKE være hovednæringen etter 6 månedersalder. Min på 11 måneder får én flaske melk med 150 ml mme daglig, resten er fast føde og vann. Anonymkode: 3f6da...686 2
Kenelz Skrevet 22. februar 2021 #70 Skrevet 22. februar 2021 42 minutter siden, AnonymBruker said: En baby skal ha mm som hovednæring hele første leveår, så å trappe ned da blir litt dumt. Anonymkode: a8306...a70 1 åring er ingen baby lengre og man starter allerede med fast føde fra 6 måneders alderen. Man vil da naturlig minke på morsmelken. Dessuten er ikke sånn at alle babyer (under 1 år) kun skal ha mm som hovednæring da behovet er ulikt. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #71 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): R Det blir ikkje åtvara mot samsoving generelt. Det finst trygg samsoving, og utrygg samsoving. Om senga er stor nok til at foreldrene kan samsove forsvarlig, så må ikkje mannen "kastast ut". 🙂 Anonymkode: 0a803...9e6 Dette står på LUB; at de som har aller lavest Risko for krybbedød er de som blir lagt i egen seng. Men samsoving kan gjøres trygt, det er likevel ikke en anbefaling. Det er en stor forskjell fra at det er helt trygt å samsove til at det kan gjøres trygt.. jeg tror at mange som samsover faktisk stenger ører og øyne for dette fordi sannheten er det vil bety betydelig mindre søvn på kanskje spesielt mor. Anonymkode: cae45...c9b
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #72 Skrevet 22. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har "helsetjenesten" link? Viss ikkje, så har eg meir tillit til LUB, som seier at samsoving, på ein forsvarlig måte, er trygt 🙂 Anonymkode: 0a803...9e6 Google samsoving så finner du den infoen jeg henviste til . Anonymkode: 4e4bc...811
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2021 #73 Skrevet 22. februar 2021 Ikke bry deg om andre sine fordommer! Du/dere finner ut av det selv. For noen er det 9 måneder som er nok, for andre er det når barnet er 2 år. Ingen av disse tidspunktene er feil tid å slutte med amming. På tide dere begynner å lytte til dere selv og ikke bedrevitere. Det ligger i "oppskroften", så det er bare å følge den. Anonymkode: 69f78...d02
Gjest Albbas Skrevet 23. februar 2021 #74 Skrevet 23. februar 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Det er da vitterlig ingen på 10 måneder som lever utelukkende på melk. Det er direkte farlig, de ville blitt underenært og manglet viktige vitaminer. De skal ha melk første året, men det skal IKKE være hovednæringen etter 6 månedersalder. Min på 11 måneder får én flaske melk med 150 ml mme daglig, resten er fast føde og vann. Anonymkode: 3f6da...686 9 hours ago, Kenelz said: 1 åring er ingen baby lengre og man starter allerede med fast føde fra 6 måneders alderen. Man vil da naturlig minke på morsmelken. Dessuten er ikke sånn at alle babyer (under 1 år) kun skal ha mm som hovednæring da behovet er ulikt. Helsedirektoratet skrev tidligere at morsmelk eller mme skal være hovednæring til 12 mnd. De har endret formuleringen litt nå, og skriver nå at morsmelk eller mme er den viktigste maten frem til 12 mnd. Det er en gradvis overgang fra 6 til 12 mnd selvfølgelig, men melk skal være den viktigste maten HELE første leveår. Det betyr jo ikke at de skal leve utelukkende på melk, hvor søren fikk du det fra, AB? 😅 Og formuleringen ble endret fra hovednæring til viktigste mat for å bli litt mindre bastant, nettopp fordi babyer er forskjellige og noen faser ut melk fortere enn andre. Men for de som har morsmelk som viktigste mat hele første leveår, i tråd med anbefalingene, er det selvfølgelig ikke naturlig å utfase melka fullstendig i det de fyller 12 mnd. Melka mister jo ikke næring. Jeg syns det er så ekstremt rart at melkenasjonen Norge løfter opp kumelksprodukter som en så viktig del av barns kosthold, mens morsmelk, som er LANGT bedre næringsmessig tilrettelagt for småbarn plutselig skal være så dårlig etter 12 mnd. Det henger ikke på greip og er veldig kunnskapsløst. La nå folk amme så lite eller lenge de vil. Forstår ikke hvorfor det engasjerer sånn. Er det så jævla ille at folk er forskjellige?
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #75 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Men over 70 % klarer ikke trygg samsoving. Like greit å bli kvitt det. Det er blitt en unødvendig trend som kommer til å ta livet av mange babyer. Anonymkode: 3f6da...686 Trend? Jeg fulgte denne "trenden" for 30 år siden, i likhet med de fleste mødre i alle tider før det... Anonymkode: 409c7...1a8
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #76 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Trend? Jeg fulgte denne "trenden" for 30 år siden, i likhet med de fleste mødre i alle tider før det... Anonymkode: 409c7...1a8 Ja, det er en jævla trend. "Samsoving har vorte stadig meir populært i Noreg. Til samanlikning sov 40 prosent av barn i same seng som foreldra sine for 15 år sidan. https://www.nrk.no/rogaland/samsoving_-to-av-tre-foreldre-sov-saman-med-spedbarn.-risikofylt_-meiner-ekspertar.-1.15374659 Anonymkode: 3f6da...686 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #77 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er da vitterlig ingen på 10 måneder som lever utelukkende på melk. Det er direkte farlig, de ville blitt underenært og manglet viktige vitaminer. De skal ha melk første året, men det skal IKKE være hovednæringen etter 6 månedersalder. Min på 11 måneder får én flaske melk med 150 ml mme daglig, resten er fast føde og vann. Anonymkode: 3f6da...686 Du har misforstått hva hovednæringskilde betyr. Det betyr ikke fullamming. Så joda, det skal være hovednæringskilden. Anonymkode: 2b73e...650 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #78 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Fordi bæresjal hemmer barnet i å få utfolde seg. Snakker selvfølgelig ikke om bæring av nyfødte. Men ser flere i barselgruppen som har unger som henger etter motorisk, samtidig som de går og bærer timesvis hver dag 🤦♀️. Her er det snakk om barn nærmere året. Anonymkode: 3f6da...686 Det er nok heller motsatt. Barn som sitter i bæresjal blir sterkere motorisk. Jeg er for bæring, og bar begge mine en god del. Jenta mi gikk rundt bordene da hun var 6 mnd, og gikk helt alene da hun var 9 mnd. Gutten min var 7 mnd da han gikk rundt bordene og 11 mnd da han gikk alene. På barselgruppa var mine barn lengst kommet motorisk. I tillegg er jeg for samsoving og ammet begge til de var 2 år. Jeg har også høyere utdanning med over 6 år på universitetet. Kan ikke si at jeg har noe særlig alternativ livsstil heller... Så det er nok fordommer det du har! Anonymkode: b06eb...be1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #79 Skrevet 23. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Så lenge babyer sover, vil vi aldri bli kvitt krybbedød, er mer riktig. Så lub er helt ute på ville veien med den påstanden. Anonymkode: a8306...a70 Er du skikket da til å komme med denne påstanden? Anonymkode: cae45...c9b
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2021 #80 Skrevet 23. februar 2021 Albbas skrev (3 timer siden): Helsedirektoratet skrev tidligere at morsmelk eller mme skal være hovednæring til 12 mnd. De har endret formuleringen litt nå, og skriver nå at morsmelk eller mme er den viktigste maten frem til 12 mnd. Det er en gradvis overgang fra 6 til 12 mnd selvfølgelig, men melk skal være den viktigste maten HELE første leveår. Det betyr jo ikke at de skal leve utelukkende på melk, hvor søren fikk du det fra, AB? 😅 Og formuleringen ble endret fra hovednæring til viktigste mat for å bli litt mindre bastant, nettopp fordi babyer er forskjellige og noen faser ut melk fortere enn andre. Men for de som har morsmelk som viktigste mat hele første leveår, i tråd med anbefalingene, er det selvfølgelig ikke naturlig å utfase melka fullstendig i det de fyller 12 mnd. Melka mister jo ikke næring. Jeg syns det er så ekstremt rart at melkenasjonen Norge løfter opp kumelksprodukter som en så viktig del av barns kosthold, mens morsmelk, som er LANGT bedre næringsmessig tilrettelagt for småbarn plutselig skal være så dårlig etter 12 mnd. Det henger ikke på greip og er veldig kunnskapsløst. La nå folk amme så lite eller lenge de vil. Forstår ikke hvorfor det engasjerer sånn. Er det så jævla ille at folk er forskjellige? Forundrer meg ikke om formuleringen er endret fordi at permisjonen til mor har blitt kortere. Enklere å rettferdiggjøre at mor må tilbake i jobb asap når melk ikke lenger er anbefaling hovednæring første året.. 🙄 Anonymkode: a39cc...654
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå