Gå til innhold

Fordommer mot langvarig amming


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det en hel del her inne som har fordommer mot langvarig amming? Og med langvarig amming mener jeg amming ut over 12 mnd, selv om det i mange andre kulturer ikke er ansett som langvarig amming å amme barnet lengre. 

Det er bare så rart, når vi lever i en kultur der de aller fleste ammer barna sine, men når barnet er over 1 år er det plutselig galt av en eller annen merkelig grunn. 

Jeg synes det er så utrolig trist at kvinner som vil amme lengre enn 12 mnd blir møtt med slike holdninger, og hadde vært veldig interessert i å vite hva som er årsaken til dem. 

Anonymkode: 2b73e...650

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er for amming lenge. Personlig ammet jeg mitt barn i over 2 år før vi valgte å slutte. Det siste året var det mest for kosen. Jeg har også troen på at barn blir smartere jo lengre vi ammer dem.

Anonymkode: 8fef6...5e5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått inntrykk av at det er noen spesielle holdninger til det. Selvfølgelig om man ammer til ungen nærmer seg skolealder er det noe annet, men opp til 2 år er vel vanlig. Tror mest det har med eget perspektiv å gjøre, man møter jo fordommer uansett hva man gjør. Jeg sluttet å amme da jeg baby var rundt 9 mnd og syntes jeg dro det langt nok for meg og mitt barn. Hadde egentlig kjent på at jeg gjerne ville sluttet før. Siden jeg har det utgangspunktet så kjenner jeg mer på press om å absolutt skulle amme til 2 år for å være en god mor. 

Som over her gjør, det er stadig noen som forteller hvor kos det er å amme lenge og at barn som ammes lenge blir smartere. Da føler jeg meg dritt da. Jeg syntes ikke det var kos å amme og er stolt over at jeg klarte å amme og pumpe så lenge. Jeg blir trist når noen har tanker om at mitt barn er dummere fordi vi sluttet med amming før. 😕

 

Anonymkode: 7f452...974

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er en spesiell type mennesker som driver med dette. De fronter samsoving, bæresjal og amming. Fellesnevneren er lav utdanning og alternativ livsstil. Orker ikke forholde meg til slike mennesker. 

Anonymkode: 3f6da...686

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har aldri fått inntrykk av at det er noen spesielle holdninger til det. Selvfølgelig om man ammer til ungen nærmer seg skolealder er det noe annet, men opp til 2 år er vel vanlig. Tror mest det har med eget perspektiv å gjøre, man møter jo fordommer uansett hva man gjør. Jeg sluttet å amme da jeg baby var rundt 9 mnd og syntes jeg dro det langt nok for meg og mitt barn. Hadde egentlig kjent på at jeg gjerne ville sluttet før. Siden jeg har det utgangspunktet så kjenner jeg mer på press om å absolutt skulle amme til 2 år for å være en god mor. 

Som over her gjør, det er stadig noen som forteller hvor kos det er å amme lenge og at barn som ammes lenge blir smartere. Da føler jeg meg dritt da. Jeg syntes ikke det var kos å amme og er stolt over at jeg klarte å amme og pumpe så lenge. Jeg blir trist når noen har tanker om at mitt barn er dummere fordi vi sluttet med amming før. 😕

 

Anonymkode: 7f452...974

Ja, det er dumt det ikke er mer rom for å forstå at folk er forskjellige. Jeg ønsker at ingen skal møtes med fordommer, enten om man ammer i kort tid eller lenge. Jeg tror ikke fordommene er noe nyttige i det hele tatt annet enn at de skaper mødre som ikke føler at de strekker til. 

Forøvrig når det kommer til kortvarig amming, er det i hovedsak for dårlig ammeveiledning som er årsaken, selv om det selvsagt også finnes andre årsaker til det, og det kan man i alle fall ikke skylde på mødrene for om man skal skylde på noen. Uansett er ikke 9 mnd kortvarig amming. Jeg synes du skal være stolt av deg selv for både å ha ammet så lenge, men også for å ha sluttet når du følte det var riktig for deg, for det er også like viktig!

Anonymkode: 2b73e...650

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fordi det er en spesiell type mennesker som driver med dette. De fronter samsoving, bæresjal og amming. Fellesnevneren er lav utdanning og alternativ livsstil. Orker ikke forholde meg til slike mennesker. 

Anonymkode: 3f6da...686

Har du noen gang hørt uttrykket "fordommer fordummer"? 

Hvorfor tror du at de som ammer i mer enn 12 mnd har lav utdannelse? Og hva i all verden er galt med bæresjal og samsoving om mor og barn er komfortabel og trives med det?

Anonymkode: 2b73e...650

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du noen gang hørt uttrykket "fordommer fordummer"? 

Hvorfor tror du at de som ammer i mer enn 12 mnd har lav utdannelse? Og hva i all verden er galt med bæresjal og samsoving om mor og barn er komfortabel og trives med det?

Anonymkode: 2b73e...650

Fordi bæresjal hemmer barnet i å få utfolde seg. Snakker selvfølgelig ikke om bæring av nyfødte. Men ser flere i barselgruppen som har unger som henger etter motorisk, samtidig som de går og bærer timesvis hver dag 🤦‍♀️. Her er det snakk om barn nærmere året. 

Anonymkode: 3f6da...686

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amm gjerne frem til 2, 2 1/2 år, det er bra for barnets. Alt etter det er kun mors behov for å ha en baby.

Anonymkode: 89d47...8b7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk at at amming utover ett år er vanlig, men ikke veldig synlig? Altså, jeg ante ikke at det var vanlig før jeg fikk barn selv. Og om man trodde amming bare er for veldig små babyer, så høres det rart ut at en ettåring (eller toåring) som kan gå bort og be om pupp selv, fortsatt dier?

Ammer forøvrig fortsatt datteren på 18 måneder, men det er jo ikke sånn at vi gjør det offentlig ute på kafé lengre, det er mer typ hjemme før leggetid. Har ingen spesielle planer om å verken slutte eller fortsette, vi får se hvor lenge hun er interessert og jeg syns det er greit. Nå har hun akkurat hatt en runde der hun var syk med høy feber, ville ikke ha mat eller drikke, men ville gjerne die, og da var jeg veldig glad jeg hadde muligheten. ❤️ 

Anonymkode: c0a3f...5cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi bæresjal hemmer barnet i å få utfolde seg. Snakker selvfølgelig ikke om bæring av nyfødte. Men ser flere i barselgruppen som har unger som henger etter motorisk, samtidig som de går og bærer timesvis hver dag 🤦‍♀️. Her er det snakk om barn nærmere året. 

Anonymkode: 3f6da...686

Men barnevogn er ok? 

Anonymkode: 0a803...9e6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler man ikke å amme litt så lenge man kan, frem til to- årsalder da? Det er jo masse viktige næringsstoffer og ulike beskyttelsesstoffer osv i morsmelk. Så det er jo bare sunt for barnet. Kan ikke forstå hvorfor noen skulle ha fordommer mot det, men det kommer sikkert av uvitenhet som om mye annet. 

Anonymkode: 5e7d2...ed8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever at det er mer fordommer mot de som ikke ammer....

Anonymkode: bad3e...bd3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Fordi det er en spesiell type mennesker som driver med dette. De fronter samsoving, bæresjal og amming. Fellesnevneren er lav utdanning og alternativ livsstil. Orker ikke forholde meg til slike mennesker. 

Anonymkode: 3f6da...686

Og der kom fordommane til syne ja. Det tok ikkje lang tid. 

Eg amma lenge. Trives godt med samsoving, men har aldri prøvd beresjal (det ser praktisk ut da!). Har master i realfag. Lite "alternativt" her i huset! 

"Orker ikke forholde meg til slike mennesker."?  Du virker som ein sympatisk type...

Anonymkode: 0a803...9e6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men barnevogn er ok? 

Anonymkode: 0a803...9e6

Aldri sett noen som går og triller barnevogn inne i timesvis, så dette kan ikke akkurat sammenlignes. 

Anonymkode: 3f6da...686

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fordi bæresjal hemmer barnet i å få utfolde seg. Snakker selvfølgelig ikke om bæring av nyfødte. Men ser flere i barselgruppen som har unger som henger etter motorisk, samtidig som de går og bærer timesvis hver dag 🤦‍♀️. Her er det snakk om barn nærmere året. 

Anonymkode: 3f6da...686

Er du sikker på at dei heng etter motorisk? 

Anonymkode: 0a803...9e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«12 måneder» hvorfor er det så vanskelig å skrive «1 år»?

Etter fylte 1 år så er det et barn, småbarn om du vil, aka «toddler», ikke baby. 

Uansett, synes det et svært merkelig å amme når barnet ikke lengre er en baby. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du sikker på at dei heng etter motorisk? 

Anonymkode: 0a803...9e6

Ja, det er tydelig at flere av de gjør. Flere som sier det selv, "i dag har vi bært 7 timer, lille trives ikke på gulvet" 

Anonymkode: 3f6da...686

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet førstemann til rundt 18 mnd som føltes helt riktig for oss begge. Nå er minsten 15 og ammes morgen, kveld og noen ganger etter bhg. Har ingen plan for når vi skal slutte og er helt avslappet med det. Føles som de fleste i omgangskretsen min ammer til en gang mellom 1 og 2, men lite utenfor hjemmet etter 1+  og det er ho egentlig et hanske uinteressant tema etter at man har «lært» seg det. Jeg tenker alle må få gjøre det som føles riktig for dem (mor og barn)

Eller har vi samsovet med begge to og bruker bæresjal. De er trygge og robuste barne som gikk ved 10 og 12 mnd. Og tro det eller ei, jeg har høyere utdanning 🤓

Anonymkode: 33bd0...849

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at å amme frem til barnet er 1 år og gjerne litt lenger ser "normalt" ut. Etter dette er barnet så stort og spiser såpass mye utenom at det ikke er behov for det lenger slik vi lever idag.

Er det noen av dere amme "freaks" som har forskning som viser at amming langt over året er så bra? Barn som flakses på mme fra dag 1 klarer seg da helt fint de også, så skjønner ikke dette behovet for å amme i evigheter helt😅 Er også lei av disse mødrene som skal poengtere at de ammer så fryktelig lenge og, nei jeg vil ikke se close up bilder av sønnen din på 3 år med nippel i kjeften.. Føler det er litt som vegetarianer klanen, de skal poengtere det noe så voldsomt uten at noen egentlig bryr seg. Ammet selv til 14 måneder, da var brystet mindre interessant, og han spiste såpass mye selv at det var ikke noe poeng.. , kunne selv aldri tenkt meg å amme sønnen min som blir 3 snart. 

Anonymkode: 17b5c...5e2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenelz skrev (25 minutter siden):

«12 måneder» hvorfor er det så vanskelig å skrive «1 år»?

Etter fylte 1 år så er det et barn, småbarn om du vil, aka «toddler», ikke baby. 

Uansett, synes det et svært merkelig å amme når barnet ikke lengre er en baby. 

Uansett om du skriv 12 månader eller 1 år, blir det ikkje veldig kunstig å sette grensa for akseptabel lengde på ammeperioden der? Barnet er baby dagen før 1-årsdagen, og amming er kos. Dagen etter er barnet blitt for stor til slikt, og amming er "svært merkelig"?

Prøver berre å forstå korleis folk tenker?

Anonymkode: 0a803...9e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...