Gå til innhold

Fordommer mot langvarig amming


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er kun for mor sin del, men de ser det som oftest ikke selv. Akkurat de samme menneskene som samsover med ungene og hiver mannen på eget rom. Det er jo fordi ungene trenger såååå mye nærhet. Spar meg, disse mødrene burde få profesjonell hjelp. 

Anonymkode: 3f6da...686

Har ikkje mann, så slepp det dilemmaet. Går ut fra at dei fleste har seng som er stor nok til begge? Uansett, det er allment akseptert at voksne søv saman, men om eit lite barn treng å sove saman med mammaen (og pappen sin) i ein periode, så er det noko galt med mor? 🤔

Anonymkode: 0a803...9e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Uansett om du skriv 12 månader eller 1 år, blir det ikkje veldig kunstig å sette grensa for akseptabel lengde på ammeperioden der? Barnet er baby dagen før 1-årsdagen, og amming er kos. Dagen etter er barnet blitt for stor til slikt, og amming er "svært merkelig"?

Prøver berre å forstå korleis folk tenker?

Anonymkode: 0a803...9e6

Personlig synes jeg det er rart å amme når det er snakk om barn. Nærmer man seg 1 års alderen så er det logiske for meg å trappe ned på ammingen uansett hvor «koselig» det er. Det er et barn, ingen baby. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ikkje mann, så slepp det dilemmaet. Går ut fra at dei fleste har seng som er stor nok til begge? Uansett, det er allment akseptert at voksne søv saman, men om eit lite barn treng å sove saman med mammaen (og pappen sin) i ein periode, så er det noko galt med mor? 🤔

Anonymkode: 0a803...9e6

Har du ikke fått med deg all forskningen som omtaler farer ved samsoving med baby? Hvordan i alle dager kan du sammenligne at to voksne sover sammen med å ha en bitteliten baby i foreldresengen? 

Anonymkode: 91a5e...00c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du ikke fått med deg all forskningen som omtaler farer ved samsoving med baby? Hvordan i alle dager kan du sammenligne at to voksne sover sammen med å ha en bitteliten baby i foreldresengen? 

Anonymkode: 91a5e...00c

Det blir ikkje åtvara mot samsoving generelt. Det finst trygg samsoving, og utrygg samsoving. Om senga er stor nok til at foreldrene kan samsove forsvarlig, så må ikkje mannen "kastast ut".  🙂 

Anonymkode: 0a803...9e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet til de begynte å bite, og det var før de var et år. Jeg har også lest og hørt fra helsetjenesten at samsoving  ikke er å anbefale pga fare for for mye varme , en kan legge seg over de, spesielt de som er overvektige og evt store bryst . Karbondioksiden vi puster ut er heller ikke bra. 
Det er anbefalt at de ligger i egen seng i samme rom.

Barna mine har fått mye kos uansett . 
Klemmer har de aldri vokst fra . 
Jeg opplever at det har blitt en trend om å være den beste mamma , og det og overgå alle andre i å gjøre alt som er mulig for barna. 
Spar litt på kreftene til de blir tenåringer . 
Da behøver en kreativitet og det å være konsekvent 

Anonymkode: 4e4bc...811

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har ikkje mann, så slepp det dilemmaet. Går ut fra at dei fleste har seng som er stor nok til begge? Uansett, det er allment akseptert at voksne søv saman, men om eit lite barn treng å sove saman med mammaen (og pappen sin) i ein periode, så er det noko galt med mor? 🤔

Anonymkode: 0a803...9e6

Så da tviholder du på at ungen skal samsove med deg, så du slipper å ligge ensom i sengen? Ser du ikke selv at det er sykelig? 

Anonymkode: 3f6da...686

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gurimalla, alt skal kompliseres og ha akademisk tilnærming. Selvfølgelig er amming sunt, naturlig, best, mm.

Før i tiden avløste ny graviditet amming på ny og på ny. Naturen rådet, det er best slik.

Anonymkode: 7568a...cda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så da tviholder du på at ungen skal samsove med deg, så du slipper å ligge ensom i sengen? Ser du ikke selv at det er sykelig? 

Anonymkode: 3f6da...686

Nei, eg søv best åleine for å vere ærleg! Prioriterer barnet mitt da. Tenker at denne perioden ikkje varer så lenge, så får eg senga for meg sjølv igjen 🙂 

Anonymkode: 0a803...9e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ammet til de begynte å bite, og det var før de var et år. Jeg har også lest og hørt fra helsetjenesten at samsoving  ikke er å anbefale pga fare for for mye varme , en kan legge seg over de, spesielt de som er overvektige og evt store bryst . Karbondioksiden vi puster ut er heller ikke bra. 
Det er anbefalt at de ligger i egen seng i samme rom.

 

Anonymkode: 4e4bc...811

Har "helsetjenesten" link? Viss ikkje, så har eg meir tillit til LUB, som seier at samsoving, på ein forsvarlig måte,  er trygt 🙂

Anonymkode: 0a803...9e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Eg gjekk på babysymjing med ein unge som gjekk da han var 9 månader. Bør dei som er tidleg ute motorisk avvennast tidlegare? I så fall: Glad barnet mitt ikkje begynte å gå før 14 månader 🤭

Anonymkode: 0a803...9e6

No gjekk ikkje eksempelet mitt på sjølve gangen, men at bornet er blitt så stort at dei klara å "skaffe maten" sjølv. Har heller ikkje sagt noko om kva ein bør gjer eller ikkje :

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er kun for mor sin del, men de ser det som oftest ikke selv. Akkurat de samme menneskene som samsover med ungene og hiver mannen på eget rom. Det er jo fordi ungene trenger såååå mye nærhet. Spar meg, disse mødrene burde få profesjonell hjelp. 

Anonymkode: 3f6da...686

Du virker hyggelig og tolerant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har "helsetjenesten" link? Viss ikkje, så har eg meir tillit til LUB, som seier at samsoving, på ein forsvarlig måte,  er trygt 🙂

Anonymkode: 0a803...9e6

LUB sier jo at så lenge folk samsover, vil vi aldri bli kvitt krybbedød. 

Anonymkode: 3f6da...686

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, her var det mange pripne kjerringer med ei pinne langt opp i rattata. Synst det er helt utrolig  at folk kan ha så mye meninger om hva andre gjør😅 ta en fucking chillpill. Lev og lat leva. Hilsen ei som både samsover og ammer ei på 2 1/2 enda. Ikke planlagt men bare blitt sånn. Og så da?

Anonymkode: 04fb6...edb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

LUB sier jo at så lenge folk samsover, vil vi aldri bli kvitt krybbedød. 

Anonymkode: 3f6da...686

Det har eg ikkje lese, men det betyr jo ikkje at  eg, eller andre som driv med trygg samsoving utset barnet vårt for risiko. Igjen, det er utrygg samsoving som LUB vil til livs. Når mange samsøv, vil det alltid vere nokon som gjer det på ein uheldig måte, slik at der er risiko for krybbedød. Trygg samsoving aukar ikkje risikoen 🙂 

Anonymkode: 0a803...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud, her var det mange pripne kjerringer med ei pinne langt opp i rattata. Synst det er helt utrolig  at folk kan ha så mye meninger om hva andre gjør😅 ta en fucking chillpill. Lev og lat leva. Hilsen ei som både samsover og ammer ei på 2 1/2 enda. Ikke planlagt men bare blitt sånn. Og så da?

Anonymkode: 04fb6...edb

Helt utrolig at din mann ikke setter foten ned. 

Anonymkode: 3f6da...686

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har eg ikkje lese, men det betyr jo ikkje at  eg, eller andre som driv med trygg samsoving utset barnet vårt for risiko. Igjen, det er utrygg samsoving som LUB vil til livs. Når mange samsøv, vil det alltid vere nokon som gjer det på ein uheldig måte, slik at der er risiko for krybbedød. Trygg samsoving aukar ikkje risikoen 🙂 

Anonymkode: 0a803...9e6

Men over 70 % klarer ikke trygg samsoving. Like greit å bli kvitt det. Det er blitt en unødvendig trene som kommer til å ta livet av mange babyer. 

Anonymkode: 3f6da...686

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men over 70 % klarer ikke trygg samsoving. Like greit å bli kvitt det. Det er blitt en unødvendig trene som kommer til å ta livet av mange babyer. 

Anonymkode: 3f6da...686

*trend 

Anonymkode: 3f6da...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superdupe skrev (54 minutter siden):

Vi har penere pupper

Vi har som regel god råd og kan kjøpe nye. 

Anonymkode: 164b4...026

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ei venninne som ammer sitt 6 år gamle barn. Både på dag og natt. 
Det rynker jeg sånn sett ikke på nesen av, men det er ikke så bra for tennene å amme på natten. Samsover også. 

Anonymkode: b7bb3...83d

Stakkars barn. 🤮

Anonymkode: 18958...09a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes at å amme frem til barnet er 1 år og gjerne litt lenger ser "normalt" ut. Etter dette er barnet så stort og spiser såpass mye utenom at det ikke er behov for det lenger slik vi lever idag.

Er det noen av dere amme "freaks" som har forskning som viser at amming langt over året er så bra? Barn som flakses på mme fra dag 1 klarer seg da helt fint de også, så skjønner ikke dette behovet for å amme i evigheter helt😅 Er også lei av disse mødrene som skal poengtere at de ammer så fryktelig lenge og, nei jeg vil ikke se close up bilder av sønnen din på 3 år med nippel i kjeften.. Føler det er litt som vegetarianer klanen, de skal poengtere det noe så voldsomt uten at noen egentlig bryr seg. Ammet selv til 14 måneder, da var brystet mindre interessant, og han spiste såpass mye selv at det var ikke noe poeng.. , kunne selv aldri tenkt meg å amme sønnen min som blir 3 snart. 

Anonymkode: 17b5c...5e2

WHO anbefaler som sagt at barn får morsmelk til de er 2 år. Årsaken til dette er at vi mennesker har to immunsystemer. Vi har det spesifikke og det uspesifikke immunsystemet. Det ene er medfødt og det andre erverves. Altså må det ene bygges opp. Derfor er barn veldig sårbare for infeksjoner før de er 2 år gamle, og i morsmelken er det immunstoffer som er veldig gunstig for barna. 

Ja, det går som regel bra med barn som får MME, men de har en betydelig høyere infeksjonsrisiko, så blant annet derfor anbefaler man at barn får morsmelk når det er mulig. Man tester ikke barn for f.eks CVID (en type immunsvikt) når de er født, slik at disse barna som ikke produserer flere typer immunglobuliner selv, er svært sårbare om de ikke får morsmelk som nettopp inneholder immunglobuliner! 

Jeg er forøvrig ikke mor selv, så er ikke med i noen klan, men er utdannet innen dette og er pga det meget interessert i tematikken og synes det er veldig trist at noen har fått for seg at det ikke er naturlig at et barn blir ammet etter det er 1 år gammelt og dermed mener at de som gjør det skal slutte å amme. 

Anonymkode: 2b73e...650

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...