Gå til innhold

Fordommer mot langvarig amming


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes at å amme frem til barnet er 1 år og gjerne litt lenger ser "normalt" ut. Etter dette er barnet så stort og spiser såpass mye utenom at det ikke er behov for det lenger slik vi lever idag.

Er det noen av dere amme "freaks" som har forskning som viser at amming langt over året er så bra? Barn som flakses på mme fra dag 1 klarer seg da helt fint de også, så skjønner ikke dette behovet for å amme i evigheter helt😅 Er også lei av disse mødrene som skal poengtere at de ammer så fryktelig lenge og, nei jeg vil ikke se close up bilder av sønnen din på 3 år med nippel i kjeften.. Føler det er litt som vegetarianer klanen, de skal poengtere det noe så voldsomt uten at noen egentlig bryr seg. Ammet selv til 14 måneder, da var brystet mindre interessant, og han spiste såpass mye selv at det var ikke noe poeng.. , kunne selv aldri tenkt meg å amme sønnen min som blir 3 snart. 

Anonymkode: 17b5c...5e2

Eg kan spørje folk som er imot amming av barn som er større enn 1 år/halvanna år om det samme. Kan de vise til kjelder der det står at langtidsamming er skadelig? Viss ikkje, kan ikkje folk få gjere slik det passar for dei? Helst utan å bli kalla for "freaks". 

Anonymkode: 0a803...9e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke naturlig å amme når ungen har fått tenner, det sier seg selv. Og de fleste ett åringer har fått melketenner

Anonymkode: 572e2...7d1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi det er en spesiell type mennesker som driver med dette. De fronter samsoving, bæresjal og amming. Fellesnevneren er lav utdanning og alternativ livsstil. Orker ikke forholde meg til slike mennesker. 

Anonymkode: 3f6da...686

Renger med at du ikke drikker kumelk da

Anonymkode: 96ab9...3c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke naturlig å amme når ungen har fått tenner, det sier seg selv. Og de fleste ett åringer har fått melketenner

Anonymkode: 572e2...7d1

Nei, det seier ikkje seg sjølv. Dei fleste får da tenner lenge før dei er eitt år?

Likevel er råda frå myndigheitene at morsmjølk skal utgjere storparten av næringsinntaket til barn fram til dei er eitt år. 

Anonymkode: 0a803...9e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Renger med at du ikke drikker kumelk da

Anonymkode: 96ab9...3c1

Ikke direkte fra kuen sine jur, nei. Det hadde sett rimelig dumt ut, akkurat slik amming gjør. 

Anonymkode: 3f6da...686

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg personleg tykkjer det er rart når ungen kan gå bort til mora og ta fram puppen, då har dei amma for lenge for min del. Kosen kan dei få på anna vis, og dei viktige næringsstoffa kan ein få gjennom mat. Men det ville eg aldri sagt til mor, då det faktisk er deira val som alt anna (bæresjal, samsoving, amme/mme...). No blir eg straks mor til første, og spent å sjå om eg tenkjer det same når baby nærmar seg 1 år sjølv 🤷‍♀️😅

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ei venninne som ammer sitt 6 år gamle barn. Både på dag og natt. 
Det rynker jeg sånn sett ikke på nesen av, men det er ikke så bra for tennene å amme på natten. Samsover også. 

Anonymkode: b7bb3...83d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns blir for dumt er foreldre som har fordommer mot mødre som ammer lenge, syns det er ekkelt fordi unga er for store osv. også lar de sine egne barn få ha smokk til de er sånn fire år. Som om det er så mye bedre 🤔😅

Anonymkode: d3348...965

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det virker litt underlig for noen som ikke har ammet utover babystadiet å skulle amme en 3-4-åring. Jeg trodde jo ikke akkurat selv at jeg skulle amme barnet mitt i over tre år da vi først begynte liksom. Men en dag tar den neste, og de oppleves ikke så veldig mye større fra dag til dag og brått så var vi der likevel. Er det ikke noe for deg, la vær, og ikke bry deg så mye om andres valg. Enhver gjør det som passer best for seg og sin familie. 

Anonymkode: fba04...819

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ungen selv kan grabbe tak i brystene til mor for die, da er det på tide å slutte med amming 

Anonymkode: bccae...233

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrer også på dette. Men opplever at det er økende aksept for amming utover året. Ammer selv jenta mi på 22 mnd. De fleste vet jo ikke at jeg ammer, ikke noe vi trenger å snakke høyt om, men føler ikke det er helt tabu heller akkurat. 😅

Er som regel på KG det er flest fordommer. 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er ikke naturlig å amme når ungen har fått tenner, det sier seg selv. Og de fleste ett åringer har fått melketenner

Anonymkode: 572e2...7d1

Hø? Det er null problem å amme et barn med tenner. 
Hilsen ammefreak 😜

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-2 år ok, men altså når barnet er over 2 år og eldre så lurer jeg iallefall på om ammingen er for barnet eller for mor sin del? 

Anonymkode: cae45...c9b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Superdupe skrev (10 minutter siden):

Man ammer ikke i 2021

Det er bedre mat på apoteket. Amming ødelegger også formen på puppene.

Det er en grunn til at man brukte fattige til å amme i gamle dager.

Amming er ekkelt

Noen av oss liker å få barn som er glupere og friskere enn dere som syns amming er ekkelt skjønner du. 

Anonymkode: 164b4...026

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

1-2 år ok, men altså når barnet er over 2 år og eldre så lurer jeg iallefall på om ammingen er for barnet eller for mor sin del? 

Anonymkode: cae45...c9b

Det er kun for mor sin del, men de ser det som oftest ikke selv. Akkurat de samme menneskene som samsover med ungene og hiver mannen på eget rom. Det er jo fordi ungene trenger såååå mye nærhet. Spar meg, disse mødrene burde få profesjonell hjelp. 

Anonymkode: 3f6da...686

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke naturlig å amme når ungen har fått tenner, det sier seg selv. Og de fleste ett åringer har fått melketenner

Anonymkode: 572e2...7d1

Stprebror fikk de første tennene sine da han var 4 mnd, men han klsrte ikke tygge mat før 1/2 år senere. Lillesøster er 13 mnd og har 7 tenner (fortenner). Kan ikke du teste ut å tygge all maten din uten jeksler, så kan du se hvor sliten du blir i kjeven.

Anonymkode: f9ec2...63b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Superdupe skrev (19 minutter siden):

Man ammer ikke i 2021

Det er bedre mat på apoteket. Amming ødelegger også formen på puppene.

Det er en grunn til at man brukte fattige til å amme i gamle dager.

Amming er ekkelt

Haha! Mange trur dette. Men dei som er bekymra for puppene sine må nok velje bort barn. Eller bruke surrogat.  Det er graviditeten som gjer av puppene ev. endrar form, ikkje ammingen. 

Anonymkode: 0a803...9e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått med meg at noen av de som ammer lenge, ammer om kvelden ved legging. Håper snart mødre lærer seg at barn ikke skal ammes etter tannpuss om kvelden. Råtne tenner er ikke så veldig stas. 

Anonymkode: 91a5e...00c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RockyRose skrev (26 minutter siden):

Eg personleg tykkjer det er rart når ungen kan gå bort til mora og ta fram puppen, då har dei amma for lenge for min del. Kosen kan dei få på anna vis, og dei viktige næringsstoffa kan ein få gjennom mat. Men det ville eg aldri sagt til mor, då det faktisk er deira val som alt anna (bæresjal, samsoving, amme/mme...). No blir eg straks mor til første, og spent å sjå om eg tenkjer det same når baby nærmar seg 1 år sjølv 🤷‍♀️😅

Eg gjekk på babysymjing med ein unge som gjekk da han var 9 månader. Bør dei som er tidleg ute motorisk avvennast tidlegare? I så fall: Glad barnet mitt ikkje begynte å gå før 14 månader 🤭

Anonymkode: 0a803...9e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Eg kan spørje folk som er imot amming av barn som er større enn 1 år/halvanna år om det samme. Kan de vise til kjelder der det står at langtidsamming er skadelig? Viss ikkje, kan ikkje folk få gjere slik det passar for dei? Helst utan å bli kalla for "freaks". 

Anonymkode: 0a803...9e6

Må sei jeg selv aldri har lest om noen som mener det er skadelig å langtidsamme, det har jeg heller ikke påstått.

Det er vell mer det at de som  skal amme barna sine utover det jeg vil kalle nødvendig alltid argumentere med hvor sunt det er å amme.

Forstår selvsagt at det er sunt for en liten baby som heller ikke får i seg mat på andre måter, men når de er gammle nok til å få i seg næringen de trenger og naturen har rustet barnet med full tannrad så ser jeg ikke poenget. Utenom at mor gjerne har et sterkt behov for å fortsette🤷‍♀️ 

Anonymkode: 17b5c...5e2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...