AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #1 Skrevet 21. februar 2021 Jeg er overvektig, er 165cm og veier 97 kg. Tok slankeoperasjon for 6 år siden og gikk ned 55 kilo, og opererte bort løshud. Selv om jeg lever sunt så har en del kilo sneket seg på igjen, og er idag overvektig, men slankere enn før operasjonen. Har ei datter på 10 år som allerede er minifjortis, og er opptatt av klær og sminke og kropp. Lurer på om hun har registrert at jeg er tjukk og mange andre mødre er slankere? Vi snakker aldri om vekt hjemme og spiser sunn mat, men også usunt på lørdagene. Noen innspill? Anonymkode: 92990...095
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #2 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er overvektig, er 165cm og veier 97 kg. Tok slankeoperasjon for 6 år siden og gikk ned 55 kilo, og opererte bort løshud. Selv om jeg lever sunt så har en del kilo sneket seg på igjen, og er idag overvektig, men slankere enn før operasjonen. Har ei datter på 10 år som allerede er minifjortis, og er opptatt av klær og sminke og kropp. Lurer på om hun har registrert at jeg er tjukk og mange andre mødre er slankere? Vi snakker aldri om vekt hjemme og spiser sunn mat, men også usunt på lørdagene. Noen innspill? Anonymkode: 92990...095 Nei. Hun er bare glad i mammaen sin. Anonymkode: 754d0...689 20
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #3 Skrevet 21. februar 2021 Helt sikkert. Vokste opp med overvektig mor selv. Sa aldri noe til hun, men klart jeg så forskjell på hun og andre mødre. Anonymkode: 3c439...ac1 31
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #4 Skrevet 21. februar 2021 Jeg tror barna legger merke til slikt. Når det er sagt så er det tvilsomt at de fleste mødre er slanke, for det stemmer ikke med statistikken. Noen mødre er slanke og spreke, de fleste er et sted i midten eller litt over og noen er ekstra store. Barna blir flau over foreldrene på et tidspunkt uansett hvilken kategori man er under. Jobb, bil, klær osv osv alt kan være feil Anonymkode: 0cff8...60d 26
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #5 Skrevet 21. februar 2021 Det er sånn som kommer opp dersom det er fokus på det, og siden dere ikke fokuserer på det så vil det helle ikke være noe tema for henne, tror jeg. Anonymkode: 3f0b1...dea 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #6 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Hun er bare glad i mammaen sin. Anonymkode: 754d0...689 Hun er 11 om ikke så lenge, og moden for alderen. Jeg synes det er rart at barn ikke registrerer hvem som er tjukk og hvem som er tynn. Små barn kan jo spørre folk hvorfor de er tjukke, om de skal ha baby hvis de har mage osv. Ts Anonymkode: 92990...095
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #7 Skrevet 21. februar 2021 Ja. Hvorfor går du ikke ned i vekt? Det er usunt for barnet ditt. Anonymkode: 6bcf2...f10 9
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #9 Skrevet 21. februar 2021 Ja selvsagt, da vi var på skolen ble også noen av barna med overvektige foreldre dessverre utsatt for vitser som sikkert ikke var hyggelige å høre. Anonymkode: 5cd86...dac 11
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #10 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja. Hvorfor går du ikke ned i vekt? Det er usunt for barnet ditt. Anonymkode: 6bcf2...f10 Jeg tok operasjon og ble slankere, følte meg faktisk slank,men i andres øyne var jeg jo selvfølgelig ikke slank. Så begynte kiloene å komme på igjen. Er fysisk aktiv, går på ski,kjører slalom,går fjellturer og spiser sunne små baby porsjoner for jeg klarer ikke å spise mye pga liten magesekk. Er 48 år snart og da er forbrenningen blitt lavere også. Ts Anonymkode: 92990...095 2
Gjest tranedatter Skrevet 21. februar 2021 #11 Skrevet 21. februar 2021 Ja. Har 8 åring og det snakkes om sånt. Uten at vi snakker om overvekt og slikt her. Men de registrerer jo at folk er forskjellige.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #12 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er overvektig, er 165cm og veier 97 kg. Tok slankeoperasjon for 6 år siden og gikk ned 55 kilo, og opererte bort løshud. Selv om jeg lever sunt så har en del kilo sneket seg på igjen, og er idag overvektig, men slankere enn før operasjonen. Har ei datter på 10 år som allerede er minifjortis, og er opptatt av klær og sminke og kropp. Lurer på om hun har registrert at jeg er tjukk og mange andre mødre er slankere? Vi snakker aldri om vekt hjemme og spiser sunn mat, men også usunt på lørdagene. Noen innspill? Anonymkode: 92990...095 Selvsagt. Men det at hun ser at du er overvektig betyr ikke at hun har noe imot at du er overvektig, eller synes du er «tjukk» sånn rent visuelt. For de aller fleste 10- åringer er foreldre så gamle at de bare ser ut som gamle mennesker, ikke som personer som kan være «pene». Men jeg ville ha satt meg ned med henne og innledet en samtale om fedme. Har hun fått helt normal undervisning på skolen er hun trolig veldig klar over at din dødelighet og nabodama dødelighet er to ulike entiteter. Så dere må snakke om risikoen for død. Du utsetter deg for den risikoen, og hun må leve med den, så ta deg på tak og snakk om elefanten i rommet. Anonymkode: 023cc...954 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #13 Skrevet 21. februar 2021 Jeg husker at jeg syntes mine foreldre var tjukke da jeg var barn. Anonymkode: 06439...6a5 6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #14 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Selvsagt. Men det at hun ser at du er overvektig betyr ikke at hun har noe imot at du er overvektig, eller synes du er «tjukk» sånn rent visuelt. For de aller fleste 10- åringer er foreldre så gamle at de bare ser ut som gamle mennesker, ikke som personer som kan være «pene». Men jeg ville ha satt meg ned med henne og innledet en samtale om fedme. Har hun fått helt normal undervisning på skolen er hun trolig veldig klar over at din dødelighet og nabodama dødelighet er to ulike entiteter. Så dere må snakke om risikoen for død. Du utsetter deg for den risikoen, og hun må leve med den, så ta deg på tak og snakk om elefanten i rommet. Anonymkode: 023cc...954 Mener du at jeg kan dø snart fordi jeg veier 30-35 kg for mye? Ts Anonymkode: 92990...095 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #15 Skrevet 21. februar 2021 Jeg er temmelig sikker på at barn legger merke til noen er overvektige ja. Min sønn på 10 år har ved noen anledninger kommentert at den eller den er tjukk, og da har vi snakket rundt dette og at det ikke er greit å si til noen at de er tjukke osv. Har også hørt barn i den alderen kalle andre feite og le. Anonymkode: 40584...dcf 3
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #16 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tok operasjon og ble slankere, følte meg faktisk slank,men i andres øyne var jeg jo selvfølgelig ikke slank. Så begynte kiloene å komme på igjen. Er fysisk aktiv, går på ski,kjører slalom,går fjellturer og spiser sunne små baby porsjoner for jeg klarer ikke å spise mye pga liten magesekk. Er 48 år snart og da er forbrenningen blitt lavere også. Ts Anonymkode: 92990...095 Du finner på unnskyldninger, du spiser for mye og er dermed overvektig. Spis mindre. Anonymkode: 6bcf2...f10 25
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #17 Skrevet 21. februar 2021 De ser det nok, men ikke på samme måte som oss voksne. Det spørs veldig hvordan man snakker om det hvis man først gjør det. Vi skal lære barna våre at noen er store, noen er små, noen er høye og noen er lave, og vi er like fine alle sammen. Anonymkode: 21074...fed 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #18 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du finner på unnskyldninger, du spiser for mye og er dermed overvektig. Spis mindre. Anonymkode: 6bcf2...f10 Nei jeg gjør ikke det. Spiser små porsjoner , og sukker og fett gjør meg dårlig pga magesekken som er fjernet. Ts Anonymkode: 92990...095 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #19 Skrevet 21. februar 2021 Da jeg var barn, kanskje 7-8 år, og kranglet med en venn eller venninne, kunne jeg true dem med at "hvis de ikke var snille, ville jeg hente mamma og be henne sette seg på dem så de ble most". Mammaen min var feit og overvektig i noen år mens jeg var barn. Hun la om livsstilen og begynte å spise andre ting, og gikk ned voldsomt i vekt og ble tynn etterhvert. Så ja, jeg vet at barn legger merke til folks kroppsvekt og forskjellene mellom mennesker når det kommer til det. Anonymkode: a498c...6ad 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #20 Skrevet 21. februar 2021 Selvsagt ser barnet det. Barn i langt yngre alder kan se og kommentere andres vekt, barnet det er snakk om her er gammelt nok til å være bevisst over eget utseende også. Anonymkode: 5cc61...289 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå